تاریخ انتشار
جمعه ۱۴ مهر ۱۴۰۲ ساعت ۱۰:۲۶
کد مطلب : ۴۶۷۷۵۶
گفت و گوی اختصاصی «کبنانیوز» با ریحان سروش مقدم؛

سبد رأی مشخص می‌کند که چینش نیرو‌ها چطور باشند و شایسته‌ها از این دایره خارج می‌شوند

۵
۱
سبد رأی مشخص می‌کند که چینش نیرو‌ها چطور باشند و شایسته‌ها از این دایره خارج می‌شوند
کبنا ؛
توسعه نیاز تاریخی استان کهگیلویه و بویراحمد است و ابعاد مختلفی دارد؛ توسعه در بُعد تفکر و نظریه‌پرازی، توسعه در سطح نهادسازی، توسعه در سطح زیرساخت‌ها، اگر ما تاکنون به توسعه‌ای که شایسته‌ جایگاه تاریخی، سیاسی، اجتماعی ماست، دست پیدا نکرده‌ایم، ریشه در هر سه بعد فوق دارد. از نظر تفکر و نظریه‌پردازی باید به توسعه باور داشته باشیم. اولین پیش‌نیازِ باور به توسعه، قانون‌گرایی و قبول چارچوب‌های مشخص حرکت به سوی آینده است. اجرای توسعه مستلزم «تقید به قانون» است. تنها کسانی می‌توانند به توسعه دست پیدا بکنند که خود را مقید به حرکت در چارچوب‌های سفت و محکم برنامه‌های توسعه بکنند، نبود تفکر توسعه به قانون‌گریزی، فساد اداری و مالی، هدررفت منابع مادی و انسانی و عقب‌ماندگی مضاعف منتج می‌شود. متأسفانه در کهگیلویه و بویراحمد انتخابات قومی و قبیله ای، وضعیت را بغرنج تر هم می کند. ریحان سروش‌مقدم از فرزندان استان کهگیلویه و بویراحمد است که سابقه مدیرکلی دفتر بودجه وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و سابقه مدیریت در استان همدان را در کارنامه دارد، سروش مقدم نیز همچون بسیاری دیگر از نخبگان استان «عامل انسانی» را کلید پیشبرد توسعه پیشرفت معرفی می کند، و معتقد است انتخابات قومی و طایفه ای به انتخاب نیروهای انسانی قوی و شایسته ضربه می زند. پایگاه خبری کبنا نیوز با سروش‌مقدم درخصوص توسعه استان کهگیلویه و بویراحمد گفت و گوی کوتاهی ترتیب داده که در ادامه می خوانید:
چرا استان ما از قطار توسعه عقب مانده و چرا با وجود اینکه مدیریت در کلان شهر‌هایی مثل استان‌های اصفهان و فارس نسبت به کهگیلویه و بویراحمد سخت‌تر است ولی ما در این استان نمی‌توانیم آنگونه که باید و شاید پیشرفت کنیم؟
با احترام به نظر شما به نظر من مدیریت در کهگیلویه و بویراحمد خیلی سخت‌تر از استان‌های برخوردار است، چرا که در این استاه‌ها سال‌های سال زیرساخت‌های توسعه را شکل داده‌اند، ولی در استان ما زیرساخت‌های توسعه شکل نگرفته و کم لطفی‌هایی هم صورت گرفته است. استان کهگیلویه و بویراحمد به اندازه شایستگی و ظرفیت و سهمی که در رشد ناخالصی کشور دارد مورد لطف قرار نگرفته است. بنابراین معتقدم در استان ما مدیریت کردن سخت است، اگر کسی در این استان بخواهد کار کند اول از همه باید کار زیربنایی کند، کار زیربنایی به چشم نمی‌آید و معمولاً مورد نقد جدی قرار می‌گیرد. در نتیجه مدیران ارشد و میانی مجبور می‌شوند به کار‌های روبنایی رو بیاورد تا نمود داشته باشد و دیده شود. مدیریت پروژه محور است، بنابراین از توسعه غافل می‌مانند.
از طرف دیگر برخی نگاه‌های طایفه‌ای و قبیله‌ای و شهرستانی تأثیر منفی بر توسعه می‌گذارند، هرچقدر منطقه کوچکتر باشد نگاه‌های جناحی و قومی بیشتر می‌شود و تأثیر منفی بیشتری را خواهیم داشت. ‌امیدوارم هر چه جلوتر برویم، این مسائل کمتر شود.
با توجه به اینکه نیروی انسانی عامل اصلی توسعه است، اما عوامل انسانی برای اینکه بر مسند مدیریت قرار بگیرند از کانال انتخابات و مسائل قومی و قبیله‌ای می‌گذرند، و قطعاً اینطور نیست که در همۀ پست‌های مدیریتی شایستگان در مسند قدرت قرار بگیرند، نظر شما چیست و راهکار چیست؟
انتخابات مجلس مهمترین کانون دموکراسی است و کسی که از صندوق رای عبور می‌کند نماینده اکثریت مردم است و موضوعی که وجود دارد بیشتر سهم مدیریت از این مجرا عبور می‌کند. متأسفانه توزیع عادلانه مناصب و قدرت‌ها و مدیریت‌ها صورت نمی‌گیرد، منصفانه و عادلانه این است که از همه ظرفیت‌هایی که در استان وجود دارد استفاده شود.
