تاریخ انتشار
يکشنبه ۲۹ مرداد ۱۴۰۲ ساعت ۱۹:۲۰
کد مطلب : ۴۶۶۱۰۳
گزارش ویژه کبنانیوز؛

زیست پنهان در کافه‌های شهر یاسوج / کافه‌گردی از چه منطقی پیروی می‌کند؟ / چه افرادی و با چه هدفی به کافه‌ها رفت و آمد می‌کنند؟ (گزارش میدانی و گفت‌وگو با کارشناس)

۱۱
۲
زیست پنهان در کافه‌های شهر یاسوج / کافه‌گردی از چه منطقی پیروی می‌کند؟ / چه افرادی و با چه هدفی به کافه‌ها رفت و آمد می‌کنند؟ (گزارش میدانی و گفت‌وگو با کارشناس)
کبنا ؛
کافه‌گردی یکی از پدیده‌های نوظهور در شهر یاسوج است. به دلیل نوظهور بودن کافه‌گردی و شناخت ناکافی از آن به عنوان یک سبک زندگی، گاهی نگاه‌های آسیب‌شناسانه صرف به آن می‌شود و گاهی برخی نیز کافه‌گردی را نمودی از تغییر و تحولات پنهان جامعه ایران عنوان می‌کنند. اما واقعاً کافه‌گردی چیست؟ کافه‌ها چه ویژگی‌هایی دارند و بیشتر چه افرادی و با چه هدفی به این کافه‌ها رفت و آمد می‌کنند؟ 
به گزارش کبنا، حضور در فضاهای عمومی شهری اجتناب‌ناپذیر است و این عرصه برای پاسخگویی به نیازهای روزمره، رفت وآمد، فراغت و غیره است که از بین گروه‌های خاص، جوانان انتظاراتشان در برخی ابعاد، موشکافانه‌تر و گاهی حتی بیشتر از سایر رده‌های سنی است. روحیه‌جوان پسند، پیچیدگی در عین سادگی است، فضایی را می‌پسندد که در آن گرافیک فضایی جذاب و مملوء از رنگ‌هایی پر از انرژی و نشاط باشد، نوع معماری بناها و حتی مصالح به‌کاررفته در آن‌ها جوان را تحت تأثیر قرار می‌دهد. جوانان می‌بایست قادر به جابه‌جایی و حرکت درون‌شهری باشند و لازمه آن ایجاد مسیرهای امن برای پیاده‌روی، دوچرخه‌سواری و حمل و نقل ارزان در برنامه‌ریزی‌های شهری است.
در نبود بسیاری از فضاهای فرهنگی در شهر یاسوج، جوانان و نوجوانان، به مکانی به نام کافه پناه برده‌اند. در خلأ بستر فرهنگی، کافه تبدیل به پاتوقی برای این جوانان شده است. البته این موضوع تنها مختص به شهر یاسوج نیست و در سایر استان‌ها نیز این پدیده مشاهده شده است. در پژوهشی که محمد آقاسی انجام داد، نشان داد که ۵۰.۳ درصد جوانان برای تفریح، ۴۳.۴ درصد برای خوردن نوشیدنی یا قهوه، ۳۹.۵ درصد برای وقت گذراندن، ۳۱.۸ درصد برای قرار ملاقات، ۲۸.۷ درصد برای خوردن غذا، ۱۸.۷ درصد برای دور شدن از جامعه و آرامش فکری، ۱۰ درصد برای منتظر کسی بودن و ۸.۲ درصد برای دیدن آدم‌های جدید و تنوع به کافه‌ها می‌روند (در این پیمایش پاسخگو می‌توانست سه گزینه را انتخاب کند).
