تاریخ انتشار
دوشنبه ۱۷ آذر ۱۳۹۳ ساعت ۱۲:۲۹
کد مطلب : ۷۷۲۵۰

تحلیلی بر کنگره ملی بی بی حکیمه خاتون(س)

۰
کبنا ؛سید حمزه نجاتی*bibihakimehhhh

*مطلبی که می خوانید از سری یادداشت های مخاطبین کبنا نیوز است و انتشار آن الزاما به معنی تایید تمام یا بخشی از آن نیست. می توانید با ارسال یادداشت خود، این مطلب را تأیید یا نقد کنید.
مهم‌ترین اصل این کنگره، «شجره طیبه و فضائل» آن بوده که خوب معرفی نشده است.
شهرستان گچساران در جنوب باختری استان کهگیلویه و بویر احمد واقع گردیده که ۶۸۳/۴ کیلومتر مربع مساحت دارد و مرکز این شهرستان دوگنبدان می‌باشد که بیش از ۸۰ کیلومتر با روستای بی‌بی حکیمه فاصله دارد. در ۷۰۰ متری این روستا امامزاده‌ای پر آوازه و صاحب جاه و جلالت و صحیح النسب واقع شده، که بر اساس شجره نامه‌ها و اسناد معتبربه ویژه کتاب گرانسنگ «کوکب زردکوه زاگرس» تالیف محقق کشوری علم انساب سیدعلی موسوی‌نژاد سوق که حضرت بی‌بی حکیمه خاتون را فرزند امام هفتم شیعیان حضرت امام موسی بن جعفر «ع» دانسته، که به قولی «مادر» این بزرگوار «ام احمد» مادر حضرت محمدبن موسی و حمزه بین موسی و احمدبن موسی معروف به «شاه چراغ» بوده است اما «مادر» حضرت معصومه «س»‌‌ همان «مادر» امام رضا (ع) است که با این توضیحات حضرت بی‌بی حکیمه «س» خواهر حضرت امام رضا (ع) و حضرت معصومه «س» می‌باشد.
با عنایت به اینجایگاه رفیع، حدود یک سال پیش صحبت از برپایی همایش بزرگ و با عظمتی تحت عنوان کنگره ملی بی‌بی حکیمه «س» در استان به میان آمده که بر اساس روال و مسیر مجالس علمی گذشته می‌بایست ابتدا اهداف برگزاری چنین کنگره‌ای با عظمت که لفظ ملی بودن را یدک خود می‌کشاند را یادآور شد.
علی الحال به علت بعد مسافت از دبیرخانه کنگره در یاسوج و عدم اطلاع رسانی از اجرای روند کاری کنگره، نه ما بلکه عده کثیری از شهروندان استانی بی‌اطلاعند.

