تاریخ انتشار
چهارشنبه ۴ مرداد ۱۴۰۲ ساعت ۲۳:۴۸
کد مطلب : ۴۶۵۱۷۵
دهیار روستا تشریح کرد؛

لزوم رسیدگی به مشکلات روستای سرتنگ علیا باشت

۵
کبنا ؛
دهیار روستای بیدک علیا شهرستان باشت نسبت به نبود حوضچه آب برای مواقع لزوم، عدم اجرای طرح هادی روستایی، نبود گاز برای بخشی از خانوارهای روستا، آسفالت جاده هزیم و میانه،  کمبود بودجه در ساخت پارکینگ و کالورت، فرسوده بودن تیرهای برق و خطرات افتادن تیرهای برق نامه ای نوشته و درخواست توجه مسوولان را دارد.
به گزارش کبنا نیوز، روستای بیدک علیا معروف به سرتنگ بیدک از بخش مرکزی شهرستان باشت از توابع استان کهگیلویه و بویر احمد دارای صد خانوار و 9 شهید در نقطه بن بست این استان واقع شده است. این روستا با قدمتی بیش از چند قرن که زادگاه علما و بزرگان و نخبگان و وجود مقدس امام زاده واجب التعظیم حضرت سلطان محمود شاه (ع) که از ناحیه شجره نامه دارای اصل و نسب کامل می باشد این بزرگوار به 9 نسل واسطه به امام موسی کاظم (ع) است.
همانگونه که مقام معظم رهبری تاکیدهای فراوانی در مورد شهدا و جایگاه آنان کرده است این اهمیت و جایگاه خدمت به ترویج فرهنگ ایثار و شهادت و تکریم خانواده معظم شهدا را می رساند و از طرف دیگر ایشان فرموده اس: لازم است به امور اماکن مذهبی و بقاع متبرکه که فی الواقع بخشی از سرمایه های دینی و اعتقادی مردم مسلمان هست ، رسیدگی شود تا این میراث ارزشمند بتواند هم در زمان حال اعتقادات دینی مردم را پاسداری کند و هم ان شاالله برای استفاده نسل های بعدی استوار و پا برجا بماند.
بدیهی است که این  روستا در طول تاریخ خالی از شخصیت های علمی و ادبی نبوده و سوابق تاریخی و مذهبی آن بر هیچ کسی پوشیده نیست که مهمترین و بارزترین آن وجود حضرت امام زاده سلطان محمود شاه(ع) می باشد.باتوجه به شجره این امام زاده این روستا قدمتی بالای 500 ساله دارد که متاسفانه در عرصه تاریخ نگاری محروم و مظلوم واقع شده است.
طایفه این سادات نه تنها از نقطه نظر جمعیت شناسی ، بخش قابل توجهی از جمعیت منطقه را تشکیل می دهند ،بلکه از نظر کیفی در روند تحولات سیاسی ، اجتماعی و فرهنگی جامعه نقش موثری داشته و دارند.آنان از یک سو حامل فرهنگ مذهبی و ترویج آن بوده و بدین گونه در جهت دهی به رفتار فردی و اجتماعی ایلات نقش اساسی داشته اند و از سوی دیگر در حل و فصل مسائل اجتماعی از قبیل اصلاح  منازعات مردم و مصلحان مورد اعتماد بوده اند. نقش مردمان این روستا از قدیم در کنار دیگر بزرگواران انقلابی نقطه عطف روشنگری در تبیین قیام نهضت حضرت امام خمینی (ره) قبل از انقلاب با محوریت روحانیون در منطقه باشت تاثیر بسزایی داشت که در سابقه مذهبی و مبارزاتی و در اذهان عمومی و تاریخ این منطقه ثبت گردیده .یکی از نمونه های بارز آن در جنگ تحمیلی این سادات به نسبت جمعیت ، دین خود را با تقدیم بهترین گل های سرسبد جوانان این سادات شهیدان عزیز و تعداد زیادی جانبازو رزمنده  به دفاع از این مملکت تقدیم نظام کردند.
این روستا به دلیل استقرار در ناحیه کوهستانی ،چشم اندازهای بسیار زیبایی دارد جنگل ها و باغ های وسیعی در منطقه هزیم و میانه که متعلق به این روستا می باشد دارد در فصل های بهار و تابستان فضای دلنشینی برای گردشگران پدید می آورد.
