تاریخ انتشار
چهارشنبه ۱۷ دی ۱۳۹۹ ساعت ۱۷:۳۵
کد مطلب : ۴۲۹۳۹۱
استاندار کهگیلویه و بویراحمد:

کلیات برنامه سازگاری با کم آبی استان کهگیلویه و بویراحمد تصویب شد / ضرورت تخصیص اعتبار ویژه برای مهار آب‌های سطحی کهگیلویه و بویراحمد

۰
کبنا ؛ استاندار کهگیلویه و بویراحمد از تصویب کلیات برنامه‌های سازگاری با کم آبی استان در نشست کمیته تخصصی کارگروه ملی سازگاری با کم آبی خبر داد.
به گزارش کبنا، نشست کارگروه ملی سازگاری با کم آبی به منظور بررسی طرح جامع استان کهگیلویه و بویراحمد به صورت ویدئو کنفرانس با حضور حسین کلانتری استاندار استان، عباس کشاورز قائم مقام وزیر جهاد کشاورزی و رئیس کارگروه،
 قاسم تقی زاده خامسی معاون وزیر نیرو در امور آب، لاهیجان زاده معاون سازمان محیط زیست و بنفشه زهرایی مدیرکل دفتر مدیریت مصرف و ارتقای بهره وری آب و آبفای وزارت نیرو و دبیر کارگروه ملی سازگاری با کم آبی و و معاونین مربوطه در سازمان هواشناسی، سازمان برنامه و بودجه و دیگر مسئولان ذی ربط دستگاه‌های اجرایی برگزار شد.
 گفتنی است؛ احد جمالی معاون سیاسی استاندار کهگیلویه و بویراحمد، رسول فرهادی مدیرعامل آب منطقه‌ای استان کهگیلویه و بویراحمد و جمعی از مدیران کل و ستادی استان کهگیلویه و بویراحمد نیز در این نشست حضور داشتند. 
ابتدا کلانتری در این نشست وضعیت پتانسیل منابع آب استان و فرصت‌های سرمایه گذاری دربخش آب استان را تشریح و سپس احد جمالی و رسول فرهادی برنامه سازگاری با کم آبی تهیه شده در کارگروه استانی را ارائه کردند.
حسین کلانتری در این نشست با اشاره به اینکه کهگیلویه و بویراحمد دارای یک درصد جمعیت و وسعت کشور است، عنوان کرد: ۱۰ درصد منابع آبی کشور در این استان تأمین می‌شود.
 وی حجم بارش استان کهگیلویه و بویراحمد را بیش از ۱۱ میلیارد مترمکعب برشمرد و گفت: تأمین آب شرب پایدار مناطق مختلف استان یک ضرورت است.
 استاندار کهگیلویه و بویراحمد بر لزوم تأمین آب اراضی کشاورزی و واحدهای صنعتی استان تاکید کرد و گفت: انتظار می‌رود تا تخصیص آب از سد چم شیر، تسریع در احداث سد تنگ سرخ و سد آبریز مورد توجه قرار گیرد.
 وی خاطرنشان کرد: تلاش برای تأمین اعتبار سدهای چم شیر، تنگ سرخ و آبریز از اولویت‌های اساسی استان کهگیلویه و بویراحمد است.
 کلانتری ابراز کرد: امید است با اهتمام جدی وزارت نیرو، حمایت سازمان برنامه و بودجه و توجه خاصی که دولت به ویژه شخص رئیس جمهور برای کمک به تقویت و توسعه زیرساخت‌های کلان استان دارند با تسریع در تکمیل پروژه‌های مورد نظر و سایر طرح‌ها در دست احداث شاهد تحول چشمگیری در شأن مردم استان باشیم.
گفتنی است در این نشست اعضای کمیته تخصصی سازگاری با کم آبی کشور به بحث و بررسی برنامه پیشنهادی پرداخته و پس از طرح مسائل فنی کلیات برنامه سازگاری با کم آبی در استان کهگیلویه و بویراحمد به تصویب رسید و مقرر شد برنامه ارائه شده جهت تصویب نهایی و تهیه سند سازگاری با کم آبی استان به کارگروه ملی سازگاری با کم آبی کشور که با حضور وزراو استاندار استان برگزار می‌شود، ارسال شود.
 شایان ذکر است تهیه برنامه سازگاری با کم آبی برای کلیه مناطق کشور و در راستای مصوبه هیات وزیران در جلسه ۹۶/۱۲/۶ هیات دولت و به پیشنهاد مشترک وزارتخانه‌های نیرو، جهاد کشاورزی، کشور، صنعت، معدن و تجارت، سازمان‌های حفاظت محیط زیست و برنامه و بودجه کشور و به استناد اصل یکصد و سی و هشتم قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران انجام می‌شود.
 معاون وزیر نیرو در امور آب نیز در این نشست با تاکید بر اینکه حفظ محیط زیست عامل توسعه پایدار است، گفت: با مدیریت صحیح منابع آن زمینه اشتغال پایدار نیز در منطقه ایجاد می‌شود.
قاسم تقی زاده خامسی استان کهگیلویه و بویراحمد را از استان‌های با بارش بالا دانست و گفت: این استان که سومین استان پربارش در کشور است باید با مهار روان آبها، ذخیره آب را برای مقابله با کم آبی در پیش بگیرد.
معاون وزیر نیرو ظرفیت‌های آبی استان کهگیلویه و بویراحمد را کم نظیر دانست و گفت: با برنامه ریزی و مهار روان آبها باید در دراز مدت یه فکر ذخیره منابع آبی در استان باشیم.
عباس کشاورز قائم مقام وزیر جهاد کشاورزی نیز در این نشست به استفاده از ظرفیت گیاهان دارویی، اصلاح شبکه‌های آبیاری سنتی به نوین و منشور زمین اشاره کرد و افزود: استان کهگیلویه و بویراحمد به عنوان استانی پر آب بخش عمده‌ای از آب کشور را تأمین می‌کند. 
این مقام مسئول با تاکید بر اینکه کشت و توسعه گیاهان دارویی بستر ساز اشتغال است، عنوان کرد: اصلاح شبکه آبیاری در اولویت کاری مسئولان استان کهگیلویه و بویراحمد باشد.
وی همچنین بر ضرورت ماندگاری پساب‌های شهری و استفاده بهینه از آنها تاکید کرد.
نام شما

آدرس ايميل شما

مرعشی: اگر قرار بود رئیسی و قالیباف رئیس دو قوه شوند، خب چرا آنها را جابجا گذاشتید؟!

مرعشی: اگر قرار بود رئیسی و قالیباف رئیس دو قوه شوند، خب چرا آنها را جابجا گذاشتید؟!

حسین مرعشی می گوید: حتماً قالیباف بهتر از نبویان یا رسایی می‌تواند مجلس را اداره کند،...
آینده خاورمیانه در گرو پیروز بزرگ نبرد پنهان پسرعموهای منطقه

آینده خاورمیانه در گرو پیروز بزرگ نبرد پنهان پسرعموهای منطقه

جنگ اوکراین و درگیری 5 ماهه اسرائیل و حماس تمام معادلات منطقه و جهان را تغییر داده است....
تیشه به ریشه پول ملی

تیشه به ریشه پول ملی

اخیرا یکی از نمایندگان مجلس از لایحه‌‌‌ای موسوم به «حجاب و عفاف» رونمایی کرده است که ...
1