به همین علت هم، کمتر می‌توان نقد و قضاوت کرد. اما به آنچه که بهتر می‌توان نگاه کرد «عملکرد کمیته علمی» این کنگره است که بخش زیادی از اجرای آن در دانشگاه آزاد اسلامی واحد گچساران که رئیس آن رئیس دانشگاه واحد مربوطه بوده، قضاوت کرده که اساس تصمیم گیری‌هایش منحصر به فرد بوده، به این سبب که رئیس دانشگاه است و هر گونه تصمیم در کمیته علمی هم باید به عهده رئیس دانشگاه باشد.
علی الظاهر و باتوجه به برخی اسناد، اینکه ۲۶حکیمه و حلیمه در کشور منتسب به حضرت امام موسی کاظم (ع) وجود دارد، هدف اصلی برگزاری این کنگره ملی پس از اجرای پاسداشت آن بانوی مکرمه، شجره طیبه آن، توسط علمای علم انساب به ویژه بیت و دفتر حضرت آیت الهه العظمی مرعشی نجفی علی الله مقامه الشریف در قم و شناخت این بقعه مطهره و تثبیت اصالت مرقد مطهره به حکیمه دختر بلافصل امام هفتم شیعیان بوده است.
در هر صورت گام نخست این کنگره ابتدا فقط در بین دستگاههای دولتی که به صورت مستقیم درگیر در برگزاری آن بوده‌اند مطرح شد. اما متاسفانه با گذشت چند ماهی از این ماجرا خبری از طریق وسایل ارتباط جمعی و رسانه‌های گروهی به بیرون از دستگاههای دولتی درج نیافت. در این موقع جناب آقای پرویز خواجه‌زاده که امام جمعه موقت و معاون دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی شهرستان گچساران می‌باشد به عنوان دبیر کمیته علمی کنگره معرفی گردید ولی بعد از مدتی بنا به دلایلی که برای ما شهروندان گچسارانی به ویژه جامعه علمی حوزه و دانشگاه مشخص نگردید، رئیس سابق واحد گچساران سکان دار کمیته علمی این همایش ملی شده است.
متاسفانه به دلیل عدم اطلاع رسانی صحیح و اصولی چندین مرتبه تاریخ برگزاری این همایش از ابتدا تا اجرا به تعویق افتاد، به هر حال محورهای غیر کاربردی جهت این همایش ملی که از نظر فراخوان مقاله بدون محاسبه علمی و تعدد تکرار موضوعات بوده، انتخاب و تعداد زیادی پوس‌تر در ابعاد بزرگ به شیوه چهار رنگ در کاغذ گلاسه روغنی برای این همایش به چاپ رسیده که به دلیل عدم مدیریت در کمیته علمی تعداد زیادی از پوستر‌ها بلااستفاده در روابط عمومی دانشگاه آزاد اسلامی گچساران جهت استفاده‌های شخصی مراجعه کنندگان تحویل می‌گردید. که با تاسف به علت بلا استفاده بودن آن‌ها از اوراق سفید پشت پوستر‌ها، استفاده‌های شخصی صورت پذیرفته و‌گاه در برخی از باغچه‌های شخصی به عنوان سایبان سقفی مورد استفاده قرار گرفته‌اند.
هزینه‌های سرسام آور چاپ این پوستر‌ها واستفاده نامطلوب از آن‌ها و عدم انتشار به بدنه جامعه دل هر انسان منصفی را نگران و ناراحت کرده تا جایی که نمی‌توان به وضوح چنین کنگره‌ای را به دلیل عدم اطلاع رسانی و تبلیغات مفید و کشوری، ملی نامگذاری نمود.
با پیگیری‌های به عمل آمده و تبلیغات استانی صورت گرفته شده تعداد ۱۲۷ مقاله به دبیرخانه کنگره ارسال گردید. اولاً می‌بایست مقالات طبق فرمت و برنامه مشخص شده از طریق سایت ارسال گردد ثانیاً پس از ارسال مقالات هیأت داوران متخصص متناسب با محورهای موضوع همایش انتخاب و با اختصاص یک شماره به هر مقاله در سربرگ مقاله متن آن برای داوری به داور متخصص و مطابق با موضوع مقاله ارسال می‌گردید. هیأت داوران نیز بررسی و نتیجه را به همراه هدف نهایی کنگره به صورت مکتوب اعلام می‌نمودند تا در افتتاحیه کنگره اعلام می‌شد ولی متاسفانه روند برگزاری و تبلیغات، تعیین محورهای کنگره، انتخاب داوران و مهم‌تر از همه تعیین مقالات بر‌تر و برگزیده طوری نبود که این همایش را استانی اعلام کنند چه رسد به معرفی آن به عنوان یک کنگره ملی، که در این راستا عدم صورتجلسه‌ای از داوران محترم در کمیته علمی دانشگاه آزاد گچساران موید این واقعیت است، که در واقع پس از بررسی صوری مقالات توسط هیأت داوران در دانشگاه آزاد اسلامی واحد گچساران تعداد ۵۲ مقاله به عنوان مقالات برگزیده معرفی گردیده‌اند. «که این ماجرای داوری، هم شکوه‌های دیگر دارد.»