حال به همان موضوع کافه‌ها در شهر یاسوج برگردیم؛ در این شهر، به دلیل نبود زیرساخت‌های عمومی و فرهنگی، میل به کافه‌ها و باغ‌ها زیاد شده است. یاسوج مرکز استان کهگیلویه و بویراحمد علاوه بر عنوان پرطمطراق پایتخت طبیعت ایران، این روزها شایسته عنوان پایتخت کافه‌ها نیز شده است. کافی است چند قدمی در خیابان‌ها و کوچه‌های شهر یاسوج و مناطق اطراف آن قدمی بزنی و یا نگاهی بیندازی؛ یقیناً تبلیغات قهوه یکی از پُرتکرارترین تبلیغات خواهد بود.
روزانه اگر دقت کنید کافه‌ها و قهوه‌خانه‌های این شهر مملو از جوانانی است که اوقات فراغتشان را در این کافه‌ها می‌گذرانند.
ما برای شناختی از زیست پنهان و کمتر دیده شده‌ای که در کافه‌های شهر یاسوج وجود دارد، به اغلب آن‌ها سر زدیم و به مشاهده وضعیت آن‌ها پرداختیم.
بر اساس مشاهداتمان می‌توان گفت: کافه‌ها و کیوسک‌هایی که خدمات قهوه و انواع نوشیدنی ارائه می‌دهند، دو دسته‌اند؛ یکی کافه‌های لاکچری و در نقاط مهم شهر یاسوج و دیگری کافه‌هایی که در گوشه کنار و جاهای پرت فعالیت دارند.
کافه‌های پرت شهر یاسوج که در آن‌ها سیگار، قیلیان، انواع نوشیدنی و ... وجود دارد، معمولاً در قالب کیوسک فعالیت دارند.
اما کافه‌های لاکچری، تفاوتی اساسی دارند؛ در ادامه توصیفی از کافه‌های لاکچری سطح شهر یاسوج ارائه می‌دهیم؛ دکوراسیون این کافه‌ها به لحاظ نورپردازی، شکل و ظاهر خاص هستند؛
اولاً) درب ورودی اکثر این کافه‌ها و خدمات دهنده انواع نوشیدنی «شیشه‌ای و دودی» هستند. کسی از بیرون، داخل کافه‌ها را نمی‌بیند.
دوماً) در این کافه‌ها استعمال دخانیات (سیگار) رایج و صرفاً محلی برای صرف نوشیدنی و قهوه نیست. بعضی از میزهای پذیرایی جای سیگاری‌های مشاهده می شد که پُر از ته سیگار بودند.
سوما) بعضی از کافه‌ها مهمان‌های خاص خودشان را می‌شناسند و غریبه‌ها معمولاً آنجا جایی ندارند و یا خیلی از غریبه‌ها استقبال نمی‌شود.
چهارماً ) حضور دختران جوان در کافه‌ها بسیار دیده می شود.
پنجم) مافیا به عنوان یکی از بازی‌های گروهی پرمخاطب در این روزهای ایران، در بسیاری از کافه‌های شهر یاسوج نیز دیده می‌شود.
ششم) دختران گروهی هم در کافه‌ها حاضر می‌شوند.
هفتم) نوجوانان و جوانان علاقه زیادی به حضور در کافه‌ها دارند. در این مکان، این افراد احساس آزادی بیشتری دارند.
هشتم) در کافه‌ها صرفاً قهوه و نوشیدنی سرو نمی‌شود، اینجا مکانی برای گپ‌وگفت‌های سیاسی نیز هست.
نهم) کافه‌ها مکانی برای مصرف نمایشی و متظاهرانه نیز هست؛ اینکه فرد به کدام کافه می‌رود، یکی از وجوه تمایز او از دیگران محسوب می‌شود.
دهم) کافه‌ها تقریباً همیشه مشتری دارند و شلوغ‌ترین ساعات کاری آن‌ها غروب‌ها است.
یازدهم) معمولاً کسانی که در این کافه‌ها حضور پیدا می کنند، پوشش متفاوت و متمایزی دارند.
