تاریخ انتشار
شنبه ۲۳ شهريور ۱۳۹۸ ساعت ۱۶:۱۸
کد مطلب : ۴۱۲۷۰۴
یادداشتی در باره اتفاقات اخیر در دانشگاه علوم پزشکی کهگیلویه و بویراحمد؛

گروگشی سیاسی از یزدان پناه و دانشگاه علوم پزشکی

حمید رضا دهقان‌دوست
۴
۱
مطلبی که می خوانید از سری یادداشت های مخاطبین کبنانیوز است و انتشار آن الزاما به معنی تایید تمام یا بخشی از آن نیست. می توانید با ارسال یادداشت خود، این مطلب را تأیید یا نقد کنید.
گروگشی سیاسی از یزدان پناه و دانشگاه علوم پزشکی
کبنا ؛بعد از انتشار مطلبی با عنوان «قفل تاجگردون و صفر هاشمی‌پور» [کلیک کنید] یکی از مخاطبان این سایت در مطلبی نوشت؛ «باج گیری» و «گرو گشی» اصطلاحاتی است که می‌توان برای برخی رفتارها و مواضع سیاسی در ساختار سیاسی کشور و استان به کار برد.
برای نمونه اگر در جایی خواسته‌ی فرد سیاسی یا صاحب تریبونی تأمین نشد آن فرد سیاسی و صاحب تریبون شروع به تخریب و تهدید می‌کند و برای این رفتار خود هم سعی می‌کند بهانه‌های به ظاهر معقول و از طرف مردم ارائه دهد.
 باج گیران و گروگان گیران سیاسی و مدیریتی همه چیز را برای خود و در چهارچوب خواسته‌های خود می‌خواهند و اساساً به استقلال دستگاه و اصول و قواعد حاکم بر آن اعتقادی ندارند و دیگران یا باید بله قربان گوی آنها باشند و یا هم باید مدام شاهد حمله و تخریب باشند و عطای مدیریت و کار را به لقایش بسپارند.
مدیریت کوتاه یزدان پناه در علوم پزشکی کهگیلویه و بویراحمد با وجود انباشت مشکلات عدیده از گذشته تا کنون نمی‌تواند خالی از ایراد و اشکال باشد اما ایرادی هم اگر وارد باشد یک ایراد اداری و درون سازمانی است و دلیلی برای دخالت و اعمال فشار از بیرون و بویژه سیاسیون وجود ندارد.
از سوی دیگر دخالت نمایندگان در جزئی‌ترین امورات درون سازمانی چیزی جز تقلیلشان نمایندگی نمی‌تواند باشد.
متاسفانه مدیریت سفارشی و وابسته و هماهنگ با نماینده و دفتر نماینده که مدت‌هاست در استان به یک رویه تبدیل شده است و استانداران نه تنها در مقابل آن مقاومتی نشان نداده‌اند بلکه خود بخشی از همین وابستگی هستند سبب شده است نمایندگان مجلس و برخی سیاسیون و یا حتی صاحبان ثروت همچون پیمانکاران در جزیی ترین امورات دخالت کنند و استقلال دستگاه‌ها را خدشه دار نمایند.
دانشگاه علوم پزشکی یک مجموعه بسیار عریض و طویل است و شاید همه تغییرات صورت گرفته در آن با توجه به این گستردگی به یک درصد هم نرسد ولی از آنجا که یکی دو مورد از تغییرات درون همین یک درصد به مذاق نماینده یا نمایندگان خوش نمی‌آید آنها تریبون مجلس که برای هر دقیقه آن میلیون‌ها و بلکه میلیاردها تومان بودجه مملکت هزینه می‌شود را به محل انتقام و تسویه حساب شخصی با یک مدیر تبدیل کرده‌اند.
 اگر قرار بر اعتماد به یک مدیر باشد و آن مدیر نیز مأموریت اصلاح امور را داشته باشد باید اختیارات لازم در اختیار آن مدیر گذاشته شود و از قبل این اختیارات است که مدیر بدور از حاشیه و دل نگرانی به کار خود بپردازد و هر کجا که ضرورت وجود دارد دست به تغییرات بزند.
در مسیر اصلاح نیز نمی‌توان بر ضعف یک مجموعه و مدیریت آن چشم پوشی کرد و آنرا نادیده گرفت چرا که ممکن است فلان شخص از این کار ناراحت است.
 قبل از معرفی یزدان پناه آمارها و شاخص‌های بهداشتی، پزشکی و آموزشی اکثراً در سطح پایینی قرار داشتند و دانشگاه در رنکینگ دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور شرایط بدی داشت که علاوه بر مشکلات و نارسایی‌های تاریخی بخشی از مشکلات به سوءمدیریت و ضعف نیروی انسانی بر می‌گشت و ضرورتی بالاتر از اصلاح و انجام تغییرات در این بخش وجود نداشت. پس می‌توان نتیجه گیری کرد که یزدان پناه در این مدت کوتاه ضمن شناسایی این نقطه ضعف کار خود را بدور از باج دهی خوب انجام داده است و حال می‌تواند فارغ بال و با وجود نیروی انسانی تازه نفس در چند بخش مهم به بهبود اوضاع کمک کند.
کمبود امکانات، کمبود پزشکان متخصص، عدم رسیدگی مناسب و بروز چندین سهل انگاری در حوزه انتخابیه منتقدین امروز در گذشته هیچ گاه باعث به صدا در آمدن  و داد خواهی کسی نشد اما متاسفانه یک جابجایی درون سازمانی سبب شده است تا امروز شاهد این سطح از حمله و فشار به دانشگاه علوم پزشکی و مدیریت آن باشیم.
فی نفسه بر دادخواهی و پیگیری مشکلات از سوی هر کسی بویژه نمایندگان ایرادی وارد نیست بلکه نگاهی به نوع مواجه با مشکلات و عدم اولویت بندی نشان می‌دهد پشت این فریادها یک فشار و انتقام قرار گرفته است چرا که اگر قرار بر فریاد زدن باشد قبل از بیمارستان چرام که محصول دهه‌ها سوءمدیریت است باید بر سر پیمانکاران قبلی جاده دهدشت و پاتاوه، پیمانکار پتروشیمی دهدشت و بسیاری طرح‌های دیگر که پیشتر به آنها اعلام آماده باش داده شد ولی هنوز که هنوز است کلنگی به زمین زده نشده است.
--------------------------
حمیدرضا دهقاندوست
نام شما

