تاریخ انتشار
شنبه ۱۵ مهر ۱۴۰۲ ساعت ۲۱:۴۴
کد مطلب : ۴۶۷۸۲۶
کبنا گزارش می دهد؛

بخش دوم ) حفاری‌های غیرمجاز در بافت تاریخی دهدشت / اداره‌کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی کهگیلویه و بویراحمد در اغماء + پاسخ مدیرکل

۱
۲
بخش دوم ) حفاری‌های غیرمجاز در بافت تاریخی دهدشت / اداره‌کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی کهگیلویه و بویراحمد در اغماء + پاسخ مدیرکل
کبنا ؛
مردم دهدشت از حفاری‌های غیرمجاز در یکی از بافت‌های تاریخی این شهر خبر داده‌اند. کبنا نیوز تصمیم گرفته که در راستای رسالت خود ضمن اینکه نافی خدمات دستگاه‌های دولتی نیست به نواقص و مشکلات ادارات به منظور ایجاد تحرک و پویایی و اصلاح امور بپردازد.  این گزارش‌ها به منظور بهبود وضعیت امور اداره‌کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری ادامه دارد.
   
به گزارش کبنا نیوز، بافت‌های تاریخی به‌عنوان هسته اولیه شهرها، تاریخ مستند شهری، قلب تپنده شهرها، نماد فرهنگ شهری، نماد فرهنگ ملی و اسطوره‌های قومی هستند. سطح نسبتاً چشمگیر و عملکرد فراشهری و در مقیاس منطقه‌ای و ملّی، اهمیت این بافت‌ها را دوچندان کرده است. بافت تاریخی به‌عنوان گنجینه‌ای از خاطرات جمعی و شیوه زندگی گذشتگان، «بار فرهنگی و هویتی» شهر را بر دوش می‌کشد. اهمیت و ضرورت این نواحی تاریخی در شهرها، از جهت تمایل مردم به بازدید و تجدید خاطره‌ها نیز هست.

بخش اول) خلأ نگاه تخصصی در اداره کل گردشگری کهگیلویه و بویراحمد / در غالب شاخص های گردشگری استان آخر هستیم / گردشگرها با پرواز «شیراز» به یاسوج سفر می کنند؟ / جای خالی آژانس های گردشگری در یاسوج / پروژه های بی سرانجام بخش خصوصی / مقایسه هفته گردشگری کهگیلویه و بویراحمد با فارس


بسیار غم انگیز است که این بافت های تاریخی مورد دستبرد عده ای سودجو قرار بگیرند. مردم در دهدشت گزارش داده‌اند که در بافت بلاد شاپور، در سمت چپ کاروانسرا که در 150 متری اداره میراث فرهنگی است حفاری های غیرمجازی صورت می‌گیرد، به گفته مردم در این بافت به دور از چشم نیروهای حفاظتی در بلاد شاپور چند حفاری صورت گرفته و یکی از این حفاری ها هنوز باز مانده است.
این باغ دارای شماره ثبت است و سال 86 به ثبت رسیده است، اما متأسفانه مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی به دلیل عدم نظارت و عدم توجه بر مجموعه خود، یا از این جریانات بی خبر است یا اینکه به این مسائل بی توجه است.
طبق اسناد موجود پیوست گزارش (فیلم و عکس) که مربوط به یک ماهه اخیر است یکی از بناهای بافت تاریخی دهدشت را نشان می‌دهد که به عمق تقریبا ۲ متر مورد حفاری واقع شده است.
مدیریت ضعیف در کنار‌ عدم نظارت بر روی کادر زیردست تا به امروز باعث برخی اتفاقات از جمله حفاری‌های متعدد در بافت تاریخی دهدشت شده است. مردم این درخواست را  دارند که مجموعه استانداری به عنوان نهاد ریاستی ادارات کل استان به این مسئله ورود کند چرا که مکرر باعث آزرده شدن مردم گردیده است، چرا که این مواریث اجداد و نیاکان همه ماست و باید حراست شوند.
این خانه تاریخی زیبا در خود بافت تاریخی دهدشت و دارای نگهبان می‌باشد و در چند تقریبا ۱۵۰ متری (صدوپنجاه متر) اداره میراث فرهنگی بافت است، چرا با وجود نیروهای حفاظتی عده ای می توانند وارد این محوطه شوند و شروع به حفاری کنند؟ نیروهای حفاظتی مشغول به چه کاری هستند که متوجه این حفاری ها نشده اند؟ آیا با این وجود توجیهی برای کم کاری می ماند؟
سعید طالبی‌پور_ مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان کهگیلویه و بویراحمد_ در گفت و گو با خبرنگار کبنا نیوز گفت: اخیراً دو نفر حفاری کرده‌اند و دستگیر شده‌اند، و پرونده این افراد در دادسرا است.
وی تاکید کرد: این حفاری مربوط به شهریور ماه سال جاری بوده است.

نام شما

آدرس ايميل شما

پرستار
Iran, Islamic Republic of
هر کی رئیس میراث دهدشت شده بعد از یه مدت مال و منال به هم زده. حالا پیدا کنید...
از «انتخابات» تا «خیابان»

از «انتخابات» تا «خیابان»

سعید حجاریان گفت: حرف‌هایی از جنس اینکه آن سوی‌عدم شرکت در انتخابات، خیابان است، بی‌معناست....
عشق صندلی یا عشق خدمت

عشق صندلی یا عشق خدمت

مشخص نیست که آیا شائبه حمایت‌های بیرونی از محمدرضا داورزنی این‌قدر اثرگذار است یا اینکه ...
ناامید از خشکسالی و بیکاری

ناامید از خشکسالی و بیکاری

قطعاً هر رجل سیاسی با توجه به سابقه و سرمایه اجتماعی که از آن برخوردار است، یک چتر حمایتی ...
فایل های مرتبط
1