بنا براین ضمن خیر مقدم و تشکر از حضور جنابعالی در بین مردم محروم استان کهگیلویه و بویر احمد امیدوارم تشریف فرمایی شما راهگشای مشکلات روستای بیدک علیا (سرتنگ بیدک) که از خیلی از مزایا و امتیازات، به رغم داشتن شرایط پیشرفت  فیزیکی محروم مانده است که ذیلا به عرض می رسد باشد.
در منطقه هزیم به علت کوهپایه ای بودن استعداد بسیار خوبی برای باغداری دارند.چندین هکتار باغ در این منطقه می باشد که بصورت سنتی و قدیمی از چشمه آبیاری میشود باتوجه به دبی خوب آب این منطقه و صرفه جویی و جلوگیری از هدر رفتن آب این چشمه و ذخیره آن نیازمند استخر ذخیره آب (حوضچه) بصورت بتن ریزی با بتن مسلح و شبکه زنبوری برای مصارف مردم ، باغات و دام های این منطقه نیازمند است. ضمنا این موضوع قبلا با معاون محترم توسعه روستایی و مناطق محروم کشور جناب آقای دکتر محمد امید در این خصوص مستند به ثبت به شماره نامه 9677/174 در تاریخ 10/5/1398 و پیرو شماره نامه 9677/56 مورخه 18/11/1397 مکاتبه به معاون محترم وزیر نیرو و مدیر عامل شرکت آب کشورجناب آقای مهندس جانباز که قول مساعدت گردید.
    در منطقه هزیم و میانه از زمان گذشته تا به اکنون باغات این منطقه به روش سنتی با مسافت های طولانی بصورت شیب های ناهموار آبیاری می شود که هم مصرف آب بسیار بالایی دارد و هم آب بیشتری بصورت رواناب در حاشیه مزارع از بین می رود که از این جهت نیازمند به تجهیزات شبکه لوله کشی (بصورت قطره ای ) و احداث کانال و ایضا نظر به اینکه این منطقه در پرورش دام سهم بسزایی درتامین امنیت غذایی و گوشت و فرآورده های دامی دارد به علت شیوه ی زندگی اجتماعی این مردمان و شیوه ی معیشت آنها که به دامپروری و باغداری مشغول هستند نیاز مبرم دیوارکشی این باغات می باشد. که بی توجهی به این امر در بین مردم عشایر این منطقه اختلافاتی بوجود آورده است .
    خدمات بنیاد مسکن در سطح کشور قابل تقدیر است اما در زمینه طرح های نیمه کاره در روستا باید تلاش شود. طرح هادی این روستا در سال های گذشته پس از تهیه نقشه ، انجام مطالعات پایه و تحلیل نتایج بررسی های اولیه آغاز شد و امید می رفت مسئولان برای توسعه و عمران این روستا تلاش های خود را مضاعف کنند ولی نیمه کاره رها شده است .درخصوص دشواری ها و مشکلات پیرو نامه 9677/52 مورخ 5/11/1397 به معاون محترم توسعه امورشهری و روستایی وزیر کشور جناب آقای دکتر جمالی نژاد و معاون محترمعمران روستایی کشور جناب آقای مهندس شاملو طی بازدید میدانی و مکاتبات و قول مساعد گردید ولی متاسفانه در این زمینه کوتاهی شده و نیاز به کار است امیدوارم مدیرکل و مدیران بنیاد مسکن وقت در این زمینه تلاش و همکاری بیشتری داشته باشند.
ساخت دیوارحائل جاده ورودی روستا؛  هدف از احداث این دیوار جلوگیری ازتخریب جاده روستا درمواقع سیلاب
سنگ فرش معابر و کوچه های روستا با هدف آسایش و تسهیل در رفت و آمد مردم روستا. با توجه به وضعیت کوچه های خاکی و پر از گل و لای عدم آسفالت برخی کوچه ها نبود بودجه در دهیاری.
