تاریخ انتشار
دوشنبه ۲۱ تير ۱۴۰۰ ساعت ۰۰:۵۱
کد مطلب : ۴۳۶۷۳۲
کبنانیوز گزارش می دهد

ای آتش تو کوتاه بیا، ما تجهیزات نداریم / وحشی‌گری شعله‌های آتش در منطقه نارک گچساران ( + فیلم )

۳
کبنا ؛از ظهر پنج شنبه ( 17 تیرماه 1400) آتش به جان مراتع و جنگل‌های ارتفاعات کوه نارک گچساران افتاد و بخش زیادی از جنگل و مراتع این منطقه را به خاکستر تبدیل کرده است. آتش‌سوزی جنگل‌های زاگرس و استان کهگیلویه و بویراحمد قصه تلخ و دردناک و درازی دارد. تابستان‌ها همواره آتش به جان جنگل‌های استان می‌افتد و بعد از چند روز تلاش نیروها و نابود شدن ده‌ها و یا صدها هکتار زمین آتش از روی می‌رود و کنار می‌کشد. همین سال گذشته بود که البرز زارعی در آتش سوزی کوه دیل جان خود را از دست داد. کوه خائیز سال گذشته نیز بدجوری مورد وحشی‌گری شعله‌های آتش قرار گرفت.
به گزارش کبنا از یاسوج، علت آتش سوزی‌ها در جنگل‌های استان کهگیلویه و بویراحمد چیست؟ استانی که 90 درصد پوشش مرتع و جنگلی دارد و از گونه‌های دارویی و بی‌نظیری گیاهی بهره می‌برد، چرا باید اینگونه هر ساله در آتش بسوزد و بعد از هیاهیوهای زیاد فکری به حال مهار آتش بکنند. چرا استان کهگیلویه و بویراحمد با این همه پوشش جنگلی نباید پایگاه هوایی حفاظت از جنگل‌ها داشته باشد. بارها مسئولان کهگیلویه و بویراحمد وعده احداث این پایگاه هوایی را دادند، اما هیچ خبری نشد و تنها موقع آتش سوزی خودی نشان می‌دهد و قمپوزی در می‌کنند.
 صعب‌العبور بودن منطقه کوهستانی نارک گچساران، شدت گرما و وزش باد مهار آتش را با سختی همراه کرده است. فعالان محیط زیست از گسترش آتش‌سوزی و سخت‌تر شدن شرایط اطفای حریق ابراز نگرانی می‌کنند. اعزام بالگرد و هلی برن نیرو هم تاکنون نتوانسته شعله‌های آتش را خاموش کند و گفته می‌شود به دلیل وزش باد و سخت گذر بودن منطقه عملیات اطفاء به کندی پیش می‌رود.

  

فیلم) شعله های آتش در کوه نارک گچساران

امید سجادیان از فعالان محیط زیست با انتشار ویدئویی از هلی برن نیرو در صفحه شخصی اینستاگرام نوشت: جهنم نارک؛ تلاش بالگرد برای هلی برن نیرو در ارتفاعات نارک که موفق نمی‌شود.
 وی با اشاره به اینکه گرمای وحشتناک منطقه شرایط را غیر قابل تحمل کرده است، افزود: تلاش برای مهار آتش سوزی در جنگل‌ها و مراتع کوه نارک گچساران که از پنج شنبه شروع شده همچنان ادامه دارد.
دبیر تشکل نهضت محیط زیست با فاجه خواندن این حادثه اضافه کرد: آتش سوزی گسترده و غیر قابل کنترل است آتش به کوه خامی هم رسید.
 وی به استناد فیلم‌های ارسالی از تیم اطفای حریق سبزگامان از یک فاجعه محیط زیستی خبر داده است.
 مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری کهگیلویه و بویراحمد هم گفت: آتش‌سوزی در ارتفاعات کوه نارک که از پنجشنبه گذشته آغاز شده بود با وجود تلاش امدادگران به دلیل سخت گذر بودن و وزش باد شدید همچنان ادامه دارد.
 حکمتان افزود: برای مهار این آتش سوزی تاکنون ۱۰ سورتی پرواز با بالگرد انجام شده و نیروهای امدادی و مردمی به ارتفاعات اعزام شدند.
 وی از آغار آتش سوزی در ارتفاعات خامی نیز خبر داد و ادامه داد: آتش سوزی ارتفاعات خامی گچساران نیز از ساعت ۱۹ دیروز شنبه نوزدهم تیرماه آغاز شده و همچنان در حال شعله ور شدن است.
 معاون هماهنگی و امور عمرانی استاندار از ارسال تجهیزات و بالگرد آبپاش و بسیج نیرو جهت اطفا حریق در منطقه نارک گچساران خبر داد.
حاجی زاده گفت: با دستور ویژه استاندار و هماهنگی این معاونت با مرکز هلیکوپتر وزارت دفاع و رئیس سازمان جنگلهای کشور بالگرد آب پاش در حال اعزام به منطقه است.



