تاریخ انتشار
سه شنبه ۱۹ دی ۱۴۰۲ ساعت ۰۸:۲۸
کد مطلب : ۴۷۱۱۸۲
گفت و گوی اختصاصی کبنانیوز با مدیرعامل بانک صنعت و معدن استان کهگیلویه و بویراحمد:

واحدهای تولیدی حساب‌هایشان را به کهگیلویه و بویراحمد بیاورند / نیروی متخصص و فنی در استان کم داریم / در کهگیلویه و بویراحمد بانک صنعت و معدن بالغ بر ۱۳۰۰ درصد بالاتر از منابع خود، مصارف دارد / هیچگاه با صنعتگران تقابل نداشتیم / توان مالی صنعتگر‌های کهگیلویه و بویراحمد پایین است و وابسته به بانک‌ها هستند

۱
واحدهای تولیدی حساب‌هایشان را به کهگیلویه و بویراحمد بیاورند / نیروی متخصص و فنی در استان کم داریم /  در کهگیلویه و بویراحمد بانک صنعت و معدن بالغ بر ۱۳۰۰ درصد بالاتر از منابع خود، مصارف دارد /  هیچگاه با صنعتگران تقابل نداشتیم / توان مالی صنعتگر‌های کهگیلویه و بویراحمد پایین است و وابسته به بانک‌ها هستند
کبنا ؛
بانک صنعت معدن یک بانک تخصصی توسعه‌ای است که از سال ۱۳۸۳ در استان کهگیلویه و بویراحمد شروع به کار کرده، هدف از ایجاد بانک این بوده که توسعه صنعت استان کهگیلویه و بویراحمد مورد حمایت قرار بگیرد. با توجه به اینکه استان زیرساخت‌های صنعتی کمی دارد و مزیت رقابتی استان در بخش صنعت نبوده و بخش‌های گردشگری، کشاورزی مورد توجه بوده‌اند، از طرفی صنایع نفت و گاز در گچساران مغفول مانده است. مدیرعامل بانک صنعت و معدن در کهگیلویه و بویراحمد در گفت و گو با خبرنگار کبنا گفت: استان صنعتی نیستیم ولی بانک سعی کرده در این ۱۹ سال فعالیت خود به واحد‌های تولیدی کمک کند، خیلی از واحد‌های تولیدی استان با مشارکت بانک صنعت و معدن به تولید رسیده‌اند و فکر می‌کنم تا الان در رسیدن به اهداف بانک موفق بوده باشیم.
شهین رجب پور در پاسخ به اینکه استان کهگیلویه و بویراحمد نیاز به اشتغال پایدار و تولید دارد، بانک چه قدم‌هایی در این زمینه برداشته، اظهار کرد: بانک در چند فاز و چند بخش فعالیت می‌کند. یکی از فعالیت‌های بانک این است که از اشتغال پایدار حمایت کند، بنابراین از واحد‌های تولیدی که از قبل فعالیت داشته‌اند، حمایت می‌کنیم و با تأمین سرمایه در گردش این واحد‌ها برای پرداخت هزینه‌های جاری خود، تلاش کرده‌ایم این واحد‌ها را سرپا نگه داشته شوند.
وی افزود: صنایع استان ما در رسته صنایع کوچک و متوسط محسوب می‌شوند. یک سری طرح‌های ایجادی داریم، که صنعت‌گر یا افرادی که‌ایده‌های نو دارند، درخواست طرح‌های ایجادی می‌دهند، بانک با این افراد مشارکت می‌کند و همزمان با پیشرفت فیزیکی طرح‌ها، با بررسی فنی، مالی و اقتصادی، طرح‌های توجیه‌پذیر را تأمین مالی کرده و از این طریق اشتغال ایجاد کرده است. خیلی از واحد‌های صنعتی استان تسهیلات خود را از بانک صنعت معدن اخذ کرده‌اند.
رجب پور خاطرنشان کرد: واحد‌هایی داریم که در دهه ۸۰ با یک دستگاه شروع به کار کرده و تسهیلات گرفته‌اند و الان بالغ بر ۵۰ نفر نیروی کاری دارند، طی این سال‌ها بانک در کنار این افراد بوده، و با تأمین منابع برای توسعه طرح‌ها، رسالت خود را به انجام رسانده است.
وی ادامه داد: همزمان با اینکه واحد‌های تولیدی وارد کار می‌شوند، ممکن است با مشکلاتی روبرو شوند، و نتوانند با توجه به شرایط اقتصادی و نوسانات ارزی، تسهیلات خود را بازپرداخت کنند. بانک صنعت معدن همیشه در جلسات ستاد تسهیل استان و در جلسات کمیته قضایی، مثل یک مشاور در کنار این افراد بوده و هیچگاه با صنعتگران تقابل نداشتیم، تلاش ما این است که تا جایی که قانون به ما اجازه می‌دهد مشکلات صنعتگران را درک کنیم، بررسی و به آنان کمک کنیم.