در خصوص جاده هزیم و میانه که از روستای همجوار یعنی روستای ده بزرگ تا انتها قریب به 7 کیلومتر می باشد که حدود 10 سال از وعده و عیدها می گذرد همزمان به ثمر نرسیده است . مستند به شماره نامه دهیاری 9677/28 به تاریخ 24/7/1397 به نماینده محترم شهرستان در مجلس شورای اسلامی وارسال آن به جناب آقای مهندس علی پور مدیرکل محترم امور عشایری به شماره نامه 3592/97در تاریخ 1/12/1397 و همچنبن مکتوب به اداره کل راهداری استان و از قبل پیگیری های صورت گرفته از طرف نماینده محترم از طریق وزارت راه و شهرسازی کشور طی نامه مورخ 12/8/1397 به شماره 10119298 به جناب دکتر خادمی معاون محترم وزیر راه و شهرسازی مبلغ 10 میلیارد ریال اعتبار به مدیرکل محترم راه و شهرسازی استان ابلاغ گردید در جهت رفع مشکل جاده یادشده.
 برای زیر سازی یا ساخت هر پروژه ای از قبل بودجه ای تعریف می شود و می توان گفت تاکنون چندین ردیف بودجه برای زیرسازی و آسفالت این مسیر تعریف شده است مستند به مناقصه ، بهسازی و آسفالت راه روستایی ، هزیم میانه با کد مناقصه 333615 و شماره مناقصه : 2001001305000184 و عنوان: مناقصه عمومی یک مرحله بهسازی و آسفالت راه روستایی هزیم – میانه. طبقه بندی موضوعی: خدمات با فهرست بها ، نام دستگاه اجرایی مناقصه گذار: اداره کل راهداری و حمل نقل جاده ای استان کهگیلویه و بویر احمد کد پستی مناقصه گذار 7591656858 حال با این اوصاف چرا آسفالت یک جاده چندین سال بی نتیجه مانده و هیچکدام از مسئولین پاسخگویی علت تاخیر نیستند!؟ چندین سال است در این منطقه به اسم محروم بودن صعب العبور بودن چقدر در بحث بودجه سوءاستفاده مالی شده است. محرومیت یعنی اینکه دوستان هم فکران یک شهر یا استان به فکر ایل و تبار و قبیله خود باشند. محرومیت یعنی نگاه سیاسی به یک منطقه و فراموش کردن دیگر مناطق. محرومیت اینکه مسئولین محترم یک منطقه را چندبار آسفالت کند و یکی دیگر حتی یک بار آسفالت نشود. از این رو باتوجه به توضیحات این بند جاده مذکور ماه هاست توسط اداره مربوطه و پیمانکار و هدر رفت بیت المال به حال خود رها شده است و همچنان بلاتکلیف و ناتمام باقی مانده است.
 کمبود بودجه در ساخت پارکینگ و کالورت باعث شده است که در مسیرهای که بازگشایی صورت گرفته است مردم برای عبور و مرور وسایل نقلیه خود جداول مسیر را پر کرده که این امر باعث شده است آب از مسیر عبور نکند یا با فشار دبی آب جداول تخریب گردد.
در خصوص بهسازی شبکه برق روستا و جابجایی تیرهای برق قریب به چندسال پیگیر این موضوع هستیم و اداره وابسته به این جریان هرساله قول برطرف كردن این مشكل را می دهد ولی متاسفانه تا هم اكنون هیچ اقدامی نشده است باوجود مراجعه های زیاد وپیگیری تعویض تیرهای برق وجابجایی و اما اقدامی صورت نگرفت . استناد به شماره نامه دهیاری 9677/3 مورخ 9/9/1396 مکاتبه به مدیریت توزیع برق شهرستان در زمان تصدی جناب آقای حسینی . وبه همین روند درادامه نامه فرماندار محترم شهرستان به شماره نامه1072/1/ 7431 مورخ 7/9/1397 و به مراتب مجددا مکاتبه به بخشداری با شماره نامه ثبت شده در دهیاری 9677/203 به تاریخ 26/9/1398 و ارسال نامه بخشدار به شماره نامه 561/1/1/7431 به تاریخ 10/10/1398 به واحد مربوطه و همچنین نامه بایگانی شده دهیاری به شماره 9677/402 مورخ 10/3/1402 . مع الاسف این معضل صدمات و مزاحمت های زیادی برای زیر ساخت های عمرانی و پروژه های روستا داشته است درست در وسط كوچه و خیابان ها و محل عبور ومرور مردم قرار گرفته است.این تیرها بصورت فرسوده و قدیمی و بعضی از آنها كج و درحال افتادن هستند و هرلحظه باید منتظرحادثه خطرناک باشیم .