تاریخ انتشار
چهارشنبه ۲۴ ارديبهشت ۱۴۰۴ ساعت ۱۶:۳۶
کد مطلب : ۴۹۹۵۰۵
کبنا بررسی کرد؛

تقلیل انتصابات به امتیازات سیاسی / آن‌گاه که دخالت‌های نماینده در انتصابات، بویراحمد و دنا را تبدیل به جامعه کوتاه‌مدت می‌کند / چرا مدیرانی که کمتر از شش ماه از انتصابشان گذشته، باید به‌صورت شتابزده کنار گذاشته شوند؟ / خطاب به فرماندار دنا: نماینده عالی دولت باشید نه وامدار نماینده!

۱۹
۳
تقلیل انتصابات به امتیازات سیاسی / آن‌گاه که دخالت‌های نماینده در انتصابات، بویراحمد و دنا را تبدیل به جامعه کوتاه‌مدت می‌کند / چرا مدیرانی که کمتر از شش ماه از انتصابشان گذشته، باید به‌صورت شتابزده کنار گذاشته شوند؟ / خطاب به فرماندار دنا: نماینده عالی دولت باشید نه وامدار نماینده!
کبنا ؛
در فضای سیاسی استان کهگیلویه و بویراحمد، تغییرات مکرر مدیریتی در سطوح شهرستانی نه‌تنها راهی برای هم‌راستاسازی با دولت جدید نبوده، بلکه به یکی از عوامل اصلی رکود برنامه‌ها و فرسایش نیروهای انسانی بدل شده است. تجربه عینی شهرستان‌های بویراحمد و دنا در این ماه‌ها گواه دخالت‌های شتابزده در انتصابات مدیریتی است. 
به گزارش کبنا، مطالبه‌ی تغییر مدیران پس از تغییر دولت، اگرچه بخشی از روند طبیعی دموکراسی و چرخش نخبگان است، اما نباید به ابزاری برای بی‌ثبات‌سازی نهادهای اجرایی و تسویه‌حساب‌های سیاسی تبدیل شود. متأسفانه در کهگیلویه و بویراحمد، آن‌چه امروز مشهود است، نوعی دگرگونی بی‌منطق در مدیریت برخی شهرستان‌هاست؛ به‌گونه‌ای که برخی مدیرانی که مدت زیادی از انتصاب‌شان نمی‌گذرد، ناگهان تغییر می‌کنند، در حالی که برخی دیگر، با وجود کارنامه‌ای ضعیف، همچنان بر جای خود باقی مانده‌اند.
در این بین، شهرستان‌های حوزه انتخابیه بویراحمد، دنا و مارگون، بیش از دیگر مناطق استان در معرض این تغییرات ناپایدار بوده‌اند. از تغییر سرپرست شبکه بهداشت دنا در کمتر از شش ماه گرفته تا تغییر رئیس هلال‌احمر و رئیس جهاد کشاورزی این شهرستان که عمر مدیریتی‌شان حتی به چند ماه هم نرسید. این جابه‌جایی‌های پی‌درپی، چه برای بدنه‌ی دستگاه‌های اجرایی و چه برای مردم، علامت پرسش بزرگی ایجاد کرده: ملاک تغییر مدیران چیست؟ شایستگی یا وابستگی؟ مسئولیت یا وامداری؟
اینجا باید به گفته‌ی همایون کاتوزیان جامعه‌شناس و اقتصاددان رجوع کرد؛ جایی که از جامعه‌ی ایران با تعبیر جامعه‌ی کوتاه‌مدت یاد می‌کند. جامعه‌ای که در آن انباشت تجربه، حافظه سازمانی و تداوم برنامه‌ها جایی ندارد. هر مدیر تازه‌ای، طرحی نو در می‌اندازد، نیرویی جدید می‌آورد، و ریل‌های نیمه‌ساخته‌ی قبل را برمی‌چیند. نتیجه  نیز چیزی جز فرسایش سرمایه انسانی، هدررفت منابع و رکود توسعه نخواهد بود.