فقط استان ما به این شکل نیست، جریان حاکم در هر دوره‌ای نیرو‌های مدیریتی و مناصب خود را از افرادی انتخاب می‌کند که با خود هماهنگ است، شاید جای نقد وجود داشته باشد، ولی در همه حوزه‌ها این موضوع وجود دارد و نمی‌توانیم بگوییم فقط در استان اینگونه است، متأسفانه این در سطح کشور و استان مرسوم است.
کسی که رای می‌آورد از او انتظار دارند و سبد رأی مشخص می‌کند که چینش نیرو‌ها چطور باشند و شایسته‌ها از این دایره خارج می‌شوند. وقتی نگاه سیاسی و جناح سیاسی ملاک می‌شود جهت‌گیری افراد هم عوض می‌شود. بصورت خودکار بین آرای اکثریت باید به دنبال نیرو‌های شایسته بگردیم، متأسفانه این نگاه غالب است و فقط مربوط به استان ما نمی‌شود.
شما فرزند کهگیلویه بزرگ هستید، کهگیلویه افراد توانمند خیلی زیادی دارد، با این وجود عقب ماندگی این شهرستان نسبت به سایر شهرستان‌های استان بیشتر است، چرا؟
عدم وفاق و عدم اتحاد. عدم استفاده از همه ظرفیت‌ها. هر چند که پتانسیل‌ها و ظرفیت‌های منابع انسانی و هم منابع طبیعی زیادی داریم، ولی وفاق وجود ندارد، ما بیشتر مقابل هم هستیم تا در کنار هم. علارغم همه شایستگی‌هایی که داریم ولی در جهت تقویت یکدیگر نیستیم. نگاه تضعیف گرایی که نسبت به بزرگان و سرمایه‌های شهرستان و استان وجود دارد، این‌ها سرمایه‌های ملی و منطقه‌ای هستند، ولی نگاه تخریب‌گری داریم، نگاه متحد مبتنی بر وفاق و تقویت یکدیگر نداریم، و حتی نسل جوان نیرو‌های قدیمی و شایسته را نمی‌شناسند، این باعث می‌شود نتوانیم از همه ظرفیت‌ها استفاده کنیم و هم افزایی شکل نگیرد. وقتی از این ظرفیت‌ها استفاده نمی‌کنیم، و در تقابل یکدیگر هستیم، هیچ تغییری هم در شهرستان اتفاق نمی‌افتد.
اگر شما نماینده کهگیلویه بزرگ باشید، مهمترین کار‌هایی که در این شهرستان می‌کنید چیست؟
هر کسی که بخواهد بیاید قطعاً اولین کار این است که پروژه‌های زیربنایی را پیش ببرد، برنامه توسعه برای شهرستان و استان تدوین شود. ظرفیت‌هایی که امکان استفاده از آن‌ها را بصورت بالقوه و بالفعل داریم، در کوتاه مدت و میان مدت و بلندمدت مشخص کنیم.
اگر قرار است شهرستان توسعه پیدا کند از همه منابع انسانی و ظرفیت‌ها به نحو مطلوب و شایسته استفاده کنیم، ولو اینکه این افراد مخالف و رقیب سیاسی ما باشند، ما باید هم سعه صدر به خرج دهیم، هم تواضع به خرج دهیم، هم باید از تفکر مخالف نماینده استفاده کنیم تا بتوانیم به نحو مطلوب و شایسته به توسعه شهرستان کمک کنیم. ما باید شجاعت استفاده از این فرد را داشته باشیم، برای سرمایه‌های شهرستان حرمت قائل باشیم. ما به شدت نیاز به کار‌های زیربنایی داریم، یکی از مشکلات بزرگی که وجود دارد معضل بیکاری است، اشتغالزایی مهمترین چیزی است که در شهرستان کهگیلویه به آن نیاز دارد، هر چقدر فرصت‌های شغلی مناسب ایجاد شود قطعاً بخش عظیمی از مشکلات حل می‌شود.
در آستانه انتخابات هستیم، به عنوان نیروی دغدغه‌مند چه توصیه‌ای به مردم منطقه دارید؟
چگونگی شکل‌گیری فضای انتخاباتی به فضای کلی کشور برمی گردد، فضای عمومی کشور است که کاهش یا افزایش مشارکت را رقم می‌زند و اینکه حاکمیت چه شرایطی را ایجاد می‌کند که مردم پای صندوق‌های رای بیایند، بنابراین به نظرم مشارکت و شور انتخاباتی به سیاست‌های کشور و نظام گره خورده است.
آرزو می‌کنم که بیشترین میزان مشارکت را در کشور و استان و شهرستان داشته باشیم، هر چقدر مشارکت بالا باشد، قطعاً انتخاب بهتری خواهیم داشت. در مشارکت پایین انتخاب اصلح صورت نمی‌گیرد. اما مشارکت بالا پیش نیاز‌هایی دارد، حاکمیت باید صعه صدر داشته باشد، باید تکثر دیدگاه‌ها و جریان‌های سیاسی حاکمیت را داشته باشیم، در این صورت شور و شوق انتخابات بیشتر خواهد بود.
به عنوان کسی که از کف جامعه محروم‌ترین بخش استان کهگیلویه و بویراحمد رشد کرده‌ام و تا اینجا رسیدیم، بهترین آرزو‌ها را برای استان و منطقه دارم، ‌امیدوارم روزی برسد که توسعه منطقه ما چنان شتابی بگیرد که همه ما از این توسعه احساس خوبی داشته باشیم و آنچه شایسته آن هستیم و آنچه مردم لیاقت آن را دارند در سایه اتحاد و همدلی و عقلانیت به آن برسیم.
 
