تاریخ انتشار
چهارشنبه ۲۶ شهريور ۱۳۹۳ ساعت ۱۱:۰۱
کد مطلب : ۶۳۸۵۹

مسئولین به داد باغداران کاکان برسند

۱
۰
کبنا ؛کهگیلویه وبویراحمد ظرفیت‌های اقتصادی نهفته‌ای را در جای جای خود دارد، یکی از این مناطق واستعدادهای بالقوه تولید سیب در منطقه کاکان شهرستان بویراحمد است.
به گزارش کبنا نیوز از یاسوج،کاکان منطقه ای با اقتصاد سیب بینان است ،زیرا محدوده این منطقه یکپارچه پوشیده از باغات سیب است و امرار معاش مردم این دیار از این طریق است.
منطقه کاکان متشکل از شماری روستا و آبادی به عنوان خطه ای طلایی و زرخیر محسوب می شود، زیرا وجود مواهب طبیعی و منابع آب و خاک عمران و آبادانی خوبی را در این منطقه بوجود آورده است که در کمتر جای دیگر می توان دید.
داشتن 200 میلیون ریال درآمد سیب در هکتار یک فرصت طلایی واقتصادی خوبی است که مردم پرتلاش کاکان میراث داراین فرصت هستند و در سایه کار وتلاش به درآمد وتولید خوبی نیز دست یافته اند.
اینک فصل پاییز موسوم برداشت سیب از سیبستانهای مفرح کاکان است .
پس از عبور از محدود یاسوج - اقلید برفراز تپه ای چشم اندار منطقه کاکان جایی که محصور از باغات سبز چشم نواز است ، رخ می نماید.
چشم انداز باغات بهشتی عرضه شده بربستر خاک و منظره ای دلفریب برای هر رهگذری است و قطعات باغات یکپارچه کانون های قوت وامیدی برای کشاورزانی است که باکاشت باغ در تکاپوی یک لقمه نان حلال به هزار زحمت اند.
در ورودی روستای غضنفر خانی کاکان وارد باغی شدیم ،رنجیره های به هم پیوسته دانه های براق سیب ، شاخه های شکسته از پرباری نگاهمان را خیره این همه زیبایی،توانمندی و در عین حال برکت خاک و نعمت خداوند منان نمود.
سرشاخه های سبز سیب برزمین افتاده و شاخه های تنومند اما خمیده از پرمحصولی درختان سیب نماد برکت گنج سبزی است که برخی مناطق سردسیری زاگرس از جمله کهگیلویه وبویراحمد و بویژه منطقه کاکان میراث دار آن است.
لبخد سیب قرمز و سفید (رد و گلدون) نه تنها بر شاخسار درختان و بلکه بر زیراشکوب درختان زیبا منظره ای زیبا برای هر تازه واردی به باغات سیب کاکان است، اینجا دیدن این همه برکت نشان از خوان نعمت و رحمت خداوند رازق دارد.
کمی آن طرفتر در گوشه باغ کشاورزی سرگرم ابرسانی به باغ خود بود نزدیک رفتیم و با وی صحبت کردیم دستهای پینه بسته ای دارد و آثار کار و تلاش سالها پاکنی و آبیاری در رخسار او نیز پیداست و همچنان که ثمره ی جسم نحیف شده از خستگی کار در رخسارش را برشاخسار پربار درختان باغش می توان به وضوح دید.
آبیاری به موقع ،هرس ،کود پاشی وتغذیه درختان همه و همه کارهایی است که انجام داده و این امر باعث شده که بسیاری از درختان باغ سیب این کشاورز براساس تغذیه ی مطلوب بیش از حد به ثمر نشیند و سرشاخه های آن شکسته شود.
این کشاورزکورش بازیار نام دارد باغات سیب را نعمت خدا برای مردم این دیارمی داند و می گوید: متوسط درآمد هر هکتار باغ 200 میلیون ریال در سال است.
وی گفت: درآمد سیب و باغداری رضایتبخش است اما هزینه های پاکنی،کودپاشی، شخم ، داشت ، برداشت و سم بالاست اما در عین حال باغات سیب اقتصادی است.
وی گفت: قیمت بخش زیادی از سیب باغی این منطقه کمتراز هشت هزار ریال به دلالان بفروش می رسد درحالی که هزینه های تولید ،خرید کود حیوانی ، شیمیایی، سم و دیگر امور باغداری، داشت و برداشت بالاست.
وی گفت: اگر چه مردم این منطقه پرزحمت اند اما برکت باغات سیب ودرآمد آن رضایتبخش است.
بازیار گفت: این روستا حدود 800 هکتار باغ دارد و این یک فرصت اقتصادی خوب برای اهالی روستاهای این منطقه است.
این کشاورز بویراحمدی مهم ترین مشکل باغ داران منطقه کاکان را جداول کشاورزی و دلالان خرید سیب دانست.
بازیار ابراز داشت: در سال های اخیر تعاون از ما خرید میکرد که امسال این کار انجام نشده است و سبب شده تا درامد این بخش اقتصادی در دست دلالان بچرخد.ه گونه که سیب به قیمت 8هزار ریال خریداری و در میدان به 20هزاریال بفروش می رسداز مسئولین انتظار دایم که داد ما برسند و حرف ما بشنود تا ما کشاورزان را در تولید ملی یاری کنند.
وی همچنین از مسئولین جهت ایجاد سردخانه بعد از چند سال در کاکان تقدیرکرد.
روستاهای منطقه کاکان در 25 کیلومتری یاسوج مرکز کهگیلویه و بویراحمد واقع شده است.
گزازش: علی اکبر پاک
نام شما

آدرس ايميل شما

سید
Iran, Islamic Republic of
به خدای محمد قسم دوستان کبنا نیوز تماما جیره خوار و ادم تاجگردون و زارع هستند.اگه منظورتون اینه که مدیران بویراحمدی که خونشون یاسوج و اونجا زندگی کنند اره دقیقا درست میگید.هنوز 60 درصد مدیران از دولت و دوره های قبل هستن که.نکنه مدیران هدایت خواه روهم برای زارع حساب می کنید.خجالت هم چیز خوبیه اخه حاج فتاح از طایفه جلیل و متولد و بزرگ شده باشت و روستای چالموره و اطراف ان است.اگه اینطور که شما تحلیل کردین باشه خود حاج تاجگردون هم یاسوجیه.تازه یادتون رفته ..رو هم برای زارع حساب کنید!!!!!!!!!!!1هههههههههههههه
جنجال فحاشي به عربستانی‌ها

جنجال فحاشي به عربستانی‌ها

ناراحتیم؛ از بازی ناجوانمردانه‌ای که پشت پرده صورت گرفته، عصبانی هم می‌شویم، ولی آیا ...
دیپ‌ فیک «ایران من» همایون شجریان و هنرنمایی جمعی از قهرمانان ایران زمین

دیپ‌ فیک «ایران من» همایون شجریان و هنرنمایی جمعی از قهرمانان ایران زمین

جعل عمیق تصاویر و فیلم‌های موجود را بر روی تصاویر یا فیلم‌های منبع قرار می‌دهد و از یک ...
تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

هر چه مجلس کوتاه بیایید، دیگران او را به گوشه رینگ برده و مورد ضرباتی قرار می‌دهند. تخریب‌گران ...
1