تاریخ انتشار
دوشنبه ۶ مرداد ۱۳۹۹ ساعت ۰۷:۰۸
کد مطلب : ۴۲۳۶۹۴
کبنا گزارش می‌دهد

اعتراض کنید، اخراج‌تان می‌کنیم / قصه تلخ زندگی کارگران شهرداری یاسوج

۰
کبنا ؛«8 و 9 ماه حقوق نگرفته‌ایم، بخدا قسم صبح امروز صبحانه نخوردم و آمدم سَر کار، چونکه پول نداشتم. حقوق نمی‌دهند. پول برای نورچشمی‌ها در شهرداری هست، اما برای ما نیست. اگر اعتراض کنیم، و حرفی بزنیم. زود برگه اخراج دستمان می‌گذارند و می‌گویند، اخراج هستید.» این‌ها بخشی از صحبت‌های کارگران فضای سبز شهرداری یاسوج است که صبح روز یکشنبه 5 مرداد ماه 99 جلوی محل شورای اسلامی شهر یاسوج تجمع کرده بودند.
به گزارش کبنا، صبح روز یکشنبه ( 5 مرداد ماه 99 ) همزمان با برگزاری جلسه علنی شورای اسلامی شهر یاسوج تعدادی کارگر فضای سبز شهرداری جلوی محل این شورا به منظور دریافت حق و حقوق‌شان تجمع کرده بودند.
یکی از این کارگرها جلو آمد و گفت: از همین اول به شما بگویم که ما مدافع نظام اسلامی و رهبر عزیزمان هستیم. «تجمع ما بخاطر حقوق‌مان هست که حدود 9 ماه گیرمان نیامده و شرمنده خانواده، زن، و فرزند خودمان هستیم.»
یکی از این کارگرها که 14 سال سابقه داشته است، می‌گوید: «حقوق‌مان را نمی‌دهند و شرایط تورم و اقتصادی را که هم خودتان بهتر می‌دانید. وقتی اعتراض می‌کنیم، فوراً ما را به اخراج تهدید می‌کنند.»
https://cdn.kebnanews.ir/images/docs/files/000423/nf00423694-2.jpg
وی گفت: 63 نفر کارگر فضای سبز شهرداری یاسوج هستیم که بعضاً 14 سال، 10 سال، 8 و 9 سال، کمتر و بیشتر سابقه کار داریم و چندین ماه است که حقوق‌مان را نمی‌دهیم و الان هم از مسئولان می‌خواهیم که برای رضای خدا دست ما را بگیرند.
 به گزارش کبنا، کارگران شهرداری یاسوج بعضی وقت‌ها جلوی محل شورا و یا شهرداری تجمع می‌کنند و حق و حقوق‌شان را مطالبه می‌کنند. اما متأسفانه مسئولان شهرداری و شورا تنها وعده و حرف‌های درشت می‌زنند و ککشان برای کارگران نمی‌گزد.
«کارگران حاضر در این تجمع مدعی بودند که از زمستان 98 مطالبات خود را دریافت نکرده‌اند، کارگران تجمع کننده از وضعیت بد معیشتی خود گلایه مند هستند و می‌گویند که شرمنده خانواده‌های خود هستیم.»
 آنها بیان می‌کنند «اکنون وضعیت ما با کارگران اخراجی و بیکار تفاوتی ندارد، ماه‌هاست که حقوق دریافت نکرده‌ایم و در این گرانی و تورم موجود نمی‌دانیم، چگونه باید زندگی خود را بگذرانیم.»
 بنا بر این گزارش، کیوان آشنا موضوع تجمع کارگران را در جلسه علنی شورا مطرح کرد و از اعضای شورای شهر خواست که «اجازه فروش املاک شهرداری برای پرداخت حقوق و مطالبات کارگران داده شود.»
 مسعود خوبانی ریاست شورای شهر یاسوج به صحبت‌های آشنا اشاره و از او به جهت اینکه بدون هماهنگی اعضای شورای شهر در جمع کارگران حاضر شد، انتقاد کرد و گفت: «موضوع پرداخت مطالبات کارگران باید با نظر مشورتی اعضا و با یک برنامه منطقی انجام شود و شهرداری یاسوج بجای تنبلی و بیخیالی به چنین موضوعاتی توجه کند.»
 
