تاریخ انتشار
پنجشنبه ۴ اسفند ۱۴۰۱ ساعت ۱۳:۲۹
کد مطلب : ۴۵۸۸۵۹
کبنا گزارش می‌دهد

کار شاق اقتصادی این سه مدیر / کشاورزان کهگیلویه و بویراحمد دیگر سر درختان را نمی‌برند

۸
۳
کار شاق اقتصادی این سه مدیر /  کشاورزان کهگیلویه و بویراحمد دیگر سر درختان را نمی‌برند
کبنا ؛با وجود اینکه کشاورزی جزء محور‌های توسعه‌ای کهگیلویه و بویراحمد به شمار می‌آید اما از مشکلات اساسی آن، نبود زیرساخت صنایع تکمیلی و تبدیلی برای کشت و برداشت بوده و هرساله کشاورزان به خاطر نبود آن متضرر می‌شوند، اقدامات اخیر سه مدیر کهگیلویه و بویراحمد در این  زمینه امیدبخش است و بارقه‌ای از امید را در دل کشاورزان و فعالان این حوزه ایجاد کرده که کار و پیشه خود را با جدیت بیشتری ادامه دهند. در گذشته وقتی کشاورزان کهگیلویه وبویراحمد به دلیل نبود زیرساخت‌ها دچار ضرر و زیان می‌شدند، درختانش را سر می‌بریدند، حالا با تقویت صنایع تبدیلی و تکمیلی آسیب‌پذیری محصولات کشاورزی کاهش پیدا می‌مند و ارزش افزوده تولیدات کشاورزی بیشتر می‌شد و بهره‌وری از منابع را افزایش می‌دهد.
به گزارش کبنا، در این گزارش بیش از هر زمان دیگری به اهمیت تقویت زیرساخت‌های صنایع تکمیلی و تبدیلی در حوزه کشاورزی پی می‌برید. سالیان زیادی است که صنایع تبدیلی و تکمیلی حلقه مفقوده در توسعه بخش کشاورزی استان بشمار می‌رود و نبود آن مهمترین مانع رشد و جهش بخش کشاورزی این استان بوده است. بسیاری از محصولات زراعی و باغی استان کهگیلویه وبویراحمد از جمله سیب، انگور و گردو و حتی عسل این استان با نام تجاری و در بسته‌بندی‌ها و برند سایر استان‌های دیگر به فروش می‌رسد. بیشتر مواقع زیر درختان هلو، آلو، سیب، انگور و غیره باغداران استان در روستا‌ها و شهر‌ها، میوه‌های درجه ۲ و سه بدون استفاده ر‌ها می‌شوند زیرا خریداری ندارند و صنایع تبدیلی هم نیست که در آن مورد استفاده قرار بگیرند.
این در حالی است که با ایجاد سردخانه و سایر صنایع تبدیلی و فراوری از یک طرف نیاز استان در مواقع ضروری سال همچون شب عید تأمین می‌شود و ازسوی دیگر امکان صادرات محصولات با کیفیت این استان با نام تجاری و برند خود حتی به خارج از کشور نیز فراهم می‌شود.
چندسال قبل بود که برخی از کشاورزان استان به خاطر ضرر و زیان‌های بسیار در سایه ضعف زیرساخت‌ها، درختان باغ سیب خود را سربریدند و در رسانه‌ها انعکاس زیادی داشت.
به گفته کارشناسان امر تنها عاملی که می‌تواند آسیب‌پذیری محصولات کشاورزی را کاهش داده، ارزش افزوده آن‌ها را بیشتر و بهره وری از منابع را افزایش دهد، صنایع تبدیلی و تکمیلی است.
رویکرد دولت سیزدهم برای توسعه صنایع تبدیلی
توسعه و تقویت صنایع تبدیلی و تکمیلی جزء اهداف مهم دولت سیزدهم و از جمله تصمیم‌های مهم وزارت جهادکشاورزی تعیین شده و تلاش بر این است تا از خام‌فروشی به سمت فرآوری محصول گام برداشته شود.