نام شما

آدرس ايميل شما

Iran, Islamic Republic of
ببخشید شما!؟
gff
Iran, Islamic Republic of
خداوکیلي نظرنده یادته برا کار اومدیم پیشت خودتو نشون ندادی؟؟؟؟
حرف حق !!!
دقیقا همین است و شایسته سالاری سالهاست در استان و کشور مرده است.
جریل
Iran, Islamic Republic of
دَم انتخابات پیدا شدی
یی
Iran, Islamic Republic of
وکیلی و سروش مقدم ملاهای بی عمل هستن
از «انتخابات» تا «خیابان»

از «انتخابات» تا «خیابان»

سعید حجاریان گفت: حرف‌هایی از جنس اینکه آن سوی‌عدم شرکت در انتخابات، خیابان است، بی‌معناست....
عشق صندلی یا عشق خدمت

عشق صندلی یا عشق خدمت

مشخص نیست که آیا شائبه حمایت‌های بیرونی از محمدرضا داورزنی این‌قدر اثرگذار است یا اینکه ...
ناامید از خشکسالی و بیکاری

ناامید از خشکسالی و بیکاری

قطعاً هر رجل سیاسی با توجه به سابقه و سرمایه اجتماعی که از آن برخوردار است، یک چتر حمایتی ...
1