تاریخ انتشار
پنجشنبه ۳۰ دی ۱۴۰۰ ساعت ۱۵:۵۹
کد مطلب : ۴۴۳۷۳۷
کبنا گزارش می‌دهد؛

فیلم| از حواشی عدم استقبال پوتین تا جملات نامفهوم رئیسی

۱
۳
فایل مرتبط کبنا ؛حجت الاسلام ابراهیم رئیسی؛ رئیس جمهور ایران در سفر به روسیه در کاخ کرملین با پوتین، مذاکره کرد.
به گزارش کبنا نیوز، پس از سفر رئیس جمهور به روسیه رسانه ها تصاویری را از سفر رئیسی و روحانی به مسکو منتشر کردند.
همچنین در این دیدار پوتین با فاصله زیاد از از رئیسی دور یک میز نشست این در حالی است که چند ماه قبل رئیس جمهور روسیه با اردوغان زئیس جمهور ترکیه به گونه ای دیگر نشسته بود.
اظهارات ابراهیم رئیسی در دیدار با پوتین سوژه رسانه ها شد.

خبرگزاری فارس نوشت: از شایعه تا واقعیت: آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی رئیس‌جمهور کشورمان روز گذشته چهارشنبه (۲۹ دی ماه) به مسکو سفر کرد و با ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه دیدار و گفتگو کرد.
امروز نیز عده‌ای سعی کردند این سفر را به حاشیه ببرند. برخی مخالفان در رسانه‌ها و صفحات شخصی شان نوشتند این که شخص پوتین به استقبال آیت‌الله رئیسی نیامده، بی‌حرمتی و توهین به کشورمان است.
بهمن حسین‌پور، معاون پیشین مراسم و تشریفات دفتر رئیس جمهوری درباره پروتکل‌های دولت روسیه برای استقبال از  روسای جمهور، گفت: در پایتخت روسیه فرودگاه‌ها در فاصله بسیاری از کاخ ریاست جمهوری قرار دارند و از قدیم این رسم وجود داشته که در زمان سفر روسای جمهور کشورهای مختلف، یکی از وزرای کابینه دولت به فرودگاه می‌رود تا پای پرواز از مقام مهمان استقبال کند.