وقتی مدیری هنوز میز خود را نشناخته، باید خداحافظی کند؛ وقتی ساختار اداری هنوز به ثبات نرسیده، باید دوباره از نو چیده شود؛ وقتی برنامه‌ها هنوز در مرحله ایده هستند، باید توسط مدیر بعدی بازنگری یا متوقف شوند؛ در چنین فضایی چه امیدی به توسعه، بهره‌وری یا حتی رضایت عمومی می‌توان داشت؟
بی‌ثباتی مدیریتی به‌ویژه در مناطقی همچون بویراحمد و دنا، که در سطح زیرساخت‌ها و سرمایه‌های انسانی ضعف دارند، نه‌تنها یک خطای اداری، بلکه یک تهدید جدی برای پیشرفت منطقه است. این مناطق بیش از هر جای دیگر به ثبات نیاز دارند تا مدیران بتوانند با شرایط آشنا شوند، منابع محدود را به‌خوبی مدیریت کنند و به اعتماد عمومی پاسخ دهند.
مسأله این است که این نوع تغییرات غالباً نه از دل ارزیابی عملکرد، بلکه از بطن ملاحظات سیاسی، بده‌بستان‌های محلی، یا فشارهای غیررسمی بیرون می‌آید. اگر نماینده‌ای برای رضایت اطرافیان یا تثبیت پایگاه سیاسی خود، وارد روند انتصاب یا برکناری مدیران شود، نتیجه‌اش چیزی جز آسیب به بدنه‌ی اجرایی، فرسایش اعتماد عمومی و آشفتگی در نظام تصمیم‌گیری نیست.
نماینده مجلس وظایفی دارد که قانون اساسی به‌روشنی مشخص کرده است؛ قانون‌گذاری، نظارت بر اجرای قوانین، و پیگیری مسائل ملی و منطقه‌ای در چهارچوب مصالح عمومی. اما آن‌چه امروز در سطح استان مشاهده می‌شود، دخالت مستقیم برخی نمایندگان در انتصابات جزئی و خرد است؛ امری که نه‌تنها با وظایف قانونی آن‌ها در تعارض است، بلکه استقلال فرماندار، مدیران اجرایی و حتی سیاست‌های دولت را نیز زیر سوال می‌برد.
اگر هر مدیر با چراغ سبز یا قرمز نماینده عزل و نصب شود، دیگر چه فضایی برای برنامه‌محوری، پاسخ‌گویی و استقلال مدیریتی باقی می‌ماند؟ و خطرناک‌تر اینکه، اگر مدیران بدانند عمر حضورشان نه به عملکرد، بلکه به رضایت نماینده یا توازن قوا در انتخابات آینده وابسته است، آیا دغدغه‌ای جز ماندن خواهند داشت؟
در این بین، نقش فرمانداران نیز بسیار حیاتی است. فرماندار، به‌عنوان نماینده‌ی عالی دولت در شهرستان، باید مسئول باشد، نه وام‌دار. او باید از شأن و استقلال مدیریت دفاع کند، نه اینکه تابع فشارها باشد یا درگیر مناسبات قومی و جناحی شود. اگر فرماندار دنا نمی‌تواند از مدیری دفاع کند که عملکردش رضایت‌بخش بوده، چگونه می‌توان از او انتظار داشت که توسعه‌ای پایدار و بی‌طرفانه را در شهرستان هدایت کند؟ انتظار این است که فرماندار دنا، و سایر فرمانداران استان، در برابر این فشارها بایستند، با شجاعت تصمیم بگیرند، و منافع عمومی را بر رضایت سیاسی اولویت دهند. چرا که جامعه، از مدیریت سیاست‌زده و بی‌ثبات، فقط زخم می‌بیند؛ زخم‌هایی که سال‌ها طول می‌کشد تا ترمیم شوند.
از سوی دیگر، باید میان «انتصاب سیاسی» و «انتصاب مسئله‌محور» تمایز گذاشت. انتصاب سیاسی معمولاً با هدف تأمین رضایت هواداران یا سهم‌خواهی جناحی انجام می‌شود. اما انتصاب مسئله‌محور از دل شناخت بحران‌ها، نیازهای محلی و توانمندی فرد برمی‌آید. کهگیلویه و بویراحمد، نیازمند مدیرانی است که مسائل را بفهمند، برنامه داشته باشند و شجاعت اجرا را پیدا کنند، نه کسانی که تنها وابستگی سیاسی‌شان ملاک انتصاب باشد.
