تاریخ انتشار
پنجشنبه ۴ مهر ۱۳۹۸ ساعت ۱۷:۱۱
کد مطلب : ۴۱۳۲۰۱
مروری بر قتل فجیع جمال خاشقچی؛

​​​​​​​اعتراف بزرگ محمد بن‌ سلمان

۰
​​​​​​​اعتراف بزرگ محمد بن‌ سلمان
کبنا ؛محمد بن سلمان ولیعهد جوان عربستان یک سال پس از جنایت در کنسولگری عربستان در استانبول می‌گوید به دلیل جایگاهی که دارد مسئولیت قتل خاشقچی با اوست، اما تاکید می‌کند از آن بی‌خبر بوده است. این یک اعترافی تاریخی است. عربستانی که هیچ مسئولیتی در این باره قبول نمی کرد حالا ر سطح ولیعهد خود را مسئول یک جنایت می داند.
به گزارش کبنا، مستند، ولی عهد عربستان سعودی قرار است که اول اکتبر (نهم مهر) همزمان با اولین سالگرد قتل خاشقچی از شبکه پی بی اس آمریکا پخش شود.
جمال خاشقچی دوم اکتبر سال گذشته به طرز فجیعی در سفارت عربستان در استانبول به قدرت رسید.
محمد بن سلمان می‌گوید: «این قتل تحت نظارت من صورت پذیرفت. من تمامی مسئولیت را می‌پذیرم، زیرا تحت نظارت من انجام گرفته است.»
او البته اطلاع از قتل خاشقچی را تکذیب کرد. در واقع او می گوید چون مسئولیت اداره کشور با اوست، مسئول قتل خاشقچی نیز اوست.
 محمد بن سلمان در پاسخ به سوال خبرنگار درباره چگونگی امکان وقوع این قتل بدون اطلاع او می‌گوید: «کشور ما ۲۰ میلیون جمعیت دارد و از این میان ۳ میلیون نفر برای دولت کار می‌کنند.»
در ادامه مجری پی‌بی‌اس از ولیعهد عربستان پرسید که آیا قاتلان می‌توانند جنگنده‌های خصوصی دولت را مورد استفاده قرار دهند. محمد بن سلمان در پاسخ گفت: «من مقام‌ها و وزرایی دارم که امور را دنبال می‌کنند و آن‌ها مسئول هستند. آن‌ها مجوز انجام چنین کاری را دارند.»
بن سلمان توضیحی نداده است که آیا این قتل در درون سفارت رخ داده یا جایی دیگر اتفاق افتاده است.
 پیشتر عادل الجبیر، وزیر مشاور در امور خارجی عربستان سعودی در واکنش به گزارش یک کارشناس سازمان ملل متحد که گفته محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان و دیگر مقام‌های بلندپایه این کشور مسئول قتل جمال خاشقجی، روزنامه‌نگار سعودی هستند، گفته بود این گزارش بدون پایه و اساس است.
محمد بن سلمان ولیعهد عربستان سعودی، سیاستمداری جنجالی است که در سه سال اخیر با اقدامات و سیاست هایش به یکی خبرسازترین چهره‌های جهان تبدیل شده است. این ولیعهد جوان به دنبال اصلاحات گسترده اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی در عربستان است، با این حال او به دنبال تثبیت قدرت خود نیز هست.
بن سلمان در اقدامی غیرمتعارف دو ولیعهد را کنار زد و خود جانشین پدرش شد.
در همین راستا او با به راه انداختن جنگ یمن، برخورد‌های ضربتی با شیعیان عربستان، مقابله با فعالان مدنی این کشور، برخورد تند با مخالفان سیاسی خود در درون دستگاه پادشاهی و نهایتا جدال با همسایگان قدرتمند به ویژه ایران و قطر به دنبال آن است فضا را برای به تخت نشستن خود آماده کند.
 بن سلمان پس از روی کارآمدن ترامپ به متحدی مهم برای ایالات متحده آمریکا تبدیل شد. آمریکا در قبال حمایت‌های بی دریغ از پادشاه و ولیعهد عربستان میلیارد‌ها دلار قرارداد تجاری با سعودی‌ها به امضا رسانده است.
نام شما

آدرس ايميل شما

دیپ‌ فیک «ایران من» همایون شجریان و هنرنمایی جمعی از قهرمانان ایران زمین

دیپ‌ فیک «ایران من» همایون شجریان و هنرنمایی جمعی از قهرمانان ایران زمین

جعل عمیق تصاویر و فیلم‌های موجود را بر روی تصاویر یا فیلم‌های منبع قرار می‌دهد و از یک ...
تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

هر چه مجلس کوتاه بیایید، دیگران او را به گوشه رینگ برده و مورد ضرباتی قرار می‌دهند. تخریب‌گران ...
اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

باور بر این است که اختلال عاطفی فصلی به دلیل اختلال در ریتم شبانه روزی بدن رخ می دهد....
1