تاریخ انتشار
يکشنبه ۱۴ مرداد ۱۳۹۷ ساعت ۱۴:۰۴
کد مطلب : ۴۰۲۰۱۱
گزارش:

تنش آبی شدید در روستاهای گچساران / آبرسانی با تانکر

۰
تنش آبی شدید در روستاهای گچساران / آبرسانی با تانکر
کبنا ؛
بافرا رسیدن فصل تابستان  و گرما تعدادی از روستاهای گچساران با معضل کم آبی مواجه شده‌اند.
کمبود آب، اُفت فشار آب، کاهش بارندگی و خشکسالی  در  چند سال گذشته  موجب شده  تا  برخی از روستاهای  این شهرستان که به وسیله آب قنات و چشمه‌ها تامین می‌شدند با مشکل کمبود آب مواجه شوند.
عبدالرحیم رحیمی اظهار کرد:  با توجه به کاهش بارندگی  و افت فشار آب   تعدادی از روستاهای گچساران  با تنش کم آبی مواجه شده‌اند.
 وی  افزود: طی بازدیدی که با حضور بخشدار، رئیس جهادکشاورزی و رئیس آبفار گچساران از مناطق روستایی از جمله شیخ خواجه، هسته کوه، پیرسبز،  بیزگه و روستای نارک  صورت گرفته  و در جهت رفع مشکل کم آبی این مناطق روستایی چاره اندیشی شد.
فرماندار گچساران افزود: متاسفانه این روستاها به دلیل کاهش بارندگی و افت فشار آب با مشکل کمبود آب مواجه هستند.

 وی  اذعان کرد: بخش عمده‌ای از آب آشامیدنی مناطق روستایی این شهرستان از سفره‌های زیرزمینی و از طریق چاه‌های عمیق و نیمه عمیق تأمین می‌شود که با رسیدن فصل تابستان  و گرمای بی‌سابقه این چشمه‌ها و چاه‌ها کم آب و یا خشک شده و نیاز به آبرسانی دارند.
 این مسوول با بیان اینکه روستاهای شیخ خواجه، هسته کوه، پیرسبز،  بیزگه و روستای نارک دارای جمعیتی کمتر از 10 خانوار هستند، ابراز کرد: برای رفع این معضل کم آبی در این روستاها تمهیداتی اندیشیده شده است.
 رحیمی  با اشاره به اینکه اهالی این روستاها به شغل دامپروری و کشاورزی فعالیت دارند، ابراز کرد: در فصل تابستان  برای تامین آب این مناطق یک مخزن جدید الاحداث 20 هزار متر مکعبی آب  که به وسیله تانکر آبگیری شود، تامین خواهد شد.
فرماندار گچساران ادامه داد: همچنین پیش‌بینی شده در سالجاری برای بهسازی و بازسازی چشمه‌ها  در این مناطق اعتباراتی تخصیص داده شود.
 وی گفت: اعتباری افزون بر 2 میلیارد و پانصد میلیون  برای بازسازی چشمه ها و قنات‌های در اطراف روستاها و تعمیر لوله‌ها و پمپاژ مخزن آب این روستاها  در نظر گرفته شده است.
رحیمی با بیان اینکه هم اکنون تعداد 13 روستای گچساران  با جمعیتی قریب بر 360 خانوار که  یک هزار و 987 نفر جمعیت این روستاها را تشکیل می‌دهند  به وسیله دو تانکر آبرسانی می‌شوند، عنوان کرد:  روزانه 36 هزار لیتر آب آشامیدنی شرب سالم به وسیله تانکر بین آن‌ها توزیع می‌شود.

پیش از آن رئیس جهاد کشاورزی گچساران گفت: با توجه به خشکسالی و کاهش بارندگی اخیر در شهرستان اکثر چشمه ها و چاه‌های کشاورزی منطقه پشه‌کان خشک شده که خطر از بین رفتن باغات قدیم و جدید را به دنبال خواهد داشت.
 رئیس جهاد کشاورزی گچساران با بیان اینکه برای آبیاری اراضی کشاورزی پشه کان اختصاص یک چاه آهکی آب و فاضلاب در حوزه امامزاده جعفر  نیاز است، گفت: با موافقت فرماندار و تامین اعتبار در جهت تجهیز و اجرای شبکه انتقال آب مساعدت لازم صورت گیرد.
 وی  با اشاره به اینکه با توجه به بازدید میدانی که از مناطقی که به دلیل خشکسالی  با مشکل کمبود آب مواجه شده‌اند، ابراز کرد: 375 هکتار از باغات گچساران در معرض تنش آبی قرار گرفته‌اند.

 مرادی اذعان کرد:  باغات روستاهایی از جمله  منطقه باباکلان 25 هکتار، منطقه بویراحمد گرمسیری شامل روستاهای اسپر، مارین، شامبراکان، دیل، آرو، نازمکان به متراژ 120 هکتار، منطقه ابدالان شامل چمو، شیخ خواجه، نارک، هسته کوه به متراژ 150 هکتار و منطقه آب توت، چهاربیشه و دشت مور به متراژ 80 هکتار در معرض تنش آبی قرار گرفته‌اند.
 رئیس اداره جهاد کشاورزی اذعان کرد: برای آبیاری این باغات در شهرستان گچساران مبلغ 50 میلیون تومان  اختصاص داده شده است.
 وی گفت: با تامین اعتبار اجاره 3 دستگاه تانکر  20 هزار لیتری برای آبیاری باغات در شهرستان گچساران انجام خواهد گرفت.
نام شما

آدرس ايميل شما

تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

هر چه مجلس کوتاه بیایید، دیگران او را به گوشه رینگ برده و مورد ضرباتی قرار می‌دهند. تخریب‌گران ...
اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

باور بر این است که اختلال عاطفی فصلی به دلیل اختلال در ریتم شبانه روزی بدن رخ می دهد....
سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در مصاحبه‌اش اشاره کرد که از 16 میلیون واکسن آنفولانزای ...
1