تاریخ انتشار
چهارشنبه ۲۵ بهمن ۱۴۰۲ ساعت ۱۱:۳۲
کد مطلب : ۴۷۲۵۴۱
کبنا کناره‌گیری غلام‌محمد زارعی از انتخابات مجلس حوزه انتخابیه بویراحمد، دنا و مارگون را مورد بررسی و تحلیل قرار داد

چه بر سر رأی زارعی خواهد آمد

۵۰
۲
چه بر سر رأی زارعی خواهد آمد
کبنا ؛  بی‌شک عمر انتخاباتی  غلام محمد زارعی این چهره عملگرا و کمتر سیاسی بویراحمد بزرگ خیلی پیش‌تر از انصراف دیروزش از انتخابات حوزه انتخابیه بویراحمد بزرگ به پایان رسیده بود و ثبت‌نام و حضورش در انتخابات دوازدهم مجلس از ابتدا نوعی تقلای بود و امید هم برای پیروزی نبود که جز خودش همه به این واقعیت رسیده بودند.
غلام محمد زارعی چهره محترم و موقر منطقه چنارستان یاسوج و کارمند میانی سابق استانداری استان که البته بعدها به‌واسطه جایگاه نمایندگی به وزارت نفت انتقالی گرفت. اولین‌بار در سال 1382 وارد عرصه انتخابات مجلس شد.
رد صلاحیت سه نامزد اصلی انتخابات در آن دوره یعنی «سید باقر موسوی»، «علی مندنی‌پور» و مرحوم «سید نورالله محمودیان» فرصتی تاریخی در اختیار «ستارهدایت خواه» که در حال چهره شدن در میان اصول‌گرایان استان کهگیلویه و بویراحمد بود و «غلام محمد زارعی» گذاشت تا یکی به‌عنوان نماینده روانه مجلس هفتم شود و دیگری به‌عنوان یک چهره انتخاباتی در حوزه «بویراحمد واحد» آن روز مطرح شود.
انتخابات سال 1386 دومین تقابل «ستار هدایت خواه» و «غلام محمد زارعی» بود. این بار و در دوران سیادت مطلق، اصول‌گرایان رادیکال بار دیگر «ستار هدایت خواه» را روانه مجلس کردند. در هر دو دوره اما نتایج انتخابات با برخی نگرانی‌های محدود زارعی‌ها مواجه گردید. زارعی عرصه رقابت را رها نکرد. او فردی متمول و صاحب ارتباطات قوی اجتماعی بود. عملکرد انحصارگرایانه هدایت خواه و تیمش سبب شکل‌گیری نگرانی‌های عمیق و خروج برخی چهره‌های اصول‌گرا از اطراف حلقه پیر و مراد جوانان مکتبی شهر یاسوج شد. زارعی در انتخابات نهم مجلس در سال 1390 با رأی بسیار بالا پیروز انتخابات گردید و اندکی بعد دولت میانه‌روی حسن روحانی  بر سرکار آمد. اگر چه رگه‌های قوم‌گرایی و سیاست‌زدایی پیش‌تر از زارعی در بویراحمد شروع شده بود و عرصه سیاسی کشور نیز به این سمت در حال حرکت بود؛ اما مشی و نوع رفتار زارع نیز در این مسئله حداقل در بویراحمد بی‌تأثیر نبود.
زارعی فردی آرام و به دور از حاشیه بود؛ اما در پیگیری امورات مربوط به نیروهای وابسته‌اش سمج بود. ظهور یک چهره عمل‌گرا و توانمند در میان مجمع کوچک نمایندگان استان کهگیلویه و بویراحمد؛ یعنی غلامرضا تاج‌گردون، هم‌زمان با نمایندگی زارعی، نماینده بویراحمد را به حاشیه برد بود. این در حاشیه بودن سبب جعل واژه و ادبیات «عزت» در سپهر سیاسی استان شد. کسانی که در رقابت با زارعی در سال 1394 نامزد شدند مدعی احیا و بازگشت عزت شدند؛ اما در