تاریخ انتشار
يکشنبه ۱۶ شهريور ۱۳۹۹ ساعت ۱۱:۵۷
کد مطلب : ۴۲۵۲۴۷
ساماندهی کودکان کار به کجار رسید؟

كودكان كار سامان يافتند؛ رفتند زندان!

۱
۱
كودكان كار سامان يافتند؛ رفتند زندان!
کبنا ؛«کودک کار» به‌عنوان پديده‌اي که همه کشورها با آن مواجهند، از جمله آسيب‌هاي اجتماعي است که دولت‌ها، نهادهاي غيردولتي و تشکل‌هاي مردم‌نهاد براي کاهش آن تلاش مي‌کنند. ايران از جمله کشورهايي است که همواره با اين پديده روبه‌رو و به‌ويژه در يک دهه اخير آمار کودکان کار در آن رو به افزايش بوده است. در کشور ما تعداد نهادهايي که در اين زمينه مسئوليت دارند و بايد براي آن چاره‌انديشي کنند، کم نيست. اما شواهد نشان مي‌دهد که اغلب آنها يا به وظايف خود عمل نمي‌کنند يا قصور دارند. روز پنج شنبه به‌دنبال انتشار گزارش‌ها از حبس شدن 10 کودک کار در زيرزمين اداره بهزيستي شاهين‌شهر، مديرکل بهزيستي استان اصفهان، از برکناري خاطيان اين پرونده خبر داد. طبق گزارش ايسنا، تعدادي از شهروندان شاهين‌شهر روز پنجشنبه متوجه فريادها و درخواست کمک کودکان از زيرزمين اداره بهزيستي اين شهر شدند. پس از تماس با پليس و آتش‌نشاني، ماموران توانستند وارد زيرزمين اداره بهزيستي شوند. آنها دريافتند که 10 کودک کار ساعاتي قبل از آن، از سطح شهر جمع‌آوري شده‌اند. اين کودکان پس از زنداني شدن «بدون مراقب و کوچکترين امکانات» در زيرزمين اين اداره، خواهان کمک بودند.
مرضيه فرشاد، مديرکل بهزيستي استان اصفهان، در اين زمينه گفت: «اين کودکان در جريان طرح ضربتي جمع‌آوري کودکان در ساعت 23 شب پنجشنبه جمع‌آوري و حبس شدند. بر اساس قول قبلي، در مرحله اول، خاطيان اين ماجرا از مسئوليت تعليق شدند. محسن انصاري، موسس و مدير گرمخانه مردمي بي‌خانمان‌هاي اميد نيز گفته است: «اداره بهزيستي شاهين‌شهر مکاني براي نگهداري کودکان جمع‌آوري‌شده نداشته و تنها راهکاري که به ذهن آنها رسيده محبوس کردن کودکان در زيرزمين اداره بوده است.»
تصویر آماری از کودکان کار
بر اساس قانون جمهوري اسلامي، کودکان کار و خياباني بايد جمع‌آوري شوند، ولي اينکه چطور جمع‌آوري و کجا نگهداري شوند، مشخص نيست. او همچنين تاکيد کرد: «به خاطر شيوع کرونا هيچ‌گونه طرح جمع‌آوري افراد کارتن‌خواب، متکديان و کودکان کار نبايد اجرا شود، مگر طرح‌هايي که تحت کنترل و نظارت خاص و با رعايت شيوه‌نامه‌هاي بهداشتي و قرنطينه انجام شود. همان‌طور که اشاره شد، ناهماهنگي ميان دستگاه‌ها يکي از دلايل بروز مشکلات در ساماندهي کودکان کار است، امري که به باور ، مدير اداره بهزيستي شاهين‌شهر و ميمه، تازماني‌که به دستورالعمل واحد نرسد، همچنان با مشکل ربه‌رو خواهد شد. امين عسگري مي‌افزايد: بر اساس مصوبات کارگروه ساماندهي تکدي‌گري، نيروي انتظامي و شهرداري‌ موظف به جمع‌آوري کودکان و نوجوانان متکدي که عمدتا از اتباع خارجه هستند در معابر و اماکن عمومي شاهين شهر شدند، همچنين اداره بهزيستي شهرستان موظف شد به مدت 2 تا 3 ساعت پذيراي اين کودکان بوده و نيروي انتظامي نيز با استقرار مامور در محل اداره بهزيستي، کودکان را به والدينشان در مقابل دريافت گذرنامه، اوراق هويتي و کارت اقامت آنها تحويل دهد. بر اساس مصوبات کارگروه ساماندهي تکدي گري در شاهين‌شهر، تحويل کودکان به والدين با دريافت کارت اقامت و اوراق هويتي امکانپذير بود که در اين راستا مادر يکي از کودکان با فرياد و ايجاد هياهو در محوطه اداره بهزيستي که اين مورد نيز توسط دوربين‌هاي مدار بسته اداره، مستند و ثبت شده است، باعث تشويش اذهان عمومي و ايجاد فضايي متشنج شد. با ورود سازمان آتش نشاني شاهين‌شهر به موضوع و عملکرد ناهماهنگ آن سازمان نيز جو و شرايط بدي به وجود آمد.
برچسب ها :
نام شما

آدرس ايميل شما

ممو
Iran, Islamic Republic of
کاش تو یاسوج سر چهاراها خصوصا جلوی بالترن مرجع نظارتی استان (استانداری
)این کودکان جمع اوری می شدند
مصایب اعتمادزدایی میان دولت و مردم ( به قلم؛ محسن خرامین )

مصایب اعتمادزدایی میان دولت و مردم ( به قلم؛ محسن خرامین )

«اعتماد» از عناصر لازم‌ و ابتدایی حکومت‌داری است که حکومت‌ها باید در خلق و حفظ آن گام ...
اگر بایدن پیروز شود...

اگر بایدن پیروز شود...

بايدن با مطرح کردن بحث موشک‌ها، قصد توافق دارد و قطعا ايران هم خطوط قرمزي براي مذاکره ...
اصلاح‌طلبان در سه راهی انتخاب

اصلاح‌طلبان در سه راهی انتخاب

حزب ندای ایرانیان هم یک طیف نواصلاح‌طلب محسوب می‌شود خواهان حضور در رقابت‌های انتخاباتی ...
1