تاریخ انتشار
شنبه ۱ دی ۱۳۹۷ ساعت ۲۳:۰۷
کد مطلب : ۴۰۵۶۴۸
کبنا گزارش می‌دهد

نمایشگاه متفاوت، موفقیت پژوهش و پاسخ به یک انتقاد (+فیلم)

۱
۲
فایل مرتبط کبنا ؛نمایشگاه هفته پژوهش استان کهگیلویه و بویراحمد علاوه بر نواقصی که داشت، اما نسبت به گذشته دارای تنوع قابل توجهی بود که مورد استقبال مردم هم قرار گرفت.
به گزارش کبنا، بار اصلی برگزاری نمایشگاه هفته پژوهش امسال در کهگیلویه و بویراحمد با تدابیری نو روی دوش مدیر جوانی بود که در کنار همکارانش تلاش کرد تا فعالین حوزه پژوهش و فناوری را با فرمول‌های بومی به فعالین حوزه اشتغال و اقتصاد مردم نزدیک کند؛ این نمایشگاه با تنوعی قابل‌توجه و تلفیق با حوزه کارآفرینی و اشتغال با استقبال بسیار خوب مردم و علاقه‌مندان مواجه شد.
نمایشگاهی که با دبیری پارک علم و فناوری این استان، تجاربی نو را عملیاتی کرد و استاندار کهگیلویه و بویراحمد که بارها انتقاداتی از نحوه برگزاری هفته پژوهش و نمایشگاه آن داشت، در مصاحبه پایانی خود، به آن نمره قبولی داد.
برای اولین بار بخش خصوصی با رغبتی مثال‌زدنی به این نمایشگاه آمد تا پژوهش و کارآفرینی به‌جای ادارات و خاک خوردن در قفسه‌ها، به واقعیت جامعه و سفره مردم بیاید.
بیش از 65 درصد غرفه‌های نمایشگاه امسال، از حالت دولتی خارج شد و فناوران، شرکت‌های دانش‌بنیان، استارت‌آپ‌ها، کارآفرینان، سرمایه‌گذاران و صاحبان ایده باانگیزه و هیجان امیدوارکننده‌ای دورهم جمع شدند تا به کمک پژوهش و فناوری، برای درد اشتغال این استان، چاره‌های علمی و متکی به دانش پیدا کنند.
موضوعی که حداقل می‌توان گفت که تلنگر آن زده شد و زنجیره تولید ثروت، دانش و اشتغال در این نمایشگاه تا حدی به همدیگر نزدیک شدند.
خاطرات نمایشگاه‌های هفته پژوهش سال‌های قبل از ذهن افکار عمومی پاک نشده است؛ غرفه‌های کم و تماماً دولتی، فضای خشک و خواب‌آور پژوهش‌هایی که از واقعیت جامعه و نیازهای مردم به دور بود و همه این‌ها در ذهن مردم هستند و امروز می‌شود باجرئت گفت که نمایشگاه امسال متفاوت، مؤثرتر و امیدبخش‌تر بوده است.
اما باوجود، موفقیت نمایشگاه امسال، موضوعی که این روزها برخی منتقدان به‌عنوآن‌یک نقطه‌ضعف از آن یاد می‌کنند، تلفیق آن با حوزه کارآفرینی و اشتغال بود؛ موضوعی که پژوهش و تحقیق را به کنار مشاغل و تولیدات این استان می‌آورد و این نکته مطرح می‌شد که پژوهش چه ارتباطی با مشاغل دارد؟
ابهامی که گویا با نادیده گرفتن کلمه «فناوری و فن‌بازار» از عنوان کلی این نمایشگاه یعنی دستاوردهای پژوهشی، فناوری و فن‌بازار، تقویت هم شده است.
سید شمس‌الدین هاشمی رئیس پارک علم و فناوری کهگیلویه و بویراحمد در گفت‌وگو با کبنا به این سؤال پاسخ داد، و گفت: برخی افراد این موضوع را در نمایشگاه مطرح کردند و البته حق آن‌ها بود که این سؤال را بپرسند که چرا در نمایشگاه امسال کارآفرینی و اشتغال را به نمایشگاه دستاوردهای پژوهشی اضافه کرده‌ایم.
