تاریخ انتشار
سه شنبه ۲۱ شهريور ۱۴۰۲ ساعت ۱۰:۴۲
کد مطلب : ۴۶۶۸۶۷
کبنا گزارش می‌دهد

تحصیل دانش‌آموزان کهگیلویه و بویراحمدی در مدارس سنگی و ناایمن / استان رتبه اول مدارس سنگی و ناایمن را در کشور دارد

۱
۰
تحصیل دانش‌آموزان کهگیلویه و بویراحمدی در مدارس سنگی و ناایمن / استان رتبه اول مدارس سنگی و ناایمن را در کشور دارد
کبنا ؛وجود ۴۸۵ مدرسه با هزار و ۳۰۰ کلاس درس سنگی و ناایمن در استان کهگیلویه و بویراحمد که حدوداً ۲ هزار دانش‌آموز کلاس اولی آن به امر تعلیم و ترییت مشغول هستند برای خانواده‌های آن‌ها بسیار نگران‌کننده است.
به گزارش کبنا، در حالیکه در اغلب کشور‌های روبه توسعه وجود اینترنت با سرعت‌های شگفت‌آور باعث تسهیل و تسریع در فراگیری علم می‌شود اما در استان کهگیلویه و بویراحمد بیش از سه هزار دانش‌آموز مقاطع ابتدایی و راهنمایی باید در مدارسی درس را فرا بگیرند که هر لحظه امکان آوار شدن آنان بر روی دانش‌آموزان و معلمان وجود دارد.
یکی از والدین دانش‌آموزان مدارس سنگی و ناایمن در شهرستان بویراحمد با اظهار تأسف از اینکه فرزندان‌شان باید در مدارسی درس بخوانند که امکان عقرب و مار گزیدگی در آن‌ها وجود دارد، گفت: معلوم نیست چه زمانی قرار است مدارس سنگی و ناایمن در استان ما برچیده شوند.
«احمد» ۴۳ ساله با بیان اینکه فرزندان ما در این مدارس در روز‌های گرم سال بدلیل نبود وسایل سرمایشی باید در فضای باز درس بخوانند و در روز‌های سرد سال هم با وزش باد و بارش‌های سنگین باران و برف، شرایط تحصیل برای‌شان سخت می‌شود.
مادر دانش‌آموز دیگری که قرار است در یکی از مدارس سنگی شهرستان چُرام درس بخواند، گفت: فرزندان ما در این مدارس به هیچ جایگاهی در زندگی دست نخواهند یافت چراکه مجبورند در شرایط سختی تحصیل کنند.
"ناهید" ۳۵ ساله که خودش تا مقطع سوم راهنمایی درس خوانده و بدلیل دسترسی نداشتن به دبیرستان مجبور به ازدواج در سن کم شده است، گفت: همان شرایط سخت و کمبود زیرساخت‌های آموزشی که باعث ترک تحصیل خودم شد هم اکنون دارد باعث ترک تحصیل دو دخترم هم می‌شود.
یک کارشناس روانشناسی هم با بیان اینکه دانش‌آموزان مقاطع ابتدایی و راهنمایی در سن رشد جسمی و بلوغ فکری قرار دارند و باید نظام آموزش و پرورش به بهترین شکل ممکن، زیرساخت‌های تعلیم و تربیت را برای آنان فراهم کند، اظهارداشت: متأسفانه مدارس سنگی و ناایمن باعث نابودی تمامی استعداد‌های بالقوه و بالفعل این کودکان و نوجوانان می‌شود.
"سیروس کریمی"گفت: در حالیکه هوشمندسازی مدارس در اغلب استان‌های کشور بویژه استان‌های مرکزی و شمالی به یک امر عادی تبدیل شده اما در کهگیلویه و بویراحمد همچنان شاهد تحصیل دانش‌آموزان در مدارس سنگی و ناایمن هستیم.
وی کم رویی، افسردگی، فرار از تحصیل، نااُمیدی از آینده و بیکاری را از مهمترین مشخصات دانش‌آموزانی دانست که در دوران کودکی و نوجوانی در مدارس کم برخوردار و توسعه نیافته مشغول به فراگیری دانش بوده‌اند و یادآور شد: دانش‌آموزانی که در این مدارس درس خوانده‌اند بطور حتم نمی‌توانند آینده سازان مفیدی برای جامعه خود باشند.
یک معلم پنج پایه در مدارس سنگی و ناایمن استان کهگیلویه و بویراحمد از اینکه این مدارس در این استان همچنان پابرجا هستند ابراز تأسف و نگرانی کرد.
"حمید" ۴۸ ساله با اشاره به اینکه در این مدارس ممکن است مار و عقرب دانش‌آموزان را نیش بزند، افزود: احتمال ریزش آوار بر روی دانش‌آموزان در این مدارس ناایمن هم وجود دارد. به یقین و براساس تجربه بیش از ۲۵ سال کار معلمی می‌گویم که اغلب دانش‌آموزان مدارس سنگی نمی‌توانند به پایین‌ترین مشاغل جامعه دست پیدا کنند.
وی گفت: دانش‌آموزان مدارس هوشمند با داشتن معلمان نخبه و امکانات گسترده فرا آموزشی را با دانش‌آموزان مدارس سنگی و معلمان فاقد امکانات تحصیلی در یک آزمون سراسری مقایسه کنید تا متوجه شوید که چه تفاوت‌هایی با هم دارند.
یک دانش‌آموز پایه پنجم در منطقه زیلایی بویراحمد هم از نبود امکانات لازم تحصیلی نظیر رایانه و کتاب‌های کمک درسی در مدارس سنگی و ناایمن اظهار نگرانی کرد و یادآور شد: با توجه به مشکلات آموزشی که داریم به آینده اُمید چندانی نداریم.