همین امسال به حمایت‌های صورت گرفته، پنج مورد از کارخانه‌های صنایع تبدیلی و تکمیلی استان که سال‌های سال در حالت رکود بودند شامل چند سردخانه و کود آلی به چرخه تولید برگشته‌اند.
سال‌های قبل استان تنها قادر به ذخیره‌سازی ۲۰۰ تن گوشت در سردخانه‌هایش بوده اما امسال با جهشی چشمگیر در افزایش سطح سردخانه‌ها هم اکنون ۸۰۰ تن گوشت در سردخانه‌های استان موجود است.
استاندار کهگیلویه و بویراحمد با تشریح وضعیت قبل و امروز پیرامون ظرفیت سردخانه‌ای استان و صنایع تبدیلی گفت: شاخص مناسبی در حوزه کشاورزی استان به ویژه توسعه صنایع تبدیلی در حال انجام است، برای نمونه در استان ۱۶ هزار تن سردخانه وجود دارد که در دولت سیزدهم مجوز حدود ۳۲ هزار تن سردخانه دیگر صادر شده است.
سید علی احمدزاده ادامه داد: این سردخانه‌ها ظرف ۲ تا سه سال آینده احداث می‌شوند که با احداث سردخانه‌های جدید جلوی هدر رفت میوه‌های تولیدی استان و ضرر باغداران و کشاورزان گرفته می‌شود.
وی با بیان اینکه، خوراک دام و طیور و آبزیان باید از استان‌های همجوار بیاید، گفت: ۱۰۰ هزار تن خوراک آبزیان نیاز داریم و ۸۵ هزار تن مجوز خوراک آبزیان صادر شده که خیلی‌ها در ۱۴۰۲، ۱۴۰۳ در استان تولید می‌شود.

به گفته استاندار کهگیلویه و بویراحمد در این خصوص صادر‌کننده خواهیم بود و علاوه بر جهش در حوزه عمرانی در حوزه اقتصادی نیز جهش خوبی خواهیم داشت.
صدور مجوز چهار کارخانه رب گوجه فرنگی در استان
گوجه فرنگی از محصولاتی است که بهره برداران از زمان برداشت تا مصرف در بازار زمان زیادی ندارند و از آنجا که فراوری محصولات کشاورزی یکی از راهکار‌های رایج برای افزایش دوره ماندگاری و بهبود بهره وری اقتصادی محسوب می‌شود ایجاد کارخانه رب، دغدغه همیشگی کشاورزان هم استانی برای تأمین بازار فروش را خاتمه خواهد داد.
استاندار کهگیلویه و بویراحمد اظهار کرد: نبودن کارخانه‌های صنایع تبدیلی برای محصول گوجه فرنگی در استان باعث شده بهره برداران ناچار باشند محصولات خود را به کارخانه‌های استان‌های مجاور ارسال کنند و با وجود تلاش‌های انجام شده این کارخانه‌ها امسال به دلیل نداشتن ظرفیت دیرهنگام محصولات را پذیرش کردند.
احمد‌زاده اضافه کرد: امسال مجوز احداث چهار کارخانه رب گوجه فرنگی در استان با ظرفیت ۲۶ هزار تن صادر شده است.
این کارخانه‌ها در مناطق لیشتر، سپیدار، امامزاده جعفر و خان احمد با اعتباری افزون بر ۱۷۵ میلیارد تومان احداث خواهند شد که البته برخی از این طرح‌ها چشم انتظار تسهیلات تبصره ۱۸ امسال برای آغاز ساخت هستند.
باید برای دغدغه باغداران در خصوص توسعه صنایع تبدیلی و تکمیلی چاره‌ای‌اندیشید
نماینده مردم بویراحمد، دنا و مارگون در مجلس شورای اسلامی گفت: حمایت از باغداران استان دغدغه اصلی متولیان جهاد کشاورزی استان باشد و به توسعه صنایع تبدیلی در راستای کمک به باغداران توجه جدی شود.
مهدی روشنفکر اظهار کرد: باید توجه ویژه‌ای به باغداران کاکانی و محصولات سیب باغداران در نقاط مختلف استان بشود زیرا هر ساله با مشکلات فراوانی روبرو هستند.
