تاریخ انتشار
سه شنبه ۲۴ دی ۱۳۹۸ ساعت ۱۰:۳۷
کد مطلب : ۴۱۶۵۶۹
کبنا گزارش می دهد؛

بی توجهی مسئولان به طرح هایی با ابعاد فرهنگی و توسعه ای/ چرا مسئولان به طرح هایی چون «طرح توانمندسازی جوامع محلی در روستای دژسلیمان» بهایی نمی دهند؟

۱
کبنا ؛
سیده زهرا حسینی فر: یکی از ابعاد طرح جهانی «توانمندسازی جوامع محلی»، ایجاد توانمندی در آنها برای ایجاد اشتغال است. به یک معنا،توانمندسازی جوامع محلی، همان ماهی گیری یاد دادن بجای ماهی دادن است.
این طرح با همکاری مسئولان و مردم و تشکل های مردم نهاد در برخی از جوامع روستایی ایران برگزار شده است و در برخی نقاط به ثمر نشسته است و نتایج مثبتی به لحاظ ایجاد اشتغال و ایجاد روحیه کار و تلاش ایجاد کرده است.
در شهرستان گچساران نیز؛ این طرح با مشارکت مدیر تشکل سبزگامان در یکی از محروم ترین روستاهای شهرستان، به نام دژسلیمان برگزار شده است و تاکنون 5 دوره کارآموزی با همکاری فنی و حرفه ای این شهرستان در این روستا برگزار کرده است.
جواد نارکی مدیر تشکل مردم نهاد سبزگامان زاگرس حدود یک سال و نیم است که از طرف طرح جهانی یکی از سازمان های یونسکو، و سازمان جنگل ها در کشور، طرح توانمندی جوامع محلی را به «دژسلیمان» یکی از روستاهای محروم گچساران آورده است، روستایی که مردمش با مشکلات عدیده ای از جمله نداشتن آب شرب مواجه هستند. با وجود آنکه سازمان جنگل ها حمایت هایش را از طرح توانمندی جوامع محلی در روستای دژسلیمان قطع کرده، نارکی مدیر تشکل سبزگامان به راهی که در پیش گرفته امید دارد.
آقای نارکی مدیر تشکل محیط زیستی سبزگامان و کارمند بازنشسته شرکت نفت، پس از قطع همکاری های سازمان جنگل ها در استان، تاکنون هزینه هایی مثل خرید برخی مواد برای کارآموزان، و هزینه های جانبی مثل هزینه های رفت و برگشت مربی فنی و حرفه ای را شخصا و از جیب خود می پردازد.
نارکی هر بار به دوره ها و کلاس ها سرکشی می کند و پیشرفت کار زنان و توانایی های آنان را جویا می شود.
وی به همراه چند تن از اعضای تشکل سبزگامان در حاشیه بازدید از این دوره، در گفتگو با خبرنگار کبنا ابراز کرد: متاسفانه در استان به چنین فعالیت هایی بها داده نمی شود و با وجود آنکه این طرح توسط سازمان جنگل ها و با اعتباری که از سازمان یونسکو به کشورهای کمتر توسعه یافته تعلق می گیرد، استارت آن زده شد ولی در حال حاضر همکاری ها یکطرفه است، و هر فعالیتی بوده بصورت خودجوش و البته با همکاری سازمان فنی و حرفه ای و خانم اسدی مدیر فنی و حرفه ای بخش بانوان انجام گرفته است.
نارکی در انتقاد به نابسامانی اعتباردهی به پروژه های مختلف گفت: متاسفانه گاها فعالیت هایی با هزینه های کلان و بصورت صوری و بدون فایده انجام می گیرد، در صورتی که چنین طرح هایی که واقعا کمک به توانمندی افراد است بر زمین می ماند.
جواد نارکی پیمانکار این طرح با بیان اینکه تاکنون بیش از 5 دوره آموزشی برای زنان دژسلیمان برگزار شده است گفت: در شهرهای توسعه نیافته و به ویژه در روستاهای محروم این منطقه فرهنگ کار و تلاش و همدلی به دلایل مختلفی وجود ندارد و یکی از هدف های ما احیای این فرهنگ و بالابردن حس امید و شادابی میان مردم روستا است، همچنین هدف اصلی این طرح توانمندی جوامع محلی، ایجاد فرهنگ اشتغال و توسعه در میان زنان روستایی است.
نارکی ابراز کرد: پنجمین دوره آموزشی زنان، دوره گلیم بافی است، و به نظر می آید این دوره نسبت به دیگر دوره ها کاربردی تر است و بازار بهتری خواهد داشت، اما همه اینها در صورتی است که کارآموزان پس از اتمام دوره، تلاشی دوچندان برای به بار نشستن آن و ورود به بازار داشته باشند
نارکی با بیان اینکه تاکنون طرح توانمندی جوامع محلی در برخی روستاها مثل روستای «تنگ سرخ» موفقیت هایی داشته است، گفت: در این روستا چند سالی است که با توجه به طرح های توسعه یک خَیِر کارآفرین کارگاه بزرگی در تنگ سرخ ایجاد کرده، و زنان در آنجا مشغول به کار هستند و محصولات این کارگاه به خارج صادر می شود.
در این بازدید یک ساعته از دوره گلیم بافی زنان دژسلیمان کمبودها و نواقص این طرح دیده شد.
فرجام مربی دوره گلیم بافی گفت: این گلیم بافی درجه دو است حدود 2 ماه و نیم آموزش می بینند، هدف ما آموزش است ولی خودشان باید در خانه تمرین کنند، تا بتوانند برای اشتغال زایی حرفه‌ای شوند. تا جایی که بتوانیم آموزش ها را می دهیم و تا جایی که پیمانکار همکاری کند. کارآموزان می توانند بصورت تکی در بازار گلیم خود را بفروشند، یا با عمده فروش ها در ارتباط باشند و برای آنها یا در خانه یا در کارگاه گلیم ببافند.
از جمله موارد و مشکلاتی که خانم فرجام به آن اشاره داشت کمبود و نبود مواد مناسب (نخ و پشم با کیفیت) است، از طرفی کارآموزان برای حرفه ای تر شدن و ورود به بازار کار درخواست برگزاری دوره پیشرفته و کار با دارهای در ابعاد بزرگتر را از پیمانکار این طرح آقای نارکی داشتند.
یکی از کارآموزان این دوره گفت: اگر دار بزرگتری داشته باشیم حتما می توانیم کار کنیم، من و مادرم هر دو در دوره آموزشی شرکت داریم و دو نفری می توانیم در خانه کار کنیم. ولی یکی از مشکلات ما بازار فروش محصولمان است، که با آن آشنایی نداریم و نمی دانیم چگونه مصولاتمان را به فروش برسانیم.  
فرجام مربی دوره در رابطه با وجود دلال ها و کم شدن دستمزد بافنده ها گفت: متاسفانه در بازار آنقدر واسطه زیاد است و وجود واسطه ها و سودی که از این طریق می برند باعث پایین امدن دستمزد بافنده می شود و تنها ضرر را بافنده می کند. ولی کارآموزها می توانند بدون واسطه و با حضور در بازار خود اقدام به فروش گلیم هایشان کنند، شاید امکان عرضه کارهایشان در مغازه و فروشگاه را نداشته باشند ولی می توانند با ارتباط گرفتن با فامیل و آشنا و دوستان هم سفارش بگیرند.
امید است مسئولان به ویژه سازمان جنگل ها با اجرای این طرح در روستای دژسلیمان و حتی برگزاری دوره های آموزشی در روستاهای دیگر استان، با هدف توانمندی جوامع روستایی و در صورت امکان اشتغال زایی، همکاری بیشتری صورت دهند.
یکی از ابعاد فرهنگی این طرح، ایجاد حس همدلی و روحیه کار و اشتغال و امیدواری و نشاط در جامعه است. چون در این صورت است که افراد به کار و تلاش دست می زنند، چنین ابعاد فرهنگی باید مدنظر مسئولان قرار گیرد.
در روزهای اخیر مسئولان کهگیلویه و بویراحمد از تزریق بودجه به واحدهای تولیدی و تصویب آن سخن گفتند، این در حالی است که بودجه های کلان به واحدهای تولیدی تخصیص می یابد، ولی طرح هایی مثل توانمندی جوامع محلی، که هم ابعاد فرهنگی و هم ابعاد توسعه ای را مدنظر دارد مورد مسئولان کل کار، تعاون و رفاه اجتماعی قرار نمی گیرد.
در حالی که همیشه پول و بودجه و اعتبار نیست که منجر به اشتغال زایی می شود؛ یکی از مشکلات بزرگ در استان کهگیلویه و بویراحمد نداشتن ذوق و نداشتن روحیه اشتغال است، و این به افسردگی روحیه افراد منجر شده است، امید است مسئولان به چنین ابعادی از اشتغال نیز توجه لازم را داشته باشند.

