تاریخ انتشار
سه شنبه ۲۳ بهمن ۱۳۹۷ ساعت ۱۹:۲۶
کد مطلب : ۴۰۷۱۳۰
معاون محیط زیست کهگیلویه و بویراحمد:

اولین تالاب کهگیلویه و بویراحمد ثبت ملی می‌شود

۱
اولین تالاب کهگیلویه و بویراحمد ثبت ملی می‌شود
کبنا ؛معاون فنی اداره کل حفاظت محیط زیست کهگیلویه و بویراحمد از تلاش و اقدامات برای ثبت برم الوان به عنوان نخستین تالاب ملی استان خبر داد.
تالاب‌ها به عنوان یکی از بارزترین زیبایی‌های خلقت، مفیدترین و در عین حال بدبیارترین اکوسیستم‌های طبیعت به شمار می‌روند، این زیستگاه های حیاتی و متنوع از جمله نظام های حیات بخشی هستند که مطلقا جایگزین ندارند, اما هیچ یک از اکوسیستم‌های جهان به اندازه تالاب‌ها صدمات ناشی از برخوردهای سطحی و کوته فکری بشر و تمایلات خودخواهانه انسان محوری را تجربه نکرده‌اند.
بر همین اساس نخستین جلسه و نشست تخصصی اداره کل حفاظت محیط زیست استان با موضوع تالاب برم الوان پتانسیل‌ها و چالش‌ها، بمنظور ثبت برم الوان به عنوان نخستین تالاب ملی استان  در سیزدهمین روز از بهمن ماه 97 و همزمان با روز تالاب در در فرمانداری بهمئی برگزار شد.
در ابتدای این نشست که دستگاه‌های متوالی از جمله فرمانداری و معاونین، امور آب، جهاد کشاورزی، منابع طبیعی، میراث فرهنگی، جوامع محلی، شورا و دهیار روستای الوان حضور داشتند.
جمشید عبدی‌پور معاون فنی اداره کل حفاظت محیط زیست استان گفت: در طول تاریخ زندگی انسان‌ها، تالاب‌ها به عنوان اراضی نامناسب، بی فایده، مضر و بستری برای زندگی وحوش و مأمنی برای حشرات ناقل بیماری‌ها شناخته می‌شدند و یا باتلاقی تصور می‌شد که هر کسی در آن پای بگذارد در کام مرگ فرو می‌رود مجموعه این صفات، انگیزه‌ای جز ستیز دائمی انسان علیه آن بوجود نمی‌آورد.
وی گفت: به همین دلیل رابطه انسان با تالاب‌ها همیشه خصمانه و در جهت تخریب آن بوده است بطوری که مهار تالاب‌ها و تبدیل آنها به گسترههای قابل کشت و کار یا حتی تبدیل آن به اراضی بایر و رها شده از جمله موفقیت‌های جامعه انسانی تلقی می‌شد.
این مسؤول افزود: با توجه به ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های استان اخیرا این اداره‌کل با اقدامات کارشناسی و قانونی، طی مکاتبه‌هایی دریاچه مورزرد زیلایی شهرستان بویراحمد و برم الوان بهمئی را به منظور ثبت در زمره تالاب‌های ملی و بین‌المللی، به سازمان مرکزی معرفی کرده و امیدواریم که با همکاری مردم و مسؤولین به این مهم دست یابیم.
وی با تاکید براینکه تاکنون در استان تالابی ثبت نشده است گفت: محیط زیست استان تمام تلاش خود را برای ثبت ملی این موهبت الهی بکار خواهند بست و با رایزنی‌های صورت گرفته امیدواریم که در آینده‌ای نزدیک  این برم به عنوان نخستین تالاب استان ثبت ملی گردد.
نام شما

آدرس ايميل شما

تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

هر چه مجلس کوتاه بیایید، دیگران او را به گوشه رینگ برده و مورد ضرباتی قرار می‌دهند. تخریب‌گران ...
اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

باور بر این است که اختلال عاطفی فصلی به دلیل اختلال در ریتم شبانه روزی بدن رخ می دهد....
سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در مصاحبه‌اش اشاره کرد که از 16 میلیون واکسن آنفولانزای ...
به نظر شما کدام دانشگاه سال 1402 در استان کهگیلویه و بویراحمد عملکردی بهتری داشته است؟
دانشگاه یاسوج
دانشگاه علوم پزشکی
دانشگاه آزاد اسلامی
دانشگاه پیام‌نور
دانشگاه علمی کاربردی
دانشگاه فنی و حرفه‌ای
هیچ کدام
1