تاریخ انتشار
چهارشنبه ۲۵ فروردين ۱۴۰۰ ساعت ۱۳:۳۲
کد مطلب : ۴۳۳۰۲۹
در نشست ستاد بحران شهرستان گچساران مطرح شد؛

نظری: از ادارات انتظاری نداریم به غیر از اینکه نیرو به ما بدهند / رمضانی: افرادی که از دور با آتش عکس سلفی بگیرند را نمی خواهیم / نارکی: با برخی از افرادی که جرمشان در خصوص آتش سوزی محرز بوده، برخورد نشد / فرماندار گچساران: در مورد آتش سوزی ها هیچ گونه ای کوتاه نمی آیم

۰
کبنا ؛جلسه ستاد بحران شهرستان گچساران به ریاست علیرضا اتابک در سالن فرمانداری این شهرستان برگزار شد.
به گزارش کبنا نیوز از گچساران، امروز چهارشنبه (25 فروردین 1400)، در اولین نشست ستاد بحران شهرستان گچساران در سال جدید حمید نارکی مدیر بحران شهرستان گچساران اظهار کرد: امیدواریم با فرهنگ سازی آتش سوزی‌ها کمتر شود، و در مرحله بعد بتوانیم اتفای حریق به موقع داشته باشیم که مشکلی پیش نیاید.
*نیاز به ایجاد ۷۰ کیلومتر آتش‌بر داریم
رئیس اداره منابع طبیعی شهرستان گچساران با بیان اینکه صددرصد آتش سوزی‌ها در طبیعت عوامل انسانی در آن دخیل هستند، گفت: در سال گذشته با ۵۱ درصد افزایش آتش سوزی مواجه بودیم که ۶۰۰ هکتار از جنگل‌های شهرستان دچار حریق شد.
مجید نظری اظهار کرد: مهم‌ترین بحرانی که محیط زیست ما را تهدید می‌کند آتش سوزی‌ها است، که با آغاز فصل خشک شروع می‌شود، می‌طلبد همه ادارات و همه مردم در این اطفای حریق به ما کمک کنند.
نظری گفت: آتش سوزی‌ها در مناطق انبارشاهی، خنگ بنار، آبریگون، کوه پهن، پشکان، نارک، کوه گهر، ماهور باشت، دیل اتفاق افتاد که از بین این موارد مناطق بحرانی ما منطقه دیل، آبریگون، خن بنار است که در سال‌های گذشته نیز بیشترین آتش سوزی‌ها در همین مناطق اتفاق افتاده است.
نظری با بیان اینکه باید همه دستگاه‌ها در بحران آتش سوزی همکاری داشته باشند، گفت: خیلی از مردم موقع آتش سوزی به آتش نشانی‌ها یا ادارات دیگری زنگ می‌زنند، آتش نشانی هم آنها را به تماس گرفتن با منابع طبیعی ارجاع می‌دهد.
نظری اظهار کرد: پارسال قرار بر این بود که دهیاری‌ها دستگاه دمنده بخرند، ولی این اتفاق نیفتاد که خواستاریم دستور ویژه‌ای برای این کار صادر شود.
نظری افزود: در مناطقی آتش بر ایجاد کرده‌ایم ولی هنوز نیاز به ایجاد ۷۰ کیلومتر آتش بر داریم که درخواست داریم از ادارات بخصوص راه و شهرسازی، شرکت نفت، شهرداری، لرزه نگاری که هم به لحاظ نیرو و پشتیبانی و در اختیار گذاشتن دستگاه برای ایجاد آتش بر کمک کنند.
نظری گفت: ما از ادارات انتظاری نداریم به غیر از اینکه نیرو به ما بدهند، سال گذشته وقتی به ادارات زنگ می‌زدیم می‌گفتند مگر محیط زیست و منابع طبیعی خودشان نیرو ندارند.
نظری در خصوص سؤال فرماندار در خصوص بیمه‌های بی نام گفت: بیمه‌ها را از یاسوج پیگیری کرده‌ایم ولی هنوز پاسخی در این خصوص دریافت نکرده‌ایم.
*ادارات را ملزم کنید که حداقل هر کدام یک دمنده خریداری کنند
رمضانی رئیس اداره محیط زیست شهرستان گچساران گفت: سال گذشته یکی از بهترین نیروهای محیط زیستی‌مان را از دست دادیم، یادشان گرامی باد، و نیروهایی داشتیم که آسیب جدی دیده‌اند.
رمضانی با بیان اینکه از نیروهای سبزگامان، سپاه پاسداران، نیروهای مردمی تشکر می‌کنم گفت: به غیر از منابع طبیعی، محیط زیست، سپاه پاسداران و نیروهای مردمی ادارات دیگر فعال نیستند، مگر تعداد کمی.
رمضانی گفت: به نیروهایی که جوان هستند نیاز داریم، افرادی که بیایند و از دور با آتش عکس سلفی بگیرند و بروند را نمی‌خواهیم.
ادارات را ملزم کنید که حداقل هر کدام یک دمنده خریداری کنند.
*حداقلی از امکانات از قبیل کفش و لباس در اختیار این داوطلبان قرار بگیرد
نارکی مدیر تشکل سبزگامان اظهار کرد: از سال ۹۵ تاکنون آتش سوزی‌های سریالی و عمدی را در گچساران شاهد بوده‌ایم.
سال گذشته آتش سوزی‌ای که در دیل اتفاق افتاد و باعث مرگ یکی از بهترین نیروهای ما شد و بیشتر آتش سوزی‌هایی که اتفاق افتاد عامل انسانی در ایجاد آن دست داشته است.
