کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

در خانه هنرمندان بر روی دیوار رفت

زندگی عشایر کهگیلویه‌وبویراحمد در تهران

30 ارديبهشت 1397 ساعت 0:53

نمایشگاه عکس زندگی عشایر کهگیلویه و بویراحمد با عنوان «چیزی شبیه زندگی» در خانه هنرمندان تهران بر روی دیوار می‌رود.


 در این نمایشگاه که به همت و موسسه "رادنواندیش" و حوزه هنری کهگیلویه و بویراحمد برگزار می‌شود، آثار عکس اسحاق آقایی با موضوع زندگی عشایر بویراحمدی و قشقایی در معرض دید مخاطبان قرار می‌گیرد.
زندگی، اقتصاد و معیشت، کوچ، صنایع دستی و آیین‌های عشایر کهگیلویه و بویراحمد در این نمایشگاه به نمایش گذاشته می‌شود.
آیین افتتاحیه این نمایشگاه روز جمعه ساعت 5 عصر در خانه هنرمندان تهران با حضور مسئولان استانی و کشوری برگزار خواهد شد و تا یک هفته دایر خواهد بود.
کهگیلویه و بویراحمد بخشی از زاگرس مرکزی است که به دلیل داشتن دو نوع آب‌وهوای متفاوت در کنار هم، یکی از زیستگاه‌های عشایر در طول تاریخ بوده است. بهارها و پاییزها که به نیمه می‌رسند، کوچ عشایر استان آغاز می‌شود و از قشلاق به ییلاق و از ییلاق به قشلاق می‌روند و این حرکت جمعی هرساله ادامه دارد.
با این حال هرساله از جمعیت عشایری کشور کاسته می‌شود و در طی سالهای گذشته نیمی از عشایر کوچرو در این استان نیز دست از زندگی عشایری کشیده‌اند. به‌رغم افزایش جمعیت، عشایر کهگیلویه و بویراحمد از 22 هزار خانوار در سال 1346 به 11 هزار در سالهای گذشته کاهش یافته است.
به نظر می‌رسد زیست عشایری با 212 هزار و 600 خانوار و جمعیت یک میلیون و 200 هزار نفری در قالب 552 طایفه در کشور، در حال زوال و تبدیل شدن به زیست روستایی و شهری است که این تغییر بی هزینه نیست و بسیاری از خرده فرهنگها، آیین‌ها، سنت‌ها و زیبایی‌های این نوع زندگی به فراموشی می‌رود.
آقایی عکاس این مجموعه در این خصوص می‌گوید: عکاسی از عشایر برای من یک جوشش فرهنگی است و درروزگاری که مدرنیته در تمام ساختارهای جامعه رسوخ یافته و زندگی ایلی نیز بی تاثیر از آن نیست برای من که خود این نوع زندگی را تجربه کرده‌ام فراموش آینها و باورهای ایلی در این رهگذر سخت است و همین
 
عکس‌های زندگی عشایر استان در خانه هنرمندان تهران بر روی دیوار رفت
 استاندار کهگیلویه و بویراحمد در افتتاحیه این نمایشگاه گفت: کهگیلویه و بویراحمد مهد فرهنگ، تمدن و تاریخ است.
 علی محمد احمدی افزود: زندگی در استان نشان از سازگاری با دشواری‌های طبیعت است و مردم ما با وجود همه دشواری‌ها سالها با عزت و افتخار زندگی کرده‌اند.
  احمدی ابراز داشت: مردم استان ما سبکی از زندگی ایرانی اسلامی را به نمایش گذاشته‌اند.
 احمدی با اشاره به نمایشگاه برگزار شده، افزود: این نمایشگاه معرف سادگی، صلابت، صداقت و پاکی مردمان دنا است.
 رئیس حوزه هنری کهگیلویه و بویراحمد در حاشیه افتتاح این نمایشگاه گفت: این نمایشگاه با هدف معرفی فرهنگ غنی عشایر استان و همچنین بستر سازی برای رشد و شکوفایی توانایی هنرمندان استان روی دیوار رفته است.
 شریف اسلامی افزود: زندگی عشایری با جاذبه‌های فرهنگی و اجتماعیش روز به روز در حال زوال بوده و هدفگذاری برای احیا و حفظ این ظرفیت‌های ارزشمند ضروری است.
  
اسلامی تصریح کرد: از جمله اهداف برگزاری چنین نمایشگاهی معرفی هرچه بهتر آداب و سنن عشایر استان است.
 رئیس حوزه هنری استان خاطرنشان کرد: دغدغه ما در این محور، حفظ و احیای منش‌ها و فضیلت‌های جامعه عشایری همچون شجاعت، دین مداری، قناعت، مهمان نوازی و ... است.
 
وی ابراز داشت: بی شک پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی ناشی از رشد شهر نشینی، تهاجم فرهنگی و هویت گریزی در جامعه، تنها با تقویت مؤلفه‌های هویتی جامعه امکان پذیر است.


 


کد مطلب: 400081

آدرس مطلب :
https://www.kebnanews.ir/news/400081/زندگی-عشایر-کهگیلویه-وبویراحمد-تهران

کبنانیوز
  https://www.kebnanews.ir

1