تاریخ انتشار
چهارشنبه ۲۷ خرداد ۱۳۹۴ ساعت ۱۰:۴۴
کد مطلب : ۱۱۰۹۷۴

کیفیت آب یاسوج را فدای کمیت آن نکنید /تصاویر

۸
۰
مطلبی که می خوانید از سری یادداشت های مخاطبین کبنانیوز است و انتشار آن الزاما به معنی تایید تمام یا بخشی از آن نیست. می توانید با ارسال یادداشت خود، این مطلب را تأیید یا نقد کنید.
کبنا ؛سید سعید مهریان
اغلب شما به یاد دارید که در بهارسال گذشته و امسال به عنوان پربارش ترین ایام سال، آب شرب یاسوج گل آلود شد و این امر نارضایتی عدیده همشهریان را در پی داشت. رسانه ملی در آن بحبوحه بدون انجام کارمیدانی در بخش اخبار خود این موضوع را در یک مصاحبه کوتاه تلفنی با طرح سئوال درباره علت این موضوع از شرکت آب و فاضلاب استان به چالش کشید که روابط عمومی آبفا با دستپاچگی به این سئوال پاسخ داد و(اگر اشتباه نکنم) گفت که به دلیل ورود آب های سطحی در برخی از مخازن آب شرب یاسوج گل آلود شده است. البته بنا به تحقیق انجام گرفته این حرف تا حدودی صحیح می باشد چرا که ظاهرا درایام پربارش بهار بخشی از آب های سطحی وارد مخزن بهسازی شده‌ی چشمه محمودآباد شده بود ولی باتوجه به این که دبی آب این چشمه به نسبت سایر منابع تامین آب شرب یاسوج بسیار ناچیز می باشد و حدود یک دهم تا یک پانزدهم دبی آب دره آبشار می باشد لذا گل آلود شدن آب این چشمه نمی تواند دلیل اصلی کاهش کیفیت آب در ایام مزبور باشد. اگر روابط عمومی آبفا از این موضوع اطلاع داشت نباید پنهان کاری می کرد و باید با صداقت و شهامت می گفت که شرکت آب و فاضلاب شهری استان برای افزایش کمیت آب در چند نقطه از تنگه دره آبشار- حدفاصل قلل دوگوش و دو ریو-  جلوی آب را سد کرده و با کار گذاشتن لوله، بخشی از آب های سطحی را جمع آوری و به خط انتقال و شبکه توزیع آب یاسوج تزریق نموده است و همین امر دلیل اصلی گل آلود شدن آب شرب یاسوج در ایام بهار به عنوان ایام پر بارش می باشد. اگر از این موضوع اطلاع نداشت باید در گفتوگو با شبکه دنا به این واقعیت اعتراف می کرد ولی باتوجه به سابقه کاری ایشان به ویژه در پست روابط عمومی بعید است که وی از این مسئله بی اطلاع باشد. در صورتی که واقعا علت گل آلود شدن آب شرب یاسوج وارد شدن گل ولای در مخازن باشد از مسئولین آبفا باید پرسید چرا از قبل تمهیدات لازم را برای جلوگیری از این واقعه در نظر نگرفته بودند؟ آیا در بارندگی های آتی نیز باید شاهد چنین وضعیتی باشیم؟
و اما شاید این سئوال در ذهن مخاطبین عزیز این رسانه شکل بگیرد که چرا بنده دیر به این موضوع واکنش نشان دادم؟ در پاسخ این سوال باید بگویم بنده همین یکی دو روز اخیر در ادامه برنامه های خودم به عنوان یک طبیعت گرد و دره نورد وقتی از دره بکر و بسیار زیبای آبشار یاسوج برای تهیه گزارش با منشا زیبا شناسی بازدید کردم متوجه این قضیه شدم.
گرچه دیر به این قضیه پی بردم ولی طبق این ضرب المثل که هرجا جلوی ضرر را گرفت نفع است، این مطلب را به رشته تحریر درآوردم.
امیدوارم با رسانه ای شدن این موضوع و ایجاد حساسیت در باره آن  شرکت آب و فاضلاب شهری که وظیفه آن تامین آب شرب سالم و بهداشتی با کیفیت و کمیت است تدابیر لازم را برای ارتقای کیفیت آب اتخاذ کند.
و اما از آن جا که طبق تحقیقات آسوشیتدپرس برخی از آلاینده های آب آشامیدنی از جمله کودهای حیوانی محلول در آب که حتی در عمق زمین نفوذ کرده باشد از طریق فراینده هایی از قبیل کلر زنی و یا روش های مشابه تصفیه نمی شود لذا انتظار داریم که از استقرار عشایر در مجاورت چشمه سارها و آب های سطحی که آب شرب مردم را تامین کند از جمله در محدوده ضلع جنوبی رشته کاچیون و بالا دست دره آبشار که بخش عمده ای از آب شرب یاسوج را تامین می کند در صورت امکان جلوگیری شود.