علیرضا اتابک فرماندار گچساران همچنین با بیان اینکه تلاش همه جانبه برای مهار آتش ادامه دارد، اما کماکان آتش می‌تازد، گفت: پوشش جنگلی، وزش باد و سخت گذر بودن کار مهار آتش را کند کرده است.
وی پیش از این هفت فقره آتش سوزی امسال در مناطق کوه خامی، دیل، کوه مشرف به تلخاب شرین، تپه‌های مشرف به کوی کارکنان و نارک در شهرستان گچساران رخ داد.
اتابک گفت: 90 درصد از اراضی شهرستان گچساران را عرصه‌های ملی تشکیل می‌دهند که از این میزان نیز ۷۰ درصد مراتع و جنگل‌ها هستند، متاسفانه در فصول گرم سال گذشته بیش از ۶۰۰ هکتار از مراتع و جنگل‌های این شهرستان نیز طعمه حریق شد.
وی اضافه کرد: اعزام نیرو برای اطفای حریق در منطقه حفاظت شده کوه خامی با استفاده از بالگرد در حال انجام است.
فرماندار شهرستان گچساران ادامه داد: در حال حاضر بیش از ۶۰ نفر نیروی امدادگر برای مهار آتش سوزی ارتفاعات کوه خامی گچساران فعالیت دارند.
وی گفت: نیروهای محیط زیست، منابع طبیعی، دهیاری و شوراها، مردم محلی، بسیجیان و تشکل‌های مردم نهاد برای مهار آتش به این منطقه در حال اعزام هستند.
در حالی که کنشگران اجتماعی و فعالان محیط زیست از دشواری شرایط اطفای حریق و احتمال بروز فاجعه می‌گویند مدیرکل بحران کهگیلویه و بویراحمد در گفت‌وگو با شبکه خبر در پاسخ به اینکه آیا امکانات و تجهیزات برای مهار آتش جوابگو نیست می‌گوید کمبود امکانات در این زمینه وجود ندارد.
 محمدی با بیان اینکه علت آتش سوزی و حجم خسارات وارده تا زمان بررسی دقیق قابل برآورد نیست، افزود: پیش‌بینی می‌شود تا فردا آتش‌سوزی مهار شود.
بعضی از فعالین محیط زیستی از کمبود تجهیزات سخن می‌گفتند و درخواست بالگرد می‌دادند.
 اما فرج‌الله استلاحی بخشدار مرکزی شهرستان گچساران به گونه دیگری می‌گوید. او به ایسنا گفت: وسعت آتش جنگلهای نارک زیاد و مهار آتش سخت است
بخشدار مرکزی شهرستان گچساران گفت: نیروها پای کارند اما مهار آتش سخت و وسعت آتش زیاد است.
استلاحی افزود: یک فروند بالگرد، پیوسته در حال انتقال نیروها به ارتفاعات محل آتش‌سوزی است اما به علت کوهستانی بودن، شیب تند، دمای بالای هوا و فوران آتش، دسترسی سخت و سخت گذر بودن منطقه، مهار آتش سخت است.