حسین‌پور با تاکید بر اینکه هیچ‌گاه سابقه نداشته که پوتین برای استقبال از مقامات همتای خود به فرودگاه رفته باشد، به ایسنا گفت: در سفر آقای رئیسی به مسکو وزیر انرژی این کشور به استقبال رئیس جمهوری کشورمان در فرودگاه رفت و پس از نواخته شدن سرود ملی دو کشور ایران و روسیه، آقای رئیسی از یگان تشریفات مستقر، سان دید؛ بنابراین کاری که روسیه انجام داد بر اساس پروتکل تشریفات این کشور بود و میان رئیس جمهوری ما و روسای جمهور سایر کشورها تفاوتی قائل نشدند.
در طول این سال‌ها نیز هر زمانی که پوتین به ایران آمده نیز یکی از وزرای کابینه به استقبال وی در فرودگاه مهرآباد رفتند به عنوان مثال در سال  ۱۳۹۴ محمود واعظی وزیر وقت ارتباطات و فناوری اطلاعات، در سال ۱۳۹۶ محمود کرباسیان وزیر وقت  اقتصاد و در سال ۱۳۹۷ و رضا اردکانیان وزیر وقت نیرو به استقبال رئیس جمهور روسیه رفتند.
معاون پیشین مراسم و تشریفات دفتر رئیس جمهوری همچنین درباره میز انتخاب شده در دیدار روسای جمهور ایران و روسیه در کاخ ریاست جمهوری روسیه در مسکو و وجود فاصله‌ میان مقامات گفت: ایرادی بر اینکه فاصله‌ی روسای جمهور دو کشور از هم زیاد است، وارد نیست؛ کما اینکه این فاصله می‌تواند به دلیل رعایت پروتکل‌های بهداشتی برای جلوگیری از کرونا باشد.
 روزنامه نیویورک تایمز در گزارش خود با انتشار تصویری از دیدار ابراهیم رئیسی رئیس جمهور ایران و ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه که روز چهارشنبه در کاخ کرملین انجام شد، نوشت: دیدار میان این دو در حالی صورت گرفت که تهران و مسکو علی‌رغم اختلاف نظرهای‌شان در تضاد شدید با واشنگتن هستند.
نیویورک تایمز ادامه داد: رئیس جمهوری ایران در حالی که بر سر یک میز بلند در فاصله ای به دلیل همه گیری کرونا با همتای روس خود نشسته بود به وی یادآور شد که ایران بیش از چهل سال است در برابر آمریکا مقاومت می کند.
آقای رئیسی همچنین در یک نطق تلویزیونی به آقای پوتین گفت: و اکنون که رویارویی روسیه با آمریکا عمیق تر شده است، زمان آن رسیده است که دو کشور با همکاری بیشتری با یکدیگر قدرت را از آمریکا بگیرند.
این روزنامه آمریکایی افزود: این دیدار، بیشتر یک نمایش ژئوپلتیکی در کرملین در یک برهه حساس برای واشنگتن و مخالفان آن بوده است. آیت الله ابراهیم رئیسی سفر دو روزه خود به مسکو را از روز چهارشنبه با هدف تحکیم روابط میان دو کشور در کنار چین با سابقه روابطی که رو به گسترش است در مقابل یک دشمن مشترک، یعنی ایالات متحده آغاز کرده است.
به نوشته نیویورک تایمز، برای ولادیمیر پوتین نیز که اکنون به دلیل مسئله اوکراین وارد تنش های شدیدی با آمریکا شده و در معرض تحریم هایی سخت قرار دارد،  این ملاقات فرصتی بود تا نشان دهد روسیه دوستانی دارد که می تواند در صورت مناقشه با غرب روی آنها حساب کند. علاوه بر ارسال این پیام، رئیسی قرار است در مجلس دومای روسیه نیز سخنرانی کند که اتفاقی نادر برای یک رهبر مهمان محسوب می شود.
وزیر امور خارجه ایران درباره این سفر تصریح کرد که روسای جمهوری دو کشور در رایزنی های خود درباره چارچوب افزایش همکاری های اقتصادی و نظامی میان تهران و مسکو توافق کردند.
آقای پوتین همچنین خطاب به آقای رئیسی گفت که دو کشور در عرصه بین المللی همکاری نزدیکی با یکدیگر دارند، از جمله سوریه و افغانستان.
گریگوری لوکیانوف یک کارشناس مسائل بین المللی روس اظهار داشت: مقام های روسیه در سال های اخیر با مواضع ضد غربی مقام های ایرانی همسو شده اند و رئیس جمهوری ایران نسبت به روابط نزدیک تر با روسیه ابراز تمایل بیشتری کرده است.
لوکیانوف در ادامه خاطرنشان کرد که این سفر چندان برای مخاطبان داخلی در هر دو کشور طراحی نشده بود، بلکه بیشتر برای غرب بوده است.
این روزنامه آمریکایی همچنین به بررسی نحوه نشستن این دو رئیس جمهور بر سر یک میز بزرگ و با فاصله زیاد پرداخت و تصریح کرد که این کار تنها به دلیل رعایت فاصله و حفظ ملاحظات بهداشتی به دلیل شیوع سویه جدید ویروس کرونا، یعنی اومیکرون بوده است.
نیویورک تایمز با اشاره به گفت وگوهای انجام شده میان روسای جمهور ایران و روسیه در مسکو نوشت: مقام های ایرانی می گویند که توافق ۲۰ ساله ای که پوتین و رئیسی درباره آن مذاکره کرده اند بر روی انتقال فناوری از سوی روسیه، همکاری های دفاعی و همکاری روسیه در بخش انرژی ایران است.
به نوشته این روزنامه، در روسیه بسیاری از تحلیلگران بر این باورند که چشم انداز افزایش همکاری های دفاعی روسیه و دیگر کشورهای مخالف آمریکا، اهرم فشار این کشور بر واشنگتن را افزایش می دهد. از طرفی دیگر، ایران نیز با این دیدار، این پیام را ارسال می کند که اگر تحریم های غرب برداشته نشوند، این کشور گزینه های دیگری نیز دارد.
نام شما

آدرس ايميل شما

بهزاد
Iran, Islamic Republic of
انتخاب رئیسی فقط برای اینده بود
اخراج استادان یا برکناری استثناها‌؟

اخراج استادان یا برکناری استثناها‌؟

قطع همکاری یا به زبان خودمانی اخراج دو استاد دانشگاه بهشتی و صنعتی شریف باعث شد تا جمعی ...
 کنایه رئیسی به خاتمی / دلار 4200 تعیین تکلیف شد

 کنایه رئیسی به خاتمی / دلار 4200 تعیین تکلیف شد

به گفته ابراهیم رئیسی بخشی از کالاها از سبد 4200 حذف و در مقابل کارت اعتباری توزیع می‌شود....
‌زنان پاشنه آشیل‌دولت‌های سابق

‌زنان پاشنه آشیل‌دولت‌های سابق

بعد از دولت آقای هاشمی انحراف از دولت آقای خاتمی و با ورود به کنوانسیون رفع تبعیض علیه ...
فایل های مرتبط
به نظر شما کدام دانشگاه سال 1402 در استان کهگیلویه و بویراحمد عملکردی بهتری داشته است؟
دانشگاه یاسوج
دانشگاه علوم پزشکی
دانشگاه آزاد اسلامی
دانشگاه پیام‌نور
دانشگاه علمی کاربردی
دانشگاه فنی و حرفه‌ای
هیچ کدام
1