رجب پور با اشاره به اینکه ما مدعی انجام کار تخصصی در بانک هستیم، بیان کرد: اگر مصوبات ستاد تسهیل را دیده باشید ما مصوبات خیلی زیادی داشته‌ایم و کمتر موردی داشتیم که کمکی نشده، مگر اینکه قانوناً نتوانستیم کاری بکنیم.
وی گفت: خیلی از واحد‌های غیرفعال و راکد را مجدداً راه‌اندازی کرده‌ایم، با عارضه‌یابی واحد‌های صنعتی مشکل خیلی از این واحد‌ها را رفع کردیم و آنان را به مدار تولید برگردانده‌ایم.
رجب پور با اشاره به مشکلات تأمین منابع در سال ۱۴۰۲ گفت: سال ۱۴۰۲ بحث ناترازی بانک‌ها مطرح شده و بانک صنعت معدن هم مثل بانک‌های دیگر دچار این ناترازی بوده، و بخاطر بحث کنترل تورم و سیاست‌های انقباضی ما مشکلاتی در پرداخت تسهیلات داشتیم.
وی اظهار کرد: ما هر ساله قرارداد‌های کمک‌های فنی و اعتباری با صندوق توسعه ملی داشتیم، که می‌توانستیم به صنعتگر‌ها کمک کنیم، اما عدد و رقم‌های امسال برای بخش صنعت اعداد بسیار کمی است.
رجب پور یادآور شد: سال ۱۴۰۱ سهمیه بانک صنعت معدن حدود ۱۱۹ میلیارد تومان بوده که در بخش صنعت عدد ناچیزی است، اگر بخواهیم مشکلات طرح‌ها را رفع کنیم، شاید پاسخگوی چند طرح صنعتی نباشیم، با توجه به اینکه ماشین آلات صنعتی گران است، هزینه‌های تأمین مواد اولیه بالا است.
وی افزود: در سال ۱۴۰۲ در بحث تأمین تسهیلات مالی ازدواج و فرزندآوری و طرح‌های خوداشتغالی فعالیت داریم، تاکنون ۱۱۰ فقره وام ازدواج به مبلغ ۲۲۶ میلیارد ریال پرداخت کردیم، ۷۴ فقره تسهیلات فرزندآوری به مبلغ ۵۰ میلیارد ریال پرداخت کرده‌ایم، که با توجه به تعداد پرسنل و اینکه یک شعبه در استان هستیم، رقم قابل قبولی است.
رجب پور اظهار کرد: کل تسهیلات پرداختی امسال توسط بانک صنعت معدن ۱۳۲ میلیارد تومان بوده است، در تسهیلات بند الف و قرارداد بانک با وزارت صمت برای تأمین مالی طرح‌های صنعتی که از اواسط آذرماه ابلاغ شده، حدود ۲۵ درصد پیشرفت در پرداخت تسهیلات داریم.
واحدهای تولیدی حساب‌هایشان را به کهگیلویه و بویراحمد بیاورند / نیروی متخصص و فنی در استان کم داریم /  در کهگیلویه و بویراحمد بانک صنعت و معدن بالغ بر ۱۳۰۰ درصد بالاتر از منابع خود، مصارف دارد /  هیچگاه با صنعتگران تقابل نداشتیم / توان مالی صنعتگر‌های کهگیلویه و بویراحمد پایین است و وابسته به بانک‌ها هستند
وی گفت: در کهگیلویه و بویراحمد بانک صنعت و معدن بالغ بر ۱۳۰۰ درصد بالاتر از منابع خود، مصارف دارد، در واقع ۱۳ برابر منابع شعبه تسهیلات پرداخت کرده‌ایم، از جمله مشکلاتی که داریم این هست که منابع مالی صنعتگر‌ها ناچیز است و عموماً دارای مشکل هستند که به بانک مراجعه می‌کنند.
مدیرعامل بانک صنعت و معدن در کهگیلویه و بویراحمد عنوان کرد: کل منابع شعبه ما به ۶۰ میلیارد تومان نمی‌رسد، قبل از این، بانک از منابع سایر استان‌ها تأمین می‌شده است، اما امسال به دلیل سیاست‌هایی که داریم، بسیاری از تسهیلاتی که پرداخت کرده‌ایم معوق شده و وصول نشده، دست بانک بسته است و نمی‌توانیم وصول کنیم.
وی تأکید کرد: ما نمی‌توانیم وقتی صنعتگر تولید ندارد و غیرفعال است، همچنان از او حمایت کنیم، نوسانات قیمت مواد اولیه، کمبود نقدینگی، موجب شده که صنعتگر‌ها با مشکل مواجه باشند.
رجب پور خاطرنشان کرد: پارسال بدون محدودیت تسهیلات پرداخت می‌کردیم، ولی امسال به دلیل تغییر روند پرداخت تسهیلات، با مشکلاتی مواجه هستیم. شاید در اعداد و ارقام مشهود نباشد ولی اگر منابع شناور به ما ابلاغ شود، ما سعی کرده‌ایم که سریع این منابع را جذب کنیم. اگر بانک با صندوق توسعه ملی قرارداد می‌بندد، استان ما بیشترین فعالیت را در این زمینه دارد و بیش از ۶۰ درصد پرداختی‌های صندوق را استان ما انجام می‌دهد.