وی اظهار کرد: قرار شد دو فروند بالگرد دیگر از استان اصفهان جهت کمک به اطفاء حریق در شهرستان گچساران اعزام شود.
 استلاحی تصریح کرد: علاوه بر آتش‌سوزی جنگل‌های منطقه نارک که از ساعت ۲۳ پنج شنبه شب شروع شده، یک مورد دیگر آتش‌سوزی در منطقه حفاظت شده کوه خامی از ساعت ۱۹ شب گذشته نیز آغاز شده و همچنان ادامه دارد.
  همچنین آرش نیکخو فعال محیط زیستی کهگیلویه و بویراحمد نیز به ایسنا گفت: برآورد اولیه از میزان خسارات وارده ناشی از آتش سوزی جنگل‌ها و مراتع «نارک» گچساران بیش از ۴۰۰ هکتار است.
 نیکخو افزود: با توجه به اینکه وزش باد شدید داشته‌ایم، چهار روزه آتش ادامه دارد و برخی از محیط‌ها صاف و هموار بوده تاکنون برآورد اولیه حاکی از اینست که بیش از ۴۰۰ هکتار این آتش سوزی به جنگل‌ها و مراتع استان در شهرستان گچساران خسارت زده است.
وی با بیان اینکه از مسئولان استان درخواست می‌شود که از استان‌های همجوار و ورود نیروهای زبده ارتش کمک بگیرند چراکه نیروهای نظامی ورزید و زبده هستند و خیلی بهتر می‌توانند به مهار و خاموش کردن آتش کمک کنند.
این فعال محیط زیستی خاطرنشان کرد: به نظر می‌رسد آتش جنگل‌های «نارک» گچساران از کنترل استان کهگیلویه و بویراحمد خارج شده است.
نیک‌خو تصریح کرد: آتش که از ساعت ۲۳ پنجشنبه شروع شده، به منطقه حفاظت شده خامی هم رسیده و مناطق حفاظت شده از اهمیت دوچندانی بدلیل حیات وحش غنی که دارند، برخوردار است
وی ادامه داد: بیشتر مناطق استان کهگیلویه و بویراحمد جنگلی، کوهستانی و صعب العبور است که در مرکز قاچاق ذغال به سمت سایر استان‌هاست.
این فعال محیط زیست عنوان کرد: علت تعداد زیاد آتش سوزی در جنگل‌ها و مراتع استان کهگیلویه و بویراحمد بخاطر قاچاق ذغال و چوب است.
نیک‌خو بیان کرد: البته باید در زمینه فرهنگ سازی و آموزش اکولوژی جنگل‌های استان به مردم اقدامات موثری انجام شود و امور عشایر، منابع طبیعی و محیط زیست بحث تعارض با جوامع محلی را حل کنند.
مهار بخشی از آتش سوزی کوه‌های نارک گچساران
علیرضا اتابک فرماندار گچساران نیز گفت: آتش کوه نارک که از ساعت ۲۳ روز پنج شنبه گذشته شعله ور بود بخشی از آن تحت کنترل درآمده است.
وی بیان کرد: بخشی از آتش کوه‌های صعب العبور نارک در گچساران بعد از ۳ روز با تلاش فراوان دقایقی قبل مهار شد.
فرماندار گچساران با اشاره به مهار شدن بخشی از آتش سوزی کوه نارک تصریح کرد: بخش دیگری از این آتش سوزی تحت کنترل درآمده و هنوز نیروها در این منطقه حضور دارند.



اتابک عنوان کرد: برای مهار آتش سوزی کوه‌های صعب العبور نارک بالگرد هوانیروز بیش از ۱۰ الی ۱۲ سورتی پرواز را جهت جابجایی افراد و تجهیزات انجام داده است.
وی با اشاره به حضور نیروهای کمکی از دیگر شهرستان‌ها در گچساران، گفت: افزون بر ۳۰۰ نیرو در مهار آتش سوزی کوه نارک گچساران فعالیت داشتند.
فرماندار گچساران اظهار کرد: متاسفانه درحال حاضر آتش سوزی کوه خامی شعله ور می‌باشد.
اتابک بیان کرد: فردا نیروها را همراه با ۳ بالگرد برای عملیات مهار آتش کوه خامی مستقر خواهیم کرد.
وی افزود: گرمای شدید هوا و وزش بادهای شدید و صعب العبور بودن منطقه کار مهار آتش سوزی‌ها را سخت کرده است.

۳ بالگرد برای اطفاء حریق کوه‌های نارک گچساران اعزام شدند/ نشست اضطراری ستاد مدیریت بحران استان در ارتفاعات نارک


 استاندار کهگیلویه و بویراحمد گفت: ۳ بالگرد برای اطفاء حریق به کوه‌های نارک شهرستان گچساران اعزام شدند.
 نشست اضطراری ستاد مدیریت بحران استان با هدف برنامه ریزی برای اطفاء حریق کوه‌های نارک گچساران در این شهرستان برگزار شد.
کلانتری ضمن تأکید بر تقسیم کار نیروهای خدمات رسان و امداد رسان اظهار داشت: امروز به منظور جلوگیری از گسترش آتش سوزی در منطقه ۳ دستگاه بالگرد و آب پاش یاد شده در اختیار ستاد مدیریت بحران استان قرار گرفتند.
به گفته وی این ۳ فروند بالگرد نسبت به جابجایی ۳۵۰ نیروبرای خاموش کردن آتش به کوه‌های نارک گچساران اعزام شدند که با تلاش و همت این گروه آتش سوزی در بخش‌های زیادی از این منطقه مهار شد.
استاندار کهگیلویه و بویراحمد دمای هوا، وزش باد و صخره‌ای بودن ارتفاعات را از موانع پیش روی نیروهای اطفاء حریق دانست.
کلانتری بیان داشت: امیدوارم با برنامه ریزی به عمل آمده و تلاش نیروهای امداد رسان و خدمات رسان فردا آتش سوزی به طور کامل مهار شود.
در این جلسه تصریح شد که نیروهایی که در منطقه کوه نارک گچساران حضور دارند پایش لازم آن ناحیه را انجام دهند تا از گسترش دامنه آتش سوزی جلوگیری شود.
همچنین در این جلسه مصوب شد که نیروهای تازه نفس تیپ ۴۸ فتح، منابع طبیعی و محیط زیست استان از امروز تا فردا در منطقه حضور داشته باشند.



