تاریخ انتشار
چهارشنبه ۱۴ خرداد ۱۳۹۹ ساعت ۱۳:۱۳
کد مطلب : ۴۲۱۶۲۱
کبنا گزارش می‌دهد

سهل‌انگاری همسایه بغلی، آتش در خائیز / فرمانداری که نجات خائیز از صندلی برایش مهم‌تر است (+ فیلم و تصاویر )

۰
کبنا ؛
به دلیل سهل‌انگاری همسایه بغلی آتش به جان جنگل‌ کوه خائیز افتاد و مسئولان و مردم چندین شبانه‌روز تلاش کردند و خستگی‌هایی را به جان خریدند تا خائیز را نجات دهند و افسار لجام گسیخته آتش بی‌رحم را مهار کنند. شاید اگر کم‌کاری مسئولان خوزستان نبود این  میزان خسارت به جنگل‌های زاگرس وارد نمی‌شد، موضوعی که قطعاً باید در کمیته‌های تحقیق و بررسی آتش سوزی جنگل‌های استان کهگیلویه و بویراحمد و کشور مورد بررسی قرار گیرد و با متخلفان به جد برخورد شود. حضور پررنگ و تأثیرگذار مسئولان در عملیات اطفای حریق جنگل‌های استان کهگیلویه و بویراحمد ماندگار خواهد بود، اما آنچه در بیان همه مسئولان و گروه‌های مردمی مشترک بود، کمبود امکانات و تجهیزات برای مقابله با آتش سوزی‌ها بود.

      
بالگرد بر فراز خائیز

 پس از مهار آتش‌سوزی خائیز، پایش منطقه برای کنترل و جلوگیری از شعله‌ور شدن مجدد در حال انجام است. 

فرماندار کهگیلویه از نخستین روز آتش‌سوزی در محل حادثه مستقر است تا با پایش کامل منطقه اطمینان حاصل کند که آتش بار دیگر شعله‌ور نمی‌شود. 

نماینده رهبر انقلاب در خائیز

نماینده ولی فقیه در کهگیلویه و بویراحمد با همراهی امام جمعه و جمعی از روحانیون از کوه خائیز بازدید و وضعیت کوه پس از حادثه آتش‌سوزی را مورد ارزیابی قرار داد.

انجام 195 سورتی پرواز هوانیروز برای مهار آتش جنگل‌های کهگیلویه و بویراحمد

سرپرست تیم اعزامی هوا نیروز ارتش به گچساران و کهگیلویه گفت: در پی مهار آتش سوزی‌های اخیر در جنگل‌های شهرستان گچساران و کهگیلویه تعداد 195 سورتی پرواز از سوی بالگردهای هوانیروز ارتش انجام گرفت.
داریوش مرادی  اظهار کرد: در پی آتش سوزی‌های اخیر در ارتفاعات شهرستان‌های گرمسیری استان در شهرستان گچساران و کهگیلویه تعداد 195 سورتی پرواز از سوی بالگردهای هوانیروز ارتش برای مهار آتش در ارتفاعات کوه خائیز کهگیلویه و کوه دیل گچساران انجام گرفت.
 وی با بیان اینکه این تعداد پرواز در سه روز گذشته برای امداد و کمک رسانی برای مهار آتش در ارتفاعات کوه خائیز دهدشت و کوه دیل گچساران انجام گرفته است، افزود: ۲ فروند از بالگردهای ۲۱۴ هوانیروز برای کمک به اطفای حریق در جنگل‌های گچساران و  کهگیلویه در چند روز گذشته فعالیت داشتند.
سرپرست تیم اعزامی هوا نیروز ارتش به گچساران و کهگیلویه با بیان اینکه در این پروازها بیش از 700 نیروی کمکی و امدادی برای اطفا حریق به ارتفاعات صعب‌العبور کوه خائیز کهگیلویه و کوه دیل گچساران انتقال داده شد، گفت:  بالگردهای هوانیروز ارتش در چند روز گذشته تا مهار کامل آتش در این مناطق  ۶۰ ساعت پرواز را ثبت کرده است.
وی با  اشاره به مهار آتش سوزی در منطقه خنگ بنار گچساران  گفت:  همچنین برای مهار آتش در این منطقه و انتقال نیروی کمکی و امدادی تعداد 26سورتی پرواز از سوی هوانیروز ارتش برای جابه جایی ۱۷۵ نفر انجام گرفت.
مرادی خاطرنشان کرد: بالگردهای هوا نیروز ارتش در چند هفته گذشته در استان کهگیلویه و بویراحمد برای مهار آتش در مناطق گرمسری این استان در ارتفاعات خنگ بنار، کوه دیل گچساران و کوه خائیز کهگیلویه تعداد 220  سورتی پرواز برای جابه جایی ۸۷۵ نفر از امدادگران انجام داده است.