بی توجهی مسئولین این اداره باعث شده است که خطرات و آسیب های زیادی را مردم این روستا متحمل کرده که از جمله قطع نخاع یکی از جوانان مظلوم این روستا که خود حکایتی دارد و باتوجه به اصل موضوع از این پیشامد چشم پوشی می کنیم.هرباره اداره برق شهرستان بهانه های مختلف برای خود دارد یک بار به ما وعده می دهد که منتظر مصوب شدن بودجه این طرح از سوی وزارت می باشد و بار دیگر مسئولیت این کار را وظیفه بنیاد مسکن می‌داند و متقابلا بنیاد مسکن مسئولیت این کار را به عهده نمی گیرد و منطقی است چرا که انجام امور مربوطه نیاز به تخصص و مهارت فنی دارد.اداره برق در حال حاضر از زیر بار مسئولیت شانه خالی کرده و تلاش دارد تا هزینه های آن را از محل اعتبارات دهیاری این روستا تامین کند که هم خلاف قانون است و هم بودجه ای ندارد. بنابراین با این تفاسیر و توضیحات شاهد آن هستیم که در روستاهای همجوار که بعضی ازمسئولین این امر که زاده همان منطقه و روستایشان می باشد درتامین همین طرح به شدت همکاری و فعالیت برای روستای خودشان دارند .باتوجه به سخنان حکیمانه رئیس جمهور محترم در سفر به استان که فرمودند در ادارات و سازمان ها باید رابطه عادلانه برقرار شود هرگونه رابطه ناسالم و پارتی بازی غیر قابل قبول است ، از این رو انتظار می رود که یک نگاه عدالت محور به همه روستاها داشته باشیم.
باتوجه به بافت روستا و خارج بودن برخی از ساکنان روستا از محدوده طرح هادی بخشی از دلایلی است که باعث شده بعضی از خانوار این روستا هنوز بی بهره از گاز لوله کشی باشند. در کنار تمام مزایای این طرح برای بعضی از اهالی دغدغه مندی ایجاد کرده است.قسمتی از روستا به اسم بومی سنگ بوستان که از قدیم در تصرف اهالی محترم می باشند بخاطر نبود در طرح هادی از امکانات اولیه بی بهره هستند که اتفاقا این قسمت جز بافت قدیمی روستا قلمداد می شود و با توجه به دستورالعملی که در کلیه مصوبه های طرح هادی اعمال می شود : تراکم جمعیتی روستا، فاصله زمین مورد نظر با روستا، حریم منابع طبیعی و خطوط نیروی برق این ها مواردی هستند که زمین های مسکونی مذکور این قابلیت را نیز دارند. این موضوع بارها پیرو نامهای 9677/152 و 9677/169 و 9677/198 و 9677/154 به فرمانداری و بخشداری و بنیاد مسکن مکاتبه گردیده و مستند به شماره نامه 9677/213 مورخه 7/12/1398 به مدیر کل محترم بنیاد مسکن جناب دکتر جنتی موضوع درمیان گذاشته شد و مکاتبه گردید و ابلاغ موضوع به معاون محترم عمرانی بنیاد مسکن استان جناب مهندس امیدوار و بازدید میدانی به همراه رئیس محترم بنیاد مسکن شهرستان و قول مساعدت شد قرار بر این شد جهت تغییر کاربری و الحاق به محدوده طرح هادی که عوامل ذیربط موضوع را در کمیسیون استان مطرح و تا در گسترش بعدی قرار بگیرد ولی تا به الان نتیجه مثبت دراین خصوص  نگرفته ایم. لذا بازنگری در طرح هادی راهی برای توسعه این طرح است که متاسفانه این مرحله هم به دلیل کمبود بودجه ،اجرا نمی شود و باعث می شود که مردم روستا از نعمت هایی که برای رفاه در زندگی شان مورد نیاز است محروم باشند. متاسفانه برخی قوانین دست پاگیر نیز هستند که خودشان نیز مانع حرکت می شوند.شرکت گاز ، اجازه گاز رسانی به منازل خارج از طرح هادی را ندارد.و متاسفانه تعدادی خانوار از نعمت گاز محرومند که برای پیگیری مشکلات این خانوار باید ،متولیان امر که شامل بنیاد مسکن ، جهاد کشاورزی ، منابع طبیعی ،اراضی ملی و نهادهای حاکمیتی مثل بخشداری و فرمانداری هستند باید مطالبه طرح هادی را داشته باشند .لذا باتوجه به حساسیت موضوع و ایجاد ذهنیت تبعیض بین اهالی روستا خواهشمند است که توجه و همکاری شود.
