تاریخ انتشار
چهارشنبه ۲۲ شهريور ۱۴۰۲ ساعت ۱۰:۲۲
کد مطلب : ۴۶۶۸۹۷
کلاف سردرگم ترافیک مرکز استان کهگیلویه و بویراحمد؛

حکایت گره ترافیکی یاسوج؛ جولان خودروهای شخصی و فرسودگی ناوگان عمومی

۱
۰
حکایت گره ترافیکی یاسوج؛ جولان خودروهای شخصی و فرسودگی ناوگان عمومی
کبنا ؛ فرسودگی و کمبود ناوگان حمل و نقل عمومی از سویی و نبود پایانه درون شهری و جولان خودروهای شخصی و تک سرنشین جابه جایی شهروندان یاسوجی را با چالش هایی مواجه کرده است که ساماندهی این وضعیت ضرورتی اجتناب ناپذیر محسوب می شود.
به گزارش کبنا، پویایی ناوگان حمل و نقل عمومی و نقش و جایگاه آن در جابجایی مسافران درون شهری و کاهش حجم آلایندگی هوا بر کسی پوشیده نیست اما فرسودگی ناوگان حمل و نقل عمومی یاسوج باعث شده تا شهروندان بیشتر از خودروهای شخصی استفاده کنند امری که حاصلی جز ترافیک و آلودگی های زیست محیطی به دنبال ندارد.
آن طور که مسوولان می گویند:اندازه کمبود و فرسودگی ناوگان حمل و نقل عمومی شهر یاسوج تا جایی است که پارسال مسوولان تصمیم گرفتند سرویس های دانشگاهی در این شهر تعطیل و انگشت شمار اتوبوس های سالم به جابه جایی مسافران در درون شهر اختصاص یابد.
امسال هم تامین سرویس های دانش آموزی در فاصله کمتر از ۱۰ روز مانده تا اول مهر و فصل بازگشایی مدارس به علت همین نقصان ها همچنان در بلاتکلیفی به سر می برد که این مساله نشان دهنده عمق مشکلات ناوگان حمل و نقل عمومی در مرکز استان کهگیلویه و بویراحمد است.
اما این همه مشکلات ناوگان حمل و نقل عمومی شهر یاسوج نیست به گونه ای که کارشناسان توسعه شهری تاکید می کنند :وضعیت مالی شهرداری‌ و فرسودگی ناوگان حمل و نقل عمومی در این شهر موجب شده در هر مسیر تنها یک دستگاه اتوبوس فعال باشد که این موضوع منجر به نارضایتی مردم و استقبال ضعیف آنان برای استفاده از اتوبوس شده است.
از آنجا که تقویت زیرساخت های حمل و نقل درون شهری می تواند به کاهش ترافیک در برخی نقاط مرکز استان کهگیلویه و بویراحمد منجر شود نیاز است تا مسوولان برای رفاه،آسایش و رضایت شهروندان در این خصوص اقدام کنند.
گلایه های شهروندان
یکی از ساکنان شهر یاسوج می گوید:بسیاری از مردم این شهر که برای انجام کارهای اداری یا شخصی ناچار به جابه جایی مداوم هستند به علت نبودن اتوبوس و تاکسی چاره ای جز استفاده از خودروهای شخصی ندارند که این امر منجر به ترافیک می شود.
احمد حسن زاده تاکید کرد: شهروندانی هم که خودروی شخصی ندارند چاره ای جز پرداخت هزینه های دربست به رانندگان خودروهای شخصی ندارند.
جولان خودروهای شخصی ،فرسودگی ناوگان عمومی وحکایت گره ترافیکی در یاسوج
وی از نبودن زیرساخت هایی مانند سایه بان و صندلی در ایستگاه های حمل و نقل عمومی شهر یاسوج انتقاد کرد و از مسوولان خواست برای رفع این مشکلات چاره اندیشی کنند.
یکی دیگر از ساکنان شهر یاسوج گفت: بسیاری از مسافران مدت های زیادی برای استفاده از تاکسی در ایستگاه هایی که امکاناتی مانند سایبان و صندلی هم ندارد معطل می شوند و در نهایت از خودروهای شخصی به صورت دربست برای جابه جایی استفاده می کنند.
مریم داودی با اشاره به گره های ترافیکی در برخی از نقاط مرکز استان کهگیلویه و بویراحمد تاکید کرد: تقویت ناوگان حمل و نقل عمومی راهکاری برای رفع این مشکلات است.
پدر یک دانش آموز یاسوجی با اشاره به اینکه بسیاری از والدین دانش آموزان که خود شاغل هستند فرصت رساندن فرزندان به مدرسه را ندارند از مسوولان خواست تا به منظور ورود خودروهای جدید به ناوگان حمل و نقل عمومی این شهر چاره اندیشی کنند.