به نظر بنده، ایده بسیار جالبی بود. ایده‌ای که برای اولین بار از آن استفاده کردیم و چند دلیل مشخص هم داشت، این نمایشگاه برای اولین بار ارزش واقعی پیدا کرد، نه‌تنها ما از دستگاه‌های اجرایی خواهش نکردیم که در این نمایشگاه شرکت کنند، بلکه آن‌ها خواهش کردند که غرفه در اختیارشان قرار دهیم و این قدم کوچکی نبود.
یکی از محدودیت‌های اصلی در این نمایشگاه‌ها، هزینه‌های مالی آن‌ها است. درحالی‌که در سال‌های قبل کسی نمی‌دانست، هزینه‌های برپایی نمایشگاه باید از کجا تأمین شود، امسال برای اولین بار به‌صورت قاعده‌مند، بخش مهمی از هزینه‌های برپایی نمایشگاه هفته پژوهش توسط غرفه داران تأمین شد...
اینکه چه نسبتی بین پژوهش و فناوری ازیک‌طرف و اشتغال و کارآفرینی از طرف دیگر هست را با چند آیتم بیان می‌کنم و امیدوارم این دلایل شما را هم قانع کند که به‌درستی در نمایشگاه امسال نمایشگاه کارآفرینی و اشتغال در کنار نمایشگاه دستاوردهای پژوهشی قرارگرفته است:
1-در نمایشگاه امسال زمینه تبادل اطلاعات بین فناوران و کارآفرینان ایجادشده است. پژوهشگر ترجیح می‌دهد نیازهای واقعی مردم را بداند و پژوهش خود را با نیازهای واقعی مردم تنظیم کند. او قرار است، علم را به ثروت تبدیل کند. فناور و ایده پرداز به دنبال سرمایه‌گذار می‌گردد و باید ایده‌هایی ارائه دهد که در دنیای اطرافش استفاده داشته باشد؛ یعنی باید نیاز واقعی مردم را بداند و بر اساس آن‌یک محصول را تولید کند. دانشگاه‌های نسل سوم و چهارم به‌عنوان دانشگاه‌های کارآفرین و تولیدکننده رفاه، به دنبال تبدیل علم به ثروت و ایجاد رفاه اجتماعی برای شهروندان می‌باشند. این نمایشگاه به فناوران و پژوهشگران این فرصت را داد که ببینند بازار به چه محصولاتی پاسخ مثبت می‌دهد...
2-از طرف دیگر کارآفرینان و سرمایه‌گذاران این فرصت را داشتند که ببینند در عرصه‌های علمی چه‌کارهایی انجام می‌شود و پژوهشگران و فناورن را به سمت نیازهای واقعی مردم ترغیب کنند و پژوهش‌های آن‌ها را به سمتی ببرند که در زندگی مردم تأثیرگذار باشد.
3-کارآفرین‌ها می‌توانند با فروشگاه‌های اینترنتی آشنایی بیشتری پیدا کنند و در بازاریابی، بسته‌بندی، صادرات و فروش محصولات از ایده پردازان و پژوهشگران استفاده کنند، هیچ کاری بدون پژوهش و تحقیق قاعدتاً نباید انجام شود که امیدوارم در همین نمایشگاه فناوران ما بتوانند سفارش‌هایی بگیرند. واقعیت این است افرادی که سفر خارجی داشته‌اند می‌دانند که صنایع‌دستی، محصولات ما در حوزه گیاهان دارویی و کشاورزی و همچون فرش، گلیم و بنه که در دنیا به‌عنوان پسته وحشی نامیده می‌شود، بسیار محبوب و پرطرفدار هستند. فناوران ما باید بیایند و فروشگاه‌های اینترنتی ایجاد کنند و این محصولات را به دنیا بشناسانند و در بحث بازاریابی کمک کنند. چرا این‌همه ظرفیت این استان را به واسطه‌ها دهیم؟ وی گفت: در صنایع‌دستی که صادر می‌شود 40 درصد برای تولیدکننده است و حدود 60 درصد آن به جیب واسطه‌ها می‌رود که من علاقه‌مند هستم این نمایشگاه فرصتی را ایجاد کند که تعداد قابل‌توجهی از این واسطه‌ها حذف شوند...