آدرس ايميل شما

ککا
Iran, Islamic Republic of
درود برشرف دکتریزدانپناه عدل داره دست پای بی جا می زند دکتر یزدانپناه خوب کارش را انجام می دهد
Iran, Islamic Republic of
توی این چند ماه چطوری رنکینگ دانشگاه بالا رفت؟؟؟
شپل
Iran, Islamic Republic of
قطعا شما هم/ کدوم رئیس دانشگاه همه اینو میدونن که بنده خدا/ فقط خانم دکتر حسینی و دکتر بانشی خوب هستن که اولی میره و معاونت بایکوت میشه دومی هم زیر فشار کهگیلویه بزرگ خم می شه
احمد اورژانسی
Iran, Islamic Republic of
احسنت ، کار این دو تا نماینده باج خواهی شده و بس !! پیشنهاد می شود مانند استان خوزستان که بعضی شهرستانهایش را که ادعای بزرگی داشتند از مرکز جدا نمودند و آنها را به دانشکده تبدیل کردند تا خود گردان شوند ، کهگیلویه و گچساران را نیز از دانشگاه جدا و تبدیل به دانشکده شوند تا اولا خودشان گلیمشان را از آب بیرون بکشند و ثانیا مدیران دست نشانده آنها نیز به محل خودشان کوچ نمایند .
تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

هر چه مجلس کوتاه بیایید، دیگران او را به گوشه رینگ برده و مورد ضرباتی قرار می‌دهند. تخریب‌گران ...
اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

باور بر این است که اختلال عاطفی فصلی به دلیل اختلال در ریتم شبانه روزی بدن رخ می دهد....
سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در مصاحبه‌اش اشاره کرد که از 16 میلیون واکسن آنفولانزای ...
به نظر شما کدام دانشگاه سال 1402 در استان کهگیلویه و بویراحمد عملکردی بهتری داشته است؟
دانشگاه یاسوج
دانشگاه علوم پزشکی
دانشگاه آزاد اسلامی
دانشگاه پیام‌نور
دانشگاه علمی کاربردی
دانشگاه فنی و حرفه‌ای
هیچ کدام
1