تاریخ انتشار
پنجشنبه ۱۱ فروردين ۱۴۰۱ ساعت ۲۳:۵۳
کد مطلب : ۴۴۶۴۰۴
کبنا از وجود مافیا در بازار مرغ گزارش می‌دهد

کجای کار بازار مرغ کهگیلویه و بویراحمد می‌لنگد؟ / پشت گرم مافیا و عاملان فروش / 11 دلال بویراحمد چه کسانی هستند؟

۶
۰
کجای کار بازار مرغ کهگیلویه و بویراحمد می‌لنگد؟ / پشت گرم مافیا و عاملان فروش / 11 دلال بویراحمد چه کسانی هستند؟
کبنا ؛استان کهگیلویه و بویراحمد از مناطق در حال توسعه و محرومی است که از میزان تورم 48 درصدی و گرانی بالایی در رنج است. در صورتی که بازار کالاهای اساسی از طریق دولت و ستاد تنظیم بازار، با نظارت و آگاهی مردم کنترل شود، قیمت‌ها نیز تا حد زیادی به تعادل خواهد رسید. در ماه‌های اخیر توزیع مرغ دولتی در کهگیلویه و بویراحمد در مواقع لازم انجام گرفته، مردم نیز استقبال خوبی از این وضعیت داشتند. خرید الکترونیک از سامانه بازرگام و توزیع حضوری مرغ در مراکز مختلف فروش، موجب شد اقشار مختلف جامعه از آن بهره مند شوند. در واقع فراوانی و افزایش میزان توزیع تأثیر زیادی بر ثبات قیمت مرغ در استان گذاشت. با وجود تلاش‌های مختلف برای ساماندهی بازار مرغ، اما یک جای کار می‌لنگد، دلال چگونه به وجود می‌آید و آنها پشت‌شان به چه کسانی گرم است؟ موضوعی که فرماندار بویراحمد به آن گریزی زد و از وجود مافیا در برخی ادارات خبر داد و خواستار تنظیم ادارات به جای تنظیم بازار شد.
در 6  سال گذشته مجوز احداث مرغداری به ما داده نشد
مدیرکل جهاد کشاورزی کهگیلویه  وبویراحمد در خصوص مشکلات تأمین مرغ در استان از کمبود زیرساخت‌های تولید مرغ گفت.
سید علی معتمدی پور اظهار کرد: استان کهگیلویه و بویراحمد در بین 3 استان قدرتمند و توسعه یافته قرار دارد و در چند سال گذشته به ما مجوز احداث مرغداری داده نمی‌شد.
دلالی و مافیا در نبود بازار رقابتی و انحصار تولید
دلالی و مافیا در نبود بازار رقابتی و انحصار تولید ایجاد می‌شود، با وجود اینکه کهگیلویه و بویراحمد استانی مناسب برای پرورش مرغ و طیور نیز است، اما مرغداری‌های استان فقط 60 درصد مرغ استان را تأمین می‌کنند.
معتمدی پور گفت: میزان مصرف مرغ در روزهای عادی 43 تن در روز و در حال حاضر به دلیل شرایط گردشگری و تعطیلات نوروزی به 90 تن در روز رسیده است و امروز پنج شنبه برای مقابله با دلالان،  125 تن مرغ در استان توزیع کردیم.
معتمدی پور اظهار کرد: چون زیرساخت‌ها و مرغ داری‌های استان کم هستند عامل‌ها و مرغداری‌ها دست به دست هم می‌دهند و برای افزایش قیمت خودخواسته یک روز را تعطیل می‌کنند و این موجب بحران می‌شود. اگر زیرساخت‌ها بیشتر بودند ما می‌توانستیم چنین مشکلاتی را کنترل کنیم و اجازه افزایش قیمتی داده نمی‌شد.
معتمدی پور گفت: مردم باید به ما اعتماد کنند، اما این اعتماد هنوز وجود ندارد، و ما در روزهای اول تعطیلات شاهد احتکارهای خانگی بودیم، یعنی اینکه خانواده‌ها بیش از نیاز روزانه خود مرغ خرید کردند.
معتمدی پور بیان کرد: در 6 سال گذشته مجوز احداث مرغداری از مرکز به ما داده نمی‌شد. اما در جلسه‌ای که با حضور ریاست جمهوری برگزار شد، مجوز احداث 50 مرغداری را اخذ کردیم که در سال‌های آتی این مجوزها داده می‌شود. از همینجا به فرمانداران تمام استان اعلام می‌کنیم که سرمایه گذاران برای احداث مرغداری مراجعه کنند و این سرمایه گذاری پذیرفته می‌شود.
عاملان فروش مرغ حذف شوند
در یکی از روزهای تعطیلات عید، به دلایلی کشتار روز مرغ در شهرستان‌های مختلف از جمله یاسوج و گچساران انجام نگرفت، و امکان ایجاد بحران وجود داشت، اما با توزیع مرغ منجمد این بحران رفع شد. فرماندار بویراحمد نیز از وجود عاملان و کسانی که منافعی در تولید و توزیع مرغ دارند سخن گفته است.
مهدوی مطلق گفت: قیمت مرغ از 30 هزار تومان افزایش نیافته است. الحمدالله اجازه داده نشد که قیمت افزایش یابد. در سایر کالاهای اساسی هم خلأ نداشتیم. در کنار آن هم سامانه بازرگام به صورت اینترنتی فعالیت داشت.
مهدوی گفت: در تماسی که با فرمانداران بعضی از مراکز استان‌ها داشتم، در بحث مرغ هم چیزی به نام عامل نداریم. کشتارگاه خود مستقیماً مرغ را به فروشنده‌ها عرضه می‌کند. اما اینجا جریانی به نام عامل درست شده که باید حذف شوند. این‌ها را اگر دلال نگوییم کسانی هستند که به دنبال منافع خود هستند. من نمی‌دانم چرا چنین امتیازی به این افراد داده شده است.
11 دلال اصلی در حوزه توزیع مرغ
مدیرکل تعزیرات حکومتی استان کهگیلویه و بویراحمد بر دلال بازی در یاسوج صحه گذاشت و گفت: 10 تا 11 دلال اصلی در شهرستان بویراحمد در حوزه توزیع مرغ وجود دارد، این‌ها هر روزی هر کاری که بخواهند، می‌کنند برای اینکه قیمت را بالا ببرند.
وی گفت: با وجود اینکه استان کهگیلویه و بویراحمد 60 درصد مرغ خود را تأمین می‌کند اما در طول چند ماه اخیر، تنها استانی بودیم که افزایش قیمت نداشتیم.
چشم انداز پیش رو؛ آگاهی مردم و تلاش دولت
دولت در استان کهگیلویه و بویراحمد در طول مدت طی شده نشان داد با وجود تلاش بازرسان و رصد بازار، افزایش فعالیت ستاد تنظیم بازار و متعاقباً کوتاه کردن دست دلالان می‌تواند موج گرانی در استان را کم کند و استان به سمت ثبات قیمتی پیش برود. اطلاع رسانی و آگاهی مردم و ارزش نهادن به حق و حقوق شهروندی نیز اهمیت زیادی دارد؛ کارشناسان اجتماعی معتقدند یک بعد مهم در کنترل وضعیت بازار شهروندان هستند. کنترل بازار تنها در صورتی اتفاق می‌افتد که مردم از قیمت‌های واقعی آگاهی لازم را داشته باشند و برای حق و حقوق خود و امثال خود نیز نیز دلسوزی کنند. از طرفی سید احسان عسگری معاون هماهنگی اقتصادی استان کهگیلویه وبویراحمد نقش فرمانداران برای ایجاد انگیزه در مدیران، و نقش بازرسان شهرستانی در رصد بازار را بسیار مهم دانست و بر فعالیت آنان تأکید کرد.
----------------------------------------------
خبرنگار: سیده زهرا حسینی فر
نام شما