وی افزود: سال‌های گذشته، باغداران در فصل برداشت با زیان مواجه شدند و حتی با اره درخت‌هایشان را از بین بردند نباید بگذاریم چنین اتفاقی در استان بیفتد.
نماینده مردم بویراحمد، دنا و مارگون در مجلس شورای اسلامی کهگیلویه و بویراحمد تصریح کرد: می‌طلبد فضای سردخانه‌ای استان سریعتر به بهره‌برداری برسند تا بخشی از دغدغه باغداران کاسته و دست دلالان کوتاه شود.
روشنفکر از مسئولان ج‌ها کشاورزی استان خواست نیازمندی‌های استان را در زمینه‌های مختلف کشاورزی به ویژه صنایع تبدیلی اعلام کنند تا در صدد رفع آن‌ها اقدام شود.
توسعه صنایع تبدیلی و تکمیلی یک ضرورت است
مدیر صنایع سازمان جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد گفت: در صورت توسعه نیافتن بخش کشاورزی و بی‌توجهی به ساخت سردخانه و صنایع تبدیلی سالانه بیش از نیمی از محصولات زراعی و باغی این استان به صورت خام و با قیمت‌های پایین از استان خارج می‌شود.
سید علی اصغر داورپناه افزود: فقر مالی، وجود فرهنگ خام فروشی، برخی سخت‌گیری‌ها برای پرداخت تسهیلات لازم جهت راه‌اندازی سردخانه‌ها و صنایع تبدیلی نبود امنیت شغلی از جمله مشکلات اساسی سرمایه‌گذاران و متقاضیان است.
وی عنوان کرد: هرچند در طول سال‌های اخیر گام‌های بلندی برای توسعه این بخش و ایجاد صنایع فرآوری برداشته شده اما کافی نبوده است.
داورپناه ادامه داد: با توجه به پتانسیل‌های بالای این استان در دولت سیزدهم تلاش شده بیش از پیش برای توسعه این صنایع اقدام شود.
مدیر صنایع سازمان جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد به ضایعات فراوان محصولات کشاورزی از زمان برداشت تا عرضه محصولات اشاره کرد و یادآور شد: نبود صنایع تبدیلی و تکمیلی تا حد قابل ملاحظه‌ای موجب افزایش قیمت تمام شده محصولات و پایین آمدن میزان تولید شده می‌شود.
داورپناه اضافه کرد: ساخت سردخانه‌های زیر صفرو بالای صفر در کنار مراکز تولید و باغداری‌های این استان موجب کاهش ضایعات محصول، کم شدن هزینه‌های حمل و نقل، تنظیم بازار، کاهش مصرف سوخت، ایجاد اشتغال پایدار و افزایش سرمایه‌گذاری و رونق اقتصادی خواهد شد.
وی ادامه داد: صنایع تبدیلی عامل مهمی در فرآوری محصولات کشاورزی بوده و با تبدیل و فرآوری محصولات کشاورزی ضمن تولید مواد غذایی و سایر فرآورده‌های با ارزش افزوده بالا، امکان نگهداری و حمل و نقل آن محصولات فراهم می‌شود.
اضافه  شدن۳۱ هزار و ۷۰۰ تن به ظرفیت سردخانه‌های کهگیلویه و بویراحمد
به گفته سید علی معتمدی پور_ رئیس سازمان جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد_، از مجموع نزدیک به ۹۰۰ هزار تن تولید محصولات کشاورزی در سطح استان حدود ۳۰۰ هزار تن آن قابلیت نگهداری انبارداری یا سردخانه دارند و ظرفیت زیرساخت سردخانه استان بیش از ۱۶ هزار تن نیست.
۳۰۰ هزار تن تولیدات باغی کهگیلویه و بویراحمد است که این ظرفیت ۱۶ هزار تن سردخانه استان جوابگوی محصولات نیست.
سالانه ۸۲ هزار تن سیب در بویراحمد، ۳۵ هزار تن دنا و حتی در شهرستان‌های گرمسیری هم تولید سیب وجود دارد و در مجموع ۱۲۶ هزار تن تولید سیب استان است.