نارکی افزود: امسال نیز ممکن است ادامه آتش سوزی‌های سریالی و حتی بدتر از سال گذشته را داشته باشیم.
نارکی گفت: شاهد هستیم که برخی از مدیران ادارات به نوعی نسبت به آتش سوزی‌های طبیعت بی تفاوت هستند.
مدیر تشکل مردم نهاد سبزگامان گفت: همان افرادی که از طبیعت بهره می‌برند و استفاده می‌کنند، همان‌ها آتش سوزی‌ها را ایجاد می‌کنند.
در سال گذشته با برخی از افرادی که جرمشان در خصوص آتش سوزی محرز بوده ولی آنچنان که باید و شاید برخوردی چه از نظر جریمه نقدی یا خسارت و ... صورت نگرفت.
نارکی گفت: در دوره فرمانداری آقای رحیمی تعدادی دمنده به محیط زیست تحویل داده شد، کمکی در زمینه مقابله با آتش سوزی شد ولی این دمنده‌ها مستهلک و خراب می‌شوند، لازم است این دستگاه‌ها یا تعویض شوند یا تعمیر شوند.
نارکی اظهار کرد: تاکید افرادی که داوطلب مقابله با آتش هستند و ما با آنها در اتباط هستیم، این است که امکانات حداقلی از امکانات از قبیل کفش و لباس در اختیار این داوطلبان قرار بگیرد.
نارکی گفت: اگر بخواهیم نسبت به آتش سوزی‌ها خوشبینانه برخورد کنیم طبیعتمان را از دست می‌دهیم.
مدیربحران شرکت لرزه نگاری در گچساران اظهار کرد: سال گذشته ۱۶ مورد آتش سوزی داشتیم که تلاش کردیم در حد توان نیرو و ماشین در اختیار منابع طبیعی در اختیار بگذاریم.
وی با بیان اینکه مدیریت بحران قبل از اینکه آتش سوزی‌ها رخ بدهد اهمیت زیادی دارد، گفت: تعدادی دمنده خریداری کردیم که تقدیم منابع طبیعی خواهیم کرد.
*نیروهای مقابله با آتش سوزی‌ها باید آموزش دیده باشند
مدیر ستاد بحران شهرستان گچساران گفت: یک بحران ۴ مرحله دارد، اولین مرحله پیشگیری است که در آن سطح خطرپذیری را باید پایین بیاوریم. مهم‌ترین اصل در بحران ایجاد آمادگی است، برای آنکه در صورت ایجاد بحران، این افراد را داشته باشیم باید آتش سوزی‌ها و مانورهای صوری برگزار کنیم تا ببینیم مدیران ما چقدر آمادگی در زمان بحران دارند.
علیرضا اتابک افزود: تجهیزات نیروها باید آماده باشد، همچنین نیروهای مقابله با آتش سوزی‌ها باید آموزش دیده باشند، یکی از ضعف‌های ما این است که افراد غیرآموزش دیده را به بالای کوه می‌فرستیم که اینها فقط تماشاگر هستند.
اتابک اظهار کرد: ارتباطات و داشتن سرتیم ها، تشکیل گروه‌ها، شناسایی اولیه و کاستی‌ها و همه مواردی که مرتبط با مدیریت بحران است در آتش سوزی‌ها اهمیت دارد. باید بدانیم چرا در آتش سوزی‌های سال گذشته ۸ ساعت آتش سوزی در طبیعت اتفاق افتاده ولی کسی برای خاموش کردن آتش نرفته است.
اتابک اظهار کرد: در مورد آتش سوزی‌ها هیچ گونه‌ای کوتاه نمی‌آیم، نیروهای واکنش سریع ما باید آماده باشند. نیروهایی باید باشند که محیط زیست را پایش کنند.
اتابک در خصوص مصوبات جلسه ستاد بحران گفت: افراد و گروه‌های مقابله با آتش مشخص شوند، فراخوان زده شود و افراد داوطلب برای مقابله با آتش مشخص شوند، آتش برها ایجاد شوند. آموزش‌های لازم به تشکل‌های مردم نهاد داده شود.
اتابک اظهار کرد: دستگاه‌ها موظف هستند رابط بحران خود را به فرمانداری اعلام کنند.
وی افزود: گشت‌های مراقبتی از طرف ادارات مختلف جهادکشاورزی، منابع طبیعی و محیط زیست طی این چند ماه وجود داشته باشد.
نام شما

آدرس ايميل شما

مرعشی: اگر قرار بود رئیسی و قالیباف رئیس دو قوه شوند، خب چرا آنها را جابجا گذاشتید؟!

مرعشی: اگر قرار بود رئیسی و قالیباف رئیس دو قوه شوند، خب چرا آنها را جابجا گذاشتید؟!

حسین مرعشی می گوید: حتماً قالیباف بهتر از نبویان یا رسایی می‌تواند مجلس را اداره کند،...
آینده خاورمیانه در گرو پیروز بزرگ نبرد پنهان پسرعموهای منطقه

آینده خاورمیانه در گرو پیروز بزرگ نبرد پنهان پسرعموهای منطقه

جنگ اوکراین و درگیری 5 ماهه اسرائیل و حماس تمام معادلات منطقه و جهان را تغییر داده است....
تیشه به ریشه پول ملی

تیشه به ریشه پول ملی

اخیرا یکی از نمایندگان مجلس از لایحه‌‌‌ای موسوم به «حجاب و عفاف» رونمایی کرده است که ...
1