تاریخ انتشار
يکشنبه ۴ خرداد ۱۳۹۹ ساعت ۱۰:۱۷
کد مطلب : ۴۲۱۲۲۱
کبنا گزارش می دهد؛

نقش مردم و دستگاه های اجرایی در بحران آتش سوزی چیست؟ / گسترش آتش‌سوزی در کوه‌های گچساران تا شب گذشته ( + جزئیات و فیلم )

۱
فایل مرتبط کبنا ؛
آتش در کوه های گچساران در حال گسترش است. 
تا شب گذشته 3 خردادماه، کوه گوهر و کوه بیزگرد طعمه حریق شدند.
بنا بر گزارش های مردمی، آتش کوه گوهر،را درنوردیده و به سمت نارک، آبریگون و گناوه لری در حال گسترش است.
تا نیمه های شب گذشته نیروهای مردمی، تشکل های مردم نهاد، محیط زیست و منابع طبیعی مشغول خاموش کردن و مهار آتش بوده اند، همچنین از قبل از طلوع آفتاب امروز، این نیروها در محل آتش سوزی مستقر شده و در حال مهار و خاموش کردن آتش هستند.
بنا بر شنیده ها این آتش سوزی توسط عامل انسانی اتفاق افتاده است، و سهوی یا عمدی بودن آن باید مورد بررسی قرار بگیرد.
مدیریت بحران آتش سوزی، کمبود تجهیزات، کمبود نیروی انسانی، وزش باد، باعث شده این آتش سوزی تبدیل به بحران شود و نیروهایی که تاکنون بصورت شیفتی یا بطور کامل از صبح تا شب در این محل مستقر هستند نتوانند آتش را مهار کنند.
نداشتن تجهیزات، و خاموش کردن آتش با وسایل اولیه مثل پارچه و برگ درختان بادام یکی از مشکلات موجود است، همچنین کمبود نیروی انسانی بزرگترین مشکل این افراد است، بنا بر گفته ی این افراد، اگر نیروهای پشتیبانی و نیروهای جایگزین کمک کننده به خاموش کننده ها بودند مهار آتش با موفقیت انجام می گرفت.
همچنین این افراد، از ضعف مدیریتی و دیر رسیدن نیروهای کمکی را یکی از مهمترین مشکلات این بحران نام بردند.
تاکنون آتش بخش اعظمی از جنگل های گچساران را درنوردیده و همچنان در حال گسترش و نیازمند کمک مردم و نیروهای دولتی است.

وظیفه دستگاه های اجرایی و مردم
متولی قانونی حفاظت از جنگل‌ها و مراتع اداره کل منابع طبیعی و متولی حفاظت از مناطق حفاطت شده بر عهده اداره کل محیط زیست بوده و کلیه دستگاههایی اجرایی لازم است مطابق قانون به درخواست‌های این دو اداره کل برای اطفای حریق پاسخ بموقع دهند.
چنانچه بر طبق قانون، در زمان آتش سوزی و در صورت مهار نشدن آن، همه دستگاه های اجرایی با دستور فرماندار باید نسبت به کمک رسانی و مهار آتش اقدام کنند، اما در آتش سوزی چند روزه ی کوه گوهر و خنگ بنار، بخش اعظم کمک ها بر دوش مردم و نیروهای داوطلب بوده است. هر چند مردم نیز باید نسبت به بحران ها احساس مسئولیت کنند، و نیروهای دولتی را تنها نگذارند.
با این حال «فرمانداران شهرستان‌های ۸ گانه بعنوان رئیس شورای هماهنگی مدیریت بحران شهرستان و همچنین شورای تأمین شهرستان در شرایط بحرانی مسئول کنترل و مدیریت بحران می‌باشند.»
«اداره منابع طبیعی ابتداً اقدامات لازم در سریع‌ترین زمان ممکن انجام داده و درصورت نیاز به کمک سایر دوایر و ادارات و بخصوص اداره کل منابع طبیعی استان، از فرماندار محترم آن شهرستان هماهنگی‌ها و درخواست‌های لازم را انجام داده و در شرایطی که امکانات و نیروی انسانی شهرستان پاسخگو نباشد، آنگاه فرماندار محترم و یا مدیرکل محترم منابع طبیعی و یا محیط زیست استان درخواست ورود مدیریت بحران استان را دارد و سپس مدیریت بحران استان بایستی هماهنگی‌ها و امکانات استانی و یا شهرستان‌های همجوار، را در اختیار فرمانداری که در حوزه ایشان بحران آتش سوزی اتفاق افتاده است قرار دهند.»
  
«مردم نقش مهمی در این بین دارند، در ابتدا، تا حدامکان از روشن کردن آتش در طبیعت خودداری کنند تا منجربه وقوع حریق نشود، و نسبت به خاموش کردن آتش نیز احساس مسئولیت داشته باشند.»
«از طرفی مردم می توانند با حس مسئولیت و هماهنگی با مسئولان، نسبت به منابع طبیعی خود، به یاری و پشتیبانی برای مهار آتش بشتابند.»
نام شما

آدرس ايميل شما

تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

هر چه مجلس کوتاه بیایید، دیگران او را به گوشه رینگ برده و مورد ضرباتی قرار می‌دهند. تخریب‌گران ...
اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

باور بر این است که اختلال عاطفی فصلی به دلیل اختلال در ریتم شبانه روزی بدن رخ می دهد....
سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در مصاحبه‌اش اشاره کرد که از 16 میلیون واکسن آنفولانزای ...
1