آن انتخابات پرابهام که تا مدت‌ها و به‌سختی مورد تأیید شورای نگهبان قرار گرفت بار دیگر زارعی روانه مجلس دهم شد. از فردای آن انتخابات هم سرنوشت انتخابات بعدی زارعی مشخص بود و هم اینکه همه چیز حکایت از ظهور یک نماینده جدید در عرصه سیاسی استان در چهار سال دیگر می‌داد. به‌سان چشم برهم‌زدنی 1398 از راه رسید. مهدی روشنفکر با رأی بالا در آن انتخابات پیروز شد و زارعی بعد از محمد بهرامی و نادر منتظریان چهارم شد. اتفاقی که البته یک فرد باتدبیر شاید بهتر آن را مدیریت می‌کرد و اساساً در آن سال نامزد نمی‌شد چه رسد به اینکه چهار سال بعد از آن «شکست بد» بار دیگر فیلش هوای بهارستان کند و نامزد انتخابات شود.
وقتی در مرحله پیش ثبت‌نام انتخابات دوازدهم زارعی نام‌نویسی کرد، خیلی‌ها آن را به‌احتمال دو نماینده شدن بویراحمد ربط دادند و وقتی این موضوع به دوره آینده حواله شد برخی گفتند زارعی می‌خواهد مدیریت امور کند تا در دوره آینده بتواند یکی از دو نماینده بویراحمد باشد . ولی زارعی تمام شده است. تمامی مطلق در انتخابات شاید بی‌معنا باشد؛ اما زارعی به‌اندازه کافی در این حوزه انتخابیه بزرگ و پر حاشیه در صدر بوده است و مردم یقیناً چهره‌های جدید و نو می‌خواهند. او هر چه در صحنه ماند  هر چه تلاش کرد ولی دیده نشد و هرگز جدی گرفته نشد تا در نهایت عطای نمایندگی در بویراحمد را به لقایش بخشید و به تهران رفت. انتقالی که معمولاً ما شاهد عکس آن بوده‌ایم و افراد از تهران به شهرستان‌ها انتقالی می‌گیرند؛ اما این انتقالی احتمالاً بخشی از آن برای کم‌شدن از ضربه روانی و حیثیتی و به‌صورت صوری در صحنه ماندن است و بخشی هم احتمالاً به برخی خوش‌بینی‌ها برای قرارگرفتن در برخی لیست‌های رایزنانه است.
  پیش آمد یک رخداد خوش برای زارعی در تهران اگر محال نباشد در نهایت بسیار نزدیک به محال است.
 حالا اما در غیاب قطعی حاج زارعی سؤال این است پایگاه رأی زارعی به کدام سو خواهد رفت؟ اما سؤال مهم‌تر این است که اساساً آیا زارعی پایگاه رأیی برایش باقی‌مانده بود که حالا تکلیف آن مبهم و سؤال‌برانگیز باشد؟
غلام محمد زارعی در دور قبل حدود 26 هزار رأی کسب کرد. رأیی که برای نماینده مستقر رأی سنگینی نبود اما رأیی مهم و تعیین کننده در سپهر سیاسی بویراحمد بزرگ است. بااین‌وجود در این دوره اما به نظر نمی‌رسید این سطح از رأی کماکان در اطراف زارعی حضور داشته باشد. زارعی در 1398 در قدرت بود و برخی از مدیران دولتی در کنار وی بودند؛ اما حالا هیچ مدیری و حتی کمتر مدیر سابقی اطراف زارعی حضور داشت و نکته اصلی اینکه اساساً اگر زارعی رأی قابل‌قبولی داشت که مجبور به انصراف از انتخابات بویراحمد نمی‌شد. ولی آیا وی هیچ رأیی نداشت و یا رأی قابل‌قبول نداشت؟ آمار دقیقی در دست نیست ولی واقعیت به نظر می‌رسید زارعی شرایط رأیی خوبی نداشت و حتی نزدیکانش مستقیم و باواسطه به وی فشار می‌آوردند که در این انتخابات نیاید و یا وقتی آمد دنبال همین اتفاق بودند که در نهایت افتاد.
