تاریخ انتشار
دوشنبه ۸ شهريور ۱۴۰۰ ساعت ۱۶:۳۸
کد مطلب : ۴۳۸۴۱۹
کبنا گزارش می‌دهد

مجتمع پتروشیمی دشت مازه شهرستان کهگیلویه کلنگ‌زنی شد / موحد: لطف خدا بود و لاغیر / صمیمی‌دوست: از همه قدردانی می‌کنم ( +تصاویر )

۱
کبنا ؛مجتمع پتروشیمی دشت مازه شهرستان کهگیلویه با حضور معاون امور اقتصادی استانداری کهگیلویه و بویراحمد، حجت‌الاسلام موحد نماینده مجلس، امام جمعه دهدشت، فرماندار کهگیلویه و جمعی از مسئولان استانی و شهرستانی کلنگ‌زنی شد.
به گزارش کبنا، صبح امروز (دوشنبه 8 شهریور ماه 1400) حجت‌الاسلام سید محمد موحد نماینده مردم کهگیلویه بزرگ در مجلس شورای اسلامی در آئین کلنگ‌زنی پتروشیمی دشت مازه با بیان اینکه موافقت با این مجتمع پتروشیمی را رویداد مهم و بی‌نظیر در صنعت پتروشیمی خواند و گفت: تاکنون چنین مجوزی در کشور صادر نشده است.
حجت‌الاسلام موحد اظهار داشت: در کشور تاکنون چنین مجوزی صادر نشده است.
 نماینده مردم کهگیلویه در مجلس گفت: موافقت با تأمین خوراک پتروشیمی دهدشت لطف خدا بود و لاغیر.
 وی با اشاره به همکاری و پیگیری مجموعه مدیران استانی و شهرستان تصریح کرد: معاون اقتصادی استاندار در این قضیه بسیار پیگیر و پرتلاش بود.
 موحد گفت: با عنایت خداوند کار تا اینجا پیش رفت خواست مردم، امام جمعه، شورای تأمین، خانواده شهدا و نیروهای نظامی و امنیتی این است که مدیر پروژه همان طور که تا الان گام‌ها را محکم برداشته است از این به بعد دوندگی کند تا زودتر به نتیجه برسد.
 
