تاریخ انتشار
سه شنبه ۲۹ آبان ۱۳۹۷ ساعت ۱۹:۴۷
کد مطلب : ۴۰۴۶۹۱
کبنا گزارش می‌دهد

بازدید معاون عمرانی استاندار از اداره‌کل منابع طبیعی / فیلی: وارثان مشکلات گذشته هستیم، (+تصاویر)

۰
کبنا ؛عزیز فیلی معاون عمرانی استانداری کهگیلویه و بویراحمد صبح روز دوشنبه مورخه 28 آبان بهمراه هجیر افشون مدیرکل دفتر فنی استانداری، سید خدادوست موسوی مدیرکل دفتر امور روستایی و شوراهای استان از مجموعه اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان بازدید و با مدیریت و کارکنان این اداره دیدار کردند.
به گزارش کبنا به نقل روابط عمومی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان کهگیلویه و بویراحمد، غلامحسین حکمتیان مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان کهگیلویه و بویراحمد در ابتدای این دیدار ضمن خیرمقدم و خوشامدگویی با اشاره به برنامه‌های منابع طبیعی افزود: برای جلوگیری از بیابانی شدن عرصه‌های منابع ملی، جنگل کاری و کاشت کنار و بادام در مناطق گرمسیری صورت گرفت.
وی عنوان کرد: امسال از محل اعتبارات صندوق توسعه ملی در حال اجرای پروژه‌های آبخیزداری و آبخوانداری از قبیل بندهای رسوب‌گیر سنگی ملاتی و گابیونی و عملیات بیولوژیکی شامل کپه کاری، بذرکاری، بذرپاشی، کود پاشی، حفاظت وقرق وجنگلکاری با بذر و نهال، تولید نهال وتوزیع و نصب 500 دستگاه آبگرمکن خورشیدی و اجرای 16 کیلومتر کمربند حفاظتی در 14 حوزه استان هستیم.
و همچنین گزارشی در خصوص اهداف پروژه‌های آبخیزداری و آبخوانداری از محل اعتبارات صندوق توسعه ملی و چگونگی پیشرفت فیزیکی پروژه‌های در حال اجرا در سطح استان و همکاری هر چه بیشتر استانداری در خصوص تفاهم نامه و اعتبارات استانی پروژه‌ها ارائه شود.
وی در خصوص پیشنهاد معاون استاندار در تدوین الگوی کشت عرصه‌های طبیعی استان گفت:
۱۰5 هکتار از عرصه‌های منطقه تنگ سرخ از توابع بویراحمد به کشت گیاهان دارویی اختصاص یافته و بهره‌برداران توانستند ۱۴ تن شیرابه آنغوزه و باریجه به ارزش یک میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومان برداشت کنند.
حکمتیان همچنین با اشاره به برداشت ۴ تن برگ مورد خشک شده افزود: متاسفانه نبود صنایع تبدیلی در استان برای بسته‌بندی گیاهان دارویی مشکلاتی را ایجاد کرده است.
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری کهگیلویه و بویراحمد بر مشارکت مردم و مرتع داران در کشت گیاهان دارویی درعرصه‌های طبیعی برای بهره‌برداری صحیح و اصولی مردم تاکید کرد و افزود: هر جایی که مردم در عرصه‌های طبیعی مشارکت داشته‌اند وبهره‌برداری و استفاده کردند آتش‌سوزی و تخریب صورت نگرفت که این نشان از احساس مسئولیت، فرهنگ فهم بالای مردم این استان دارد.
حکمتیان عنوان کرد: طرح ترسیب کربن یکی از برنامه‌هایی است که منابع طبیعی در راستای توانمندسازی و توانمند کردن افراد وجوامع محلی برای حفاظت از منابع طبیعی در دستور کار خود دارد.
عزیز فیلی معاون عمرانی استانداری کهگیلویه و بویراحمد همچنین در بازدید و سرکشی از ساختمان و کارکنان بخش‌های مختلف اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری اظهار کرد: منابع طبیعی و آبخیزداری کهگیلویه و بویراحمد یکی از اداراتی است که مظلوم واقع شده است، چرا که کارکنان منابع طبیعی همواره مشغول کارهای اجرایی و فیزیکی هستند.
معاون امور عمرانی استانداری کهگیلویه و بویراحمد گفت: وظیفه سنگین اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری، کار فرابخشی است اما امکانات پرسنلی منابع طبیعی علی‌رغم این حجم کاری بسیار زیاد، کم است و کمتر مورد توجه قرار گرفته است.
وی به توپوگرافی بی‌نظیر کهگیلویه و بویراحمد اشاره کرد و گفت: داشتن یک میلیون و ۴۵۰ هزار هکتار عرصه‌های منابع طبیعی ظرفیت بی‌نظیری است که در سایر استان‌های کشور یافت نمی‌شود.
عزیز فیلی ادامه داد: در عرصه‌های استان شاهد گونه‌های طبیعی، جنگلی، گیاهی و گونه‌هایی هستیم که در هیچ جای کشور وجود ندارد و همین موضوع باعث شده است یکی از استان‌های شاخص زاگرس نشین باشیم.
 فیلی ابراز داشت: متاسفانه با محدودیت‌های منابع، خرید ماشین، توسعه واحدها و سایر موارد روبه رو هستیم، خیلی از کارهایی که الان نیاز داریم را در گذشته می‌توانستیم انجام دهیم.
معاون عمرانی استاندار کهگیلویه و بویراحمد بیان کرد: ما وارثان مشکلات گذشته هستیم، اما ما باید به فکر منابع طبیعی و ملی باشیم و تلاش کنیم که ان شاالله به جایگاه اصلی خود در استان دست پیدا کند.
وی با بیان اینکه منابع طبیعی باید به عنوان دستگاه ارشد استان باشد، خاطرنشان کرد: دغدغهٔ توجه به منابع طبیعی باید در تک تک مسئولان و نمایندگان استان ایجاد شود تا به جایگاه و شأن اصلی خودبازگردد.
 در ادامه این نشست مرتضی جاوید مسئول نمایندگی ولی فقیه در اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان کهگیلویه و بویراحمد، ضمن عرض خیرمقدم به معاون امور عمرانی استاندار کهگیلویه و بویراحمد گفت: منابع طبیعی در برخی فصول سال مشکلاتی دارد، ما در فصل پاییز با شخم و تعرض به اراضی منابع ملی و تصرف‌های عدوانی منابع ملی مواجه هستیم.
وی عنوان کرد: در فصل زمستان کاشت درختان و غرس نهال در اراضی ملی و جنگلی و در سایر فصول بهار وتابستان با مشکلاتی مانند بوته‌کنی، قطع اشجار و تخریب اراضی و آتش‌سوزی در جنگل‌ها ومراتع و ایجاد کوره‌های تولید ذغال و قاچاق آن مواجه هستیم. جاوید در ادامه عنوان کرد: این اداره‌کل در سه حوزه فنی، آبخیزداری و حفاظت مجری طرح‌های متعددی است که توسعه گیاهان دارویی، توسعه مراتع، توسعه جنگل‌ها، اجرای عملیات بیولوژیک و اجرای عملیات مکانیکی و ...از جمله آن‌ها است.
مسئول نمایندگی ولی فقیه در منابع طبیعی و آبخیزداری عنوان کرد: علی رغم اینکه بالغ بر ۹۰ درصد اعتبارات در مدیریت منابع طبیعی می‌باشد ولی متاسفانه اندکی از اعتبارات عمرانی و هزینه‌ای به این بخش تعلق می‌گیرد که نیاز به حمایت همه جانبه مسئولین از جمله استاندار محترم، معاون محترم عمرانی و رئیس سازمان برنامه و بودجه استان است.
در پایان این نشست غلامحسین حکمتیان مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری در جمع خبرنگاران به مصوبات این نشست اشاره کرد و افزود: در این نشست مصوب شد طرح اجرای ترکیب کربن در شهرستان گچساران با مساعدت معاونت عمرانی استاندار تأمین اعتبار برای سال آینده و اجرای این طرح به موقع. جهت جذب اعتبارات و اجرای پروژه‌هایی که از محل صندوق توسعه ملی به استان تخصیص داده شده است.
وی همچنین بیان کرد: با رایزنی‌های انجام گرفته با مدیرکل دفتر امور روستایی و شوراهای استان ایشان نیز آمادگی خود را جهت همکاری همه جانبه بخشداری‌ها و دهیاری‌ها با منابع طبیعی و آبخیزداری استان جهت پیشبر اهداف کلی واجرای پروژه‌های در دست اقدام از محل اعتبارات صندوق توسعه ملی در حوزه‌های مختلف استان اعلام کرد.
 
