تاریخ انتشار
چهارشنبه ۲۹ مرداد ۱۳۹۹ ساعت ۲۳:۵۹
کد مطلب : ۴۲۴۶۰۰
نشستِ ستاد مدیریت پیشگیری و مقابله با ویروس کرونا برگزار شد

گزارش کامل کبنا از سفر معاونین وزیر بهداشت به کهگیلویه و بویراحمد؛ از کارآنه کادر درمانی تا ترس معاون از فرسایش نیروها

۱
کبنا ؛ نشستِ ستاد مدیریت پیشگیری و مقابله با ویروس کرونا عصر روز (چهارشنبه 29 مرداد ماه 99) با حضور «قاسم جان‌بابایی» معاونت درمان وزارت بهداشت و «سید کامل تقوی‌نژاد» معاونت توسعه مدیریت و منابع وزارت بهداشت، مدیران کل ستادی این وزارت، اعضای تأمین شورای استان، استاندار کهگیلویه و بویراحمد، معاونت سیاسی، سید علی ملک حسینی دادستان یاسوج و اعضای ستاد کرونا، در سالن دولتِ شهر یاسوج برگزار شد.
به گزارش کبنا، نشستِ امروز با پخشِ کلیپ کوتاهی با روایت شروع کرونا در کشور و استان کهگیلویه و بویراحمد و فعالیت‌های ستاد کرونا در مقابله با آن شروع شد. در ادامه، دکتر یزدان‌پناه ریاست دانشگاه علوم پزشکی کهگیلویه و بویراحمد با ارائۀ گزارشی پیرامون بیماری کرونا بیان کرد که این هفتاد و چهارمین جلسۀ ستاد کرونا است. طبق گزارش او تابه‌حال 4032 نفر بستری و 3832 نفر در استان ترخیص شده‌اند، 200 نفر الان در بیمارستان بستری هستند. 88 نفر مبتلای قطعی به کرونا و 13 نفر در بخش ICU تحت مراقبت‌های ویژه می‌باشند. تا کنون 4700 مورد مثبت کرونا در استان داشته‌ایم که 22 درصد از آنها نیازمند به مراقبت و بستری بوده‌اند. بهبودی‌ها 3700 نفر و فوتی‌های ناشی از کرونا تابه‌حال 71 مورد بوده است که از آن میان 67 نفر با بیماری زمینه‌ای و 4 نفر بدون بیماری‌های زمینه‌ای بوده‌اند. بعلاوه، شاخص میزان ورود کرونا به استان 4/ 6 و در کشور 1/ 4 بوده است. میزان کشندگی کرونا  در استان 6 /1 بوده است. تعداد تست‌های کرونا تابه‌حال به حدود 25000 مورد رسیده است. بر اساس گزارش دکتر یزدان‌پناه از خرداد تا تیرماه ثبت کرونا روند صعودی داشته است.
 وی در ادامه بیان کرد که «منابع دریافتی و بودجه برای مقابله با کرونا به مبلغی حدود 44 میلیارد تومان رسیده است. علاوه بر این، جذب 227 نیروی قراردادی در دستور کار داشته‌ایم.»
وی با تشکر از وزارت بهداشت بیان کرد که «توسعۀ تخت‌های ICU، دستگاه‌های سی‌تی اسکن پیشرفته، خرید و نصب دستگاه MRI و دستگاه اکسیژن از کمک‌های لازمی است که انجام شده است. 250 تخت بیمارستانی و 54 تخت ICU به کرونا اختصاص داده شده است که تاکنون بیش از یک‌سومِ آن پُر نشده است، اما به‌هرحال نیاز هست که برای آمادگی با شرایط ویژه آنها را توسعه دهیم.» 
در ادامه «دکتر جان‌بابایی» معاون درمان وزارت بهداشت و درمان با تشکر از تلاش‌های مجموعۀ بهداشت و درمان، صحبت‌های خود را شروع کرد؛ از نکات مهمی که وی پیش‌از هر چیز به آن اشاره کرد، پیامدهای اجتماعی و آسیب‌های اقتصادی- اجتماعی‌ بود که در اثر کرونا به‌وجود آمده‌اند.
 به‌گفتۀ او، کرونا یک بحران جهانی است که در حوزه‌های پزشکی، اقتصادی و اجتماعی مسائل عدیده‌ای را به‌همراه داشته است.
وی با اشاره به آمار بالای کرونا در کشورهای همسایه، بیان کرد که «ما آمارهای بیماری را صادقانه و شفاف از همان روز اول به مردم اعلام کرده‌ایم. در این میان، عوامل متعددی در موفقیت ما سهم داشته‌اند که توجه و حساسیت مسئولین و در رأس آنها مقام معظم رهبری بوده است؛ نقش رهبری در ادارۀ وضعیت موجود بی‌بدیل بوده است. »

