تاریخ انتشار
چهارشنبه ۲۵ بهمن ۱۴۰۲ ساعت ۱۳:۲۶
کد مطلب : ۴۷۲۵۴۷
تحلیلی بر انتخابات کهگیلویه بزرگ؛

شرایط برای دهبانی‌پور روزبه‌روز بهتر می‌شود

۴
۱
شرایط برای دهبانی‌پور روزبه‌روز بهتر می‌شود
کبنا ؛ در حوزه کهگیلویه رقابت انتخاباتی روزبه‌روز گرم‌تر می‌شود و به‌تدریج جامعه شور انتخاباتی پیدا می‌کند. این شرایط برای هر کدام از کاندیداها به نحو خاصی پیش می‌رود. البته به نظر می‌رسد این رقابت به‌تدریج به یک منازعه قدرت بدل خواهد شد. این منازعه در میان نمایندگان ادواری رادیکال‌تر است. مسیر این منازعه ریشه در رقابت‌های گذشته و تصور رقیب اصلی بودن از یکدیگر دارد. در این زمینه می‌توان پیش‌بینی کرد که «موحد» و «بزرگواری» جنگ و دعواهای زیادی در کوران رقابت با یکدیگر خواهند داشت. چنان‌که حامیان آنها زودهنگام این بازی را شروع کرده و بر روی یکدیگر شاخ‌وشانه می‌کشند و صورت یکدیگر را خراش می‌اندازند. این وضعیت سبب می‌شود که آنها مسائل یکدیگر را به صحنه عمومی آورند. هر چقدر آنها دیگ یکدیگر را بیشتر به هم زنند و یکدیگر را برملا سازند بیشتر به کاهش رأی یکدیگر اقدام می‌کنند. در واقع این منازعه که پیش‌بینی می‌شود تا آستانه بی‌اخلاقی پیش رود می‌تواند به نفع برخی کاندیداها باشد. 
البته این منازعه ممکن است دامن یکی دیگر از کاندیداها، یعنی علی مژدهی‌پور را نیز بگیرد. از این جهت که مژدهی‌‌پور  از یاران دیرین موحد است که پیش‌تر از این جریان جدا شده بود و گفته می‌شود با حمایت موحد به قدرت رسید لذا کاندیدا شدن مژدهی‌پور عملاً به معنای نوعی تقابل با موحد تعریف می‌شود. چه‌بسا این گذشته، زمینه منازعه بی‌اخلاقی را نیز بوجود آورد. این امر هنگامی جدی‌تر می‌شود که این تحلیل که حضور مژدهی‌پور سبب ریزش آرای موحد می‌شود، رنگ واقعیت بگیرد. آنگاه احتمال نوعی منازعه بی‌اخلاقی سیاسی تشدید می‌شود. 
این وضعیت برای دهبانی‌پور متفاوت است: چنانچه هر چه به کوران انتخابات نزدیک‌تر می‌شویم شرایط به دلایلی که در ادامه بدان‌ها خواهیم پرداخت بهتر خواهد شد.  دلیل اول اینکه در رقابت انتخاباتی پیشرو که در بالا ترسیم شد  دهبانی‌پور چون از جریان اصلاح‌طلب وارد این عرصه شده است از دعواها و کشمکش‌ها دور است چرا که گذشته مشترکی با رقبا ندارد و می‌تواند حرف خود را مستقیم با مردم در این میان بگذارد و یک گفتمان اخلاقی در سیاست تولید کند؛ لذا هر چه تنور انتخابات داغ‌تر می‌شود، دعواها و کشمکش‌های سیاسی توأم با بی‌اخلاقی بیشتر می‌شود برنده این شرایط کسی است که بتواند کمتر وارد این گفتمان شود و بیشتر گفتمان انتقادی و اخلاقی خودش را دنبال کند. 
شرایط برای دهبانی‌پور روزبه‌روز بهتر می‌شود
دلیل دوم اینکه در وضعیت فعلی که جامعه سیاست انفعالی در پیش گرفته است کسی که بتوانند با لایه‌ها و اقشار منفعل  جامعه ارتباط برقرار کند می‌تواند در بحبوحه شرایط تبلیغاتی که نمایندگان ادواری برای یکدیگر شاخ‌وشانه می‌کشند با یک گفتمان انتقادی و اخلاقی این آرا را جذب کند. در این میان، این دهبانی‌پور است که می‌تواند از طریق گفتمان اصلاح‌طلبی با اقشار منفعل جامعه که در روزهایی دلخوش به اصلاح‌طلبی بودند ارتباط برقرار کند.
دلیل سوم درحالی‌که منازعه کاندیداهای اصول‌گرا بر سر یک رأی سنتی است که مدام از این نام به آن نام می‌شود و رقابت این کاندیداها عمدتاً تغییر جدی در آرایش رأی آنها به وجود نمی‌آورد ازاین‌جهت که در روزهای آخر آنها دیگر سنگر فتح نشده‌ای ندارند و تمام کسانی که استعداد پیوستن به آنها را داشتند جذب کرده‌اند، در همین روزهای آخر، در جبهه اصلاحات می‌توان شاهد فعل و انفعالاتی بود. چرا که باایمان‌ترین افراد به سیاست قهر و تحریم که هیچگاه حاضر به پیوستن به جبهه اصول‌گرا نیستند باز ممکن است تحت‌تأثیر رویکرد انتقادی و اخلاقی قرار بگیرند و این بدین معناست که کار تبلیغاتی، اقناعی و عملی دهبانی‌پور در اشکال مختلف خود به‌ویژه صحبت با مخالفین انتخابات می‌تواند تا لحظه آخر ممکن و مؤثر واقع شود. 
دلیل چهارم، عامل دیگر در بهبود وضعیت دهبانی‌پور این است که غالباً پایگاه رأی اصلاح‌طلبان در روزها و لحظات پایانی تصمیم به مشارکت می‌گیرند البته که در شرایط کنونی میلی به مشارکت ندارند؛ اما به نظر می‌رسد اگر قرار باشد در روزهای پایانی درصدی به مشارکت جامعه افزوده شود آن رأی برای اصلاح‌طلبان است چرا که این نیروهای اجتماعی همیشه در روزهای پایانی تصمیم به مشارکت می‌گیرند. 
دلیل پنجم، در جریان و جبهه اصلاح‌طلبان در کهگیلویه اختلاف وجود دارد. دو طیف که دهه‌هاست بر سر مسائلی که بیشتر شخصی‌اند با یکدیگر درگیر هستند به دو دلیل امکان ائتلاف وجود دارد: یکی اینکه مردم و نخبگان حامی این دو طیف اصلاح‌طلب از این وضعیت خسته شده‌اند؛ خستگی آنها یکی به دلیل شرایطی است که نمایندگان ادواری برای آنها ساختند. دیگری ناشی از اختلاف و دو طیفی است که مدت‌هاست طعم موفقیت در عرصه سیاست را از آنها سلب کرده است. عامل دوم در ایجاد این ائتلاف، شخصیت و گفتمان سیاسی دهبانی پور است. وی به لحاظ شخصیتی این ویژگی را دارد که تا لحظه آخر با رعایت صبر و حوصله برای مصالحه و گفتگو با دو طیف و تحریم‌کنندگان انتخابات تلاش  کند و این ویژگی تاکنون نیز در شکل‌گیری هسته‌ای از نیروهای سیاسی دو طیف که در حال چانه‌زنی برای ائتلاف بزرگ هستند موفق عمل کرده است.  درباره نوع گفتار سیاسی در روزهای تبلیغات باید نشست و ملاحظه کرد که این نوع گفتار سیاسی می‌تواند با جامعه و مخالفان ارتباط برقرار می‌کند یا نه؟ در مجموع به نظر می‌رسد که به دلایل بیان شده وضعیت دهبانی‌پور روبه‌بهبود و موفقیت است.
نام شما