  فارغ از رأی امروز زارعی اجازه دهید مبنا و تحلیل را حول همان 26 هزار رأی دور قبل بگذاریم بدون کوچک‌ترین کم و زیادی که آن رأی در حال حاضر کجاست. رأیی که یک فرض دیگر را هم باید برایش ابتدا در نظر گرفت و آن هم رأی دادن آنهاست چون ممکن است از آن رأی تعدادی مایل نباشند در این دوره رأی بدهند و یا در حوزه دیگری به‌ویژه گچساران و مشخصاً به غلامرضا تاجگردون ممکن است رأی بدهند.
بخشی از آن رأی پیش‌تر گرایشاتی به سمت منتظریان و بهرامی پیدا کرده بود و مقدار بسیار کمی از آن نیز به جهت برخی مسائل گوناگون از روشنفکر حمایت می‌کردند. محمد بهرامی و تیمش بیش از سایرین در تلاش بودند این رأی را به سمت خود جذب کنند؛ ولی سخنرانی تند زارعی علیه کسانی که در مورد وی «کذاب» می‌گویند نشان داد اوضاع چندان هم گل و بلبل نیست. اشتراکات منطقه‌ای از جمله دلایل این گروه بوده است. هر چند برخی وجود نوعی اختلافات شدید و قدیمی میان پایگاه اصلی رأی بهرامی و زارعی را مانعی بزرگ برای شیفت این رأی به سمت بهرامی می‌دانستند و می‌دانند اما نمی‌توان انکار کرد هم پیش‌تر و هم حالا در غیاب زارعی تعدادی از رای زارعی به سمت بهرامی میل پیدا کند. منتظریان هم دارای اشتراکات منطقه‌ای با زارعی است بنابراین بخشی از جابجایی به سمت منتظریان طبیعی خواهد بود. گرچه بین منتظریان و بخشی از پایگاه رأی زارعی نوعی تضاد سیاسی و مبنایی دیده می‌شود که حتی هم‌نشینی این دو در نشست شورای ائتلاف نمی‌تواند اصل موضوع را پنهان کند. زارعی البته خود در بیانیه‌اش تصریح و تاکید کرده است که از هیچ گزینه‌ای حمایت نمی‌کند و طرف‌دارانش مختار به تصمیم گیری هستند. او آن همنشینی را نیز دلیلی برای تمایل به سمت نامزدهای شورای ائتلاف ندانست.
بر روی حمایت برخی از نزدیکان زارعی، شیرعلی خرامین نیز حساب ویژه بازکرده است. خرامین نیروی اصلی و مؤثر زارعی در انتخابات 1390 بود و سخنرانی‌های او به‌ویژه سخنرانی معروفش در مسجد «قبا» بی‌تأثیر در روند آن انتخابات نبود.
مهدی روشنفکر نفوذ در پایگاه رأی زارعی را از همان سال اول نمایندگی به‌عنوان بخشی از راهبرد انتخاباتی خود برای آینده‌اش دنبال کرد و تنی چند از نیروهای زارعی را در ادارات و سازمان‌ها ارتقا داد و اینک نیز طرف‌داران روشنفکر با ادبیاتی نرم قصد شکل‌دهی رسانه‌ای به یک ائتلاف نانوشته میان زارعی و روشنفکر را دارند.
 ولی در اصل موضوع باید گفت رأی زارعی در هر مقداری که برایش متصور باشیم که البته نگارنده آن را عدد پایینی می‌داند پراکنده خواهد شد و سخت است بین حضور و عدم حضور زارعی برای تأثیرگذاری بر روند اصلی انتخابات تفاوت چندانی تصور کنیم. 
 
