تاریخ انتشار
سه شنبه ۲۸ بهمن ۱۳۹۳ ساعت ۰۱:۱۱
کد مطلب : ۹۰۳۱۱

فضای سبزی که در دهدشت آزار دهنده است

۶
۰
کبنا ؛
  
پارک میدان مرکزی شهر دهدشت مرکز شهرستان کهگیلویه همچنان سه سال پس از تخریب و با وجود وعده های مکرر مسئولان، ناتمام مانده و اکنون مانند زخم کهنه ای بر پیکر شهر روح شهروندان را می آزارد.

 پارک مرکزی شهر دهدشت حدود سه سال پیش به منظور بازسازی و ساماندهی تخریب شد اما پس از گذشت سه سال و پیاده کردن نقشه های مختلف و به تبع آن هدر دادن بودجه های عمرانی همچنان نیمه تمام مانده است.

در طی این سالها این پارک دستخوش اختلاف سلیقه های فراوانی شد و چهره های متفاوتی را تجربه کرد و هر بار گوشه ای از آن تخریب و بازسازی شد اما نتیجه آن شد و نه کبک شد و نه کلاغ ماند.

اما این روزها در حالیکه به عید نوروز نزدیک می شویم و باید شرایط برای حضور مهمانان نوروزی مهیا شود، می بینیم که مرکز شهر دهدشت و یکی از معدود مکانها برای اسکان مسافران همچنان در وضعیت بسیار بغرنجی به سر می برد.

سیمای نامناسب تنها پارک مرکزی دهدشت سبب ناهنجاری های بصری برای شهروندان بی شماری شده است که از این پارک برای گذران اوقات فراغت خود استفاده می کنند.

پارک دهدشت

علاوه بر این، در شهری که از فقر شدید فضای سبز و کمبود اعتبار رنج می برد تاکنون هزینه ها و اعتبارات زیادی به دلیل اختلاف سلیقه های به کار رفته در این پارک هدر رفته است.

مردم شهر دهدشت معتقدند که طی چند سال اخیر هر شهرداری طبق سلیقه خود این پارک را تخریب و بازسازی کرده است و تاکنون نتوانسته اند فضا و سیمای مناسبی در این پارک اجرا کنند.

سیمای نامناسب پارک، زیبایی دهدشت را از نظرها پنهان می کند

یکی از شهروندان دهدشتی با بیان اینکه مدت زیادی است که این پارک تخریب و هنوز به طور کامل بازسازی نشده است، گفت: نتیجه این تخریب و بازسازی های پیاپی تنها هدر رفتن بیت المال است.

رحیم صفری با بیان اینکه این پارک تنها پارک مرکز شهر است و ما مجبوریم روزانه از آن عبور و مرور کنیم، افزود: بیشتر اوقات آنقدر مصالح و سنگ در آن ریخته شده که نمی دانیم در کدام گوشه آن بنشینیم.

یکی از فرهنگیان بازنشسته شهر دهدشت نیز که بخش زیادی از اوقات فراغت خود را همراه با دوستان بازنشسته اش در این پارک سپری می کند با بیان اینکه پارک مرکزی پیشانی شهر است، گفت: تا زمانیکه این پارک به نتیجه نرسد، خدمات و عملکرد شهرداری هیچ نمودی در زیباسازی فضای شهر دهدشت ندارد.

پارک دهدشت

حسین معصومی با اشاره به در پیش بودن عید نوروز و ورود مسافران نوروزی، اضافه کرد: متأسفانه بلاتکلیفی و سیمای نامناسب این پارک زیبایی های شهرستان را از دید گردشگران پنهان می کند زیرا هر گردشگری در بدو ورود به شهر دهدشت گذر از این پارک را تجربه می کند.

اجرای طرح بدون مطالعه در دوره شهردار پیشین

شهردار دهدشت نیز در این خصوص گفت: در دوره شهردار پیشین طرحی بدون مطالعات تخصصی در این پارک اجرا شد که استفاده از بتن و عناصر مزاحم بیش از استاندارد فضای محیطی بود.

جواد تخشا افزود: در این طرح اتاقک هایی در پارک ساخته شده بود که در شهر حالت تشویش ایجاد کرده و زاویه دید را مکدر کرده بودند که مردم به شورای جدید شهر مراجعه کرده و خواستار تغییر در این طرح شدند.

وی بیان داشت: در این راستا بیش از ۱۲ جلسه با حضور مهندسین و متخصصین و همچنین فرهنگیان و افراد صاحب نفوذ و دارای جایگاه اجتماعی در شهر برگزار شد که در نهایت دو راهکار برای تغییر این طرح پیشنهاد گردید.

 تخشا با بیان اینکه یکی از راهکارهای پیشنهاد شده ساماندهی میدان مرکزی شهر به صورت کامل بود، اظهار داشت: اجرای این کار اعتباری حدود دو میلیارد تومان نیاز داشت و چون شهرداری حدود شش میلیارد تومان بدهکار بود توان اجرای تخریب صفر و بازسازی جدید را نداشت.

پارک دهدشت

 وی راهکار دوم را بهسازی موقت وضع موجود عنوان کرد و یادآور شد: علاوه بر عدم توانایی مالی شهرداری، مطالعات اجتماعی و فراخوان عمومی حداقل یکسال طول می کشید بنابراین راهکار دوم توسط شهرداری پیشنهاد شد.