در ضمن بهتر بود لااقل از برخی علمای انساب و مورخان تاریخ در سطح کشور جهت شرکت در این کنگره یا تشویق و ترغیب آن‌ها در ارسال مقاله یا حتی جهت داوری در هیأت داوران دعوت به عمل می‌آمد، تا شجره طیبه بی‌بی آن طور که در خورشان و جایگاه آن بوده معرفی می‌شده است. زیرا صحبت از اصل و نسب و اصالت مرقد مطهر بی‌بی حکیمه «س» در میان بوده است که نزدیک به ۲۶ حکیمه و حلیمه در کشور و خارج از کشور منتسب به حضرت امام موسی کاظم (ع) وجود دارد که لازم می‌بود حداقل در این همایش ملی از علمای انساب جهت بررسی این موضوع یا رد موارد غیرواقع دعوت به عمل می‌آمد. ظاهرا طبق گزارشات رسیده تعداد ۳۰ مقاله به عنوان مقالات بر‌تر توسط رئیس کمیته علمی انتخاب و معرفی گردیدند.
مگر می‌شود از کمیته علمی انتظار داشت که جهت داوری مقالات از کسانی به عنوان داور استفاده نمایند، که تخصصی در زمینه علم انساب یا دیگر محورهای موضوع کنگره نداشته باشند، پس انتخاب داوران با چنین چینشی معیوب از معماهای حل نشدنی می‌باشد که فقط جواب آن در ید دبیر محترم که از منظری دیگر رئیس کمیته علمی به شمار می‌رود، می‌باشد.
در هر صورت به نظر می‌رسد که همین هیأت داوران غیرمتخصص نیز می‌بایست ترتیب اولویت انتخاب مقالات را مشخص می‌نمودند یا حداقل پس از ارائه حضوری مقالات بر‌تر، ترتیب اولویت آن‌ها مشخص می‌گردید. ولی متأسفانه بدون درنظر گرفتن معیارهای استاندارد روش تحقیق علمی تعداد ۱۰ مقاله به عنوان مقالات بر‌تر با جایزه‌ای ۳۰ میلیون ریالی برای هرکدام و تعداد ۲۰ مقاله به عنوان مقالات برگزیده جهت ارائه حضوری انتخاب گردیدند تا از میان آن‌ها ۳ مقاله بر‌تر این کنگره توسط هیأت داوران انتخاب گردد ولی به دلیل عدم مدیریت در مدیریت زمان جهت ارائه مقالات با کمبود وقت مواجه شدند و از ارائه تعداد ۵ مقاله آخر امتناء ورزیدند و در ‌‌نهایت ارائه حضوری مقالات بدون از نتیجه به پایان رسیده است که این خود نوعی بی‌احترامی به افراد ارائه کننده و مجتمعین در ارائه مقالات تلقی می‌گردد.
لازم به یادآوری می‌باشد که تنها مقالاتی در دبیرخانه کنگره پذیرفته می‌شوند که اولاً درمهلت مقرر تحویل شده یا ارسال شده باشند ثانیاً برطبق برنامه خواسته شده از طریق سایت ارسال گردیده باشد در صورتی که مدت زیادی بعد از اتمام مدت زمان ارسال مقالات متأسفانه مقالاتی تحویل گردید که حتی در کمیته هیأت داوران نیز داوری نشده ولی توسط رئیس کمیته علمی نیز پذیرفته و به عنوان یکی از ۱۰ مقاله بر‌تر معرفی گردیده است.
جا دارد «کتاب مقالات» این کنگره توسط صاحب نظران عرصه علم و دین در حوزه و دانشگاه مورد نقد و مطالعه و ارزیابی علمی و تخصصی قرار گیرد، تا دست اندرکاران اجرایی این کنگره در دستگاههای مختلف که تلاش و همت آنان قابل تحسین است، بدانند و به این نتیجه برسند، که کمیته علمی که در واقع در یک نفر آن هم رئیس آن خلاصه شده، چقدر در روند ارزیابی مقالات و سایر امور دیگر اجحاف کرده و چقدر با بی‌دقتی از کنار سرقتهای ادبی و علمی دیگران گذشته، تا جایی که در بین داوری ۳۰ مقاله برگزیده و انتخابی که جوائز ۲۰ الی ۳۰ میلیون ریالی گرفته‌اند، به وضوح چند مقاله آن «کپی» برداری شده، با این تفاوت که نام مبارک حضرت بی‌بی حکیمه «س» را جایگزین نام منور امامزاده‌ای دیگر قرار داده‌اند، غافل از اینکه بدانند این گونه عملکرد نامیمون در جای خود نوعی شبیه خون فرهنگی است و از آن طرف تاسف دیگر گفتاری است که وزیر محترم فرهنگ و ارشاد اسلامی در زمان رونمایی از «کتاب مقالات» داشته که در آن کنگره بیان فرمودند که کتاب «مقالات» در این همایش، اولین گام در معرفی و شناخت بی‌بی حکیمه می‌باشد.