بیشتر بخوانید:

غلام‌محمد زارعی از انتخابات مجلس بویراحمد کناره‌گیری کرد

پاسخ زارعی به سؤال‌های کبنا نیوز: هوادارانم مختار هستند، به هر کسی که علاقه‌مند هستند و مناسب برای وکالت مردم، رأی دهند / حضورم در جلسه شورای وحدت اصولگرایان اصلاً به منزله حمایت از کاندیداهای این جریان سیاسی نیست / علت زارعی برای تغییر حوزه انتخابیه‌اش به تهران چه بود؟
نام شما

آدرس ايميل شما

Iran, Islamic Republic of
ایل سترگ تیرتاجی هیچ گاه از روشنفکر و بهرامی حمایت نخواهد کرد.
نگین تاجی
Iran, Islamic Republic of
اعمال ناشایست در ادوار گذشته را فراموش نخواهیم کرد.
خلف اباد
Iran, Islamic Republic of
حدود 60درصد این رای به سمت آقای منتظریان کوچ کرده اند.
30درصد هم به سمت بهرامی
10درصد بقیه هم رای نمیدن.
صادق
Iran, Islamic Republic of
بهرامی مگر در خواب ببیند حمایت ما تیرتاجی ها را
گذشته را فراموش نخواهیم کرد‌‌.
Iran, Islamic Republic of
پرسیدن ندارد.
به سمت بهرامی و منتظریان می روند
منطق
Iran, Islamic Republic of
اینطور که پیدا است
40درصد این رای به سمت منتظریان
30تا40درصد هم به سمت بهرامی
20درصد بقیه هم اکثرا به سمت تاجگردون
دشتروم
Iran, Islamic Republic of
در صورت پیروزی مجدد روشنفکر و یا بهرامی اولین ضربه را به تیرتاجی ها خواهند زد
Iran, Islamic Republic of
برو بابا هرکه به فکر خیش کوسه به فکر ریش
دنا
Iran, Islamic Republic of
حدود 90درصد لیدر های حاج زارع در سی سخت و کوخدان به منتظریان قول دادند.
و همچنین به علت احانت چند روز پیش یکی از حامیان دکتر بهرامی به حاج حسینی در قبرستان سی سخت اکثر مردم سی سخت که نمی‌خواستند رای بدهند قسم خوردند به علت این احانت همگی به منتظریان رای می‌دهند.
Iran, Islamic Republic of
خانواده بزرگ/از خانواده های بزرگ تیرتاجی از منتظریان اعلام حمایت کردند.
Iran, Islamic Republic of
خانواده /سروک از ایل بزرگ تیرتاجی به منتظریان اعلام حمایت کردند.
دشتروم
Iran, Islamic Republic of
همانطور که در ادوار گذشته جناب حاج زارعی از مردان نیک روزگار با حمایت بی چون و چرایی بزرگ مرد دشتروم سید باقر موسوی پیروز میدان شدند هم اکنون ما مردم دشتروم از ایل سترگ تیرتاجی انتظار اعلام حمایت بی چون و چرایی این ایل بزرگ و سترگ و تایین کننده نتیجه انتخابات از برادر عزیزمان جناب حاج منتظریان را داریم.
یادتان نرود جریان راه روشن فردا چگونه به حاج زارع پشت کردند.
United States
تحلیل آبکی نکنید
اتفاقا عامل اصلی رای بالا وپیروزی حاج زارعی درسال ۹۰ شخص مهدی روشنفکر بود .وجناح اصوالگرا الان هم مخالفتی که با روشنفکر دارد می گویند چون روشنفکر در سال‌های ۹۰حاج زارعی را به مناطق بویراحمد سفلی معرفی می کرد وخانه به خانه می برد عامل پیروزی های حاج زارع را هم؛ شخص روشنفکر می دانند
وبه همین خاطرهم با روشنفکر مخالف هستند
Iran, Islamic Republic of
خودتو نکشی با این تحلیلت
United States
جک نگو
حاجتی
Iran, Islamic Republic of
دیروز اکثر بزرگمردان طایفه حاجتی از ایل تیرتاجی حمایت خود را از حاج نادر منتظریان اعلام کردند.
که به زودی با اعلام اسامی این بزرگواران نتیجه انتخابات مشخص خواهد شد.
لبیک یا حسین
Iran, Islamic Republic of
با انصراف حاج زارع کار روشنفکر صد در صد تمام شده است رقابت بین منتظریان و بهرامی است.
Iran, Islamic Republic of
پیشبینی ها حکایت از پیروزی منتظریان یا بهرامی با اختلاف بسیار اندک دارند.
Iran, Islamic Republic of
با کنار رفتن زارع تقریبا می‌توان گفت کار روشنفکر تمام شد.
حال هر چه درصد بیشتری از این آرا به سمت منتظریان یا بهرامی برود پیروز انتخابات است.
