تاریخ انتشار
سه شنبه ۱۱ مهر ۱۴۰۲ ساعت ۱۹:۵۳
کد مطلب : ۴۶۷۶۸۱
با ارسال متنی صورت پذیرفت

پاسخ جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد به خبر «سقوط باغات به کف چهار ساله» کبنانیوز

۴
۰
پاسخ جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد به خبر «سقوط باغات به کف چهار ساله» کبنانیوز
کبنا ؛مطلبی با عنوان «سقوط باغات به کف چهار ساله» از پایگاه خبری کبنا نیوز منتشر شد که سازمان جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد به این خبر واکنش نشان داد و نوشت:
مدیر محترم سایت کبنا نیوز، با سلام و احترام
اخیراً و در سایت کبنا نیوز مطلبی با عنوان «سقوط باغات به کف چهار ساله» منتشر شده که لازم است برای روش شدن موضوع و دفاع از دستاوردهای ارزشمند بخش کشاورزی و تیم اقتصادی این استان نکاتی را اشاره کنیم؛ انتظار می‌رود بر اساس قانون مطبوعات متن زیر در پاسخ به این تیتر در صفحه اول آن سایت منتشر شود.
واقعیت آن است که سطح زیر کشت و تولید چند محصول باغبانی در ۲۲ استان کشور در سال زراعی ۱۴۰۱ و بر اساس آمارهای جدید کاهش داشته و این کاهش تولید با روند جدید آماربرداری، خاص استان کهگیلویه و بویراحمد نیست‌ و دلایلی دارد که در ادامه به آن اشاره می‌شود.
نکته اول اینکه بر اساس آمارنامه رسمی استان و سازمان مدیریت برنامه‌ریزی، تولیدات بخش کشاورزی استان نه تنها کاهش تولید نداشته بلکه افزایش قابل توجهی هم داشته است.
نکته دوم اینکه آمارهای بخش کشاورزی با طرح «پهنه‌بندی» دچار یک خانه‌تکانی واقعی شدند و به دلیل برخی تغییرات زیرساختی این استان، ثبت آمار سطح زیر کشت باغات و تولیدات آنها به طور کامل انجام نشده و این روند ادامه دارد و بخشی از تفاوت آماری در پهنه‌بندی استان و آمارنامه به این موضوع برمی‌گردد و تاکید می‌شود که آمار تولیدات باغبانی کهگیلویه و بویراحمد در عمل کاهشی نداشته است. (مستند آن و اعلام این موضوع به وزارت جهاد در مکاتبه تاریخ نهم بهمن ماه ۱۴۰۱ پیوست شده است)
نکته دیگر در سال گذشته سرمای دیررس بهاره در غرب کشور آسیب جدی به بسیاری از باغات این بخش از کشور وارد کرده و استان کهگیلویه و بویراحمد از سرمای بهاره سال زراعی ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱ آسیب جدی دیده است.
همچنین سیل مانسون در مرداد سال قبل موجب ایجاد خسارت در بسیاری از باغات استان کهگیلویه و بویراحمد به ویژه در باغات سیب و انگور شده به طوری که استان کهگیلویه و بویراحمد بیشترین خسارت ناشی از سیل مانسون در کشور را متحمل شد و از این حیث رتبه اول کشور بوده است.
نکته دیگر اینکه استان کهگیلویه و بویراحمد با عبور از بحران‌های اشاره شده و آسیب جدی به محصولاتی چون سیب درختی، مرکبات و انگور و با توجه به ذات ریسک‌پذیری تولید در بخش کشاورزی و حوادث قهری، کاملا طبیعی است که تولیدات یک استان افزایش و کاهش داشته باشند اما آنچه مهم است این بوده که کاهش در تولید یک محصول با افزایش در تولید دیگر محصولات در سرجمع جبران شده است.
همچنین این نوید را به مردم عزیز استان می‌دهیم که با برنامه‌‌ریزی‌های انجام شده در سال جدید از جمله سرشاخه‌کاری، استفاده از نهال‌های مقاوم به سرما، بارور شدن باغات جوان و سایر عوامل مدیریتی شاهد افزایش تولیدات بخش کشاورزی در سرجمع و افزایش تولیدات باغی در سال جدید خواهیم بود.
نکته دیگری که لازم است به آن اشاره شود این است که این استان با وجود محرومیت‌های تاریخی نشان داده است که هرگاه آستین همت بالا زده است توفیقات بی‌نظیر را در بخش کشاورزی رقم زده است که کسب رتبه نخست تولید در دیمزارها، رتبه دوم اجرای کشت قراردادی، رتبه سوم توسعه باغات در اراضی شیبدار و همچنین رشد سه برابری تولید محصول حیاتی گندم بخشی از این موفقیت‌ها بوده است.
لازم به توضیح است که از سال 99 تاکنون علی رغم اینکه توسعه باغات به سمت باغات دیم سوق داده شد ولی در کهگیلویه و بویراحمد هرساله به طور متوسط بیش از 6 الی 7 درصد افزایش رشد در تولید محصولات باغبانی را شاهد بودیم به طوری‌که در چندین محصول، دارای رتبه کشوری هستیم؛ به عنوان مثال در محصول لیمو‌ترش رتبه 3، کل مرکبات رتبه 7، سیب از نظر سطح رتبه 9 و تولید رتبه 10 کشور، گردو در سطح و تولید رتبه 6 ، انگور در رتبه 13 و گل شاخه بریده رتبه 10 کشوری هستیم.
در پایان از همراهی‌های همیشگی اصحاب رسانه و خبرنگاران واقعی و پای کار استان با بخش کشاورزی قدردانی می‌کنیم و انتقادات آن‌ها را در مسیر بالندگی این بخش به کار خواهیم گرفت.
روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد

 
نام شما

آدرس ايميل شما

کارمند
Iran, Islamic Republic of
درود بر دکتر معتمدی پور. همکاران خدا را بشناسید نقد کنید ولی تشویش اذهان نه. چه میخواهید تحمل کنید چهار سال دیگر را حالا بعد دکتر میره تهران
کهگیلویه
Iran, Islamic Republic of
مستند اثبات میکنم ...
Iran, Islamic Republic of
مدیر کل محترم اطلاع دارن که نیروهای جهاد کشاورزی و نه خود رییسش نمیدونه چند هکتار باغ در شهرستان باشت وجود داره
هیچ کدام از کارمندان جهاد باشت ن توانایی دارن و ن میدونن آفت درخت چی هست . فقط نشستن یه نامه نگاری و حقوق اضافه کاری
Iran, Islamic Republic of
آره فقط مدیران راست می گویند.بقیه هیچ.مدیران استغفرالله
ناامید از خشکسالی و بیکاری

ناامید از خشکسالی و بیکاری

قطعاً هر رجل سیاسی با توجه به سابقه و سرمایه اجتماعی که از آن برخوردار است، یک چتر حمایتی ...
دموکراسی آب رفت

دموکراسی آب رفت

اکونومیست در انتهای گزارش خود پیشنهاد می‌کند که محققان به جای آنکه به دنبال شناسایی عقبگرد ...
رکود علمی دانشگاه

رکود علمی دانشگاه

مصطفی معین گفت: حرمت و امنیت و فعالیت مفید علمی را از فضای دانشگاهی کشور سلب کرده‌اند....
فایل های مرتبط
1