صحنه‌سازی از حادثه خائیز با هدف زیر سؤال بردن مدیریت بحران

نماینده ولی فقیه در کهگیلویه و بویراحمد گفت: رسانه‌های غرب تلاش داشتند با صحنه‌سازی‌های غیر واقع از حادثه خائیز مدیریت بحران و نظام را زیر سؤوال ببرند.
 حجت‌الاسلام و المسلمین سید نصیر حسینی امروز در بازدید از کوه خائیز با ابراز نگرانی از حادثه آتش‌سوزی در خائیز اظهار داشت: کار دشواری بود اما به لطف خداوند و تلاش همه جانبه مسؤولان و اقشار مردمی مهار شد.
نماینده ولی فقیه در کهگیلویه و بویراحمد با اشاره به مشترک بودن منطقه محل وقوع حادثه گفت: سهل‌انگاری‌هایی در استان همسایه وجود داشت و گسترش آتش‌سوزی و سرایت به حوزه کهگیلویه را در پی داشت.
وی اضافه کرد: طبق برخی شنیده‌ها کسانی متوجه آتش‌سوزی شده بودند اما با بی‌خیالی از آن گذشتد از دستگاه قضایی می‌خواهیم با چنین افرادی که در این امر سهل‌انگاری داشتند برخورد شود.
امام جمعه یاسوج تصریح کرد: نشر اکاذیب در فضای مجازی و صحنه‌سازی رسانه‌های غرب با انتشار برخی کلیپ‌های بی‌ربط به حادثه خائیز جنگ روانی بود و با هدف زیر سؤوال بردن مدیریت بحران صورت گرفت.
وی با بیان اینکه اگر امکانات و تجهیزات کافی وجود داشته باشد و در مواقع بروز حادثه به سرعت مدیریت شود بحران به وجود نمی‌آید اما متاسفانه گاهی دیده می‌شود انفعالی عمل می‌شود و بعد از ایجاد بحران برای مدیریت آن تلاش می‌شود.
حجت‌الاسلام و المسلمین حسینی تأمین امکانات و تجهیزات مقابله با چنین حوادثی را ضروری خواند و با اشاره به احتمال وقوع حوادث مشابه گفت: مهارت‌آموزی مهم است می‌بایست نیروی تخصصی در این مواقع وارد عمل شود.
وی ادامه داد: نیروهای پاره‌وقت برای پایش منطقه در فصل آتش‌سوزی بکار گرفته شود تا نقاط را زیر نظر داشته باشند و در صورت بروز حادثه به سرعت عملیات اطفای حریق آغاز شود.

روحیه جهادی در مهار آتش‌سوزی خائیز وجود داشت

 حجت‌الاسلام علی وحدانی‌فر امام جمعه دهدشت نیز در بازدید از کوه خائیز اظهار داشت: همدلی، همکاری و کار جهادی ارزشمندی که در مهار آتش‌سوزی صورت گرفت ستودنی است.
امام جمعه شهر دهدشت گفت: داشتن چنین روحیه‌ای بین مسؤولان و مردم خوشحال‌کننده است.
وی با اشاره به حضور خودجوش مردم برای کمک به مهار آتش‌سوزی تصریح کرد: با وجود همه مشکلات موجود صحنه‌هایی از اصرار مردم برای اعزام به محل حادثه خلق شده بود که نشاندهنده درک موضوع و اهمیت طبیعت و محیط زیست است.
وحدانی‌فر گفت: استاندار چندین بار در منطقه حضور یافت و حادثه را مدیریت کرد فرماندار نیز مداوم پای‌کار بود و میدان را ترک نکرد.
وی به کمک نهادها و ارگان‌ها برای مهار آتش‌سوزی اشاره کرد و افزود: سپاه، ارتش، هلال‌احمر و شرکت نفت در اعزام بالگردها و اطفای حریقنقش مؤثری ایفا کردند.
وی تصریح کرد: امکانات و تجهیزات اطفای حریق متأسفانه محدود است یک بالگرد آبپاش در این ساتان وجود ندارد که به موقع برای اطفای حریق وارد عمل شود با این حال از همه امکانات موجود و همه توان مدیریتی برای کنترل حادثه استفاده شد.
وحدانی فر ادامه داد: اگر بالگرد آبپاش و یا تجهیزات کافی در استان وجود داشت حادثه به این مرحله نمی‌رسید.

