تاریخ انتشار
پنجشنبه ۸ دی ۱۴۰۱ ساعت ۰۸:۵۶
کد مطلب : ۴۵۶۲۸۱

انتقاد مراجع از نابسامانی اقتصاد

۰
انتقاد مراجع از نابسامانی اقتصاد
کبنا ؛
شايد اگر سال گذشته و با گذشت چندماه از روي کارآمدن دولت سيزدهم به حاميان و هواداران رئيس‏‌جمهور گفته مي‏‌شد که آنچه در مورد حل مشکلات جامعه به‌خصوص در حوزه اقتصاد و معيشت مردم، جراحي اقتصادي، اينترنت و شبکه‏‌هاي اجتماعي و... وعده داده شده، بيش از آنکه جنبه اجرايي و عملي داشته باشد جنبه شعاري و انتخاباتي خواهد داشت، هيچکس اين گفته را باور نمي‏‌کرد و جمله حاميان و طرفداران دولت معتقدند بودند که دولت سيزدهم توانايي حل اين مشکلات را دارد.
به گزارش کبنا، اما حال که تقريبا 16 ماه از روي کارآمدن دولت مي‏‌گذرد شاهديم که وضعيت نه تنها بهبود نيافته بلکه از گذشته بدتر شده است. کافي است فقط نگاهي به سير صعودي قيمت دلار، سکه و حتي مايحتاج عمومي مردم بيندازيم که تاييد اين گفته‏‌ها را دريابيم. جالب اينکه در دولت گذشته مخالفان و منتقدان به دولت هجمه و حمله مي‏‌کردند که هيچگونه عملکردي ندارد و صرفا سخنوري و گفتاردرماني مي‏‌کند. اما دير زماني نگذشت که مشخص شده آنهايي ‌که وعده حل مشکلات را مي‏‌دادند و همه مشکلات را به جهت حضور دولتمردان قبلي مي‏‌دانستند امروز خود نيز در برابر نارضايتي‏‌ها به گفتاردرماني روي آورده‏‌اند. چنانکه چندي پيش بسيج دانشجويي دانشگاه اميرکبير در واکنشي به سخنان رئيس‏‌جمهور به اين مساله اشاره و در رشته توئيتي نوشت: «تريبون رياست‏‌جمهوري، تريبون سخنوري و گفتن از اقداماتي که بايد انجام بشود، نيست! تريبون عمل است. گراني بيش از حد اقلام و دلار، يد مردانه مي‏‌طلبد نه زبان سخنور! مردم چشم انتظار اقدام هستند نه گفتن از دلايل و بهانه‏‌ها» لذا امروز ديگر دولت روحاني و مردانش نيستند که بتوان همه مشکلات را به گردن آنها انداخت، چرا که بيش از يکسال و نيم از روي کارآمدن دولت جديد گذشته و هر آنچه امروز مشاهده مي‏‌شود ناشي از عملکرد دولت سيزدهم است. حال اينکه به قرائت کارشناسان امر اگر دولت برخي اقدامات مثل حذف ارز ترجيحي را انجام نمي‏‌داد، شايد تا اين ميزان شاهد فوران قيمت ارز نبوديم. از طرفي گرچه قرار بود که دولت برنامه اقتصادي 7 هزار صفحه‏‌اي در راستاي حل مشکلات ارائه دهد و هر 5 کانديداي اصولگرايان نيز برنامه‏‌هاي اقتصادي مختلفي داشتند؛ اما امروز مشخصا آنچه که وجود ندارد برنامه اقتصادي و عدم برنامه‌محوري در دولت است. عدم عملکرد مناسب تيم اقتصادي دولت نيز سبب شده تا اين مشکل تشديد شود. امروز شرايط به‌حدي سخت و انتقادات به عملکردهاي دولت بالارفته که علما و مراجع تقليد نيز به عملکرد دولت انتقاداتي وارد کرده و خواستار بهبود هر چه سريع‏‌تر مشکلات اقتصادي هستند. حال بايد ديد در اين آشفته بازار اقتصاد کشور که وضع معيشتي مردم بغرنج و سفره‏‌شان کوچک‏‌تر شده است دولت تدابيري مناسبي خواهد انديشيد يا روال به همين‏‌گونه و حتي سخت‏‌تر ادامه خواهد يافت.
حل مسائل اقتصادي تابع سياست خارجي است
يک فعال سياسي اصلاح‌طلب در ارتباط با عملکرد دولت و نارضايتي‏‌هاي اقتصادي جامعه اظهارداشت: حل مسائل اقتصادي تابع مسائل کلاني از جمله سياست خارجي و همچنين اصلاحات اساسي در حوزه اقتصاد است که در مجموع به‏‌هم ارتباط دارد. محمود صادقي به «آرمان‌ملي» گفت: دولت بدون فراهم‌کردن زمينه‏‌هاي لازم دست به‌کاري تحت عنوان جراحي اقتصادي زد که اعلام شد براي مقابله با فسادي است که در خصوص ارزترجيحي وجود داشت بدون اينکه اصلاحاتي در حوزه‏‌هاي ديگر انجام دهند اين ارز را حذف کردند. دبير کل انجمن اسلامي مدرسين دانشگاه‏‌ها در خصوص اينکه مشکلات فعلي در خصوص عدم برنامه‌محوري است يا عدم کارآمدي کارگزاران اقتصادي بيان کرد: من معتقدم هر دو اين مسائل موجب بروز مشکلات فعلي شده‏‌اند. فقدان سياست‏‌هاي حساب شده در حوزه کلان اقتصادي و ناهماهنگي در تيم اقتصادي دولت نيز از ديگر دلايلي است که در اين خصوص مي‏‌توان بر شمرد.