وی که خود را "رسول" معرفی می‌کند، می‌گوید: یک بار بدلیل بارش باران، تعدادی از سنگ‌های کلاس ریخت و به دلیل زخمی شدن و آسیبی که از ناحیه کمرم دیدم مجبور شدم مدتی در خانه بمانم و سر کلاس‌های درسم حاضر نشوم.
مدیرکل نوسازی و تجهیز مدارس استان کهگیلویه و بویراحمد هم با اظهار تأسف از اینکه در این استان کوچک ۴۸۵ مدرسه با هزار و ۳۰۰ کلاس درس سنگی و ناایمن وجود دارد و این یک واقعیت تلخ است که باید آن را پذیرفت، اظهار داشت: ۶۱ مدرسه در همین راستا برای سال‌های ۱۴۰۲ و ۱۴۰۳ در سفر دوم رئیس جمهور به استان مصوب شده که بر اساس اولویت باید تخریب و بازسازی شوند.
" سید رضا حسینی نیک" گفت: بیش از هزار میلیارد تومان در سفر دوم رئیس جمهور برای نوسازی مدارس استان کهگیلویه و بویراحمد مصوب شده که از این میزان ۴۷۰ میلیارد تومان برای مدارس سنگی و ناایمن پیش‌بینی شده است.
وی با اشاره به طرح شهید آرشام سرایداران مبنی بر ساماندهی مدارس سنگی و ناایمن، یادآور شد: کهگیلویه و بویراحمد در زمینه مدارس سنگی و نا ایمن رتبه اول کشور را دارد.
مدیرکل نوسازی و تجهیز مدارس استان کهگیلویه و بویراحمد با اشاره به طرح شهید پناهی مبنی بر جمع‌آوری مدارس کانکسی بالای ۱۰ دانش‌آموز با مشارکت بنیاد برکت در سطح استان کهگیلویه و بویراحمد هم گفت: در این طرح ۷۷ مدرسه با هزینه کرد ۶۰ میلیارد تومانی ما تا مهرماه امسال شروع و تحویل می‌شود.
استاندار کهگیلویه وبویراحمد گفت: این استان با یک هزار و ۷۰۰ روستا و با پنج هزار و ۴۰۰ کیلومتر جاده عشایری در فصل سرما با مشکل جدی روبرو بوده و برای بازگشایی مدارس در روستا‌ها و منطقه عشایری با صرف هزینه‌های زیادی مواجه هستیم.
"سیدعلی احمدزاده" گفت: تعمیر، تجهیز و بهره‌برداری از فضا‌های آموزشی در استان کهگیلویه و بویراحمد نیازمند همت جمعی است اما تکمیل پروژه‌های نیمه تمام مدارس در اولویت برنامه‌ها قرار دارد.
بگفته وی، آموزش و پرورش و زیرساخت‌های آن در سفر دور دوم دولت به استان کهگیلویه وبویراحمد از اولویت‌های مهم و یک مطالبه جدی این استان است و استانداری این آمادگی را دارد که به میزان کمک اعتباری نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور به استان، منابع اعتباری از محل استانی برای فضا‌های آموزشی اختصاص دهد.
رئیس شورای آموزش و پرورش استان کهگیلویه و بویراحمد با بیان اینکه، بیش از یک هزار و ۳۰۰ کلاس درس در قالب ۴۸۵ مدرسه ناایمن در استان شناسایی شده است، اظهار داشت: نوسازیِ این تعداد فضای آموزشی مطالبه استان و در اولویت قرار گرفته است.
احمدزاده گفت: بدلیل کوهستانی، سخت گذر بودن و پراکندگی روستا‌ها و از جهتی ۷۲ هزار نفر جمعیت عشایری استان، هزینه مدرسه‌سازی در این استان بسیار بالا است.
ایلنا در پایان این گزارش نوشت: رئیس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور هم گفت: فضا‌های آموزشی بویژه فضا‌های آموزشی در مناطق محروم در اولویت برنامه‌های ما بوده و توجه به آموزش و پرورش در دولت سیزدهم کاملاً جدی است.
"حمیدرضا خانمحمدی افزود: در استان کهگیلویه و بویراحمد به کمک یک تیم تخصصی، مسائل و مشکلات حوزه آموزشی مدارس را شناسایی و در خصوص آن‌ها برنامه‌ریزی می‌شود.
وی تأکید کرد: هر کمکی که از دستمان بیاید کوتاهی نخواهیم کرد و با توجه به شرایط جمعیتی، سطح و عمق مشکلات و کمبود‌ها، تجهیزات و امکانات برای فضا‌های آموزشی و مدارس کهگیلویه وبویراحمد در نظر گرفته می‌شود.
نام شما

آدرس ايميل شما

کارمند مطلع نوسازی
Iran, Islamic Republic of
ان شاالله که این امار اعتباراتی که مدیر نوسازی و استاندار میدهند واقعیت داشته باشه
شفافیت ناکام

شفافیت ناکام

طرح شفافیت، از‌جمله طرح‌های بازمانده از مجلس دهم است که قصه پرغصه‌ای دارد. برای بررسی ...
۵ سرگیجه بزرگ بایدن تا قبل از انتخابات ۲۰۲۴ آمریکا

۵ سرگیجه بزرگ بایدن تا قبل از انتخابات ۲۰۲۴ آمریکا

اگر در روز‌ها و ماه‌های منتهی به انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۲۴ آمریکا، تغییری جدی در ...
قطع همکاری سیاسی نبوده، اخلاقی بوده‌است

قطع همکاری سیاسی نبوده، اخلاقی بوده‌است

رئیس دانشگاه تهران گفت: من کاملاً مطلع هستم که از ادامه همکاری برخی از این افراد به علت ...
1