 کلنگ‌زنی پتروشیمی D.M.E برای نخستین بار در خاورمیانه
معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار کهگیلویه و بویراحمد کاربرد این محصول را جایگزین سوخت دیزلی، صنایع لاستیک سازی، محلل دارویی و ۱۲۰ کاربرد دیگر در صنایع به عنوان مواد اولیه دانست.
سید حشمت الله صمیمی دوست در حاشیه برگزاری این آئین و در جمع اصحاب رسانه، اظهار داشت: طرح D.M.E 《دی‌متیل اتر》یکی از پروژه‌های مهم اقتصادی استان است که قریب یک سال پیگیری‌های لازم در خصوص آن انجام شده است.
 معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار کهگیلویه و بویراحمد، تاکید کرد: این طرح می‌تواند در توسعه منطقه نقش آفرینی مهمی داشته باشد.
 صمیمی‌دوست حجم سرمایه گذاری این طرح را ۱۲ هزار میلیارد تومان برشمرد و افزود: با بهره برداری از آن زمینه اشتغال بیش از ۵۰۰ نفر به صورت مستقیم فراهم می‌شود.
وی، ابراز کرد: باتوجه به اینکه یکی از ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های استان به ویژه در مناطق گرمسیری امکان ایجاد صنایع پتروشیمی است بنابراین در این مدت مطالعات زیادی برای اجرایی شدن این طرح انجام شد.
 صمیمی، بیان کرد: این طرح با توجه به پیگیری‌هایی استاندار در سطح کلان و از طرفی تلاش‌های شبانه روزی نماینده مردم کهگیلویه بزرگ در مجلس و رایزنی‌های مستمر ایشان که در بحث تأمین خوراک از طریق وزارت نفت داشتند کار بزرگی صورت پذیرفت.
وی همچنین اخذ مجوز خوراک گاز از وزارت نفت را یک اقدام مهم برشمرد و گفت: از پیگیری‌های استاندار و همچنین پیگیری‌های مستمر نماینده مردم کهگیلویه بزرگ در مجلس که تلاش زیادی انجام دادند، قدردانی می‌کنم.
 معاون اقتصادی استاندار کهگیلویه و بویراحمد، اظهار داشت: در این مدت حوزه اقتصادی استانداری به عنوان مدیریت تیم اقتصادی استان با همکاری دستگاه‌های اجرایی از جمله سازمان صنعت، معدن و تجارت و شرکت شهرک‌های صنعتی که همکاری خوبی در واگذاری زمین محل اجرای طرح داشتند، تلاش‌های زیادی انجام دادند.
 صمیمی با بیان اینکه اخذ مجوز خوراک این پتروشیمی گاز طبیعی است، عنوان کرد: حجم گاز این طرح قریب به یک میلیارد و هفتصد میلیون متر مکعب است که با تلاش‌ها و رایزنی‌هایی که نماینده مردم با وزیر نفت داشتند این مجوز نهایی شد.
 وی با تاکید بر اینکه در خیلی از استان‌ها به راحتی چنین مجوزی اخذ نمی‌شود، گفت: این مجوز هدیه‌ای بوده که وزیر نفت دولت دوازدهم به مردم شهرستان کهگیلویه اهدا کرد. 
صمیمی، بیان کرد: با راه اندازی این طرح بخش مهمی از مواد اولیه سایر کارخانجات کشور تأمین می‌شود و اینکه در ۱۲۰ نوع محصول می‌تواند کاربرد داشته باشد.
 وی، تاکید کرد: یکی دیگر از کاربرهای این محصول این است که می‌تواند جایگزین سوخت دیزل شود.
 معاون اقتصادی استاندار کهگیلویه و بویراحمد، اظهار داشت: اجرای این طرح در منطقه نشان از یک عزم و اراده قوی در مجموعه مدیریتی استان، همدلی و همکاری مسئولان اجرایی و نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی است.
 وی، تاکید کرد: کلنگ زنی این طرح نشان داده که می‌شود در بحرانی‌ترین شرایط اقتصادی کشور حتی در زمان تحریم و در شرایط سخت دیگر اقتصادی اگر یک عزم و اراده قوی باشد می‌توان کارهای بزرگی انجام داد بنابراین در این مدت با تلاش‌های شبانه روزی و برنامه ریزی‌هایی که انجام شد و در سکوت کامل خبری تلاش بر این بوده که این کار به سرانجام برسد که امید است در توسعه شهرستان کهگیلویه و استان نقش موثری داشته باشد و می‌تواند تجربه بسیار خوبی برای سرمایه گذاری در استان باشد. 
صمیمی، گفت: از روزی که کلانتری استاندار استان فرماندهی تیم اقتصادی را به بنده محول کردند همواره تلاشم بر این بوده که در این مدت از تمام ظرفیت‌ها و پتانسیل‌ها استفاده کنم از حسن اعتماد ایشان سپاس گزارم و در مقابل تلاش کردم با یک تیم منسجم و یک اتحاد بین تیم اقتصادی استان فراهم شود.
