کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

معاون محیط زیست کهگیلویه و بویراحمد:

اولین تالاب کهگیلویه و بویراحمد ثبت ملی می‌شود

23 بهمن 1397 ساعت 19:26

با توجه به ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های استان اخیرا این اداره‌کل با اقدامات کارشناسی و قانونی، طی مکاتبه‌هایی دریاچه مورزرد زیلایی شهرستان بویراحمد و برم الوان بهمئی را به منظور ثبت در زمره تالاب‌های ملی و بین‌المللی، به سازمان مرکزی معرفی کرده و امیدواریم که با همکاری مردم و مسؤولین به این مهم دست یابیم.


معاون فنی اداره کل حفاظت محیط زیست کهگیلویه و بویراحمد از تلاش و اقدامات برای ثبت برم الوان به عنوان نخستین تالاب ملی استان خبر داد.
تالاب‌ها به عنوان یکی از بارزترین زیبایی‌های خلقت، مفیدترین و در عین حال بدبیارترین اکوسیستم‌های طبیعت به شمار می‌روند، این زیستگاه های حیاتی و متنوع از جمله نظام های حیات بخشی هستند که مطلقا جایگزین ندارند, اما هیچ یک از اکوسیستم‌های جهان به اندازه تالاب‌ها صدمات ناشی از برخوردهای سطحی و کوته فکری بشر و تمایلات خودخواهانه انسان محوری را تجربه نکرده‌اند.
بر همین اساس نخستین جلسه و نشست تخصصی اداره کل حفاظت محیط زیست استان با موضوع تالاب برم الوان پتانسیل‌ها و چالش‌ها، بمنظور ثبت برم الوان به عنوان نخستین تالاب ملی استان  در سیزدهمین روز از بهمن ماه 97 و همزمان با روز تالاب در در فرمانداری بهمئی برگزار شد.
در ابتدای این نشست که دستگاه‌های متوالی از جمله فرمانداری و معاونین، امور آب، جهاد کشاورزی، منابع طبیعی، میراث فرهنگی، جوامع محلی، شورا و دهیار روستای الوان حضور داشتند.
جمشید عبدی‌پور معاون فنی اداره کل حفاظت محیط زیست استان گفت: در طول تاریخ زندگی انسان‌ها، تالاب‌ها به عنوان اراضی نامناسب، بی فایده، مضر و بستری برای زندگی وحوش و مأمنی برای حشرات ناقل بیماری‌ها شناخته می‌شدند و یا باتلاقی تصور می‌شد که هر کسی در آن پای بگذارد در کام مرگ فرو می‌رود مجموعه این صفات، انگیزه‌ای جز ستیز دائمی انسان علیه آن بوجود نمی‌آورد.
وی گفت: به همین دلیل رابطه انسان با تالاب‌ها همیشه خصمانه و در جهت تخریب آن بوده است بطوری که مهار تالاب‌ها و تبدیل آنها به گسترههای قابل کشت و کار یا حتی تبدیل آن به اراضی بایر و رها شده از جمله موفقیت‌های جامعه انسانی تلقی می‌شد.
این مسؤول افزود: با توجه به ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های استان اخیرا این اداره‌کل با اقدامات کارشناسی و قانونی، طی مکاتبه‌هایی دریاچه مورزرد زیلایی شهرستان بویراحمد و برم الوان بهمئی را به منظور ثبت در زمره تالاب‌های ملی و بین‌المللی، به سازمان مرکزی معرفی کرده و امیدواریم که با همکاری مردم و مسؤولین به این مهم دست یابیم.
وی با تاکید براینکه تاکنون در استان تالابی ثبت نشده است گفت: محیط زیست استان تمام تلاش خود را برای ثبت ملی این موهبت الهی بکار خواهند بست و با رایزنی‌های صورت گرفته امیدواریم که در آینده‌ای نزدیک  این برم به عنوان نخستین تالاب استان ثبت ملی گردد.


کد مطلب: 407130

آدرس مطلب :
https://www.kebnanews.ir/news/407130/اولین-تالاب-کهگیلویه-بویراحمد-ثبت-ملی-می-شود

کبنانیوز
  https://www.kebnanews.ir

1