تاریخ انتشار
دوشنبه ۲۴ مرداد ۱۴۰۱ ساعت ۱۵:۱۱
کد مطلب : ۴۵۱۴۴۶

فرار مالياتي طبيبان ورنج بيماران

۰
کبنا ؛گرچه فرار مالياتي پزشکان، تأمين بودجه اختصاص يافته در اين بخش را دچار چالش مي‌کند اما مهم‌تر از اين مسئله، سختي و مشقت بيماراني است که مجبور هستند براي دريافت پول نقد به شعب بانک‌ها مراجعه کنند
طي ساليان اخير و با تغيير رويکرد دولت و سازمان‌ها و مؤسسات مالي بالادستي پرداخت ماليات به يکي از ارکان اصلي تأمين بودجه عمومي کشور تبديل شده و دولتمردان تلاش مي‌کنند به انحاء مختلف ضمن جلوگيري از فرار مالياتي و در راستاي عدالت اجتماعي، سهم ماليات در بودجه عمومي دولت را محقق کنند.
خودروهاي لوکس، خانه‌هاي خالي و البته تراکنش مالي اصناف و مشاغل از جمله پزشکان و وکلا هم به صورت ويژه در دستور کار سازمان امور مالياتي قرار گرفته است.
اما ترفندهاي «فرار مالياتي پزشکان» يکي از موضوعاتي است که اين روزها اقشار جامعه بيشتر با آن روبرو هستند؛ آنها در مطب‌ها، آزمايشگاه‌ها، بيمارستان‌ها و ساير مراکز درماني اين مسأله را مشاهده کرده و از نزديک لمس مي‌کنند.
«نبود دستگاه کارتخوان» و يا خرابي آن، يکي از اين شگردها است که گلايه و نارضايتي‌هاي بسياري را در بين مردم ايجاد کرده است؛ افرادي که به سبب مشکل جسمي و بيماري به مطب مراجعه کرده و با نبود دستگاه کارت خوان مواجه مي‌شوند و يا در بهترين شرايط منشي به آنها «شماره کارت» داده تا با استفاده از نرم افزارهاي بانکي، وجه را انتقال دهند.
هرچند در سال‌هاي اخير پيگيري‌هاي زيادي نسبت به اين موضوع شده اما گويا نيمي از پزشکان خود را تافته جدا بافته از جامعه مي‌دانند و پرداخت ماليات را به عنوان يک وظيفه قانوني نمي‌پذيرند و از نصب پوز رويگردان هستند.
سازمان امور مالياتي به عنوان متولي نظارت و البته تحصيل ماليات از اقشار مختلف بارها به برنامه‌ريزي براي برخورد با متخلفان اشاره داشته اما هيچيک از اين موضوعات جنبه عملي به خود نگرفته است.
درست است که فرار مالياتي پزشکان، تأمين بودجه اختصاص يافته در اين بخش را دچار چالش مي‌کند اما مهم‌تر از اين مسأله، سختي و مشقت بيماراني است که دچار اين ترفندها شده و مجبور هستند براي دريافت پول نقد به شعب بانک‌ها در سطح شهر مراجعه کنند.
پول نقد پرداخت کن!
يک خانم مسن گرگاني که به يکي از مطب‌هاي پزشکان متخصص ارتوپد مراجعه کرده بود در اين خصوص به مهر گفت: برغم زانو درد و مشقت در راه رفتن، به مطب مراجعه کردم اما منشي پزشک گفت دستگاه پوز آنها خراب است و بايد پول نقد پرداخت کنيد. بنده که پول نقد همراه نداشتم مجبور شدم علي رغم کهولت سن و درد پا، دو طبقه ساختمان را پايين آمده تا از خودپرداز پول دريافت کنم. وي عنوان کرد: با توجه به محدوديت دريافت پول نقد از دستگاه خودپرداز، براي برخي از خدمات مانند راديولوژي، ام آر آي، نوار عصب، دندان پزشکي و غيره بايد کارت‌هاي بانکي متعددي داشته باشيد تا بتوانيد دستمزد پزشک را پرداخت کنيد.
صفري گفت: هنگام نوبت گيري هم منشي مستقيم به بيمار اعلام مي‌کند که پول نقد همراه داشته باشيد زيرا دستگاه کارتخوان نداريم و اين مسئله در بين همه پزشکان جا افتاده است.
دستگاه پوز خراب است
يک خانم 35 ساله گرگاني هم در خصوص فرار مالياتي پزشکان گفت: براي گرفتن نوار مغز از فرزندم به متخصص مغز و اعصاب کودکان مراجعه کرده که هزينه آن بيش از 400 هزار تومان بود و به دليل نداشتن پول نقد مجبور شدم با طفلي در بغل، سه طبقه را پايين آمده تا بتوانم از دستگاه عابر بانک پول دريافت کنم.
شيما ساداتي نيا ضمن انتقاد از اين عمل پزشکان، افزود: پزشکان قشر فرهيخته جامع بوده و بايد از قوانين شهروندي تمکين کنند ولي مشاهده مي‌کنيم آنها با درآمدهاي بالا از پرداخت ماليات فرار کرده اما کارمندان ساده با حقوق ناچيز مجبور به پرداخت ماليات هستند و اين مسأله بايد اصلاح شود.
وي ادامه داد: حتي گاهي منشي شماره کارت اعلام کرده تا فرد بيمار هزينه درمان را به آن شماره واريز کند و بيمار هم که به دنبال درمان درد خود است مجبور است اين مسائل را تحمل کند.
فرار پزشکان از پاسخگويي