دوازدهم) قاب عکس‌هایی که در این کافه‌ها وجود دارند، به‌نوع خودشان جالب هستند؛ تابلوهایی که یا طبیعت هستند و یا عکس شخصیت‌های روشنفکر و حیوانات.
به‌طور کلی کافه‌گردی در شهر یاسوج، از نوعی از سبک زندگی تبعیت می‌کند که در سایر فضاها کمتر دیده شده است. فهم فضای کافه بیش از آن‌که نیازمند نگاه‌های امنیتی و دستوری باشد، مستلزم نگاهی جامعه‌شناسانه و علمی است؛ ازاین‌رو با یکی از اعضای هیئت علمی گروه جامعه‌شناسی دانشگاه یاسوج نیز گفت‌وگوی کوتاهی در این مورد داشتیم.
رامین مرادی جامعه‌شناس، در پاسخ به سؤالات کبنا نیوز، تعدد کافه‌ها را برآمده از نیاز به این فضا در شهر یاسوج عنوان می‌کند. به گفته او، چون در طول دهه‌ها پیش، فضاهای فرهنگی و هنری به میزان لازم فراهم نشده است، خواه ناخواه جوانان و نوجوانان به سمت‌ فضاهای جدیدی همچون کافه‌ها می‌روند.
به گفته این استاد دانشگاه، کافه‌گردی بیش از آن‌که پدیده‌ای اقتصادی باشد، باید آن را پدیده‌ای فرهنگی و اجتماعی بدانیم.
وی با نگاهی فراغتی به این پدیده نگاه می‌کند و کافه‌گردی را نوعی مفر برای جوانان و نوجوانان یاسوجی در نظر می‌گیرد.
مرادی اظهار داشت: جوانان به صورت فردی و یا گروهی پاتوق‌هایی را انتخاب می‌کنند تا به فراخور محیط، بخشی از اوقات فراغت خود را در آن بگذرانند.
وی در خصوص نگاه آسیب‌شناسانه‌ای که برخی نسبت به این محیط‌ها دارند، گفت: برخی می‌گویند اوقات فراغتی که در کافه‌ها سپری می‌شود، از یک هنجارمندی برخوردار نیست. اما در این‌که چرا کافه‌ها آسیب‌زا شده‌اند، مطالعه‌ای انجام نشده است و من نمی‌توانم آن را به عنوان آسیب ببینم. اما معتقدم اگر ما کافه‌ها را تحت عنوان یک جهان معنایی نگاه کنیم، احتمالاً دقیق‌تر بتوانیم حرف بزنیم.
وی ادامه داد: باید با احتیاط در مورد پدیده کافه‌گردی صحبت کرد؛ چرا که کافه‌گردی جز پدیده‌های نوظهور است و شناخت کمی نسبت به آن وجود دارد.
وی در خصوص علت تقاضا برای کافه‌گردی نیز گفت: احتمالا یکی از دلایل تقاضای بالا برای کافه‌ها، نبود ظرفیت مناسب فرهنگی در فضای عمومی در طول دهه‌های گذشته است؛ فضای عمومی عیان و باز فراهم نشده و وقتی که فضای عمومی نباشد، جوانان و نوجوانان به سمت کافه‌ها می‌روند.
وی تأکید کرد: نهادهای فرهنگی باید فضاهای عمومی نشاط‌آور را برای همه ایجاد کنند تا چنانچه فضای کافه‌گردی با آسیب‌هایی همراه است، میزان آن کاهش یابد. اما به هر حال بهتر است جهان کافه‌نشینی را به عنوان یک سبک زندگی ببینیم که مختصات خاص خود را دارد. در این صورت بهتر و واقع‌بینانه‌تر می‌توان در مورد آن صحبت کرد.
نام شما