مدیر صنایع سازمان جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد گفت: ۳۱ هزار و ۷۰۰ تن به ظرفیت سردخانه‌های استان اضافه می‌شود که این اقدام نوید یک تحول جدی در زیرساخت‌های بخش کشاورزی است.
داورپناه اظهار کرد: ظرفیت فضا‌های سردخانه‌ای استان تنها ۱۶ هزار و ۶۵۰ تن است که در دولت سیزدهم این ظرفیت به طور چشمگیری افزایش خواهد یافت.
وی افزود: سال‌ها بود که به دلیل اشباع شدن فضای سردخانه‌ای در دیگر استان‌ها، مجوزی در این استان صادر نمی‌شد و کمبود سردخانه معضل جدی در این استان به حساب می‌آمد تا اینکه با پیگیری‌های انجام شده از سوی متولیان امر، مجوز این میزان سردخانه برای استان گرفته شد.
مدیر صنایع سازمان جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد تصریح کرد: سردخانه‌های مصوب ملی از محل الحاق ماده ۵۲ با ظرفیت حدود ۱۶ هزار تن و سه سردخانه (هر سه مورد در شهرستان بویراحمد) است.
داورپناه بیان کرد: سردخانه‌های مصوب استانی از محل الحاق ماده ۵۲ نیز با ظرفیت حدود ۲ هزار و ۷۰۰ تن و چهار سردخانه در (کهگیلویه، دنا و باشت) است.
وی ادامه داد: سردخانه‌های در حال احداث استان هم با ظرفیت ۱۰ هزار تن، یک واحد در یاسوج، یک واحد گچساران و ۲ مورد در باشت هستند.
مدیر صنایع سازمان جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد ابراز کرد: سردخانه ۲ هزار و ۵۰۰ تنی در شهرک فرودگاه یاسوج در دهه فجر امسال با حضور مسئولان افتتاح شد.
تاکنون کمبود سردخانه در این استان بسیاری از فرصت‌ها از جمله صادرات، واردات و تنظیم بازار محصولات کشاورزی را گرفته که با این اقدام جدید می‌توان آینده بهتری را برای توسعه کشاورزی در کهگیلویه و بویراحمد متصور بود.
ایجاد سردخانه، سورتینگ و بسته‌بندی و همچنین خرید تضمینی سیب از کشاورزان (سیب ضایعاتی) بسیار مؤثر خواهد بود.
افزوده شدن ۱۵۰ تن به ظرفیت خوراک دام، طیور و آبزیان کهگیلویه و بویراحمد
مدیر صنایع سازمان جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد ظرفیت خوراک دام، طیور و آبزیان این استان را ۷۲ هزار تن عنوان کرد و اظهار کرد: در دولت سیزدهم توجه ویژه‌ای به افزایش ظرفیت آبزی پروری و تأمین خوراک دام و طیور شده است.
داورپناه اضافه کرد: البته با اقدامات انجام گرفته طی یکسال اخیر ۱۵۰ هزار تن به ظرفیت خوراک دام، طیور و آبزیان در شهرستان‌های مختلف استان افزوده می‌شود.
وی افزود: امسال چهار طرح ملی مصوب در رابطه با خوراک دام، طیور و آبزیان استان از محل الحاق ماده ۵۲ با ظرفیت ۶۰ هزار تن مصوب شده است.
مدیر صنایع سازمان جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد تصریح کرد: همچنین سه طرح دیگر در شهرستان‌های چرام و شهرک صنعتی فرودگاه یاسوج با ظرفیت ۹۰ هزار تن به صورت استانی مصوب شد.
داورپناه ابراز کرد: چهار طرح ملی مصوب شامل طرح سپیدار در قالب ۲۲ هزار تن و با مبلغ ۵۲ میلیارد تومان، طرح مارگون در قالب ۱۰ هزار تن با اعتبار ۴۲ میلیارد تومان، طرح سپیدار در قالب ۲۰ هزار تن با مبلغ ۶۵ میلیارد تومان و مجتمع کشتارگاهی دام و طیور گچساران در قالب هشت هزار تن و با اعتبار ۱۲۰ میلیارد تومان است.