 وی، عنوان کرد: از تمام کسانی که در این مدت کمک کردند از جمله مدیرکل صمت، مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی استان، مسئولان اداره کل منایع طبیعی و آبخیز داری، مدیریت امور اراضی استان، شرکت‌های خدمات رسان (آب، برق و گاز)، سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان، اداره کل امور اقتصادی و دارایی، اداره کل امور مالیاتی، سازمان جهاد کشاورزی، بانک‌های عامل و ...قدردانی می‌کنم.
صمیمی، ابراز کرد: در حوزه صنعت کارهای بسیار بزرگی انجام گرفته و در حال انجام است.
 معاون اقتصادی استاندار، اظهار داشت: «طرح دی متیل اتر» که اکنون کلنگ زنی می‌شود یکی از پروژه‌های عظیم است که برای نخستین بار در کشور و خاورمیانه اجرا می‌شود.
وی، بیان کرد: سرمایه گذار با صاحبان دانش فنی در کشورهای بزرگ نظیر چین، ژاپن و کره مذاکرات لازم را انجام داده و حتی در داخل از ظرفیت دانشگاه صنعتی شریف استفاده می‌نماید.
 وی، بیان کرد: بنابراین با بهره برداری از این پروژه مواد اولیه سایر صنایع دیگر در کشور فراهم می‌شود چرا که «دی متیل اتر» علاوه بر اینکه یک سوخت جایگزین است کاربردهای دیگری در صنایع لاستیک سازی، دارویی، غذایی و ...داراست.
 صمیمی‌دوست تصریح کرد: این پروژه تحقق نمی‌یافت مگر با پیگیری‌های مستمر، نشست‌هایی که در سطح استان کهگیلویه و بویراحمد و مرکز برگزار شد.
 وی در بخش دیگری از سخنانش، گفت: در روزی که معاون وزیر و مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی در استان حضور پیدا کرد توانستیم یکی از موانع مهم که در واگذاری این شهرک بود را برطرف کنیم.
 صمیمی دوست، اظهار داشت: این مجموعه عظیم که کلنگ زنی می‌شود ماحصل صدها ساعت نشست و مذاکره بود که امروز ثمرات آن را خواهیم دید و در آینده نزدیک دو طرح دیگر که مرتبط با این پروژه هستند را خواهیم داشت و در همین محدوده کلنگ زنی می‌شود کهان شاءالله قریب به ۳۰۰ نفر دیگر اشتغال ایجاد خواهد شد. 
 سرمایه‌گذاری هزارمیلیاردی کیان پارس در توسعه کهگیلویه
 دارا کریمی‌نژاد فرماندار کهگیلویه در آیین کلنگ‌زنی این طرح بزرگ اظهار داشت: اجرای چنین طرح‌هایی در شهرستان کهگیلویه نیاز ضروری است.
کریمی‌نژاد نزدیکی به بنادر، نیروی انسانی توانمند و آب و هوای معتدل را از ویژگی‌های خوب شهرستان برشمرد و گفت: شرایط لازم برای حضور سرمایه‌گذاران و بخش خصوصی مهیا و اثرگذار است.
 فرماندار کهگیلویه با اشاره به اینکه در راستای توسعه متوازن پیوست زیست محیطی برای کار لازم است و دارد، افزود: برای توسعه متوازن پیوست فرهنگی هم باید در نظر گرفته شود. 
کریمی‌نژاد گفت: راکد ماندن برخی از طرح‌ها بعد از دولت اصلاحات مردم را دلسرد و اطمینان آنها را کمرنگ کرد امیدواریم این طرح با تسریع در عملیات مشارکت و اعتماد مردم را جلب کند. 
فرماندار کهگیلویه از پیگیری استاندار، نماینده مردم در مجلس، معاون اقتصادی استاندار، امام جمعه و دیگر مسؤولان برای تعریف این پروژه، اخذ مجوزها و پیگیری‌های لازم قدردانی کرد.
 علی دبیران مدیر پروژه نیز با ابراز خرسندی از همکاری مسؤولان گفت: صنعت پتروشیمی برای اولین بار صنعت دی متیل اتر را در تاریخ خود دیده است و این برای من ارزنده است. 
وی از سرمایه‌گذاری 12 هزار میلیارد تومان در این پروژه خبر داد و گفت: 180 میلیون یورو ارزی و 6500 میلیارد تومان ریالی است که سرمایه گذاری از چهار ماه قبل شروع شده و امروز عملیات فیزیکی آغاز می‌شود.
 دبیران برنامه زمانبندی برای تکمیل مجتمع را 48 ماه از زمان احداث اعلام کرد.
 این سرمایه‌گذار گفت: مجوزهایی که شاید راه سه ساله برای اخذ نیاز داشت در کمتر از هفت ماه انجام گرفت ادامه کار را هم با قدرت ادامه می‌دهیم.
نام شما