Iran, Islamic Republic of
حدود 50درصد آرای حاج زارع به سمت منتظریان میروند و حدود 40درصد به سمت بهرامی بقیه هم یا رای نمیدهند یا به خرامین رای می‌دهند.
تیرتاجی
Iran, Islamic Republic of
/ الان تازه یادش امده که حاج زارع فرمودن ما اگر نباشیم .ما هستیم که نتیجه انتخابات را مشخص خواهیم کرد.
جناب بهرامی الان دیگ خیلی دیر شده.به والله قسم بریم گچساران و دهدشت هم رای بدیم به جریان شما رای نخواهیم داد.
Iran, Islamic Republic of
روشنفکر خیلی از طرفداران دور قبلشم رفتن طرف بهرامی یا منتظریان.حالا طرفداران زارع برن سمت روشنفکر؟🤣🤣🤣
Iran, Islamic Republic of
قبل از کنار رفتن زارع میتوان گفت بهرامی پیروز انتخابات بود ولی الان بین خودش و منتظریان رقابت وجود دارد چرا که بیشتر این آرا به سمت منتظریان رفتند‌.
و همچنین منتظریان در شهرستان دنا و بویراحمد سفلی از بهرامی جلوتر هست.
Iran, Islamic Republic of
ای مردم بویراحمد
شما آگاه باشید با پیروزی منتظریان اولین حرکت ایشان عزل استانداری است
ولی کدام یک از این کاندیدا مثل حاج منتظریان جرئت این کار را داشتند؟
سید غفار
Iran, Islamic Republic of
75 درصد طرفدارانش متمایل به مهدی روشنفکر هستند هیچ سنخیتی با دو نفر دیگر بهرامی و منتظریان ندارند
United States
دلت رو خوش کن کی ب کیه
United States
فقط اینو میدونم بازنده قطعی این ماجرا روشنفکر بود... موج دوم همراهی با بهرامی و منتظریان از چند روز دیگه شروع میشه. خودتون رو با ادمای کوچیک و بودن تاثیر در استورهاتون سبک نکنید
Iran, Islamic Republic of
🤣🤣🤣🤣🤣 خودتو زدی به خواب
Iran, Islamic Republic of
آقای زارعی حدود ۶۰۰۰ رای را بلاتکلیف گذاشته بود که بیش از ۹۹ درصد به اقایان منتظریان و بهرامی ملحق شدند همین تعداد آرا بسبار تعیین کننده است و مطمئنا باعث برنده شدن یکی از این دو نفر خواهد شد.
بویراحمد بزرگ
Iran, Islamic Republic of
هر تحلیلی دوست دارید انجام دهید
ولی ما طرفداران حاج زارعی محبوب فقط از دکتر بهرامی حمایت میکنیم
و بالای 20000 رای جدید را از پایگاه زارعی برای بهرامی بدانید
Iran, Islamic Republic of
شما کی هستی از جانب حاج زارع صحبت می‌کنید. خط قرمز ما شخص محمد بهرامی
Iran, Islamic Republic of
خط قرمز که جمع کن جون خودت
که بهرامی تا الان چند بار حرئت داشته روبه رو با استاندار حرف بزنه حالا چه برسه به این که نهیبش بده.
ابرو خودت بردی با این حرفت
خودت الکی کوچک نکن
مهدی
Iran, Islamic Republic of
اقای زارعی مردی از جنس مردم بود و در دورانی ک در استانداری و نماینده مجلس بود پرتلاش در پیگیری امور مربوط ب مردم بود ولی متاسفانه همین سادگی و حجب و حیایی ک داشتن و اهل شعار و بازار گرمی ک نبودن نتونست دوباره رای مردم رو جذب کنه
بویراحمد
Iran, Islamic Republic of
درود بر زارعی عزیز و مردمی همیشه در قلب ما خواهی ماند
Iran, Islamic Republic of
همیشه پا در رکاب بودی و ب صندلی تکیه نزدی و همیشه کار مردم رو بر اسایش و ارامش خودت ترجیح دادی انشالله هر جا ک باشی موفق و سربلند باشی
سیهیل
Iran, Islamic Republic of
زارعی رفت بحث این هست آدم با سواد توانمندی دیگه نمانده که از حق این مردم دفاع کند .هنوز زوده در آینده خواهید فهمید بویراحمد چه عقب گردی گرده
بهرام
Iran, Islamic Republic of
درود بر شرفت با تحلیل درست وبجا؟ ،هر چند اگه در صحنه میماند حداکثر 2هزار رای داشت الان هم تقریبا بین دونفر بهرامی ومنتظریان کمی بیشتر تقسیم شده است مابقی آرای 26 رای قبلا تصمیم گرفته بودند که عمده به سمت منتظریان شیفت پیدا کرده بود