وی تأکید کرد: طرح‌های مصوب استانی هم شامل خوراک دام و طیور و آبزیان بردیان چرام در قالب ۷۰ هزار تن و با اعتبار ۱۴۰ میلیارد تومان، خوراک آبزیان شهرک صنعتی فرودگاه یاسوج در قالب ۱۰ هزار تن و با اعتبار ۴۰ میلیارد تومان و خوراک آبزیان دنا در قالب ۱۰ هزار تن و با مبلغ ۴۲ میلیارد تومان است.
مدیر صنایع سازمان جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد عنوان کرد: خوراک آبزیان دنا در قالب ۱۰ هزار تن و با مبلغ ۴۲ میلیارد تومان دهه فجر امسال کلنگ زنی شد و در حال احداث است.
طرح آمایش صنایع تبدیلی در سطح استان نیاز سنجی و آماده شد
رئیس سازمان جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد گفت: برای اولین بار، طرح آمایش صنایع تبدیلی در استان تهیه شده و با توجه به مجموع اطلاعات و آمار‌های معاونت‌ها و مدیریت‌های حوزه تولیدات گیاهی، دامی و شیلات ظرفیت‌های موجود و خالی استان مد نظر قرار گرفته شد.
معتمدی پور ادامه داد: ایجاد و توسعه صنایع تبدیلی و تکمیلی در واقع یکی از راهکار‌های توسعه کشاورزی است که در ایجاد اشتغال پایدار، کاهش ضایعات، ایجاد ارزش افزوده، افزایش درآمد‌های غیر نفتی و کشاورزی و توسعه صادرات مؤثر است.
وی ابراز کرد: با توجه به ظرفیت‌های موجود و تولیدات محصولات در استان، ظرفیت‌های خالی در زمینه توسعه صنایع تبدیلی کهگیلویه و بویراحمد زیاد است.
وی افزود: در بحث دام، شیلات و زراعت طرفیت‌های خالی زیادی وجود دارد البته کار‌هایی هم در گذشته انجام شده است اما با توجه به تولیدات استان و طرح آمایش صنایع تبدیلی و تکمیلی آماده شده در استان باید توسعه این بخش مد نظر قرار گیرد.
تولیدات محصولات کشاورزی استان ۹۰۰ هزار تن است، نزدیک به ۳۰۰ هزار تن از این محصولات، از جمله محصولات پروتئینی و گوشتی و تخم مرغ تا تولیدات گیاهی قابلیت نگهداری و استفاده در فصل‌های مختلف را دارد.
سید علی معتمدی پور افزود: پیش از این به دلیل عدم توسعه زیرساخت‌ها، خام فروشی زیادی در استان صورت می‌گرفت و ارزش افزوده‌ای در محصولات کشاورزی استان نبود.
به گفته معتمدی پور همزمان با تولید و برداشت محصول، کشاورز باید این محصولات را به فروش می‌رساند، دلال‌ها با خریداری و نگهداری محصولات در سردخانه‌های استان‌های دیگر، در فصول بعد مجدداً محصولات را با قیمت بالاتری به استان انتقال می‌دادند.
معتمدی پور تاید کرد: به دلیل اینکه استان‌های دیگر ظرفیت‌های سردخانه‌ای‌شان تکمیل بود مجوز احداث سردخانه از سمت وزارت جهاد کشاورزی داده نمی‌شد، امسال با پیگیری‌های تیم مدیریتی جهاد کشاورزی، استاندار و معاون اقتصادی استاندار مجوز احداث ۳۲ هزار تن سردخانه در استان گرفته شد.
وی ادامه داد: ظرفیت سردخانه‌ای موجود استان کهگیلویه و بویراحمد از ابتدای انقلاب تا کنون ۱۶ هزار و ۸۰۰ تن است و با بهره‌برداری از این ۳۲ هزار تن سردخانه، انقلابی در حوزه ظرفیت‌های سردخانه‌ای استان شاهد خواهیم بود که البته با توجه به ظرفیت‌های استان، ظرفیت سردخانه‌ها تا ۵۰ هزار تن دیگر هم قابلیت افزایش دارد.
معتمدی پور افزود: ۸۸۴ میلیارد تومان تسهیلات ملی شناور برای احداث این ۳۲ هزار تن سردخانه مصوبه ملی درنظر گرفته شده است.