آدرس ايميل شما

اکبر
Iran, Islamic Republic of
امشب مرغ در بن زرد پاتاوه خریدم کیلو۳۸هزار
خدارو خوش نمیاد من کارگر این قیمت بخرم
متاسفانه تواستان کهگیلویه وبویراحمد،خصوصا شهرستان دنا هیچ گونه نظارتی نیست،فقط انتصاب های فامیلی وباندی
Iran, Islamic Republic of
کجا کیلویی ۳۰ تومنه من امروز گرفتم ۳۴هزار
نیلوفر
Iran, Islamic Republic of
من همی دیرزو گرفتم کیلویی 32ر،،خسته نمی‌شد
صفا
Iran, Islamic Republic of
/ مرغ از بیست و پنج شده سی و شش بعد میگه افزایش نداشتیم
ازاد
United States
تنها مرغ نیست که دولت و قدرت ثبات آن را ندارند
قیمت ماسه نیز از کنترل دولت خرج شده متاسفانه
Iran, Islamic Republic of
دلالان بزرگ در واقع مسئولین هستند..هرکجا ببینند مقامشان در معرض سقوط است`بازار را متعادل میکنند
فائزه هاشمی به دولت رئیسی نمره داد

فائزه هاشمی به دولت رئیسی نمره داد

سایت قرن نو نوشت: فائزه هاشمی انتقاد جدی به دولت ابراهیم رئیسی دارد و نگرانی‌اش در سال ...
از آثار حسن بهرامی نویسنده و شاعر هم‌استانی رونمایی می‌شود

از آثار حسن بهرامی نویسنده و شاعر هم‌استانی رونمایی می‌شود

از مجموعه داستان «مالاتیون» و رمان «تیراندازی طبق بخشنامه» اثر حسن بهرامی نویسنده و شاعر ...
جهان، طالبان را به‌عنوان حکومت «دوفاکتو» به رسمیت شناخته است

جهان، طالبان را به‌عنوان حکومت «دوفاکتو» به رسمیت شناخته است

سقوط کابل در 15 آگوست سال 2021 را که مهم‌ترین تحول سال رو به پایان است، نمی‌توان تنها ...
1