نام شما

آدرس ايميل شما

مشتي قربا درگزي
Iran, Islamic Republic of
اي بابا اين كه. نيست. احترامش كنيد نه فني نه چيز ديگر ايشان وقتي در وزارت راه بود تا انجاي كه ميدانم مسول اداره راه بود
پیام تهران به تل آویو / اگر کاخ سفید به حرف‌های امثال ما گوش داده بود...

پیام تهران به تل آویو / اگر کاخ سفید به حرف‌های امثال ما گوش داده بود...

واکنش دولت بایدن به حمله ۷ اکتبر حماس ۳ هدف عمده را دنبال می‌کرد. اولا، واشنگتن به دنبال ...
هر اقدام اسرائیل با اقدام متقابل ایران رو به رو می‌شود

هر اقدام اسرائیل با اقدام متقابل ایران رو به رو می‌شود

ایران دیگر می‌داند که با چه ابزار‌های می‌تواند حملات بیشتری را صورت داده و بخشی از موشک‌های ...
چرا ابهامات پیرامون کاظم صدیقی تمامی ندارد

چرا ابهامات پیرامون کاظم صدیقی تمامی ندارد

ماجرای کاظم صدیقی تمامی ندارد و رسانه‌ها هم ول کن ماجرا نیستند. متأسفانه در خصوص این ...
1