این استان در زمینه کشاورزی دارای استعداد‌های بالقوه‌ای است که ایجاد صنایع فرآوری و سردخانه در کنار تجاری‌سازی و بسته‌بندی‌های شیک محصولات مهمترین راهبرد در رونق این بخش خواهد بود.

تعداد مجوز‌های صادر شده در زمینه صنایع تبدیلی و تکمیلی استان از ابتدای انقلاب تاکنون ۵۹۰ بوده و ۲۱۷ پروانه بهره‌برداری برای تمامی صنایع تبدیلی استان صادر شده است.
کارخانه صنایع تبدیلی آبمیوه و نوشیدنی‌های میوه‌ای یا گیاهی بدون گاز (شهدناب) در سال ۷۶ با هدف ایجاد اشتغال و تولید در استان آغاز به کار کرد اما به دلیل برخی مشکلات از سال ۸۶ تاکنون تعطیل شده است.
کارخانه شهد ناب در گذشته صادرات به کشور‌های مختلف داشته و اینک برگشت این کارخانه به چرخه تولید نقش مهمی در رشد اقتصادی استان دارد و در موضوع کنسانتره سیب و صادرات آن نقش مهمی خواهد داشت.
ایرنا در پایان این گزارش نوشت: با توجه به شرایط خاص منطقه و تنوع آب و هوایی سرمایه‌گذاری روی محصولات باغی با ایجاد کارخانه‌های تبدیلی در این استان، درآینده شاهد رشد مهمی در این بعد صادرات خواهیم بود. توسعه بخش کشاورزی مهمترین راهبرد برای خنثی‌سازی و کاهش فشار تحریم‌های اقتصادی دشمنان است. سالانه ۹۷۲ هزار تن انواع محصولات کشاورزی در استان کهگیلویه و بویراحمد تولید می‌شود. این استان ۲۷۰ هزار هکتار زمین کشاورزی دارد که ۱۶۰ هزار هکتار آن زراعی است. استان ۷۲۶ هزار نفری کهگیلویه و بویراحمد در جنوب غربی ایران قرار دارد.
نام شما

آدرس ايميل شما

مهقلی
Iran, Islamic Republic of
حرف شعار
Iran, Islamic Republic of
عجب گزارش جالبی!
به علت عدم سود دهی بخش کشاورزی و بالابودن هزینه های بخش کشاورزی نسبت به درآمد و سود ،
روستاها دارند خالی از سکنه می شوند.
قدم ها و قلم هایمان برای خدا و حل مشکلات کشاورزان این قشر زحمت کش باشد نه آمار خلاف واقع و تحلیل نادرست.
کشاورزی آن موقع سود داشت که کود و سم و نهادهای کشاورزی با قیمت دولتی و یارانه ای و با کیفیت بالا در اختیار کشاورز قرار می گرفت. نرخ تسهیلات بانکی در بخش کشاورزی پنج الی هفت درصد بود نه الآن که وام بیست و دو درصدی و یا هجده درصدی به کشاورز آن هم با هزار درد سر می دهند.
درد دل کشاورز سموم و کود تقلبی و با کیفیت پایین می باشد
درد دل کشاورزان ارزش افزوده پایین ابن بخش می باشد که باید دولت ها و مجالس حامی آنها باشد
اما عملاً اینجوری نیست.جالب است بدانیم در مجلس شورای اسلامی کمترین کمیسیونی که نمایندگان متقاضی عضویت در آن می باشند کمیسیون آب ،خاک و کشاورزی می باشد ولی تا دلت بخواهد کمیسون انرژی یا صنایع چه تخصص داشته باشید یا نداشته باشید بیشترین متقاضی عضویت را دارند.
