تاریخ انتشار
پنجشنبه ۱۵ تير ۱۴۰۲ ساعت ۱۴:۴۲
کد مطلب : ۴۶۴۳۹۱
کبنا گزارش می‌دهد

گلایه شدید مردم روستاهای باشت؛ تلچگاه، آبدهگاه، نارگ موسی، لار و... تنها ۲ ساعت در هر پنج روز به آب دسترسی دارند

۰
گلایه شدید مردم روستاهای باشت؛ تلچگاه، آبدهگاه، نارگ موسی، لار و... تنها ۲ ساعت در هر پنج روز به آب دسترسی دارند
کبنا ؛مردم مناطق محروم باشت توسعه زیرساخت‌های مختلفی را به عنوان مطالبات مهم خود از مسئولان درسفر مدیران دستگاه‌های اجرایی به همراه مشاوران دفتر نماینده مردم شهرستان‌های گچساران و باشت در مجلس به مناطق روستایی این شهرستان مطرح کردند.
به گزارش کبنا، در این بازدید‌ها که اهالی شمار زیادی از روستا‌ها و مناطق دوردست شهرستان باشت روز چهارشنبه هفته جاری میزبان مسئولان بودند ساکنان این مناطق کمبود‌ها و چالش‌های زندگی محل زندگی خود را مطرح کردند و مسئولان نیز صبورانه پای درد دل آنان نشستند برای مرتفع شدن مشکلات قول مساعد دادند.
مردمان مناطق روستا‌های بخش مرکزی باشت با اشاره به اهمیت آب آشامیدنی به عنوان مهمترین نیاز تداوم حیات بشر از مسئولان خواستند برای بهبود دسترسی آنان به این نیاز اساسی چاره‌اندیشی کنند.
اهالی روستا‌های باشت همچنین با یادآوری نوسانات برق در آبادی‌هایشان تأکید کردند که ادامه وضعیت کنونی افزون بر کاهش ضریب رفاهشان در مواردی سبب خسارت به لوازم برقی خانه‌هایشان شده است.
این مردم سختکوش بازدید مسئولان به مناطق دوردست و محروم باشت در آستانه سفر رئیس جمهور به کهگیلویه و بویراحمد را اقدامی‌امیدبخش به منظور رسیدن صدایشان به مقام‌های بلندمرتبه کشور می‌دانند.
یکی اهالی روستای تلچگاه کمبود شدید آب را چالش مهم شمار زیادی از روستا‌های باشت از جمله آبدهگاه، نارگ موسی، کزنگان، دم تنگ، پنبه‌زار و لار دانست.
جمیله مظفری افزود: مردم برخی از روستا‌های مذکور تنها ۲ ساعت در هر پنج روز به آب دسترسی دارند که این امر زندگی اهالی را با سختی‌های زیادی روبه رو کرده است.
وی بیان کرد: اهالی شمار زیادی از روستا‌های باشت برای جبران کم آبی ناچار به تأمین آب آشامیدنی مورد نیاز خود از چشمه هستند که این امر به دلیل شلوغی وقت زیادی از آنان می‌گیرد.
یکی از ساکنان روستای نارگ موسی نوسان برق را مهمترین مشکل مردم این روستا به ویژه در روز‌های گرم تابستان عنوان کرد.
مریم باقری با اشاره به اینکه نوسان برق به علت فرسودگی تجهیزات زیرساخت‌های شبکه برق است از مسئولان خواست نسبت به رفع این مشکل چاره‌اندیشی کنند.
وی تأکید کرد که اجرای کامل طرح هادی از نیاز‌های مردم روستای نارگ موسی است.
مرتضی محمدی یکی از ساکنان روستای سرآبیز نبودن جاده بین مزارع را از مشکلات مردم این روستا ذکر کرد و افزود: این امر بر روند کشت و کار در مزارع تأثیر گذاشته است.
