تاریخ انتشار
يکشنبه ۳۰ ارديبهشت ۱۳۹۷ ساعت ۰۰:۵۳
کد مطلب : ۴۰۰۰۸۱
در خانه هنرمندان بر روی دیوار رفت

زندگی عشایر کهگیلویه‌وبویراحمد در تهران

۲
۰
زندگی عشایر کهگیلویه‌وبویراحمد در تهران
کبنا ؛ در این نمایشگاه که به همت و موسسه "رادنواندیش" و حوزه هنری کهگیلویه و بویراحمد برگزار می‌شود، آثار عکس اسحاق آقایی با موضوع زندگی عشایر بویراحمدی و قشقایی در معرض دید مخاطبان قرار می‌گیرد.
زندگی، اقتصاد و معیشت، کوچ، صنایع دستی و آیین‌های عشایر کهگیلویه و بویراحمد در این نمایشگاه به نمایش گذاشته می‌شود.
آیین افتتاحیه این نمایشگاه روز جمعه ساعت 5 عصر در خانه هنرمندان تهران با حضور مسئولان استانی و کشوری برگزار خواهد شد و تا یک هفته دایر خواهد بود.
کهگیلویه و بویراحمد بخشی از زاگرس مرکزی است که به دلیل داشتن دو نوع آب‌وهوای متفاوت در کنار هم، یکی از زیستگاه‌های عشایر در طول تاریخ بوده است. بهارها و پاییزها که به نیمه می‌رسند، کوچ عشایر استان آغاز می‌شود و از قشلاق به ییلاق و از ییلاق به قشلاق می‌روند و این حرکت جمعی هرساله ادامه دارد.
با این حال هرساله از جمعیت عشایری کشور کاسته می‌شود و در طی سالهای گذشته نیمی از عشایر کوچرو در این استان نیز دست از زندگی عشایری کشیده‌اند. به‌رغم افزایش جمعیت، عشایر کهگیلویه و بویراحمد از 22 هزار خانوار در سال 1346 به 11 هزار در سالهای گذشته کاهش یافته است.
به نظر می‌رسد زیست عشایری با 212 هزار و 600 خانوار و جمعیت یک میلیون و 200 هزار نفری در قالب 552 طایفه در کشور، در حال زوال و تبدیل شدن به زیست روستایی و شهری است که این تغییر بی هزینه نیست و بسیاری از خرده فرهنگها، آیین‌ها، سنت‌ها و زیبایی‌های این نوع زندگی به فراموشی می‌رود.
آقایی عکاس این مجموعه در این خصوص می‌گوید: عکاسی از عشایر برای من یک جوشش فرهنگی است و درروزگاری که مدرنیته در تمام ساختارهای جامعه رسوخ یافته و زندگی ایلی نیز بی تاثیر از آن نیست برای من که خود این نوع زندگی را تجربه کرده‌ام فراموش آینها و باورهای ایلی در این رهگذر سخت است و همین
 
عکس‌های زندگی عشایر استان در خانه هنرمندان تهران بر روی دیوار رفت
 استاندار کهگیلویه و بویراحمد در افتتاحیه این نمایشگاه گفت: کهگیلویه و بویراحمد مهد فرهنگ، تمدن و تاریخ است.
 علی محمد احمدی افزود: زندگی در استان نشان از سازگاری با دشواری‌های طبیعت است و مردم ما با وجود همه دشواری‌ها سالها با عزت و افتخار زندگی کرده‌اند.
  احمدی ابراز داشت: مردم استان ما سبکی از زندگی ایرانی اسلامی را به نمایش گذاشته‌اند.
 احمدی با اشاره به نمایشگاه برگزار شده، افزود: این نمایشگاه معرف سادگی، صلابت، صداقت و پاکی مردمان دنا است.
 رئیس حوزه هنری کهگیلویه و بویراحمد در حاشیه افتتاح این نمایشگاه گفت: این نمایشگاه با هدف معرفی فرهنگ غنی عشایر استان و همچنین بستر سازی برای رشد و شکوفایی توانایی هنرمندان استان روی دیوار رفته است.
 شریف اسلامی افزود: زندگی عشایری با جاذبه‌های فرهنگی و اجتماعیش روز به روز در حال زوال بوده و هدفگذاری برای احیا و حفظ این ظرفیت‌های ارزشمند ضروری است.
  
اسلامی تصریح کرد: از جمله اهداف برگزاری چنین نمایشگاهی معرفی هرچه بهتر آداب و سنن عشایر استان است.
 رئیس حوزه هنری استان خاطرنشان کرد: دغدغه ما در این محور، حفظ و احیای منش‌ها و فضیلت‌های جامعه عشایری همچون شجاعت، دین مداری، قناعت، مهمان نوازی و ... است.
 
وی ابراز داشت: بی شک پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی ناشی از رشد شهر نشینی، تهاجم فرهنگی و هویت گریزی در جامعه، تنها با تقویت مؤلفه‌های هویتی جامعه امکان پذیر است.


 
نام شما

آدرس ايميل شما

آشنا
Iran, Islamic Republic of
بیشتر عکس های یادگاری بود تا یک نمایشگاه عکس استان
آشنا
Iran, Islamic Republic of
بیشتر عکس های یادگاری بود تا یک نمایشگاه عکس استان
تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

هر چه مجلس کوتاه بیایید، دیگران او را به گوشه رینگ برده و مورد ضرباتی قرار می‌دهند. تخریب‌گران ...
اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

باور بر این است که اختلال عاطفی فصلی به دلیل اختلال در ریتم شبانه روزی بدن رخ می دهد....
سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در مصاحبه‌اش اشاره کرد که از 16 میلیون واکسن آنفولانزای ...
1