بیشتر بخوانید:

مراسم های عزاداری پایگاهی برای آگاهی رسانی به عموم مردم برای مقابله با ویروس کرونا شود / درخواست کلانتری از معاون وزیر برای مطالبات کادر درمان

140 میلیاردتومان در توسعه پروژه های بهداشتی استان هزینه شد / آمارهای کرونایی کهگیلویه و بویراحمد به نسبت میانگین کشوری قابل قبول است

تجمع غیرقابل قبول در برنامه افتتاح پلی کلینیک شهید مفتح یاسوج / وقتی بهداشت و درمان در رعایت پروتکل‌ها و طرح فاصله‌گذاری اجتماعی مانده است! + تصاویر افتتاح


معاون وزیر خطاب به مسئولان کهگیلویه و بویراحمد: بهداشت و درمان تلاش کند نیروهایش دچار فرسایش نشود/ کودکان و نوجوانان گروه خطرناکی که عامل انتقال ویروس هستند

دکتر جان‌بابایی ضمن گریزی به وضعیت آمریکا، با مقایسۀ رهبران دو کشور ادامه داد که «رئیس جمهور آمریکا در این زمینه بسیار ساده‌انگاری می‌کند.»
وی از دیگر عوامل موفقیت کشور در مقابله با کرونا، جلسات مداوم و متعدد هیئت دولت و جدیت شخص ئیس جمهور را مثال زد. در استان‌ها هم مسئولین به‌صورت تیمی عمل کرده‌اند که برآیندِ موفقیت‌آمیزِ آن را می‌توان در سطح کشور دید. ما با وجود اینکه از لحاظ نیروی انسانیِ پزشکی قوی هستیم، از نظر زیرساخت‌های پزشکی تعریف چندانی نداریم. وی در ادامه با هشدار نسبت به اینکه فکر نکنید بیماری را کنترل کرده‌ایم، ابراز کرد که «مهمترین هدف ما کاهش مرگ و میر ناشی از کرونا است. چر اکه مرگ و میر یک آسیب غیرقابل جبران است. ما برای شناسایی نقاط آسیب‌پذیر فرصت چندانی نداریم و همگی باید تلاش خود را مصروف این وضعیت کنیم. مهمترین مسأله در وضعیت حاضر مراقبت فعالانه و مداوم همۀ ماست. مدیریت مراسمات فراموش نشود. فراموش نکنیم که مراقبت بسیار بیشتری از قشر سالمند داشته باشیم، چرا که آنها آسیب‌پذیرترین گروه در برابر کرونا هستند. در مقابل، اطفال و نوجوانان از حلقه‌های انتقال بیماری‌اند که باید به‌صورت مداوم پایش شوند. برای کنترل هر چه بیشتر بیماری باید تمامی این حلقه‌ها را با یکدیگر و موازی با هم در نظر بگیریم. از بیماریابیِ مداوم نباید غفلت شود. تیم مراقبتی باید بسیار فعال باشد و از تمامی پتانسیل‌ها نهایت استفاده را ببرد. افراد علامت‌دار مداوماً رصد شوند، تمام انرژی‌مان باید مصروف گروه‌های آسیب‌پذیر ازجمله زنان باردار شود. اما نکتۀ خیلی مهم که بسیار اثرگذار است فرسودگی کادر درمان است. هرطور که شده نباید بسترِ فرسودگیِ این نیروها را فراهم کنیم. باید به آنها فرصت بازتوانی بدهیم. چر اکه نیروی فرسوده و خسته به معنای گسترش هر چه بیشتر بیماری است. آموزش مداوم فراموش نشود و همگی کمک کنیم که بیمارستان‌ها تبدیل به محلی برای آلودگی افراد نشوند.
 دکتر جان‌بابایی با اشاره به اعتماد ملی و سرمایۀ اجتماعی‌یی که پس از بیماری کرونا در کشور شکل گرفته آن را یک دستاورد دانست که باید در حفظ و تقویت هر چه بیشترِ آن تلاش کنیم.
 به نظر معاون درمان اتحادی ملی اتفاق افتاد که از موفقیت‌های ما در این زمینه است.
وی در پایان با تقدیر و تشکر از استان‌دار و همۀ اعضای دست‌اندرکار بیان کردند که دست تک‌تک شما را می‌بوسم. چرا که مردم سرمایه‌های ما هستند و اگر از طرف آنها ساده‌انگاری‌یی هم رخ دهد وظیفۀ ماست که آگاهی‌بخش کنیم.
جان بابایی در پایان نیز  قول داد که در زمینۀ تکمیل تجهیزات و زیرساخت‌ها نیز کمک‌های لازم را به استان کهگیلویه و بویراحمد خواهند کرد.