Iran, Islamic Republic of
زارع فقط خانواده و روستای خودش۵۰۰۰ رای داشت
Iran, Islamic Republic of
خودت فهمیدی چی نوشته ای؟
اکبری
Iran, Islamic Republic of
نادر منتظریان به ما نزدیک است
علی
Iran, Islamic Republic of
حیف که انصراف داد و گرنه شرط بسته بودم زیر پنج هزار رای میاره
آسیاب به نوبت
Iran, Islamic Republic of
مردم بویراحمد سفلی، چهار دوره از حاج زارعی حمایت کردند
الان نوبت ایل تیرتاجی است که جبران نماید...
غلام
Iran, Islamic Republic of
تو لازم نکرده تحلیل الکی کنید زارعی بالای هشتاد هزار رای داشته این دیگه بستگی به خود مردم داره که یه آدم بی سواد و ناکارامد نمایندشون باشه یا یه شخص باسواد و کارامد نمایندشون باشه یه روز سخت پشیمان خواهید شد که چه به روز بویراحمد اومده
بویراحمد واحد
Iran, Islamic Republic of
تحلیل شما تلفیقی از واقعییت ونظر شخصی بدون سند است. در بعصی موارد تحلیل منطقی و نزدیک به واقعییت داری اما در برخی صحبت‌ها وتحلیل هایت نوعی تلاش برای بی اثر وخنثی بودن زارعی وسبد رای زارعی مشاهده می‌شود. حتی یک سخنرانی از زارعی در حمایت از هر کدام کاندیدها می‌تواند سبد رای او راتحت تاثیر قرار داده و بهبود بخشد. زارعی حتی برای بیشتر کسانی که به او رای هم نمی دهند قابل احترام ودوست داشتنی میباشد
تیرتاجی
Iran, Islamic Republic of
حرف مفته زارعی بیش چهل هزار رای داشت فقط شرایط حساس منطقه وتعددکاندیدا ودرواقع تیزهوشی ایشان و درخواست جریانی ازتهران باعث انتقال ایشان شد
صلیب سبز
Iran, Islamic Republic of
اول اینکه ارا حاج زارع ۲۷ هزار رای بود که از همه مناطق و همه طوایف بود قطعا بین همه کاندیدا بخصوص حاج منتظریان و دکتر بهرامی و دکتر روشنفکر با اختلاف بسیار کمی تقسیم خواهد شد
پس عملا تاثیری در نتیجه انتخابات نداره
Iran, Islamic Republic of
تحلیلی کاملا درست
بی گناه
Iran, Islamic Republic of
تا دیروز بهرامی ولیدرهاش میگفتن کار زارع هست منتظریان که بهرامی رد صلاحیت شده الان برا جمع ارا میگن زارع مرد بااخلاق و مردم دار ککا زارع هم او زارع ۲ماه پیش در خواب ببینیت رای دادن ما به شما راه روشن فردا حتی اگر بریم گچساران رای بدیم به شما رای نمیدیم
Iran, Islamic Republic of
جواب محترمی ک گفتین تیرتاجی هاازروشنفکرحمایت میکنن خواهشاخودتومضحکه نکن عمرایک نغرازاین جریان سمت روشنفکرنخواهندامدگ/ضمنارسانه هارواگ پی گیرباشین باسندومدرک اکثراحمایتشون روبه حاجی مرزشکن اعلام کردن لبیک یاحسین
مجتبی
Iran, Islamic Republic of
ای داد بی داد که همه دنبال نابودی و شکست ایل تامرادین بعضی افرادفریب خورده هم افتادن باشون ولی فکر نکنم روشنفکر با ایل قدرتمند و دویست هزار نفریش بیدی باشه که با این بادا بلرزه ،رای رو اون میبره که تامرادیها انتخاب کنن حالا هر کسی میخواد باشه روشنفکر بالای هفتاد هزار رای داره حالا شما هر چه میخوای تحلیل کن!! مطمئن باشید روشنفکر هم اول نشه منتظریان اول بشو نیست
بورس داغ دلالی

بورس داغ دلالی

«کارگری‌کردن صرفه اقتصادی ندارد!»؛ این جمله بارها از زبان متقاضیان بازار کار و کارفرمایان ...
عبدی: بودجه فرهنگ آب دریاست، می‌خورند و تشنه‌ترند

عبدی: بودجه فرهنگ آب دریاست، می‌خورند و تشنه‌ترند

روشن است که مدیران فرهنگی می‌خواهند بگویند مشکل، فقدان کار فرهنگی است و آن هم بودجه می‌خواهد....
افزایش تنش میان پیونگ‌یانگ و سئول؛ قوای نظامی کدام کشور قوی‌تر است؟

افزایش تنش میان پیونگ‌یانگ و سئول؛ قوای نظامی کدام کشور قوی‌تر است؟

به گفته موسسه مطالعات استراتژیک یک اندیشکده دفاعی مستقر در لندن، کره شمالی در آغاز سال ...
1