به گزارش کبنا، کیوان آشنا عضو شورای شهر یاسوج در جمع کارگران شهرداری یاسوج، گفت: حقوق بعضی از کارگران شهرداری و سازمان‌های وابسته (کارگران شهرداری، پسماند، آرامستان‌ها) حدود چند ماهی عقب افتاده است و این جای نگرانی دارد.
https://cdn.kebnanews.ir/images/docs/files/000423/nf00423694-1.jpg
 وی عنوان کرد: این بحث مربوط به امروز نیست و از گذشته تاکنون بوده البته عقب‌ماندگی‌ها مربوط به همه شهرداری‌های کشور در سنوات گذشته است و هر سازمانی 6 تا 9 ماه مطالبه دارند، این عزیزان منبع درآمدی ندارند به جز حقوق ناچیزی که در این گرانی و بیماری و شرایط خاص کشور دریافت می‌کنند ما هم نگرانشان هستیم.
عضو شورای شهر یاسوج ادامه داد: به شهرداری پیشنهاد دادیم یکی دو ملک از املاکی که دارد را به فروش برساند البته در ابتدا باید املاک را به شورا بفرستد تا شورا مصوب کند شهردار هم دو سه ماه پیش املاک را برای انتخاب و تصویب شورا ارسال کرد که حقوق این عزیزان به روز شود.
 آشنا بیان کرد: شهردار هم این دغدغه را دارد که حقوق معوقه کارگرانش را پرداخت کند اما متاسفانه بحث فروش املاک جهت پرداخت بدهی کارگران در شورا مسکوت مانده و پروسه اداری زمان‌بری دارد و شورای شهر به عمد نگه داشته تا شهردار فلان کار را انجام دهد و فلان چیز را بیاورد.
 وی عنوان کرد: این اتفاقات در حالی است که 70 هکتار از املاک پارک جنگلی که حاضر نیستیم یک قطعه آن را برای پرداخت مطالبات کارگران بفروشیم به دلیل مداخله مدیران و نمایندگان وقت استان به شرکت نفت واگذار شد و اخیراً هم 5 هزار مترمربع از زمین پارک (مهرورزی) را به بنیاد مهدویت واگذار کردند و برخی دیگر از املاک شهرداری که جای دیگری واگذار شده در حالی که اولویت با کارگران و این عزیزانی است که زحمت می‌کشند.
 عضو شورای شهر یاسوج با بیان اینکه ظاهراً عذرخواهی در مکتب شورای شهر اشتباه بزرگی است و اگر عذرخواهی کنند به دوستان و همکاران شورا برمی‌خورد افزود: اما کوتاهی از سوی هر کدام از اعضای شورا رخ داده باشد من از کارگرانی که زحمت می‌کشند و به حق صاحبان املاک شهرداری هستند عذرخواهی می‌کنم.
 آشنا در پاسخ به این سؤال که شورا تا چه زمانی این رویه را ادامه خواهد داد و مسئله پرداخت مطالبات کارگران شهرداری همچنان مسکوت خواهد ماند، خاطرنشان کرد: این موضوع را قطعی پیگیری می‌کنم چون همکاران من بیشتر از این نمی‌توانند در قبال فروش املاک برای پرداخت مطالبات کارگران مقاومت کنند باید به این موضوع تن بدهند چرا که شهرداری منبع درآمدی ندارد.
 وی با بیان اینکه اعضای شورای شهر به غیر از این مورد از هر راه دیگری که می‌دانند باید حقوق کارگران را تأمین و تسویه کنند، خاطرنشان کرد: تا زمانی که به نتیجه برسم مطالبه کارگران را پیگیرم و احساس می‌کنم در صورت همکاری همکارانم در شورای شهر کمتر از یک ماه آینده حقوق و مطالبات این عزیزان پرداخت می‌شود.
بنا بر این گزارش، در روزهایی که کرونا و وضعیت اقتصادی رونق را از برخی کسب و کارها گرفته و زندگی به سختی می‌گذرد، انصاف نیست که کارگران 8 یا 9 ماه حقوق‌شان را دریافت نکنند.
نام شما

آدرس ايميل شما

Iran, Islamic Republic of
انشااله که دکتر شهامت این کارگران را درک کند وای به روزی که آه مظلوم دامن کسی را بگیره
مرعشی: اگر قرار بود رئیسی و قالیباف رئیس دو قوه شوند، خب چرا آنها را جابجا گذاشتید؟!

مرعشی: اگر قرار بود رئیسی و قالیباف رئیس دو قوه شوند، خب چرا آنها را جابجا گذاشتید؟!

حسین مرعشی می گوید: حتماً قالیباف بهتر از نبویان یا رسایی می‌تواند مجلس را اداره کند،...
آینده خاورمیانه در گرو پیروز بزرگ نبرد پنهان پسرعموهای منطقه

آینده خاورمیانه در گرو پیروز بزرگ نبرد پنهان پسرعموهای منطقه

جنگ اوکراین و درگیری 5 ماهه اسرائیل و حماس تمام معادلات منطقه و جهان را تغییر داده است....
تیشه به ریشه پول ملی

تیشه به ریشه پول ملی

اخیرا یکی از نمایندگان مجلس از لایحه‌‌‌ای موسوم به «حجاب و عفاف» رونمایی کرده است که ...
1