ایمان حسینی، از اهالی روستای شاه زینلعلی نیز از ضعف زیرساخت‌هایی مانند کانال‌های مهار آب‌های سطحی گلایه داشت و گفت: این نقصان سبب شده که با هر بارندگی خانه‌های اهالی دچار آبگرفتگی شود.
فرماندار باشت گفت: استفاده از آب آشامیدنی برای آبیاری درختان از سوی اهالی یکی از دلایل کمبود آب در روستا‌های این شهرستان است که به این منظور با تشکیل تیم‌هایی از استفاده آب برای مصارف غیرآشامیدنی پیشگیری می‌شود.
نادر گرامی افزود: طرح تعویض لوله‌های شبکه انتقال آب روستا‌های بخش مرکزی باشت با اعتباری پنج میلیارد تومان پارسال در این شهرستان انجام شد تا هدرروی آب به حداقل کاهش یابد اما اهالی روستا‌ها این مناطق باید با پرهیز استفاده از آب در موارد غیرآشامیدنی امکان رسیدن آب به مناطق آخر شبکه را فراهم کند.
وی بیان کرد: آب ۲۲ روستای بخش مرکزی باشت از یک حلقه چاه تأمین می‌شود و در حال تلاش و پیگیری برای اخذ مجوز ۲ حلقه چاه دیگر هستیم.
مدیر اداره توزیع برق باشت با اشاره به اینکه طرح توسعه و اصلاح شبکه برق در ۳۲ روستای این شهرستان در دست اقدام است ابرازامیدواری کرد: با تکمیل این طرح‌ها مشکل نوسان برق در این مناطق مرتفع شود.
احمد رضایی افزود: طرح‌های بهسازی و اصلاح روستا‌های شوش و دهک، بهسازی و اصلاح روستا‌های گروس، تلخ آب بیدک و چاه تلخ، توسعه شبکه روستا‌های بهره عنا، کلگه‌امیرشیخی، نارگ موسی، هنگون، نازنگون، پشتکوه، کوهسرک، برغون و چشمه دره و توسعه نقاط مختلف شهری از مهمترین طرح‌های حوزه برق باشت است.
وی بیان کرد: طرح‌های اصلاح شبکه روستا‌های لار، کهسرک، نارگ موسی، کته و بوسنگان و برق‌رسانی به روستا‌های بدون شبکه شامل مناطقی مانند پیچاب و آب انجیر از دیگر طرح‌های در دست اجرای این شهرستان است.
مدیر شرکت توزیع برق باشت تصریح کرد: در این طرح‌ها ۶۴۰ پایه جدید نصب و ۲۶۰ پایه فرسوده حذف می‌شود.
فرماندار باشت با اشاره به اهمیت مدیریت مهار آب‌های سطحی در رفاه اهالی ابراز کرد: براساس برنامه‌ریزی صورت گرفته اعتبار مورد نیاز برای ایجاد کانال‌های مهار آب معابر از محل اعتبارات مسئولیت‌های اجتماعی نفت که قرار است تابستان امسال اختصاص یابد.
گرامی تأکید کرد: علت ایجاد نشدن جاده بین مزارع در روستای سرابیز معارض اجتماعی است که براساس برنامه‌ریزی صورت گرفته قرار است با کمک امام جمعه باشت و بخشدار مرکزی در این خصوص اقدام‌های مورد نیاز انجام شود.
رئیس جهاد کشاورزی باشت با اشاره به اینکه یک سال گذشته تاکنون دولت با تکمیل یا آغاز عملیات اجرایی ۲۰طرح عمرانی و اقتصادی برای توسعه کشاورزی در این شهرستان اقدام‌های قابل توجهی انجام داده تأکید کرد: همچنان ضعف‌هایی در این حوزه وجود دارد که‌امید داریم با توجه بیشتر مسئولان استانی و ملی این نقصان‌ها برطرف شود.