باز تاکید می کنم قلم هایمان برای رضای خدا و نجات کشاورزان عزیز باشد. ان شاالله
سید
Iran, Islamic Republic of
اجمالا عرض میشود که چهار سردخانه در سطح شهرستان بویراحمد وجود دارد که فقط ظرفیت سردخانه تعاون روستایی در فصل برداشت سیب تکمیل و بقیه سردخانه ها خالی از ظرفیت می‌باشند فکری به حال این سردخانه ها بکنید با حداقل سردخانه جدید که مشکل حل نمیشود
شهروند
Iran, Islamic Republic of
به اعتقاده بنده صنایع تبدیلی درسیسخت احداث شود به رونق اقتصادی کمک بیشتری دراستان می‌شود چون باغداری ازانجاشروع شد بعدهم کارشناسان ونمایندگان توجه ویژه به آن شه داشته باشندکه گردشگرانی راسالانه می‌پذیرد درواقع آبروی استان میباشدخارج ازتعصب این مطالب ارائه گ دید
سما
Iran, Islamic Republic of
خدایی استاندار کهگلویه همش در تلاش برای مردم،خدا حفظش کنه
سعید
Iran, Islamic Republic of
چرا جوانان مردم را بهشون میگید تا هزینه کنن بعد هیچ حمایتی هم بهش نمیکنید ‌فقط میخوان جوانان مجوز بگیرن و برای کلنگ زنی و فیلم برداری بیان و بعد از این دیگه فراموش میشه / من یک سرمایه گذار سردخانه میوه و گوشت و سرتینگ و بسته بندی هستم تا میری دنبال تهسیلات جوابای سر به هوا میشنوی .ادرس سردخانه من جاده کمربندی شوش به باشت هست .کبنا اگر راست میگی بیا من کاملا توضیح میدم برات از هیچ کسی هم ترس گفتار ندارم .
بیات
Iran, Islamic Republic of
از صنایع تبدیلی و تسهیلات جهت انگور (بهشتی) و بادام چشم غزالی صحبت کنید ، ول کنید میوه هایی مثل سیب های(دنگلو) کم بار و بیت العیب که نه درآمدی برا کشاورز داره و نه کیفیت و لذتی برا مصرف کننده ؛ از طرفی درختان آبی هم زحمت
و هزینه زیاد برا کشاورز دارن و هم در آینده کشور رو با بحران آب مواجه می کنن ، در صورتی که درختان دیم مثل انگور و بادام فقط سال اول فصل گرما حدود هر ۱۵ روز یه بار آب نیاز دارن.
فرآورده های انگور : آبغوره ، مصرف میوه ای ، کشمش،مویز ،شیره (دوشاب), شربت ، شراب اسلامی، روغن هسته انگور ، خواص درمانی پوست انگور ، لواشک ، مربا ، ترشی و ...
بادام هم برترین ، لذیذ ترین و مفید ترین خشکبار میهن .
مصرف همین انگور و فراورده های آن باعث آی کیو بالا در بین بعضی هموطنان مثل اهالی دنا (سیسخت)شده .
متاسفانه هیچگونه تسهیلات و یا تشویقی در زمینه باغداری مخصوصا باغداری دیم ، صورت نگرفته ، تقاضای مساعدت از مسئولین محترم ذیربط داریم .
رهگذر
Iran, Islamic Republic of
با وجود افراد محافظه کار بد بین وناکارشناس در بانک کشاورزی ومدیر استان پروازی ومعاونینی که فقط بفکر حفظ صندلی هستند در این استان در حوزه کشاورزی کاری انجام نمیشه مطمئن باشید
​​​​​​​روایت خبرنگار آمریکایی از سفر به ایران

​​​​​​​روایت خبرنگار آمریکایی از سفر به ایران

ما با مقام‌های ایرانی نیز تماس گرفتیم. حسین امیر عبداللهیان، وزیر خارجه ایران در مصاحبه‌ای ...
آیا فروپاشی روسیه در حال نزدیک شدن است؟

آیا فروپاشی روسیه در حال نزدیک شدن است؟

 روسیه پیش‌ از این هیچ‌گاه تا به این اندازه همزمان خطرناک و شکننده نبوده است!  «پیتر ...
علی‌اف از دمیدن بر آتش تنش حداکثری با ایران چه می‌خواهد؟

علی‌اف از دمیدن بر آتش تنش حداکثری با ایران چه می‌خواهد؟

برخلاف رویکرد تعاملی و ایجابی تهران، جمهوری آذربایجان با افزایش ضریب رویکرد تقابلی، بر ...
1