وی با اشاره به تفاوت میان استان کهگیلویه و بویراحمد با استان‌های توسعه یافته گفت: در استان‌های توسعه یافته واحد‌های صنعتی اتکای بیشتری به خود دارند، دفتر مرکزی و منابع مالی‌شان در همان استان محل فعالیتشان است و دغدغه کمتری دارند.
مدیرعامل بانک صنعت و معدن بیان کرد: ۱۲۰ درصد منابع تخصیص یافته را پرداخت کردیم، منابع خوداشتغالی را نیز صددرصد پرداخت کرده‌ایم، مشکل اصلی ما این است که در استان منابع محدود است و خیلی از طرح‌ها نیز به مشکل برخورده‌اند، اما باز هم تا جایی که جا داشته باشد حمایت و همراهی می‌کنیم.
وی گفت: یکی از اصلی‌ترین مشکل واحد‌های تولیدی این است که زیرساخت‌های صنعتی در استان کم داریم. مثلاً شرکت نماسازان مروارید بزرگترین کارخانه تولید آجر جنوب کشور در دهدشت است که خط تولید بسیار پیشرفته‌ای دارد، ولی سامانه حمل و نقل استان مشکلاتی دارد. کارخانه سیمان هم با این مشکل مواجه است. از طرفی نیروی تخصصی سازنده و تولیدکننده ماشین آلات، نیروی کار فنی و متخصص در کهگیلویه و بویراحمد کم داریم، یکی دیگر از مشکلات هم این است که توان مالی صنعتگر‌ها پایین است و وابسته به بانک‌ها هستند.
رجب پور در خصوص انحراف در تسهیلات بانک بیان کرد: در بخش صنعت انحراف تسهیلات خیلی کم اتفاق می‌افتد و حداقل در بانک ما این مورد کم هست.
وی خاطرنشان کرد: اگر دفتر‌های مرکزی واحد‌های تولیدی در جای دیگری است، بیایند حساب‌هایشان را در بانک صنعت و معدن کهگیلویه و بویراحمد متمرکز کنند که ما بتوانیم تأمین منابع کنیم، و هم اینکه پرداخت تسهیلات باید در فصل خود انجام شود.
وی گفت: با توجه به اینکه بانک‌ها ناترازی دارند و محدودیت پرداخت تسهیلات وجود دارد، ولی بانک کمافی السابق در کنار صنعت گران است و سعی می‌کنیم رسالت و وظیفه خود را در بخش تخصصی صنعت به سرانجام برسانیم.
رجب‌پور، مدیرعامل بانک صنعت و معدن در کهگیلویه و بویراحمد در پایان صحبت‌هایش گفت، تسهیلات پرداخت شده سال 1401 در بخش صنعت حدود 1500 میلیارد تومان بود.
وی افزود: تسهیلات پرداختی ازدواج 110 فقره با مبلغ 226 میلیارد ریال و تسهیلات فرزندآوری 74 فقره با مبلغ 50 میلیارد ریال بوده است.
رجب‌پور با بیان اینکه بانک صنعت و معدن در استان کهگیلویه و بویراحمد یک بانک دولتی است، افزود: این بانک در استان کهگیلویه و بویراحمد 9 کارمند و یک شعبه دارد و خدمات این بانک به هیچ وجه قابل مقایسه با سایر بانک‌هایی که شعب و کارکنانی چندبرابر ما دارند، نیست. این در حالی است که منابع بانک صنعت و معدن در استان کمتر از 500 میلیارد ریال است.
وی بیان کرد: تسهیلات ابلاغی بند الف 1190 میلیارد ریال بود که آذرماه ابلاغ شده و در حال پرداخت است.
نام شما

آدرس ايميل شما

پشت پرده سکوت احمدی‌نژاد

پشت پرده سکوت احمدی‌نژاد

عضو نهاد ریاست جمهوری دولت دهم می‌گوید: احمدی‌نژاد با این برخورد نسبت به حادثه کرمان ...
عباس عبدی: کاری نکنید مردم به جای پول با طلا و دلار معامله کنند

عباس عبدی: کاری نکنید مردم به جای پول با طلا و دلار معامله کنند

عبدی ایده ستاندن مالیات به زور ولو با رنگ و لعاب قانون را نادرست می داند و می‌گوید: کوشش ...
آیا آمریکا مستقیم وارد جنگ خواهد شد؟

آیا آمریکا مستقیم وارد جنگ خواهد شد؟

در روز‌های اخیر گزارش‌ها حاکی از هشدار آمریکا نسبت به حمله علیه مواضع گروه انصار الله ...
1