تاریخ انتشار
شنبه ۶ بهمن ۱۳۹۷ ساعت ۲۱:۴۴
کد مطلب : ۴۰۶۷۳۵
کبنا گزارش می‌دهد

چشمه ای که جوشید و نماز شکری که برگزار شد/ انتظارات مردم روستای سراب‌بیز باشت از مسئولان

۵
کبنا ؛روز پنجشنبه (4 /11/ 97) در یکی از روستاهای پرقدمت شهرستان باشت و گچساران نماز شکرگزاری برای بارندگی‌های اخیر و جوشیدن چشمه روستا برگزار شد. بجا آوردن نماز شکرگذاری در این روستا سبقه تاریخی دارد، مردم روستای سرابیز بر اساس اعتقادات و باورهایشان برای سپاسگذاری از خداوند نعمت دهنده هر ازگاه چنین مراسمی را برگزار می‌کنند، احیاناً اگر ماه‌های کم بارانی را پشت سربگذارند یا مشکلی برای مردم پیش بیاید زنان آش می‌پزند، سفره‌ای پهن می‌کنند، با صفا و صمیمیت در جوار امامزاده جمع می‌شوند و برای حل مشکل دست به دعا بلند می‌کنند.  
بهار و تابستان گذشته تا اواخر مهرماه مردم روستای سرابیز به دلیل کم آبی و قحطی با مشکلات بسیاری مواجه بودند. مردمی که همه سرمایه‌شان زمین‌های کشاورزی‌شان است می گویند به دلیل قحطی و کمبود آب در تابستان گذشته زمین‌هایشان خشک شد، هر کسی که در توانش بود برای زمینش چاه حفر کرد، کسی هم که نتوانست زمینش خشک شد. حتی آب شربی که تراکتورها به روستا می‌آوردند قیمت منصفانه‌ای نداشت و به قیمت سی هزارتومان به آنها فروخته می‌شد.
باغ‌های بزرگ پرتقال و لیمو که روزی حداقل 6 تانکر آب نیاز دارد به دلیل کم آبی و هزینه زیاد خرید آب از بین رفته‌اند، اهالی روستا می گویند: یک تانکر دوهزار لیتری 50 هزار تومان است، چندبار در هفته باید برای خرید آب هزینه می‌کردیم و آب پای درخت‌ها می‌ریختیم ولی فایده نداشت، از پس هزینه برنیامدیم، هیچ مسئولی هم توجه نکرد و درخت‌ها خشک شده است.
مردم روستا می گویند تابستان هیچ آبی برای استفاده شخصی نداشتیم، چاه خشک شده بود و مجبور بودیم هر چند روز یکبار برای استحمام و نظافت شخصی به گچساران نزد فامیل و آشنا برویم. هر هفت روز یکبار حدود یک ساعت آب باز می‌شد، الان هم درست است که چشمه درآمده ولی هنوز هم کم آبی وجود دارد و آب را هر دو سه روز یکبار در اختیار داریم.
یکی از توقعاتی که مردم داشته‌اند این بوده که قرار بوده تعهدی دوطرفه شکل بگیرد و در قبال آبرسانی آب شرب سرابیز به روستاهای اطراف، انتقال آب کشاورزی از روستاهای اطراف به سرابیز اقدامی صورت بگیرد که این اتفاق نیفتاد و این موضوع لاینحل و در ابهامی فرو رفت و به آن پرداخته نشد.
سیدحبیب فرشادنژاد رئیس شورای اسلامی روستای سرابیز درباره مراسم ادای نماز شکرگذاری گفت: علاوه بر اینکه 6 سال از خشک شدن آب چشمه می‌گذرد، حتی تابستان گذشته چاه‌های آب هم خشک شد، و مردم روستا با مشکلات زیادی در زمینه تامین آب مواجه بودند. به پاس جوشیدن دوباره چشمه و برای شکرگذاری از خداوند مهربان مراسم جمعی شکرگذاری را برگزار کردیم.
سیدحشمت الله حسینی عضو شورای اسلامی روستا درباره کم آبی‌ها گفت: برنج کاری و شالی زارهای روستا از بین رفته است، تابستان هیچ کدام از تلمبه‌ها آب نداشت. الان وضعیت کمی بهتر شده است ولی باز هم مشکل کم آبی وجود دارد.
حسینی با اشاره به اینکه داخل روستا سدی برای آب‌های سطحی احداث شده گفت: از جهادکشاورزی انتظار می‌رود فکری برای مهار آبهای سطحی بکند، همینطور الان زمین‌های کشاورزی سیل بند ندارند، در حالی که برخی روستاهای اطراف مثل تلچگاه سیل بند دارند. تمام خاک‌های زمین‌ها به خاطر بارش‌های اخیر شسته و نابود شده، جهادکشاورزی باید برای این مسائل فکری کند و جلوی فرسایش خاک گرفته شود.
فرشادنژاد رئیس شورای اسلامی روستا به ظرفیت‌های روستای سرابیز و کاستی‌ها اشاره کرد و گفت: با توجه به اینکه سرابیز روستای زیارتی است و طبیعت زیبایی هم دارد، پتانسیل خوبی برای گردشگری دارد، پارکی در اطراف چشمه احداث کردیم، تا حدود 40 درصد پروژه توسط پیمانکار انجام شده ولی به دلیل نبود بودجه کار نیمه تمام مانده است. با توجه به آنکه روزانه حدود هزار نفر گردشگر به روستا وارد می‌شوند و به این لحاظ روستا پتانسیل بالایی برای جذب  گردشگر دارد انتظار ما از مسئولان و نماینده محترم این است که برای پیشبرد این پارک اعتبار لازم را درنظر بگیرند.
فرشادنژاد در ادامه گفت: جاده امامزاده خاکی هست و علارغم پیگیری‌های زیاد هنوز برای آسفالت جاده اقدامی نکرده‌اند. همچنین پس از گذشت 30 سال هنوز پل ارتباطی برای جاده اصلی روستای سرابیز، کلگه احداث نشده است که مردم بخصوص در زمان بارندگی و جاری شدن سیل با مشکلات رفت و آمد مواجهه هستند.
رئیس شورای اسلامی روستا در انتها گفت: با توجه به آنکه جمعیت روستا بالغ بر هزار نفر است و هر روزه گردشگران زیادی از طبیعت روستا استفاده می‌کنند انتظار است درمانگاهی برای روستا احداث شود. در حال حاضر دو بهورزی که در خانه بهداشت روستا مشغول به کار بودند بازنشسته شده‌اند و خدماتی که خانه بهداشت به مردم می‌دهد بسیار محدود است.  
با توجه به آنکه روستای سرابیز ساکنان زیادی دارد و حتی طی سالیان گذشته از روستاهای همجوار به این روستا مهاجرت‌هایی صورت گرفته و به دلیل طبیعت زیبا و زیارتی بودن آن، مردم روستا این انتظار را از مسئولان روستا، جهادکشاورزی، نماینده شهرستان و دیگر مسئولان شهرستان دارند که برای حل مشکلات کشاورزی، معیشتی، کم آبی‌ها و دیگر مشکلات مطرح شده روستا تلاش بیشتری صورت دهند، با درنظرگرفتن این مسئله که کم آبی هنوز هم وجود دارد و این زمستان و بارش‌های باران تمام می‌شود و تابستان دوباره در راه است.
گفتنی است روستای سرابیز از توابع شهرستان گچساران بالغ بر هزار نفر جمعیت و 280 خانوار، روستایی سیاحتی زیارتی است که غالب ساکنان آن سادات هستند و در جوار امامزاده سیدمحمد (ع) سکنی گزیده‌اند. در رابطه با شجره طیبه امامزاده سید محمد (ع) آنچه اولاد آن اعتقاد دارند، ایشان را منتسب به نوادگان حضرت امام سجاد (ع) می‌دانند.