در صورتی که محقق و پژوهشگر استانی و کشوری جانباز ۵۰% استاد سیدعلی موسوی‌نژاد سوق که نزدیک به ۴۰ سال از دوران پرنشاط جوانی خود را درخدمت به امامزادگان ایران زمین و شجره طیبه آن‌ها صرف نموده است، در سال ۱۳۸۶ با نگارش کتاب جلد ۶ از دایره المعارف شجره آل رسول «ص» با نام کوکب زرد کوه زاگرس (بی‌بی‌حکیمه خاتون «س») و در ادامه آن در سال ۱۳۸۸ در قالب «دانشنامه آشنایی با تربت پاکان» سه جلد دیگر به زبانهای فارسی، عربی و لاتین در رابطه با همین امامزاده واجب التعظیم نوشته‌اند، که اولین گام را درشناخت و معرفی بی‌بی حکیمه «س» برداشته است.
لیکن کتابهای ایشان تنها منبع موجود در شناخت و معرفی بی‌بی حکیمه «س» می‌باشد که اکثر مقالات ارسالی به کنگره نیز از این کتاب استفاده نموده‌اند و جالب تراز همه اینکه مؤلف این کتاب نیز دو مقاله به این کنگره ارسال نمود که یکی از آن‌ها به صورت کلی توسط هیأت داوران غیر متخصص رد شده است و دیگری نیز مقاله‌ای تحت عنوان سیر تاریخی حرکت بی‌بی حکیمه و اصالت مرقد مطهر بود که جزء مقالات بر‌تر معرفی نگردید.
درهر صورت تبلیغات به عمل آمده، نوع نگاه در انتخاب هیات داوران، روند انتخاب مقالات برگزیده، نحوه برگزاری همایش آن هم در استان کهگیلویه و بویر احمد که «مادر» باورهای دینی به شمار می‌رود و از آن طرف شهرستان گچساران که در اصطلاح بیان، «بام نفتی کشور» محسوب می‌شود و افتخار محل بارگاه با کرامت و با شفاعت این امامزاده والاتبار را در کرانه نیلگون خلیج فارس و زاگرس خوش نام به نام خود ثبت نموده است، آن گونه که شأن و منزلت حضرت بی‌بی حکیمه «س» اقتضا می‌نمود پاسخ داده نشده است.
امیدوارم که با لبیک به رهنمودهای حکیمانه ولی امر مسلمین جهان مقام معظم رهبری، و با همت بلند مسئولین دلسوز، استاندار محترم و به پشتوانه حضرت آیت اله حاج سید شرف الدین ملک حسینی حفظه الله تعالی نماینده محترم ولی فقیه و خبرگان رهبری در استان و تلاشهای نمایندگان محترم و شریف شهرستانهای گچساران، بویر احمد و کهگیلویه در مجلس شورای اسلامی جهت بازسازی مسیر جاده بی‌بی حکیمه «س» به گچساران و حمایتهای شبانه روزی مردم ولایت مدار گچساران و حومه با رفع کاستی‌ها و نواقصات گذشته، این مرقد مطهر به عنوان چهارمین حرم اهل بیت (ع) درکشور و قطب فرهنگی منطقه جنوب کشور معرفی گردد. انشاء الله
*کارمند دانشگاه آزاد اسلامی واحد گچساران
نام شما

آدرس ايميل شما

جنجال 3 کلمه‌‌ای ...

جنجال 3 کلمه‌‌ای ...

شکست استقلال برابر فولاد در هفته دوم رقابت‌های لیگ برتر حواشی زیادی به‌ همراه داشته است....
دعوای بی‌وقت

دعوای بی‌وقت

استعفای ملک‌زاده از وزارت بهداشت آن‌هم با نامه‌ای سرگشاده و چکشی هرچند در این شرایط کرونایی ...
‌تأثیرات کرونا‌ ‌بر انتخابات ۱۴۰۰

‌تأثیرات کرونا‌ ‌بر انتخابات ۱۴۰۰

انتخابات ۱۴۰۰ از چنان اهمیتی برخوردار است که امکان به‌تعویق‌انداختن آن بسیار کم خواهد ...
1