آدرس ايميل شما

Iran, Islamic Republic of
چطوره همشون بازداشت بشن ینی صاحبان و اوناییکه میان به کافه و به اشو مجازات برسن. ها؟؟؟
Iran, Islamic Republic of
باع ها مرکز فسادن
United States
به نطرم خوبه و کافه گردی باید گسترش پیدا کنه تا شور و نشاط و شادی به جامعه برگرده باعث توسعه اقتصاد و رونق میشه در بحث تفریح جامعه ما یه مقدار عقب هست
Iran, Islamic Republic of
شهرداری در این کافه گردی مقصر هستند زیرا زمینه های فرهنگی و گردشگری را برای جوانان فراهم نکرده اند بعد همین طوری ادعای پایتخت طبیعت می شود اگر این شهر و طبیعت و جنگل و رود در اختیار مهندسان اصفهانی یا حتی شیرازی بود از آن بهشت روی زمین می ساختند
Romania
عامو جون خودت ولمون کنید ؛ دوباره زورتون بیاد که مردم به کافه هم می رن شاید خوش بگذرونن ؛ بیش از ۸۰ درصد مردم چنان مشکلات (مخصوصا مالی) بر دوششون سنگینی می کنه که نه شرایط کافه و تفریح رو دارن و نه حال و حوصله و شاید یک یا دو درصد افراد جامعه توان رفتن به تفریح و سرگرمی کافه ای داشته باشن که ان شاءالله همیشه خوش باشن ؛ از آن روزی می ترسیم که عده ای بگن مردم دارن به راحتی تنفس می کنن و باید به طریقی اکسیژن هوا رو کم کنیم که خیلی راحت نفس نکشن.
Iran, Islamic Republic of
یه کافه بلهزار جفت شیرینی که زیر پل هوایی بلهزار/میفروشخ
شهروند
Iran, Islamic Republic of
لطفا این خبر را کار کنید.
آقای شاهینی درباره تبعیض در رشد اعتبارات شهرستان ها توضیح دهد.
چرا میزان رشد اعتبار در شهرستان بویراحمد 80 درصد اعلام شده ولی در شهرستان گچساران 58 درصد؟
این همه تبعیض از کجا می آید؟
آیا استاندار از موضوع مطلع است؟

دردمند
Iran, Islamic Republic of
دوست عزیز کسی مخالف تبعیض در بودجه نیست ولی برادر یا خواهر من مرکز استان طبیعیه بودجه بیشتر بگیره قریب به 25 درصد گچسارانی ها و بیش از 50 درصد دهدشتی ها در مرکز استان هستن
یاسوج بی نظم
Iran, Islamic Republic of
متاسفانه بعضی از این کافه ها پیاده اولترا هم تصرف کرده اند و جز حیاط بیرونی آنهاست که باعث مزاحمت برای اکثر مردم شده است کلاس و برای این کار هم فکری کرد
محمدولایی
Iran, Islamic Republic of
چرا در این دولت این همه کافه قهوه خاصه دایر شده؟؟؟؟؟؟ قهوه مواد مخدر پنهانه برا جوانان
نصلا
Iran, Islamic Republic of
کافه ها بجز محل استراحت تبدیل به هزاران چیز دیگه هم‌ شدن که نمیشه فقط با دید فرهنگی بهشون‌نگاه کرد .اتفاقا اول باید دید امنیتی داشت . الان بیشتر کافه ها محلی شده برای پاتوق خلافکاران عزیز و یه اتاق جنگ برای دعوا و ..... از کافه ها که بگذریم وضعیت باغها هزاران برابر بدتر هست که اونجاها کل زیبایی شهر رو تبدیل به زشتی کردن و اکثرا اکه شبها به اتاقهاشون سر بزنین تعدادی جوان رو حتما در حال نوشیدن مشروب میبینیم ! در زمان دادستان قبلی دستور ممنوعیت فروش قلیان بسیار کار درستی بود ولی متاسفانه باز بساط قلیان برپا شد و بهداشت هم هیچ نظارتی نداره . مخلص کلام که کافه ها هم باید از نظر فرهنگی و بهداشتی و هم از نظر امنیتی زیر نظر باشن
وزارت «هوش‌مصنوعی» می‌آید؟

وزارت «هوش‌مصنوعی» می‌آید؟

در ادامه تلاش مجلس برای سامان‌دهی حوزه هوش مصنوعی در قالب یک فراکسیون تخصصی، حالا زمزمه‌هایی ...
اعزام ملی‌پوشان هندبال کهگیلویه و بویراحمدی به مسابقات جهانی

اعزام ملی‌پوشان هندبال کهگیلویه و بویراحمدی به مسابقات جهانی

استاندار کهگیلویه و بویراحمد و مدیرکل ورزش و جوانان استان برای بدرقه ملی‌پوشان نوجوانان ...
ناگفته‌هایی از زنان درون باند‌های مواد مخدر

ناگفته‌هایی از زنان درون باند‌های مواد مخدر

نویسنده این کتاب در کولیاچان در مکزیک در مورد زنان مختلفی نوشت که در صفوف کارتل ال چاپو ...
1