    باتوجه به اینکه این روستا 100 درصد محروم می باشد و همینطور که از گذشته تحت پوشش شهرستان گچساران بوده و واقف هستیم که این شهرستان با تولید 20درصد نفت وگاز کشور به عنوان یکی از استراتژیک ترین شهرهای ایران نقش اساسی در اقتصاد دارد بدین لحاظ براساس ماده 26 قانون برنامه توسعه ، تقسیم 3 درصد از درآمدهای نفتی از محل اعتبارات نفت و صندوق توسعه ملی سهم مناطق محروم می باشد. دگربار این روستای محروم نسبت به بقیه روستاها سهمی از محل اعتبارات نفتی نداشته در صورتی که بخشی از پروژه های منطقه به واسطه این اعتبارات بهسازی گردید. اگر هدف خدمت است خدمت مثل باران باید فراگیر و برای همه باشد.می توانستیم بخشی از نیازهای این منطقه را با این اعتبارات مرتفع نماییم.جوانان این روستا با وجود استعدادهای بی نظیر در حوزه های مختلف ورزشی به ویژه فوتبال از داشتن زمین چمن و حداقل های ورزشی بی بهره هستند.
در این شهرستان بیشتر نگاه مسئولین و اولویت های آنان در تقسیم بودجه به شاخص جمعیت نگاه می کنند و برای آنان عرف شده است هرگاه از بودجه برای مناطق کمتر توسعه یافته بعضا با جمعیت کمتر سخن به میان می آید طبق عادت همان بحث مقایسه تعداد افراد خانوار مطرح می شود در صورتیکه روستاهای در این شهرستان هستند که از نظر رفاه و و زیرساخت و امکانات با شهر همسانی می کنند. در شهرستان و دهستان های محروم باید به واقعیت ها نگاه کرد و اصل ایجاد زیر ساخت در این مناطق باید مورد توجه قرار بگیرد. باید به دهک های کم درآمد و حمایت های اجتماعی برای مستضعفان و مناطق کمتر توسعه یافته توجه شود هرچند که در یک روستا یک پیر زن و پیرمرد زندگی کند ایشان انسان است و مستحق زندگی کردن در رفاه را دارد.مردمان این منطقه قربانی فقر و محرومیت شده اند .
این روزها عده ای امکانات و داشته های روستای خود را به منظور آسایش و رفاه در فضای مجازی با شرح جزئیات منتشر می کند یک روستا هم وجود دارد که امکاناتی ندارد.
این تامین و تخصیص بودجه و نیز طرح ها باید نگاه عدالت محور وجود داشته باشد و نباید فقط شاخص جمعیت در این اختصاص لحاظ شود.
باتوجه به زمین های فراوانی که دراین منطقه دارند بخشی از آن بصورت دیم کشت می شود. طرح باغ داری می توان زمینه درآمد اقتصادی خوبی برای مردم  این روستا باشد که  نیازمند اجرای شدن طرح آبیاری تحت فشار است که این طرح از طریق رودخانه زهره در پایین دست روستای چم بلبل در روستاهای مجاور این منطقه چندین سال است به بهره برداری رسیده است و با وجود مسافت کم این طرح به روستای مورد نظر انتقال داده نشد و متاسفانه هیچگونه طرح و برنامه ای که در قالب اشتغال زایی پایدار برای این منطقه باشد در نظر گرفته نشده است.
توجه به این طرح ها و روستا می تواند مهاجرت معکوس را فراهم کند و مردم به جای مهاجرت با امکانات مناسب در روستا سکونت گزینند و اشتغالزایی در این روستا صورت گیرد.