متاسفانه سلامت منابع آب محدوده پارک جنگلی آبشار به ویژه آب سطحی این پارک به دلیل تردد آزادانه گردشگران در محل سرچشمه ها در طول شبانه روز در معرض تهدید آلاینده ها می باشد.
برای این که وضعیت سرچشمه های آبشار را به خوبی تبیین نمایم. بهتر است مشاهداتم را بیان کنم:در بازدید ازدره آبشار از تک تک حوضچه ها بازدید کردم. دریچه تمام حوضچه ها بازبود. درون حوضچه ها را نگاه کردم. اصلا از لحاظ بهداشتی وضعیت مناسبی نداشتند. کف محفظه یکی از این حوضچه ها زباله و روی سقف یکی از حوضچه ها نیز تلی از خاکروبه دیده می شد و این امر نشان می داد که برخی از افراد به عنوان گردشگر از سقف حوضچه ها به عنوان سکو برای نشستن و تفریح استفاده نموده اند.
شاید بپرسید که گردشگران چگونه به سرچشمه های آبشار که فضای زیبا و بسیار دل انگیزی دارد دسترسی پیدا می کنند؟ در جواب باید گفت: از چند ناحیه می توان به تمام نقاط این مکان دسترسی داشت که آسان ترین راه درب تعبیه شده به وسیله آبفا می باشد. این درب به گونه ای قفل و زنجیر شده بود که در چنین وضعیتی هر فردی حتی افراد گلابی شکل هم می توانستند با کمی تقلا از لای آن عبور و به سرچشمه ها دسترسی پیدا کنند.
با توجه به این که دفع خطر احتمالی عقلا واجب است باید این احتمال را در نظر گرفت که ممکن است در بین گردشگران و سایر افرادی که از سرچشمه های آبشار بازدید می کنند فردی از لحاظ روحی و روانی و یا فکری دارای وضعیت متعادلی نباشد و یا با مردم دشمنی داشته باشد با سم اقدام به آلوده کردن آب دره آبشار نماید. بنابراین شرکت آبفا با نصب یک درب جدید و یا کوتاه کردن طول زنجیری که درب فعلی با آن بسته می شود راه دسترسی افراد متفرقه به سرچشمه های آبشار را از این مسیر که بسیار آسان و کوتاه است قطع و دریچه حوضچه ها را قفل کند. چون از سایر مسیرها راه دسترسی البته با دشواری به محدوده مزبور و احتمال آلودگی آب شرب به وسیله گردشگران وجود دارد لازم است شرکت آب و فاضلاب شهری استان در این محدوده پست نگهبانی ایجاد کند.
به هر صورت از مسئولین شرکت آب و فاضلاب استان کهگیلویه و بویراحمد که گویا بر خلاف توصیه های شورای سلامت و برخی از مقامات شهرستان بویراحمد و بدون در نظر گرفتن تهدیدات زیستی اصرار بر تداوم استفاده از آب های سطحی دره آبشار برای افزایش حجم و کمیت آب شرب شهر یاسوج داشته اند انتظار است، ضمن عذرخواهی از مردم در صورت امکان با احداث یک خط انتقال جدید آب را مستقیما از سرچشمه گرفته و وارد شبکه توزیع آب نماید و در غیر این صورت از تزریق آب های سطحی دره آبشار به شبکه توزیع آب یاسوج که گویا به هم پیوسته است خود داری نمایند. ضمنا شرکت آبفا باید این موضوع را مد نظر داشته باشد که حقابه کشاورزان آبشار را نباید به اندازه ای تقلیل دهد که به باغات بهشت گونه پارک جنگلی آبشار و زیبایی و چشم انداز این آبشار لطمه وارد شود.
لازم به یادآوری است که بنده به مسئول روابط عمومی، یکی از کارشناسان آبفا و معاون بهره برداری آبفا مراجعه کردم که هیچ کدام حاضر به مصاحبه و ارایه توضیح در این خصوص نشدند. به مسئول دفتر مدیرعامل شرکت آبفا جهت تعین وقت مصاحبه با راس هرم مدیریت این شرکت و شنیدن نقطه نظرات وی در این رابطه مراجعه کردم که نتیجه کار فقط به تاخیر افتادن انعکاس این نوشتار بود.
در پایان از آقای استاندار که فردی محترم و بسیار محجوب است تقاضادارم که برای پیشرفت استان از خود قاطعیت نشان دهد و مدیران را به سختی مورد بازخواست قرار دهد.
ab-yasuj (1) ab-yasuj (2) ab-yasuj (3) ab-yasuj (4) ab-yasuj (5) ab-yasuj (6) ab-yasuj (7) ab-yasuj (8) ab-yasuj (9) ab-yasuj (10) ab-yasuj (11) ab-yasuj (13) ab-yasuj (14) ab-yasuj (15) ab-yasuj (16) ab-yasuj (17) ab-yasuj (18) ab-yasuj (19) ab-yasuj (20) ab-yasuj (21) ab-yasuj (22) ab-yasuj (23)
نام شما