به گزارش کبنا، ای آتش تو کوتاه بیا، ما تجهیزات نداریم. مسئولان ما اجازه می‌دهند تا تو جنگل‌های ما را بسوزانی بعد در خواست بالگرد و نیروی بیشتر کنند. ای آتش تو کوتاه بیا، جنگل‌های ما کوهستانی و صعب العبور است. ای آتش کوتاه بیا، آیا البرز زارعی را از ما نگرفتی؟ ای آتش کوتاه بیا، استان کهگیلویه و بویراحمد هیچی ندارد، نه پروژه‌های بزرگش به اتمام رسیده و نه تو کوتاه می‌آیی!
بیش از ۹۰ درصد آتش‌سوزی‌ها عامل انسانی است که به علت سهل انگاری، کوتاهی و برخی عوامل تعمدی است که این حوادث تلخ را در طبیعت جنگل‌ها و مراتع رقم می زند که هزینه‌های زیادی از طریق این آتش سوزی‌ها از لحاظ تأمین نیروهای انسانی، تجهیزات و امکانات بر گردن استان سنگینی کند.
گفتنی است که آتش‌سوزی جنگل‌ها و مراتع ارتفاعات منطقه «نارک» در شهرستان گچساران استان کهگیلویه و بویراحمد از ساعت ۲۳ پنجشنبه شب آغاز شده و پس از حدود ۶۹ ساعت تلاش از زمین و هوای نیروها بعلت وزش باد شدید، دمای هوای ۵۰ درجه سانتیگراد، سخت گذر و صعب العبور بودن منطقه و شیب تند همچنان این آتش خاموش نشده بود و ادامه دارد. همچنین از ساعت ۱۹ شب گذشته نیز یک آتش سوزی دیگر در جنگل‌های منطقه حفاظت شده خامی گچساران شروع شده و همچنان ادامه دارد.
 
نام شما

آدرس ايميل شما

سلام کلانتری استاندار
سلام معاونین استاندار
سلام نمایندگان مجلس
سلام به همه حرفهایی که میزنید و همه پیشرفت هایی که گزارش می کنید!!!
سلام به همه کوششی که می کنید و نتیجه ندارد!!!!
سلام به همه ناتوانی هایتان در عمل !!!!
سلام به مردم شریف استانم که شما را تحمل می کنند.
محمد ولایی
Iran, Islamic Republic of
ای آتش زبانه نکش !!!!!!! چونکه ما دست وزبان کشیدیم ؛؛؛!!!!نخبه منطقه را ترور شخصیت. کردیم !!!!برای صدای زبان درازانی غریب !!! اما دلسوز ظاهر فریب !!!!! چرا آنهایی که خود را برادر ومنجی و دلسوز تخم تفرقه در گچساران انداختند !!!!کمکتان نمی کنند ؟؟؟؟؟ عزل ونصبتان. با نمایندگان دیگر انسانهاست و۰۰۰۰۰
مرعشی: اگر قرار بود رئیسی و قالیباف رئیس دو قوه شوند، خب چرا آنها را جابجا گذاشتید؟!

مرعشی: اگر قرار بود رئیسی و قالیباف رئیس دو قوه شوند، خب چرا آنها را جابجا گذاشتید؟!

حسین مرعشی می گوید: حتماً قالیباف بهتر از نبویان یا رسایی می‌تواند مجلس را اداره کند،...
آینده خاورمیانه در گرو پیروز بزرگ نبرد پنهان پسرعموهای منطقه

آینده خاورمیانه در گرو پیروز بزرگ نبرد پنهان پسرعموهای منطقه

جنگ اوکراین و درگیری 5 ماهه اسرائیل و حماس تمام معادلات منطقه و جهان را تغییر داده است....
تیشه به ریشه پول ملی

تیشه به ریشه پول ملی

اخیرا یکی از نمایندگان مجلس از لایحه‌‌‌ای موسوم به «حجاب و عفاف» رونمایی کرده است که ...
فایل های مرتبط
1