در قانون اساسی کشور به ضرورت رعایت مسائل بهداشتی توجه زیادی شده است در اصل های سوم، بیست و نهم و چهل و سوم قانون اساسی بر ضرورت تامین بهداشت و درمان به عنوان نیاز های اساسی مردم تاکید شده است و افرادی می توانند در توسعه جامعه ی اثر گذار باشد که از نظر جسمی ، روحی و روانی افراد سالمی باشند و این امر محقق نمی شود مگر اینکه انسان سالم در محیط سالم پرورش پیدا کند لذا در این خصوص با توجه به بافت روستایی و نبود اعتبار و هزینه مالی جهت ساخت سرویس بهداشتی و چاه فاضلاب و کلاس های آموزشی در برخی از این منازل به علت مشکلات مالی و عدم همکاری شبکه بهداشت این شهرستان دچارکمبود بهداشت می باشد.لذا در جهت ارتقای سطح بهداشت و ارائه خدمات پیشگیرانه و بهبود کیفیت زندگی در روستا نیازمند هستیم
    معضلی که باعث تخریب پروژه های انجام گرفته می شود نبود همکاری و حس دلسوزی و تعهد بین ادارات مرتبط و مجموع شرکت ها تابع و زیر مجموعه آن که بدون هماهنگی و عدم توجه به زیرساخت ها مسیرها تخریب می گردد بدون در نظر گرفتن حس مسولیت وکارشناسی نشده و تخریب پروژه های انجام گرفته و در نظر نگرفتن مسئولیت آن .
 براي عمليات اصلاح و تغيير ؛ حفاریهایی در سطح جاده مذکور ایجاد کرده که همین حفاریها باعث تخریب آسفالت معابر روستا شده است.باتوجه به هدررفت بیت المال و با تخریب آسفالت توسط ادارات مربوطه همچنین عدم تعیین تکلیف و به تعویق افتادن ساماندهی و ترمیم بخشهای حفاری شده موجب گلایه و اعتراض مردم شده است.
    پیرو مکاتبات قبلی نامه شماره 9677/9 در تاریخ 12/11/1396 به مدیر عامل توریع برق استان جناب مهندس راهزادی جهت برق رسانی به منطقه هزیم و میانه که مبلغ و مصوب شدن بودجه این پروژه از سوی وزارت به استان تعریف شد و در عین حال منتظر براه انداختن این پروژه هستیم.
بازسازی و اصلاح جاده قدیمی معروف به دلی گشین و میان تنگان جهت دسترسی و راه اندازی کشاورزی و دامداری از آنجایی که پایه و اساس زندگی این منطقه کشاورزی است انتطار می رود در این زمینه یاریمان کنید.
    یکی از ایرادهای که وارد است اقدامات و تلاش های موردی و غیرمنسجم برای خدمت رسانی به این روستا و منطقه است.مستند به بازدیدهای میدانی که در طی این 20سال توسط مسئولین استانی و شهرستان در این منطقه داشته اند جهت گزارشات برای اداره خود باگرفتن عکس مقدار جزئی آذوقه بین مردم محروم این منطقه پخش می کنند. آن هم به لطف خیرین و کمیته امام (ره) که البته این نهاد همیشه نسبت به محرومین و مستضعفین این منطقه توجه ویژه دارند.
ضرب المثل قدیمی است که می گویند ریشه اش به چنین می رسد که اگر میخواهید کسی را یک روز سیر کنید به او ماهی بدهید اما اگر قرار است برای همیشه ماهی داشته باشد ،به او ماهیگیری یاد بدهید. (آماده سازی زیرساخت جهت بخش های مختلف کشاورزی – باغداری – دامداری )
    در این شرایط اقتصادی مسئولین باید خیلی بیشتر از گذشته در هزینه کرد بیت المال دقت کنند یکی از اقدامات مهم در این راستا نگهداری از پروژه های عمرانی و حفظ و حراست از سرمایه گذاری های گذشته می باشد باتوجه به زیرسازی و آسفالت این روستا به طول تقریبا 5 کیلومتر از روستای تلخاب بیدک تا روستای مذکور (سرتنگ بیدک ) نیاز به نگهداری می باشد.