..............................
عکاس: سحر صفری
 
نام شما

آدرس ايميل شما

سید ضیا
Iran, Islamic Republic of
با عرض سلام و ادب، متن خبر بسیار خوب و با قلمی شیوا و گیرا تنظیم شده و هم جنبه های خبری مربوط به برنامه ی نماز شکر کار شده است و هم حرف دل مردم روستای سرآب بیز در رابطه با مشکلات مربوطه منعکس شده است، با تشکر از عزیزان دست اندرکار این خبر
سیده زهرا
Iran, Islamic Republic of
تشکر از شما سیده زهرا بخاطر انعکاس این خبر و بیان مشکلاتی که نه تنها اعضای فامیل ، بلکه مردم منطقه هم در سفرشون به سراب بیز به عینه شاهدش بودند .
این مشکلات در تابستونی که گذشت مردم رو به ستوه آورد . نبود آب شرب و به تبع اون سختی فراهم نمودن آب برای خوردن ، خود معظل بزرگی بود طوری که حتی آب خوردن رو از باشت خریداری میشد .
حالا اما به لطف خدا و بارش رحمتهای الهی ، چشمه ی سراب بیز بعد از شش سال خشکی جوشیده و مردم صبور این دیار به شکرانه ی لطف پروردگارشون ، کنار چشمه نماز شکر بجا آوردند .
بسیار ممنونیم از تلاش شما و حسن نیتتون برای انعکاس این خبر . باشد که مسئولین مربوطه با انعکاس این خبر ، فکری به حال مردم سراب بیز بکنند و این وضعیت را به گونه ای مدیریت کنند که در تابستان پیش رو اتفاقات تلخ تابستان قبل رقم نخورد .
باز هم از تلاش شما صمیمانه سپاس گزاری میکنم .
سیده زهرا حسینی فر
Iran, Islamic Republic of
💐💐💐
Iran, Islamic Republic of
احسنت به شما
علی
Iran, Islamic Republic of
احسن به مردم خدا را شکر
ابتلای ترانه علیدوستی به یک بیماری با منشا نامشخص؟

ابتلای ترانه علیدوستی به یک بیماری با منشا نامشخص؟

مادر ترانه علیدوستی در صفحه‌ی شخصی خود در اینستاگرام اعلام کرد که این بازیگر مشهور به ...
مشکل ۵۰ ساله بازنشستگان حل شد

مشکل ۵۰ ساله بازنشستگان حل شد

با پیگیری سازمان بازرسی کل کشور، معضل چندین ساله بازنشستگان کشوری در خصوص تأخیر در برقراری ...
مشکل تعطیلی پنجشنبه‌

مشکل تعطیلی پنجشنبه‌

اگر قدرت اقتصادی ما به شکلی بود که پول ملی ما «ریال» از ارز‌های مسلط بر بازار‌های بین ...
1