سمیه مرادی تاکید کرد: بیشتر خانواده های یاسوجی نمی توانند به رانندگان خودروهای شخصی اعتماد و فرزندان خود را به دست آنان بسپارند و خودشان کار حمل و نقل دانش آموز خود را انجام می دهند که این امر افزون بر تلف شدن وقت آنان باعث افزایش ترافیک هم می شود.
سرویس دانش آموزی در بلاتکلیفی
مدیر آموزش و پرورش بویراحمد گفت: با وجود تلاش های انجام گرفته اما تامین سرویس ایاب و ذهاب دانش آموزان یاسوجی هنوز بلاتکلیف است.
کوروش دلشاد تاکید کرد: با وجود تلاش های مسوولان حمل و نقل عمومی شهر یاسوج اما ضعف زیرساخت ها منجر به معطل ماندن کار شده است.
جولان خودروهای شخصی ،فرسودگی ناوگان عمومی وحکایت گره ترافیکی در یاسوج
وی افزود: قرار است در نشستی که روز چهارشنبه ۲۲ شهریورماه برگزار می شود این موضوع تعیین تکلیف شود.
نوسازی خودورهای حمل و نقل درون شهری یاسوج نیازمند چاره اندیشی
رئیس سازمان حمل و نقل بار و مسافر شهرداری یاسوج تاکید کرد: ناوگان حمل و نقل شهری یاسوج مرکز استان کهگیلویه و بویراحمد فرسوده شده و نوسازی این ناوگان نیازمند تامین یکهزار دستگاه اتوبوس،ون و تاکسی است.
عبدی دانش مقدم گفت: شهر یاسوج دارای یک هزار و ۶۹ دستگاه تاکسی و اتوبوس درون شهری است که بیشتر آنان فرسوده بوده و نیاز به نوسازی دارند.
وی افزود: در شهر یاسوج مرکز استان تنها ۳۶ دستگاه اتوبوس درون شهری وجود دارد که از این تعداد تنها ۱۱ دستگاه اتوبوس به همشهریان خدمات ارائه می دهد.
او ادامه داد: ۲۵دستگاه اتوبوس در این شهر فرسوده و نوسازی این تعداد خودرو نیازمند اعتبار است که تامین آن در توان شهرداری یاسوج نیست.
جولان خودروهای شخصی ،فرسودگی ناوگان عمومی وحکایت گره ترافیکی در یاسوج
دانش مقدم تصریح کرد : تعداد یک هزار و ۳۳ دستگاه تاکسی شهری در یاسوج وجود دارد که از این تعداد ۵۰۰ دستگاه فرسوده و قابل استفاده برای جابه جایی مسافر نیست.
وی افزود: استفاده شهروندان یاسوجی از ناوگان عمومی در مسیرهای طولانی و حاشیه شهر یاسوج از جمله مناطق مادوان، مهریان، بله‌زار، گوشه، سرآبتاوه، مختار، شهرک ولایت قابل توجه است که این امر در کنار تامین سرویس دانشجویی و دانش آموزی به چالشی جدی تبدیل شده است.
از تامین اتوبوس تا پیش بینی تسهیلات بانکی
سرپرست شهرداری یاسوج نیز در این خصوص گفت: مراحل نخست تامین پنج دستگاه اتوبوس برای جایگزینی خودروهای فرسوده انجام شده و هم اکنون در مرحله پیش پرداخت است.
سجاد بهرامی با اشاره به اینکه دولت برای نوسازی خودروهای سبک که بیشتر از۱۰ سال سابقه فعالیت دارد تسهیلاتی در نظر گرفته تاکید کرد: صاحبان این خودروها می توانند برای استفاده از آن اقدام کنند.
ایرنا در پایان این گزارش نوشت: براساس آخرین آمار شهر یاسوج و مناطق اطراف مرکز استان کهگیلویه و بویراحمد ۲۵۰ هزار نفر جمعیت دارد.
نام شما

آدرس ايميل شما

Iran, Islamic Republic of
سلام جهت اطلاع کبنا امروز ۳۰ نفر نیرویی که با مجوز معاون وزیر بحثش به بازرسی استان کشیده شد امروز اومدن سرکار شرکت گاز استان
شفافیت ناکام

شفافیت ناکام

طرح شفافیت، از‌جمله طرح‌های بازمانده از مجلس دهم است که قصه پرغصه‌ای دارد. برای بررسی ...
۵ سرگیجه بزرگ بایدن تا قبل از انتخابات ۲۰۲۴ آمریکا

۵ سرگیجه بزرگ بایدن تا قبل از انتخابات ۲۰۲۴ آمریکا

اگر در روز‌ها و ماه‌های منتهی به انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۲۴ آمریکا، تغییری جدی در ...
قطع همکاری سیاسی نبوده، اخلاقی بوده‌است

قطع همکاری سیاسی نبوده، اخلاقی بوده‌است

رئیس دانشگاه تهران گفت: من کاملاً مطلع هستم که از ادامه همکاری برخی از این افراد به علت ...
1