محمد انصاری افزود: احداث کانال بین مزارع برنج روستا‌های فتح، لار و تلچگاه به طول ۴۰۰ متر و اعتبار چهار میلیارد و ۴۰۰ میلیون ریال، کانال آبرسانی مزارع روستای شاه بهرام با طول ۴۰۰ متر و با بودجه هفت میلیارد ریال و ساخت پل بین مزارع روستای آلکان با سرمایه‌گذاری یک میلیارد و ۷۰۰ میلیون ریال از مهمترین زیرساخت‌های ایجاد شده در باشت طی این مدت است.
وی تأکید کرد: احداث استخر ذخیره آب باغ‌های روستای پشت کوه با اعتبار هفت میلیارد ریال و مرمت و بازسازی ۱۲ رشته قنات با سرمایه‌گذاری ۱۵ میلیارد ریال از دیگر طرح‌های عمرانی انجام گرفته یک سال گذشته تاکنون در باشت است.
انصاری ابراز کرد: تکمیل پروژه پمپاژ چالموره دره باشت و چاه تلخ با اعتبار ۲۸میلیارد ریال، احداث کانال‌های مزارع برنج روستا‌های فتح، لار و تلچگاه به طول ۴۰۰متر و اعتبار چهار میلیارد و هشتصد میلیون ریال، ایجاد گلخانه سبزی و صیفی مجتمع گلخانه فدک با اعتبار ۶۵میلیارد ریال و اعطای تسهیلات جهت اجرای آبیاری تحت فشار در مزارع و باغستان‌های شهرستان در سطح بیش از ۵۰هکتار و اعتباری بیش از ۳۰ میلیارد ریال از دیگر تلاش‌های دولت در این خصوص بوده است.
وی خاطرنشان کرد: همچنین در این مدت توسعه تولید خوراک دام و طیور فدک به ۵۲هزار تن در سال با اعتبار بالغ بر۱۷۰میلیارد ریال، احداث زنجیره کامل تولید مرغ گوشتی ۲۵۰ هزار قطعه‌ای خان احمد با پیشرفت فیزیکی ۳۵درصد و اعتبار هزار و ۳۰۰میلیارد ریال، پرواربندی صنعتی ۵۰۰راسی گوساله، کلنگ زنی گلخانه گیاهان دارویی با اعتباری حدود ۳۴۰میلیارد ریال عملیاتی شده است.
وی سردخانه ۵۰۰تنی شهرک صنعتی خان احمد اعتباری حدود ۴۰ میلیارد ریال با پیشرفت فیزیکی ۸۰درصد و احداث سردخانه ۸۰۰تنی، شهرک صنعتی خان احمد اعتباری حدود ۵۰میلیارد ریال با پیشرفت فیزیکی ۸۰درصد، احداث مرغ گوشتی ۲۰ هزار قطعه‌ای روستای تل مویزی با اعتبار حدود ۴۰ میلیارد ریال و پیشرفت فیزیکی ۹۰ درصد از طرح‌های در حال اجرای حوزه کشاورزی این شهرستان اعلام کرد.
شهرستان باشت دارای۱۲۰ روستا دارد که از این تعداد ۱۱ روستا دارای جمعیتی بیش از ۵۰ خانوار و ۴۴ روستا دارای جمعیتی بیش از ۲۰ خانوار است. ۵۲ درصد از جمعیت ۲۲ هزار نفری باشت در روستا‌ها زندگی می‌کنند.
نام شما

آدرس ايميل شما

هندبالی‌های کهگیلویه و بویراحمد روی دور افتخار؛ هیئت هندبال استان در جایگاه دوم کشوری قرار گرفت (+ سند)

هندبالی‌های کهگیلویه و بویراحمد روی دور افتخار؛ هیئت هندبال استان در جایگاه دوم کشوری قرار گرفت (+ سند)

فدراسیون هندبال کشور، ارزیابی عملکردهیات‌‌های استانی در سال 1401 را در حالی اعلام کرد ...
خالص‌سازی بیشتر؟

خالص‌سازی بیشتر؟

محمد مهاجری گفت: جبهه پایداری همیشه انتخاب اصلح را مطرح می‌کند، اما این یک اصطلاح بازاری ...
در اهمیت «گفت‌وگو»

در اهمیت «گفت‌وگو»

گفت‌وگو ضرورت حیاتی جامعه امروز ایران است، گفت‌وگو در معنای واقعی آن البته. مثلا همین ...
1