براي دريافت چرايي عدم تکمين پزشکان از نصب دستگاه کارتخوان و پايانه فروشگاهي، حداقل با چهار پزشک تماس گرفته اما آنها حاضر به پاسخگويي نشدند . يک کارشناس امور مالياتي در اين خصوص به مهر گفت: ماليات به عنوان حقوق متقابل دولت و مردم شناخته شده و دولت بايد ماليات را دريافت کرده و به خوبي مصرف کند.
رحيم جوادي افزود: اگر در کشور فرهنگ پرداخت ماليات جا بيفتد، بخش زيادي از مشکلات جامعه برطرف خواهد شد که رسانه‌ها در اين خصوص مي‌توانند کمک کننده باشند.
وي بيان کرد: بارها با اعضاي هيئت مديره نظام پزشکي در استان جلسه برگزار شده و موارد لازم به آنها گوشزد شده است اما آنها در نهايت به اين جمله مي رسند که «کاري نکنيد که پزشکان مهاجرت کنند.»
جوادي اضافه کرد: در شرايطي که اصناف با وجود تعطيلي‌هاي ناشي از کرونا، ماليات پرداخت مي‌کنند اما شاهد اين هستيم که پزشکان، از نصب دستگاه کارتخوان رويگردان هستند.
وي اضافه کرد: تصور پزشکان مبني بر اينکه با اين روش مي‌توانند فرار مالياتي داشته باشند، اشتباه است زيرا دريافت تراکنش‌هاي مالي آنها و خانواده‌هايشان براي دولت مشخص بوده و حتي مأمور مالياتي با مراجعه به مطب مي‌تواند، تخمين بزند که روزانه اين پزشک چند بيمار دارد.
عدم نصب دستگاه کارتخوان تخلف است
مديرکل امور مالياتي گلستان هم در اين خصوص گفت: از سال 1398 همه پزشکان عمومي و متخصص مکلف به استفاده از دستگاه کارتخوان در مطب‌ها و مراکز درماني خود شده و عدم تمکين به اين اصل سرپيچي از قانون تلقي مي‌شود.
قربان حاجي مشهدي افزود: در همين راستا و در نوبت‌هاي متعدد با دستگاه‌هاي ناظر همچون بازرسي استان و دادستاني مکاتبات متعدد انجام شد تا با متخلفان برخورد شود.
وي بيان کرد: در گام نخست تلاش مي‌کنيم ابتدا پزشکان را از قوانين مطلع کرده و آنها را به رعايت قانون تشويق کنيم در صورت عدم تمکين پزشکان از مجاري قانوني اقدامات لازم را انجام خواهيم داد.
حاجي مشهدي عنوان کرد: پس از اطلاع رساني نظر داريم به صورت ميداني به سراغ همه پزشکان رفته و آنهايي را که با شگردهايي همچون کارت به کارت يا پول نقد يا حساب منشي و اقوام به دنبال فرار مالياتي هستند را شناسايي خواهيم کرد. وي از مردم خواست در صورت مشاهده چنين تخلفاتي موضوع را به دفتر مبارزه با فرار مالياتي اطلاع رساني کنند. مدير کل امور مالياتي گلستان افزود: از سوي ديگر با هماهنگي انجام شده با بانک مرکزي، مقرر شده محدوديت‌هايي براي انجام کارت به کارت اجرايي شود تا اگر پزشکان از اين طريق قصد دور زدن قانون را دارند، شناسايي و با آنها برخورد شود.
حاجي مشهدي با بيان اينکه تاکنون چندين مورد برخورد در اين راستا انجام شده است، گفت: سازمان امور مالياتي بدون اغماض با تمام پزشکان متخلف برخورد خواهد کرد و براي اين افراد پرونده تشکيل مي‌شود و مردم هم مي‌توانند اطلاعات اين افراد و شماره حساب آنها را در اختيار ما قرار دهند.
وي ادامه داد: سازمان نظام پزشکي و دانشگاه علوم پزشکي دو نهاد متولي بوده که مي‌توانند ما را در اين مسير همراهي کنند و يقيناً با همراهي آنها اين مسئله مرتفع خواهد شد.
به گزارش مهر، براي اجراي نصب دستگاه کارتخوان در مطب پزشکان و مراکز درماني، همکاري نظام پزشکي ضروري بوده و بايد اين سازمان براي شفافيت مالياتي و همچنين رفاه مردم، پزشکان را مجاب به نصب اين دستگاه کند. همچنين لازم است سازمان امور مالياتي به صورت جدي تر با خاطيان برخورد کند.
نام شما

آدرس ايميل شما

سید محمد خاتمی: براندازی نه ممکن است نه مطلوب

سید محمد خاتمی: براندازی نه ممکن است نه مطلوب

سید محمد خاتمی: انکار وضع بدی که به نام زندگی بر مردم تحمیل می‌شود نارضایتی را از بین ...
راه تغییرات از کدام طرف است؟

راه تغییرات از کدام طرف است؟

اولین و شاید جدی‌ترین گام در مسیر انجام اصلاحات و تغییرات در جوامع مختلف، نیازمند پذیرش ...
روزنامه جمهوری اسلامی: کاش یک استعفای نمایشی می‌دادید

روزنامه جمهوری اسلامی: کاش یک استعفای نمایشی می‌دادید

روزنامه جمهوری اسلامی نوشت: آنچه که اکنون در سرزمین ما اتفاق می‌افتد، به سادگی می‌شد ...
1