عدم رسیدگی به موقع در این چندسال باعث شده است که باتوجه به زمین های اطراف و بافت تپه های مجاور این جاده و رانش و ریزش آن از نقاط بالادست به سمت جاده سرازیر و سبب مسدود شدن راه جاده می شود.و بخشی از این جاده تخریب شده است .(( قسمت ورودی تنگ بیدک و محله بَرد زرد... )) * بَر= سنگ *
جبران این نقص مستلزم توجه به مدیریت نگهداری راه است.که نیازمند توجه اداره راه و حمل و نقل جاده ای اهم کارهای که باید صورت میگرفت : نخاله و ریزش برداری ، دیوار حائل (سازه نگهبان )، روشنایی و نصب گاردریل و آبرو و جدول گذاری بصورت کانیو جهت انحراف آبها به منظور جلوگیری از تخریب جاده مذکور
    یک باب مدارس راهنمایی که بلااستفاده در روستا می باشد و در حال تخریب است و از طرفی دهیاری این روستا فاقد ساختمان می باشد باعنایت به نامه بخشدار محترم به شماره نامه 284/1/1/7431 در تاریخ 30/7/1397 به استناد نامه شماره 14251/43/74/93 مورخ 1/9/1393 مدیرکل محترم دفتر امور روستایی استانداری منضم به نامه شماره 20070 مورخ 11/8/1393 سازمان شهرداریها و دهیاریها ی کشور در خصوص استفاده از ساختمان های بلااستفاده دولتی مازاد به جهت واگذاری ساختمان مذکور به دهیاری
    پیرونامه دهیاری به شماره نامه 9677/153 در مورخه 23/2/1398 به فرماندارمحترم و متقابلا نامه ایشان به شماره نامه 20/1/ 7431/ 98 در تاریخ 30/2/1398 به ریاست محترم امور عشایرشهرستان گچساران در خصوص تسطیح جاده منطقه مزک ، مور، کلهی روستای سرتنگ بیدک که متاسفانه جوابی دریافت نشد.
    پیرو نامه فرماندار محترم به شماره نامه46/1/ 7431/ 98 در تاریخ 24/1/1398 به ریاست محترم راهداری و حمل و نقل جاده ای شهرستان باشت جهت همکاری و بازگشایی جاده ( سنگ بوستان ) در روستای سرتنگ بیدک (بیدک علیا ) که تا به امروز منتظر و مساعدت، جهت بازگشایی و دسترسی به این محل می باشیم.
    از آنجایی که دهیاران نماینده عالی دولت در روستا می باشد در دهیاری های استان ها و شهرستان ماشین آلات توزیع شده است ولی در این دهیاری هیچ گونه تجهیزات ماشین آلات حتی کوچکترین امکانات که نیازمند مبرم این نهاد است نیستمتاسفانه عدم همکاری ادارات با دهیاری ها و بی توجهی به آنان یکی از مشکلات این بخش است.که بسیاری از ادارات از زیر بار کارهای عمرانی و فرهنگی به بهانه کمبود بودجه و تجهیزات شانه خالی می کنند اما انتظار این است که یک نگاه عدالت محور به روستا شود.
    انصافا من نسبت به پیشرفت و هر خدماتی که در گوشه ای از این استان محروم انجام می گیرد می بالم و خوشحالم و بخیل نیستم و از خدا می خواهم کمک کند تا آنچه حق است را بگویم.ولی می خواهم مقایسه کنم و بگویم نگاه ها در تقسیمات پروژه ها ملی و استانی باید عادلانه باشد.گاهی که با مسئولین و مجریان در خصوص زیر ساخت ها و نیاز های روستا صحبت می کنم یک بار از کمبود بودجه صحبت می کنند و دیگر بار می گویند که این منطقه جز طرح هادی نیست .اگر این چنین است مگر منطقه اشکفت شاه پیجاب باشت ،که قریب به 30 میلیاردتومان اعتبار درنظر گرفته شد و خط انتقال برق به طول 40 کیلومتر و با اعتباری بالغ بر 4 میلیارد تومان در سال 1396 به بهره برداری رسید .یادیگر مناطق شهرستان باشت ،عملیات بهسازی و آسفالت کوه دهک که قریب به چندین میلیارد برآورد هزینه و بهره برداری شد. آیا این مناطق جز طرح هادی است ؟ اگر هست یا نیست پس مقایسه می کنم با منطقه هزیم و میانه و روستای سرتنگ بیدک و محله های این روستا . بلاخره یک نهاد چه بنیاد مسکن ، چه امورعشایری، چه وزارت راه و شهرسازی چه در سطح ملی و یا استانی باید جوابگو خواسته برحق این مردم مظلوم بیدک باشد.