پس از اتمام صحبت‌های دکتر جان‌بابایی، دکتر تقوی‌نژاد با تقدیر و تشکر از همۀ نیروهای مقابله با کرونا صحبت‌های خود را شروع کرد.
 وی با اشاره به هفتۀ دولت، بر پیوند ناگسستنی مردم و مسئولین تأکید کرد.
به بیان وی، در این هفته، دولت، به تبیین دستاوردهای خود می‌پردازد. اینکه دولت چه کارهایی کرده است باید برای مردم روشن شود. بعلاوه، الان در آستانۀ ماه محرم قرار داریم. محرم امسال حساسیت خاصی دارد. به دلیل سلامت مردم، محرم امسال همراه با شور و شعور خواهد بود چرا که مردم آگاهی و پایبندی کامل دارند. در مقابله با کرونا این استان تابه‌حال الگو بوده است، از این پس هم الگو خواهد بود. تمامی مسئولین استانی، مجموعۀ استانداری، روحانیت، ائمه جمعه، سپاه، بسیج، نیروی انتظامی، همه و همه در رسیدن به این موفقیت با تمام وجود تلاش کرده‌اند.
در ادامه وی با اشاره با گزارش آماریِ دکتر یزدان‌پناه رئیس دانشگاه علوم پزشکی یاسوج بیان کرد که «وضعیت نسبتاً خوب است اما کمبودهایی هم وجود دارد که حتماً رفع خواهیم کرد؛ زیرساخت‌های پزشکی استان را در کمترین زمان ممکن مجهز می‌کنیم. با این وجود در بعضی از شاخص‌ها در متوسط کشوری و در برخی دیگر بهتر از متوسط کشوری بوده‌ایم. اگر بخواهیم بدلی برای مجاهدت‌های دوران دفاع مقدس پیدا کنیم قطعاً مجاهدت‌های کادر بهداشت و درمان است که جان خود را در کف دست گرفته و با به عشق به هم‌نوع شهدای زیادی تقدیم این مردم کرده‌اند. آنها با وجود اینکه خطر را احساس می‌کنند اما ذره‌ای از تلاش خود کم نکرده‌اند. آنها واقعاً شایستۀ تقدیر و تشکر هستند. همۀ اینها در حالی است که ما زیرساخت قوی نداریم و تمام موفقیت ما مرهون دانش و تلاش نیروی انسانیِ فرهیختۀ کشور است که در بهداشت و درمان مشغول خدمتگذاری‌اند.»
دکتر تقوی‌نژاد معاون توسعه و مدیریت انسانی وزارت بهداشت و درمان در ادامه با اشاره به برخی دستاوردهای نظام جمهوری اسلامی در زمینۀ بهداشت و درمان بیان کرد که «در ابتدای انقلاب 110 بیمارستان در کشور وجود داشت که الان به 620 بیمارستان دولتی رسیده است و تا پایان این دولت به حدود 739 بیمارستان خواهد رسید. تا پایان دولت دوازدهم به 257 کلینیک ویژه خواهیم رسید. 123 مرکز درمان سرطان افتتاح خواهد شد. مراکز مراقبت‌های ویژه بالغ بر 370 مرکز خواهند شد. در پایان دولت هم 11470 مرکز بهداشت خواهیم داشت. اما دستاوردهای دولت تدبیر و امید در استان؛ 7 پروژۀ بیمارستانی در استان داریم که 2 مورد امسال و 5 مورد تا 1400 به بعد به بهره‌برداری می‌رسند. 293 تخت به تخت‌های بیمارستانی در استان اضافه می‌شود. تاکنون 140 میلیارد تومان در این زمینه هزینه شده است. امروز یک کلینیک ویژه را افتتاح کردیم. تلاش خواهیم کرد مرکز بیماری‌های خاص در استان به نتیجه برسد. سعی خواهیم کرد هر چه زودتر پروژه‌های بهداشتی را تعیین تکلیف کنیم.»
 به‌گفتۀ تقوی‌نژاد، وزارت بهداشت تاکنون کمک‌های بسیاری به استان کهگیلویه و بویراحمد داشته است از جمله پرداخت مطالبات کارمندان در دانشگاه علوم پزشکی است؛ الان معوقات از 24 ماه به 10 ماه رسیده است.»
وی با ابراز امیدواری برای تکمیل هرچه بیشتر زیرساخت‌ها  و کمک بیشتر برای وضعیت مقابله با کرونا با ذکر صلواتی به صحبت‌های خود پایان داد.»
 