آسیبی به حیات وحش خائیز وارد نشد
فرماندار کهگیلویه با بیان اینکه برخی کلیپ‌های منتشره در خصوص حادثه خائیز فضاسازی کذب بود، گفت: هیچ خسارتی به حیات وحش این منطقه حفاظت شده وارد نشده است.
 علیرضا اتابک در نشستی با حضور نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه شهر دهدشت در خصوص جزئیات آتش‌سوزی خائیز اظهار داشت: این حادثه روز پنج شنبه هشتم خرداد ماه از تنگ علمدار در حوزه بهبهان آغاز شد.
فرماندار کهگیلویه افزود: گسترده بودن منطقه، صعب‌العبوری و وزش باد باعث سختی کار اطفای حریق شد و آتش به سرعت گسترش یافت.
وی با بیان اینکه عدم اطلاع‌رسانی حادثه از دیگر عوامل پیشروی بود، افزود: اگر مسؤولان شهرستان همجوار به موقع اطلاع داده بودند سریعتر مدیریت بحران شهرستان کهگیلویه وارد عمل می‌شد و اقدامات لازم را انجام می‌داد.
اتابک گفت: زمانی به ما اطلاع‌رسانی شد که کوه در محاصره آتش گسترده قرار داشت از ساعات اولیه نیروها به منطقه اعزام شدندو بسیج، سپاه، گروه‌های جهادی، ادارات و نهادها و مردم همکاری خود را شروع کردند.
فرماندار کهگیلویه تصریح کرد: نیروهای بسیاری به محل حادثه منتقل شد اما برخی از نیروها از کارایی لازم برای خاموش کردن آتش برخوردار نبودند.
وی یادآور شد: با تلاش همه جانبه و زحمات شبانه‌روزی آتش در حوزه استحفاظی کهگیلویه مهار و با گذشت ساعاتی در منطقه بهبهان شعله‌ور شد.
رئیس ستاد مدیریت بحران کهگیلویه گفت: عملیات اطفای حریق بار دیگر به کمک بالگردهای آبپاش و نیروهای مردمی انجام و آتش بامداد روز دوشنبه مهار شد. نیروها برای پایش منطقه تا دو روز آینده در محل حضور دارند و تا الان گروههای پایش هیچ گزارشی از آتش ندادند.
اتابک در خصوص کلیپ‌های منتشره در فضای مجازی از جمله سوختن آهو و فرار گرازها گفت: این فضاسازیها کاملا کذب بود هیچ گونه آسیبی به حیات وحش وارد نشد ضمن اینکه در منطقه حفاظت شده خائیز آهو و گرازی وجود ندارد. با وجود عمق آتش‌سوزی پوشش گیاهی و درختی خوب نیز آسیب جدی ندید.
بنا بر این گزارش، در تاریخ 2 خرداد ماه آتش سوزی وسیع در ارتفاعات کوه  خامی در منطقه خنگ بنار و کوه گوهر نارک رخ داد که پس از 96 ساعت تلاش طاقت فرسا مهار شد.
همچنین آتش سوزی در مراتع و جنگل های منطقه دیل ساعت ۲ بامداد روز جمعه نهم خرداد و در منطقه حفاظت شده خائیز ساعت ۱۹ پنجشنبه  هشت خرداد ماه شروع شد که پس از چند روز تلاش این آتش سوزی‌ها مهار شد.
در این آتش سوزی ها تاکنون ۴۵۰هکتار از جنگل ها و مراتع کهگیلویه و بویراحمد طعمه حریق شده که درختان بلوط، ارزن و بادام کوهی از مهمترین پوشش گیاهی این مناطق است.
نام شما

آدرس ايميل شما

تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

هر چه مجلس کوتاه بیایید، دیگران او را به گوشه رینگ برده و مورد ضرباتی قرار می‌دهند. تخریب‌گران ...
اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

باور بر این است که اختلال عاطفی فصلی به دلیل اختلال در ریتم شبانه روزی بدن رخ می دهد....
سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در مصاحبه‌اش اشاره کرد که از 16 میلیون واکسن آنفولانزای ...
1