آدرس ايميل شما

دهدشت
Iran, Islamic Republic of
آره جون خودت ؛توی کشور نون خوردن گیر نمیاد الان ۱۲ هرار تومان برات میفرسته وزیر نفت
نفت
Iran, Islamic Republic of
اگه تا ۵۰ سال افتتاح کردی
۲۴ سال توی مجلس تعطیل بودی حالا بفکر مردم افتادی
سال دیگه خدمتت تمومه اقای سناتور🤔
چرام
Iran, Islamic Republic of
افتتاح شد سال ۱۴۵۰ ؛بسم الله
حسن
این کار نماینده های قبل هم انجام دادند و مدت زیادی سرمایه مملکت بر باد دادند و آخرش هیچ . به جای این خودنمایی ها بیمارستان بسازید که مردم کمتر عذاب بکشند .
منتقد
Iran, Islamic Republic of
پتروشیمی دشت کلاچوی دهدشت غیرفعاله
پس پتروشیمی دشت مازه برای چیه؟؟؟
خدابخیرکنه؟
نجفقلی
Iran, Islamic Republic of
راحت ترین کار ممکن کلنگ زنی هست ادامه دادن و افتتاح کردن مهم هست...حداقل پتروشیمی کلاچو را تعیین تکلیف میکردی بعدش میرفتی سراغ دشت مازه...احتمالا افتتاح 1490میشود.... این مردم بیچاره....اگر آقای صمیمی توانست قیمت مرغ و تخم مرغ و بازار آشفته دهدشت را سر و سامان بدهد بعد بیاید افتتاح کند...کلنگ زنی آب پادوک...سد سرپری...نیروگاه سیکل پادوک...سد آبریز...رود سمه...آب ایدنک........والا ما ول معطلیم
پرستار
Iran, Islamic Republic of
توسعه ی شهرستان کهگیلویه در گرو ایجاد سد و انتقال اب به دشتهای کلاچو و چرام و دهدشت و سوقِ نه پتروشیمی ،۳۰ هزار هکتار زمین حاصلخیز و تشنه یعنی ۶۰ هزار شغل مستقیم
خیرالله
Iran, Islamic Republic of
حرف مفت سنگ مفت گنجشک مفت
خیرالله
Iran, Islamic Republic of
سنگ مفت گنجشک مفت حرف مفت کلنگ مفت زمین مفت
پیام تهران به تل آویو / اگر کاخ سفید به حرف‌های امثال ما گوش داده بود...

پیام تهران به تل آویو / اگر کاخ سفید به حرف‌های امثال ما گوش داده بود...

واکنش دولت بایدن به حمله ۷ اکتبر حماس ۳ هدف عمده را دنبال می‌کرد. اولا، واشنگتن به دنبال ...
هر اقدام اسرائیل با اقدام متقابل ایران رو به رو می‌شود

هر اقدام اسرائیل با اقدام متقابل ایران رو به رو می‌شود

ایران دیگر می‌داند که با چه ابزار‌های می‌تواند حملات بیشتری را صورت داده و بخشی از موشک‌های ...
چرا ابهامات پیرامون کاظم صدیقی تمامی ندارد

چرا ابهامات پیرامون کاظم صدیقی تمامی ندارد

ماجرای کاظم صدیقی تمامی ندارد و رسانه‌ها هم ول کن ماجرا نیستند. متأسفانه در خصوص این ...
1