شهردار دهدشت اضافه کرد: در نهایت کارشناسان شهرداری و شورای شهر پیشنهاد دادند تا پیش از عملیاتی شدن طرح و انجام مطالعات عمیق بر روی آن و گرفتن مجوزهای لازم و کسب نظر مردم، وضع موجود با حداقل هزینه ساماندهی شود.

 

اعتبارات هزینه شده در پارک بعدا اعلام می شود

تخشا در پاسخ به سؤالی در خصوص میزان هزینه های انجام شده از ابتدای تخریب ثانویه پارک تاکنون، بیان کرد: میزان اعتبارات هزینه شده پس از تکمیل طرح در اختیار رسانه ها قرار می گیرد.

وی با اشاره به محوطه سازی قسمت پایین پارک و خاکریزی در این قسمت، عنوان کرد: پیش بینی می شود تا پیش از آغاز سال جدید روشنایی این قسمت نیز تأمین شود.

شهردار دهدشت سنگفرش دو ورودی موزائیک فرش و محوطه پایین پارک و کاشت چمن و گل را از دیگر مواردی دانست که هنوز به اتمام نرسیده و در دستور کار است.

پارک دهدشت

 تخشا بیان کرد: تلاش می کنیم این پارک تا پایان سال ۹۳ و حداکثر تا فروردین ۹۴ تکمیل شود.

وی میزان اعتبار هزینه شده در بازسازی اولیه این پارک در دوره شهردار پیشین را یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون ریال عنوان کرد.

کمبود سرانه فضای سبز در دهدشت

شهردار دهدشت علت تخریب و بازسازی مجدد پارک را مطالعاتی نبودن طرح اولیه و عدم پشتوانه علمی و بازخورد اجتماعی دانست و ادامه داد: علاوه بر موارد ذکر شده، حدود سه میلیارد ریال دیگر نیز برای اتمام این طرح مورد نیاز بود بنابراین با توجه به اینکه این طرح پیوست اجتماعی نداشته و نارضایتی عمومی را در پی داشت شورا و شهرداری تصمیم به تخریب و بازسازی مجدد گرفتند.

تخشا با بیان اینکه حداقل سرانه فضای سبز برای هر فرد در مناطق با اقلیم گرم و خشک نباید کمتر از هفت متر باشد، عنوان کرد: این در حالی است که میانگین فضای سبز شهر دهدشت تا سال ۹۲ حدود سه متر و ۹۰ سانتی متر بود.

پارک دهدشت

وی تصریح کرد: در راستای افزایش این سرانه در شهر دهدشت، در یک سال و نیم اخیر فضای سبز حدود ۱۷ هزار متر مربع توسعه داده شد و افزودن حدود ۲۰ هزار متر مربع دیگر نیز در دستور کار قرار دارد و تلاش می شود سرانه فضای سبز در شهر دهدشت را به پنج متر افزایش یابد.

 توجه به مبلمان شهری سهم مهمی در به وجود آوردن آرامش و سلامت روحی و ذهنی شهروندان دارد اما شلوغی و اغتشاش عناصر در پارک مرکزی شهر دهدشت چنان است که نه تنها آرامشی منتقل نمی کند، بلکه باعث سردرگمی و آشفتگی شهروندان نیز می شود.


پارک دهدشت


  -----------------------------------

گزارش و عکس: مرضیه جوشن

---------------------------------


نام شما

آدرس ايميل شما

عبدالله
Iran, Islamic Republic of
واقعا باید تاسف خورد به حال حاکم شهر و همه ی دست اندرکاراش
مندنی
Iran, Islamic Republic of
نماینده مردم فعلا درگیر .است.بعدا درستش میکنه
Iran, Islamic Republic of
جناب شهردار
بدون شک ..شهردار دهدشت شخص شما .

.دست به یکی کردین و هر کاری دوست دارین انجام میدین و بی خیال شهر و مردم و فضای سبز و غیره
شهروند
Iran, Islamic Republic of
په ای شهردار دیشت چه ایکنه ۲ ساله
مندنی
Iran, Islamic Republic of
زهله ترو سی چه کامنتمو ننوشتی
Iran, Islamic Republic of
شهرداری که.. چارطاقی با اتاقک رو .. چطوری میخواد. کنه؟ جالب تر اینه که شهردار یک شهر تاریخی هست و... چارطاقی چیه
شورای شهر لطفا...دهید بخاطر انتخاب یک ..
ناگفته‌های عادل از بی‌عدالتی‌‌ها به«نود»

ناگفته‌های عادل از بی‌عدالتی‌‌ها به«نود»

پس از يک سال و 7 ماه سکوت، بالاخره عادل فردوسي‌پور اشاره‌اي به پايان کارش در برنامه 90 ...
محمد امامی کیست و اتهامش چیست؟

محمد امامی کیست و اتهامش چیست؟

محمد امامی از تهیه کنندگان جوان و مشهور سینماست که در سال‌های اخیر نامش با فساد کلان ...
آوایی که جاودان شد؛ نگاهی به زندگی و کارنامهٔ هنری محمدرضا شجریان

آوایی که جاودان شد؛ نگاهی به زندگی و کارنامهٔ هنری محمدرضا شجریان

محمدرضا شجریان، استاد موسیقی سنتی و ملقّب به خسرو آواز ایران، پس از یک دورهٔ طولانی دست‌وپنجه ...
1