آدرس ايميل شما

اصلاح طلب
Iran, Islamic Republic of
اگر یه اصلاح طلب واقعی در صحنه بود شاید واین دلایلی که شما گفتید به واقعیت تبدیل می‌شد ولی برای دهبانی پور نه
کوهیار
Iran, Islamic Republic of
ما که نمی دانیم این متر شما چی هست که روی ادم ها می گذارید؟ البته این متری که در کهگیلویه از ان صحبت می شود چیزی جز غرض ورزی، انحصار گرایی و سیاست حذف دیگران نیست. دهبانی پور را با سایر کاندیداهای اصلاح طلب در بویراحمد و گچساران مقایسه کنید ببینید باز هم از این حرف ها می زنید؟
کهگیلویه
Iran, Islamic Republic of
فقط نه بزرگ کهگیلویه بزرگ به موحد ، عامل همه بدبختی های مردم
Iran, Islamic Republic of
عجب دارند اصلاح طلبان
بورس داغ دلالی

بورس داغ دلالی

«کارگری‌کردن صرفه اقتصادی ندارد!»؛ این جمله بارها از زبان متقاضیان بازار کار و کارفرمایان ...
عبدی: بودجه فرهنگ آب دریاست، می‌خورند و تشنه‌ترند

عبدی: بودجه فرهنگ آب دریاست، می‌خورند و تشنه‌ترند

روشن است که مدیران فرهنگی می‌خواهند بگویند مشکل، فقدان کار فرهنگی است و آن هم بودجه می‌خواهد....
افزایش تنش میان پیونگ‌یانگ و سئول؛ قوای نظامی کدام کشور قوی‌تر است؟

افزایش تنش میان پیونگ‌یانگ و سئول؛ قوای نظامی کدام کشور قوی‌تر است؟

به گفته موسسه مطالعات استراتژیک یک اندیشکده دفاعی مستقر در لندن، کره شمالی در آغاز سال ...
1