آدرس ايميل شما

مهمان
Iran, Islamic Republic of
با سلام. باید از این شهروند تشکر کرد. یکی از مهمترین عامل بیماری آلودگی آب آشامیدنی است. از مسولین عزیز تقاضا می شود در این زمینه مساعدت فرمایند.
گلی
Iran, Islamic Republic of
آب مستقیما با سلامت مردم در ارتباط است.-پدافند غیرعامل که کار نظارت و سیاست گذاری را در این خصوص به عهده دارد چه کار می کند چرا مسولین در این رابطه کوتاهی کرده اند؟
حسن
Iran, Islamic Republic of
این گزارش به ویزه عکسا نشون می ده که آب یاسوج چه وضعیت بدی داره . ما فکر می کردینم آب یاسوج با کیفیت ترین آب کشوره
هپلی
Iran, Islamic Republic of
برو بابا جمع کن خودتو دره نورد
با این ادبیات مسخرره ات
همین آب جاری و سطحی هم گیر نمی آد همین الانش خیلی از بخش های یاسوج روزها آب نداره به سطحی شم راضی ایم بخدا
بهداشت
Iran, Islamic Republic of
جای تشکر دارد، امیدوارم تا حل مشکل به صورت کامل این سوژه را ادامه دهید چون من خودم این بازدید راداشتم وخدا وکیلی ناراحت شدم زیرا با ریختن یک کیسه کود شیمیایی داخل مخازن روباز سیمانی می توان کل مردم یاسوج را مصموم کرد. بازهم متشکرم از این احساس مسئولیت شما عزیز دوست داشتنی.
شرکت آب وفاضلاب استان
Iran, Islamic Republic of
با عرض سلام و ادب

۱- با توجه به قدمت بهسازی چشمه های آبشار، مشکلاتی وجود داشته که خوشبختانه شرکت آب و فاضلاب با برآورد نواقصات این چشمه و انتخاب پیمانکار، هم اکنون در حال اصلاح بهسازی این چشمه ها می باشد ۲- بدلیل گل آلود شدن آب و ورود اب سطحی ناشی از بارندگی در فصل بهار، این شرکت نسبت به جانماییو برآورد برای نصب تعداد ۲۵ شیر تخلیه در شبکه توزیع اقدام کرده که انشاء الله بزودی نصب می شوند و در مواقع گل آلود شدن آب به کیفیت آب کمک می کنند۳-آب یاسوج مطابق با آزمون های انجام شده توسط شرکت آب وفاضلاب و دانشگاه علوم پزشکی جزو بهترین آبهای کشور است
مهندس حسینی
Iran, Islamic Republic of
کمایی واقعا شجاعه و موضوع گیری هایش منجر به اصلاح امور می شه
حدادی
Iran, Islamic Republic of
این کیسه های زباله درمحفظه حوضچه ها نشان دهنده وضعیت آب شرب یاسوج است
نامه نوبخت برای اختصاص 120 میلیارد از اعتبار کرونا به دانشکده محل تدریس دختر حسن روحانی +  سند

نامه نوبخت برای اختصاص 120 میلیارد از اعتبار کرونا به دانشکده محل تدریس دختر حسن روحانی + سند

30 تیرماه نامه‌ای توسط نوبخت به امضا رسیده که در آن آمده، مبلغ 120 میلیارد تومان از محل ...
ناگفته‌های عادل از بی‌عدالتی‌‌ها به«نود»

ناگفته‌های عادل از بی‌عدالتی‌‌ها به«نود»

پس از يک سال و 7 ماه سکوت، بالاخره عادل فردوسي‌پور اشاره‌اي به پايان کارش در برنامه 90 ...
محمد امامی کیست و اتهامش چیست؟

محمد امامی کیست و اتهامش چیست؟

محمد امامی از تهیه کنندگان جوان و مشهور سینماست که در سال‌های اخیر نامش با فساد کلان ...
1