تاریخ انتشار
سه شنبه ۱۴ شهريور ۱۴۰۲ ساعت ۱۰:۲۲
کد مطلب : ۴۶۶۶۲۹
کبنا گزارش می‌دهد

مجمع عاشقان درکربلا؛ خروج ۳ ميليون و ۷۰۰ هزار زائر اربعين از مرزهاي شش‌گانه تا دوشنبه

۰
کبنا ؛گروه اجتماعي| بار ديگر كربلاي معلي ميليون‌ها عاشق نماد آزادگي بشريت را فراخواند و شيعيان از كشورهاي مخلتف دنيا عازم عراق شدند؛ آخرين آمار رسمي مي‌گويد كه تا روز دوشنبه ۱۳ شهريور بيش از ۳ ميليون و ۷۰۰ هزار نفر از مرزهاي شش‌گانه ايران و عراق عازم اين كشور شدند و اين ‌در حالي است كه پيش‌بيني مي‌شود در يكي، دو روز پيش‌رو اين روند با شيب‌ تندتري ادامه پيدا كند. همين ديروز سخنگوي پليس از بازگشت يك ميليون و ۷۰۰ هزار زائر اربعين حسيني از طريق مرز‌هاي زميني به كشور خبر داد. سردار سعيد منتظر المهدي كه در مرز مهران بود در توضيح گفت: تاكنون سه ميليون و 700 هزار نفر از مرز‌هاي كشور خارج شده و تاكنون يك ميليون و 700 هزار نفر وارد كشور شده‌اند. او افزود: امسال با مديريت سفر اربعين توسط خود زائران شاهد ازدحام در مرز‌هاي كشور نبوديم و همچنين با تعاملات خوبي كه با كشور عراق انجام شد، امسال معطلي در گيت‌هاي ورودي كشور عراق به كمترين زمان كاهش پيدا كرد. از نكات مهم سخنان تازه سخنگوي پليس كاهش زمان بررسي گذرنامه‌هاي زوار در گيت‌هاي ورودي و خروجي مرز‌هاي كشور بود كه در اين باره گفت: زمان ايستايي زوار در مرز مهران امسال حدود چهار ثانيه بوده است.
علاوه ‌بر اين همين ديروز مدير گذرگاه‌هاي مرزي عراق آمار زائراني را كه تاكنون از طريق مرزهاي مختلف زميني و هوايي وارد عراق شده‌اند، اعلام كرد. به نقل از خبرگزاري رسمي عراق (واع)، عمر الوائلي، مدير گذرگاه‌هاي مرزي عراق ديروز (دوشنبه ۱۳ شهريور) در اظهاراتي گفت: ورود و خروج زائران از مرزهاي زميني و هوايي به‌ خوبي در حال انجام است. او گفت كه تاكنون بيش از ۳ و نيم ميليون زائر از طريق مرزهاي زميني و هوايي وارد خاك عراق شده‌اند تا در مراسم اربعين شركت كنند. الوائلي گفت كه خروج زائران از كشور عراق نيز آغاز شده است و روزانه شاهد خروج ۱۵۰ هزار زائر از گذرگاه زرباطيه (مهران) هستيم. مدير سازمان گذرگاه‌هاي مرزي عراق همچنين گفت كه از مرز شلمچه نيز تقريبا ۸۰۰ هزار زائر وارد خاك عراق شده‌اند و خروج از طريق اين مرز نيز در سطح بالاست. او افزود: همچنين تاكنون ۴۰۰ هزار زائر از طريق گذرگاه الشيب (چذابه) و ۳۵۰ زائر از طريق گذرگاه المنذريه (خسروي) وارد عراق شده‌اند. الوائلي گفت كه مجموع سه گذرگاه مرزي موجود در اقليم كردستان عراق نيز شاهد ورود بيش از ۱۰۰ هزار زائر بودند كه ۶۵ هزار نفر از آنها از طريق گذرگاه عمران‌خان وارد شدند. اين مسوول عراقي در ادامه گفت كه ۱۸۰ هزار زائر نيز از طريق فرودگاه نجف وارد عراق شده‌اند. به تازگي نيز نصيف الخطابي، استاندار كربلا در گفت‌وگويي تلويزيوني آمار كلي زائراني را كه از زمان آغاز زيارت اربعين تا روز يكشنبه وارد استان كربلا شده‌اند، ۱۴ ميليون تن اعلام كرد. الخطابي اظهار كرد: زيارت اربعين سال جاري بزرگ‌ترين زيارت در طول چند سال اخير است. استاندار كربلا در ادامه گفت: نخست وزير (محمد شياع السوداني) به صورت مستقيم بر برنامه‌هاي زيارت اربعين نظارت دارد، هيات حج نيز به دستور ايشان هزار دستگاه اتوبوس را به جابه‌جايي زائران در محور جنوبي اختصاص داد. او تاكيد كرد: همچنين به دستور نخست وزير امكانات تمامي استان‌ها براي جابه‌جايي زائران به كار گرفته شدند و هر خانه‌اي در كربلا به يك موكب و هيات تبديل شده است.
عاشقی در عمود سلام
به گزارش کبنا، در عمود ۱۴۰۷ جایی که برای اولین بار چشم زائران پیاده مسیر نجف در ورودی کربلا به بارگاه منور قمربنی هاشم (علیه‌السلام) باز می‌شود؛ صحنه‌های زیبا و معنوی را می‌بینیم؛ آنگاه که زائر خسته از مسیر به ناگاه چشمش گنبد و گلدسته حرم مطهر ابوالفضل العباس (علیه‌السلام) را قاب می‌گیرد و اشک اشتیاق بر گونه‌هایش جاری می‌شود. عمود ۱۴۰۷ اولین نقطه‌ای است که زائران پیاده مسیر نجف به کربلا چشمانشان به گنبد قمر بنی هاشم می‌افتد که لحظاتی در این عمود توقف کرده و اولین سلام را به سید و سالار شهیدان و حضرت ابوالفضل العباس (علیه‌السلام) می‌دهند.
نام شما

آدرس ايميل شما

ابتلای ترانه علیدوستی به یک بیماری با منشا نامشخص؟

ابتلای ترانه علیدوستی به یک بیماری با منشا نامشخص؟

مادر ترانه علیدوستی در صفحه‌ی شخصی خود در اینستاگرام اعلام کرد که این بازیگر مشهور به ...
مشکل ۵۰ ساله بازنشستگان حل شد

مشکل ۵۰ ساله بازنشستگان حل شد

با پیگیری سازمان بازرسی کل کشور، معضل چندین ساله بازنشستگان کشوری در خصوص تأخیر در برقراری ...
مشکل تعطیلی پنجشنبه‌

مشکل تعطیلی پنجشنبه‌

اگر قدرت اقتصادی ما به شکلی بود که پول ملی ما «ریال» از ارز‌های مسلط بر بازار‌های بین ...
1