تاریخ انتشار
دوشنبه ۲۲ شهريور ۱۴۰۰ ساعت ۲۳:۳۲
کد مطلب : ۴۳۸۹۷۲
کبنا گزارش می‌دهد

طرح یک ساله مشاور قالیباف در امور بانوان برای دیشموک (+تصاویر)

۴
کبنا ؛با هدف بررسی آسیب‌های اجتماعی و اجرای طرح توانمندسازی زنان تیمی از کارشناسان امور خانواده دفتر رئیس مجلس به دیشموک سفر کرده است.
به گزارش کبنا، عصر امروز با حضور الهه عطایی مشاور رییس مجلس در امور بانوان و تیم کارشناسی از مجلس نشستی برای اجرای طرح خانواده پویا در بخش دیشموک برگزار شد.
زهرا مشیر مدیر پروژه این طرح اظهار کرد: پیرو مطالعاتی که روی دیشموک صورت گرفت، طرح یکساله برای توانمندسازی زنان و خانواده پویا در ۴ فاز سه ماهه تدوین کردیم که از شما می‌خواهیم همکاری کنید.
این استاد دانشگاه افزود: به دنبال تغییر در ساختار فرهنگی نیستیم ومتناسب با شرایط موجود برنامه تنظیم شده است.
 حجت‌الاسلام راوند امام جمعه دیشموک اظهار داشت: طی چهار دهه از انقلاب خدمات خوبی در زمینه آب، برق، گاز و دیگر حوزه‌ها در دیشموک صورت گرفته و بنیاد علوی هم این مدت خوب کار کرد اما وقتی نگاه می‌کنیم تبعیض‌هایی در خدمات‌رسانی نسبت به سایر مناطق استان وجود دارد.
 امام جمعه دیشموک با اشاره به نبود نظارت بر اجرای پروژه‌های این بخش گفت: چند روستا در مسیر عبور دانش آموزان به مدرسه نیاز به احداث پل بود اما مسؤولان توجه نکردند دانش آموزان به خاطر سختی رفت و آمد مجبور به ترک تحصیل شدند.
 وی با بیان اینکه صحبت‌هایم مستند است، ترک تحصیل دانش‌آموزان را یک معضل در دیشموک خواند و اضافه کرد: امسال احتمال ترک تحصیل هفت دانش‌آموز تنها در یک روستا به خاطر نبود مدرسه متوسطه وجود دارد.
 حجت‌الاسلام راوند تصریح کرد: تنبیه و برخورد نامناسب معلمان با دانش آموزان از دیگر علل ترک تحصیل بوده و حتی دو دانش‌آموز به علت چنین برخوردهایی خودکشی کردند.
 وی مشکلات دیشموک را مطرح کرد و گفت: بنیاد مسکن در هیچ روستایی طرح هادی اجرا نکرد این در حالی است که بیش از ۷۰ روستای کدددار در این بخش وجود دارد.
 امام جمعه دیشموک افزود: خانه‌های بسیاری در روستاها سرویس بهداشتی ندارند از آب آشامیدنی محروم‌اند زنان با دبه از چشمه‌ها آب می‌آورند و در برخی از روستاها با وجود چهار خانوار برق ندارند.
 وی با بیان اینکه دردهای بخش دیشموک زیاد است، اضافه کرد: سیاسی‌گری و قومیت‌گرایی در انتصاب مدیران بیداد می‌کند. مسؤولان عامل بروز آسیب‌های اجتماعی هستند.
 راوند با اشاره به ضعف در نظارت بر اجرای پروژه‌های عمرانی از جمله آسفالت جاده‌های روستایی گفت: برخی زیرساخت‌ها سه باره کاری شده است. در برخی جاده‌ها آسفالتی که با 2 میلیارد تومان انجام شده با یک بارندگی نابود خواهد شد.
 وی اضافه کرد: برای مقابله با آسیب‌های اجتماعی بودجه‌ای در نظر گرفته شد اما بهزیستی این پول را در اختیار معلمانی قرار داد که تخصصی در زمینه اجتماعی نداشتند.
 
 حمایت از صنایع دستی ظرفیت مناسب برای توانمندسازی زنان دیشموک



فرماندار کهگیلویه گفت: کمیسیون اجتماعی مجلس برای توانمندسازی زنان دیشموک گلیم مشته به عنوان صنایع دستی منحصربفرد را در این بخش حمایت کند.
دارا کریمی‌نژاد در نشست بررسی آسیب‌های اجتماعی در دیشموک که با حضور مشاوران رئیس مجلس در امور بانوان برگزار شده بود، اظهار داشت: در حوزه اشتغالزایی زنان بخش دیشموک ظرفیت‌هایی وجود دارد اما مورد توجه قرار نگرفته است.
 فرماندار کهگیلویه گفت: گلیم مشته به عنوان یکی از صنایع دستی منحصربفرد می‌تواند زمینه اشتغال و توانمندسازی خانواده‌ها را فراهم کند اما متأسفانه میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری طی سال‌ها از این فرصت استفاده نکرده است.
 این مسؤول بیان داشت: کمیسیون اجتماعی مجلس برای توانمندسازی زنان دیشموک گلیم مشته را حمایت کند.
 وی با بیان اینکه زنان در این منطقه حرمت تاریخی دارند، افزود: بر خلاف ذهنیت‌های بدی که در خصوص خون‌بس وجود دارد اما زنان خون بس فرزندان موفقی دارند نه تنها در خانواده مورد تکریم بودند بلکه از احترام دو طایفه برخوردار هستند.
 کریمی‌نژاد گفت: با بررسی‌های انجام شده مشخص شد فقر عامل اصلی آسیب‌های اجتماعی در دیشموک نیست علل و عوامل زیاد است نماینده مردم در مجلس در بخش دیشموک پیگیری دارند سال گذشته کارهای خوبی برای کنترل آسیب‌ها انجام گرفت که در نتیجه آن اقدام به خودکشی کاهش محسوس پیدا کرد خودکشی هم نسبت به مدت مشابه سال‌های قبل کاهش یافته است.
 وی با بیان اینکه بنیاد علوی در این بخش خدماتی خوبی ارائه داده است، افزایش سرانه آموزش، حمایت از گلیم مشته و تقویت اینترنت و تجهیزات آموزشی را از نیازمندی‌ها دیشموک برشمرد و گفت: کمیسیون‌های اجتماعی، آموزش و فرهنگی مجلس برای رفع این موارد برنامه‌ریزی کند.
نام شما

آدرس ايميل شما

مرعشی: اگر قرار بود رئیسی و قالیباف رئیس دو قوه شوند، خب چرا آنها را جابجا گذاشتید؟!

مرعشی: اگر قرار بود رئیسی و قالیباف رئیس دو قوه شوند، خب چرا آنها را جابجا گذاشتید؟!

حسین مرعشی می گوید: حتماً قالیباف بهتر از نبویان یا رسایی می‌تواند مجلس را اداره کند،...
آینده خاورمیانه در گرو پیروز بزرگ نبرد پنهان پسرعموهای منطقه

آینده خاورمیانه در گرو پیروز بزرگ نبرد پنهان پسرعموهای منطقه

جنگ اوکراین و درگیری 5 ماهه اسرائیل و حماس تمام معادلات منطقه و جهان را تغییر داده است....
تیشه به ریشه پول ملی

تیشه به ریشه پول ملی

اخیرا یکی از نمایندگان مجلس از لایحه‌‌‌ای موسوم به «حجاب و عفاف» رونمایی کرده است که ...
1