    روستای بیدک علیا (سرتنگ بیدک) از دو بخش بزرگ تشکیل شده است که بصورت منطقه قشلاق و ییلاق است.ساکنین هر دو بخش در استفاده وحفظ ونگهداری منطقه بایکدیگرشریک هستند.
عده ای زیادی از اهالی محترم در منطقه قشلاق ساکن هستند.که منطقه گرمسیری آن در فصل تابستان بسیار گرم است باتوجه به شرایط نیازمند درخت کاری جهت کاهش دما و همچنین از طرفی کاشت درخت در این روستا باعث زیبا سازی و کاهش هزینه های ناشی از سیلاب و کنترل فرسایش خاک و تاثیر مثبت بر روی کیفیت زندگی و روحیه مردم روستا دارد.از آنجایی که حفظ و نگهداری از این درختان نیاز به یک سری امکانات است که اهم از خرید یک دستگاه کامیون دارای تانکر آب جهت انتقال آب از چاه ها و رودخانه های اطراف این روستا برای این طرح نیازمند هستیم.
    همزمان با پروژه آب آشامیدنی این روستاباتوجه به فرسوده بودن منبع آب و طبق شرایط عمومی پیمان بین اداره آبفای استان و پیمانکار وابسته به قرارداد؛ قرار براین شد که منبع بتنی آب ساخته شود ولی به بهانه های مختلف پیمانکار با عدم انجام تعهد توسط پیمانکار و کارفرما مواجه شدیم.
    پژمردگی و خشک شدن درختان بلوط این منطقه که علاوه بر خشکسالی گرفتار دو آفت کرم برگ خوار و پروانه سفید جوانه خوار درختان بلوط شده اند و درختان بلوط را ایستاده به نابودی و مرگ می کشانند.و باعث وضعیت نگران کننده جنگل های بلوط این منطقه است .

سیدحسین مظاهری
دهیار روستای بیدک علیا
 
 
 

      رونوشت : بخشدار محترم بخش مرکزی جناب آقای ظفری
رونوشت : فرماندار محترم شهرستان جناب آقای گرامی
رونوشت: رئیس محترم بنیاد مسکن شهرستان جناب آقای راغ پور
رونوشت : نماینده محترم مردم در مجلس شورای اسلامی جناب آقای حسینی
رونوشت : مدیرکل محترم روستایی جناب آقای دیودیده
رونوشت : معاون محترم عمرانی استانداری استان جناب آقای روستا
رو نوشت : مدیرکل محترم بازرسی استانداری استان جناب آقای شریفی (سابق)
رونوشت : استاندار محترم جناب آقای احمد زاده
رونوشت : مدیرکل محترم بنیاد مسکن استان کهگیلویه و بویراحمد جناب آقای موسوی
رونوشت : رئیس محترم بنیاد مسکن کشور جناب آقای نیکزاد
رونو
 
نام شما

آدرس ايميل شما

ناگفته‌هایی از زنان درون باند‌های مواد مخدر

ناگفته‌هایی از زنان درون باند‌های مواد مخدر

نویسنده این کتاب در کولیاچان در مکزیک در مورد زنان مختلفی نوشت که در صفوف کارتل ال چاپو ...
هندبالی‌های کهگیلویه و بویراحمد روی دور افتخار؛ هیئت هندبال استان در جایگاه دوم کشوری قرار گرفت (+ سند)

هندبالی‌های کهگیلویه و بویراحمد روی دور افتخار؛ هیئت هندبال استان در جایگاه دوم کشوری قرار گرفت (+ سند)

فدراسیون هندبال کشور، ارزیابی عملکردهیات‌‌های استانی در سال 1401 را در حالی اعلام کرد ...
خالص‌سازی بیشتر؟

خالص‌سازی بیشتر؟

محمد مهاجری گفت: جبهه پایداری همیشه انتخاب اصلح را مطرح می‌کند، اما این یک اصطلاح بازاری ...
1