خبرنگار: سیده زهرا حسینی فر
نام شما

آدرس ايميل شما

کوروش
Iran, Islamic Republic of
آقای نارکی از جمله افراد بسیارفعال و دلسوز جامعه که در زمینه های مختلفی مشاررکت داوطلبانه دارند.افراد داوطلب کمک به مردم در قالب تشکل های مردم نهاد بایستی شرایط طوری تسهیل شود که مردم بتوانند از خدمات ناشی از ایده های افرادی مانند آقای نارکی بتوانند بهرهمند شوند
مرعشی: اگر قرار بود رئیسی و قالیباف رئیس دو قوه شوند، خب چرا آنها را جابجا گذاشتید؟!

مرعشی: اگر قرار بود رئیسی و قالیباف رئیس دو قوه شوند، خب چرا آنها را جابجا گذاشتید؟!

حسین مرعشی می گوید: حتماً قالیباف بهتر از نبویان یا رسایی می‌تواند مجلس را اداره کند،...
آینده خاورمیانه در گرو پیروز بزرگ نبرد پنهان پسرعموهای منطقه

آینده خاورمیانه در گرو پیروز بزرگ نبرد پنهان پسرعموهای منطقه

جنگ اوکراین و درگیری 5 ماهه اسرائیل و حماس تمام معادلات منطقه و جهان را تغییر داده است....
تیشه به ریشه پول ملی

تیشه به ریشه پول ملی

اخیرا یکی از نمایندگان مجلس از لایحه‌‌‌ای موسوم به «حجاب و عفاف» رونمایی کرده است که ...
1