حسین کلانتری استاندار کهگیلویه و بویراحمد در جمع بندی جلسه با اشاره به شروع هفتۀ دولت و نزدیکی ایام محرم، «دکتر تقوی‌نژاد» را یکی از بهترین شخصیت‌های ملی استان دانست و بیان کرد که بیش از سه دهه است که با وی ارتباط دارد.
کلانتری در ادامه، با اشاره به آمارهای نظام جمهوری اسلامی اذعان داشت که «کشورهای اروپایی با وجود برخورداری از یرساخت‌های بسیار، در برابر کرونا دچار بحران‌های فراگیر شده‌اند. استان ما قبل از همه و در تاریخ 13 بهمن 98، جلسات پیشگیری از کرونا را شروع کرد؛ چرا که ما می‌دانستیم استان برخورداری نیستیم. پس باید پیشگیرانه عمل کنیم. اتفاقات خوبی در این مدت افتاده است. به‌ عنوان مثال صدا و سیمای استانی تا به‌ حال 143148 دقیقه برنامه دربارۀ کرونا داشته است. در این استان همۀ نیروها با همۀ توانشان پای کار آمدند. حفظ جان مردم برای همۀ ما مهم است. از بیش از 700 تصمیم تا حالا تنها 6 مورد آن اجرایی نشده است. کار ادامه دارد و هر آن ممکن است بر اساس تغییر و تحولی دوباره شاهد سر رسیدن پیک جدید کرونا باشیم، بنابراین باید همگی هوشیار باشیم، با شفافیت تمام با مردم صحبت کنیم و عروسی‌ها و مراسمات را کنترل و مدیریت نماییم. اما با این وجود من خوشبین هستم که ایام محرم در این زمینه بسیار راهگشا خواهد بود. چرا که استان ما یک‌دست مردمی شیعه هستند. امیدواریم که مراسمات محرم پایگاهی شود برای آگاهی‌بخشی به مردم. امیدواریم از این فرصت ارزشمند بتوانیم نهایت بهره را ببریم.
در ادامه کلانتری استاندار کهگیلوی و بویراحمد به ارائۀ دستاوردهای دولت تدبیر و امید پرداخت؛ به گفتۀ وی، قریب به 50 درصد تخت‌ها در این استان در همین 7 سال دولت دکتر روحانی به وجود آمده‌اند. در واقع در این 7 سال به اندازۀ کل گذشته در حوزۀ سلامتِ استان کار شده است. اما همچنان نیازهای ما پابرجاست و هر روز برای تکمیل و تجهیز بهتر تلاشمان را ادامه خواهیم داد. ما از مجموعۀ وزارت بهداشت یک‌سری مطالبات داریم. شرایط استان ما متفاوت است، ما از مرکز کشور دور هستیم. بیمارستان‌های استان نوپا هستند. ما تقاضا داریم که توجه ویژه‌ای به استان شود. حداقل در بخش معوقات، آن را از 10 ماه به 3 یا 4 ماه کاهش دهید. انتظار داریم نیروی انسانی‌مان سامان‌دهی شود. این سفر یک سفر ارزشمند است و ما امیدواریم که یادگاری ارزشمندی برای استان در این سفر برجای بماند.
 وی در پایان اضافه کرد که «ما حالا از جناب دکتر تقوی‌نژاد و دکتر جان‌بابایی پاسخ می‌خواهیم. که در ادامه هر دو ضمن بیان صحبت‌هایی، قول دادند که پیگیر مطالبات، تجهیزات و کمبودهای استان باشند تا انشاالله هرچه زودتر بتوان از وضعیت پیش‌‌آمده عبور کرد.»
 
نام شما

آدرس ايميل شما

حسین
Iran, Islamic Republic of
بهترین مدیر نمونه ی استان در این چن دهه ی انقلاب
پیام تهران به تل آویو / اگر کاخ سفید به حرف‌های امثال ما گوش داده بود...

پیام تهران به تل آویو / اگر کاخ سفید به حرف‌های امثال ما گوش داده بود...

واکنش دولت بایدن به حمله ۷ اکتبر حماس ۳ هدف عمده را دنبال می‌کرد. اولا، واشنگتن به دنبال ...
هر اقدام اسرائیل با اقدام متقابل ایران رو به رو می‌شود

هر اقدام اسرائیل با اقدام متقابل ایران رو به رو می‌شود

ایران دیگر می‌داند که با چه ابزار‌های می‌تواند حملات بیشتری را صورت داده و بخشی از موشک‌های ...
چرا ابهامات پیرامون کاظم صدیقی تمامی ندارد

چرا ابهامات پیرامون کاظم صدیقی تمامی ندارد

ماجرای کاظم صدیقی تمامی ندارد و رسانه‌ها هم ول کن ماجرا نیستند. متأسفانه در خصوص این ...
1