انتقاد مراجع
يک مرجع تقليد شيعه در ديدار رئيس مجلس با بيان اينکه مردم از اوضاع اقتصادي به شدت گلايه‏‌مند و نگران هستند، اظهار کرد: مسائل اقتصادي براي مردم به يک معضل و معما تبديل شده که نمي‏‌توانند آن را حل کنند.
وي افزود: شرايط به‌گونه‏‌اي است که نه تنها رو به بهبود نيست، بلکه تورم در بعضي کالاها نسبت به سال گذشته افزايش شديد داشته است.
آيت‏‌ا... ناصر مکارم‌شيرازي تأکيد کرد: مردم نسبت به اقتصاد و فرهنگ حساس هستند و انتظار تغيير دارند. وي با اشاره به افزايش نرخ دلار در کشور گفت: وابستگي پايه‏‌هاي اقتصادي کشور به دلار سبب افزايش نرخ دلار در کشور شده، اما از مسئولان تصميم‌گيري خاصي ديده نمي‏‌شود.
آيت‏‌ا... مکارم‌شيرازي مردم را وفادار و علاقه‌مند به نظام دانست و تصريح کرد: مردم از ما گلايه دارند که چرا به مسئولان نسبت به مشکلات تذکر نمي‏‌دهيم، در حالي‌که ما مکرر تذکر داده و مي‏‌دهيم و اين تذکرات در سايت ما نيز منعکس است، حال اينکه چرا صداوسيما تذکرات مراجع را منعکس نمي‏‌کند، حتما مصلحتي دارد، اما مردم انتظار دارند که مسئولان به اين تذکرات ترتيب اثر دهند. همچنين آيت‏‌ا... جوادي‌آملي مرجع تقليد شيعه نيز در ديدار با رئيس مجلس با بيان اينکه نبايد مسئوليت اجرايي را به افراد خوب بي‏‌عرضه و يا بداختلاسي داد، اظهارداشت: حضرت امير عليه‌السلام، نامه‏‌اي به کميل نوشته که در نهج‌البلاغه آمده، مضمون آن اين است که برخي تنها به درد دعاي کميل مي‏‌خورند، ولي توان اداره يک منطقه را ندارند! لذا بايد از واگذاري مسئوليت به آدم‏‌هاي خوب بي‏‌عرضه در کشور جلوگيري شود و همچنين جلوي آدم‏‌هاي بداختلاسي و نجومي نيز گرفته شود. در همين راستا آيت‏‌ا... نوري‌همداني نيز در ديدار با قاليباف با اشاره به مشکلات اقتصادي و کم‌شدن قدرت خريد مردم خاطرنشان کرد: متاسفانه مردم به لحاظ قدرت خريد ديگر آن توان سابق را ندارند. بيکاري، گراني کم‌ارزشي پول ملي اينها اموري هستند که باعث ناراحتي مردم شده است و بايد مسئولان امر براي حل اين مشکلات و رفع اين کمبود‏‌ها تمام توان و سعي خود را به کار بگيرند. متاسفانه چيزي از گراني و مشکلات مردم کم نشده است.

 
نام شما

آدرس ايميل شما

ناگفته‌هایی از زنان درون باند‌های مواد مخدر

ناگفته‌هایی از زنان درون باند‌های مواد مخدر

نویسنده این کتاب در کولیاچان در مکزیک در مورد زنان مختلفی نوشت که در صفوف کارتل ال چاپو ...
هندبالی‌های کهگیلویه و بویراحمد روی دور افتخار؛ هیئت هندبال استان در جایگاه دوم کشوری قرار گرفت (+ سند)

هندبالی‌های کهگیلویه و بویراحمد روی دور افتخار؛ هیئت هندبال استان در جایگاه دوم کشوری قرار گرفت (+ سند)

فدراسیون هندبال کشور، ارزیابی عملکردهیات‌‌های استانی در سال 1401 را در حالی اعلام کرد ...
خالص‌سازی بیشتر؟

خالص‌سازی بیشتر؟

محمد مهاجری گفت: جبهه پایداری همیشه انتخاب اصلح را مطرح می‌کند، اما این یک اصطلاح بازاری ...
1