4-کارآفرین‌ها در این نمایشگاه‌ها تشویق می‌شوند که در شرکت‌هایشان واحد تحقیق و توسعه، ایجاد کنند و با پژوهش، تحقیق و نوآوری، کیفیت محصولاتشان را ارتقا داده و درنتیجه سود حاصل از فروش آن‌ها را افزایش دهند.
5-کارآفرین‌های بالقوه یعنی کسانی که ایده‌های خوبی دارند ولی تا کنون کارآفرین نشده‌اند، در این نمایشگاه نیازهای مردم را می‌بینند تشخیص می‌دهند نقاط ضعف کجاست و در چه زمینه‌هایی، امکان ایجاد اشتغال وجود دارد. رئیس پارک علم و فناوری کهگیلویه و بویراحمد اضافه کرد: ما می‌خواهیم در این نمایشگاه زمینه‌ای برای ایجاد زنجیرهٔ پژوهش، سرمایه‌گذاری، فناوری، کارآفرینی و اشتغال ایجاد شود تا انشالله به سمت ایجاد یک زیست‌بوم فناوری در استان حرکت کنیم.
هاشمی به‌طور مشخص به این سؤال که چرا در نمایشگاه امسال، غذاهای سنتی و اغذیه هم عرضه می‌شد، گفت: درهرصورت باید در نمایشگاه جایی برای غذا خوردن غرفه داران و بازدیدکنندگان پیش‌بینی می‌شد. هدف این بود به‌جای سوپرمارکت یا فست‌فود که در آن اجناس خارجی یا حداقل خارج از استانی به فروش می‌رسد، محصولات استانی عرضه شوند که هم سالم‌تر هستند و هم اشتغالی برای مردم استان ایجاد می‌کنند.
گفتنی است علی‌محمد احمدی استاندار کهگیلویه و بویراحمد که تا قبل از این‌یکی از منتقدین اصلی نحوه برگزاری هفته پژوهش بود در پایان این نمایشگاه با قدردانی از دست‌اندرکاران آن گفت: امیدوارم که این نمایشگاه، آغازی برای توسعه این استان و کاربردی کردن پژوهش و فناوری باشد.
بسیار خوشحال هستم که نمایشگاه امسال با رفع ایرادات گذشته با تنوع مثال‌زدنی در دستاوردها و استقبال خوب شرکت‌ها، سرمایه‌گذاران، مدیران پژوهشی و کارآفرینان برگزارشده است و امیدوارم این روند مستمر باشد و سال‌های بعدازاین هم بهتر شود.
احمد عریان رئیس دانشگاه یاسوج نیز در گفت‌وگو با کبنا نیوز در پاسخ به سووالی مبنی بر اینکه «برخی غرفه‌ها سنخیتی با هفته پژوهش ندارد»، اظهار داشت: من جانشین هفته پژوهش هستم و برگزاری این نمایشگاه بر عهده پارک علم و فناوری است، اما بهتر بود که این نمایشگاه پژوهشی باقی می‌ماند.
نام شما

آدرس ايميل شما

یلدا
Iran, Islamic Republic of
عجب توجیهاتی !!!!!!!!
تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

هر چه مجلس کوتاه بیایید، دیگران او را به گوشه رینگ برده و مورد ضرباتی قرار می‌دهند. تخریب‌گران ...
اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

باور بر این است که اختلال عاطفی فصلی به دلیل اختلال در ریتم شبانه روزی بدن رخ می دهد....
سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در مصاحبه‌اش اشاره کرد که از 16 میلیون واکسن آنفولانزای ...
فایل های مرتبط
1