مدیریت باید مبتنی بر شایستگی، کارآمدی و پاسخ‌گویی باشد؛ نه براساس ارتباطات شخصی، فامیلی یا سهم‌خواهی سیاسی. آینده‌ی کهگیلویه و بویراحمد، در گرو پایان‌دادن به این چرخه‌ی بی‌ثباتی است. مطالبه تغییر مدیرانی که عملکرد ضعیف دارند، حق مردم است؛ اما تغییر برای خوش‌آمد گروهی یا تسویه حساب سیاسی، خیانت به استان است.
نام شما

آدرس ايميل شما

Iran, Islamic Republic of
تغییر دکتر هارونی که همه ازش راضی بودند و آوردن فردی بدون یک روز سابقه مدیریتی و سابقه کاری** در کارنامه فرماندار و رئیس دانشگاه شد‌.
Iran, Islamic Republic of
*دنا میترسه این مدیران خوب مثل دکتر هارونی بیان جاش بگیرن
Iran, Islamic Republic of
لول و صحبت کردن دکتر هارونی صد بار بالاتر از فرماندار بود از خداش بود ردش کنه بره
Iran, Islamic Republic of
مدیری که از خودش همه جوره سر تر بود رد کرد بره
منصوری
Iran, Islamic Republic of
رحمانی خودش فقط دنبال سیاسی کاری و بده بستان سیاسی هست کبنای عزیز
چرا اصل قضیه را نمی نویسی. کبنا به هر دلیل دارد جانبدارانه می نویسد. ضعف های آشکار رحمانی را اصلا نمی نویسد و فقط گیر داده به نماینده بویراحمد.
رحمانی فقط دنبال انتصاب افرادی است که وابسته به محافل قدرت و محافل سیاسی هستند و یا نسبت فامیلی و قومی با او دارند. چرا فقط بویراحمد را مثال میزنی
Iran, Islamic Republic of
شش ماه عملکرد دکتر هارونی مدیر سابق شبکه دنا بی نظیر بود دستگاه اکسیژن ساز،ژنراتور برق ،تجهیزات آزمایشگاه، درب های برقی، مانور های آمادگی پرسنل، تعمیرات آمبولانس ها، اکو و چشم پزشکی و کلینیک دندانپزشکی و .....خیلی برنامه های دیگه که قرار بود اجرا بشه همیچین مدیری رو باید پرستید و حمایت کرد ولی حمایت که نکردن نگفتن دردتون چیه خیلی راحت کنار گذاشتن جای تاسف داره
دنا
United States
و البته پد اورژانس سیسخت، جایگاه زباله عفونی، نهایی کردن دیالیز سیسخت، نهایی کردن ژنراتور پاتاوه، تجهیز ازمایشگاه پاتاوه، راه اندازی خانه بهداشت تنگ رواق، باز پس گیری خانه های سازمانی، زمین بیمارستان پاتاوه، چاه ارت پاتاوه ، برق سه فاز تمنک، بزرگ داشت های مناسبت های فراموش نشدنی مثل روز پرستار حتی شبی که خواستند برن هم درگیر نصب کابینت های آزمایشگاه پاتاوه بودند. پرداخت مطالبات راننده ها و پرسنل و .... دکتر هارونی عزیز فراموشت نمی کنیم..
الهی
Iran, Islamic Republic of
*** هنوز در رأس امور است و عزل نشده
Iran, Islamic Republic of
وقتی مدیران از خود فرماندار سرتر هستند معلومه که حمایت نمیکنه
سی سختی
Iran, Islamic Republic of
سلام همه بر می گرده به عملکرد فرماندار. اعلام کرد مدیر شبکه بهداشت به خاطر هیات علمی شدن جابجا شده اما غافل از اینکه هارونی ۸ سال پیش هیات علمی بود. عدم حمایت جدی فرماندار عامل اصلی جدایی مدیر شبکه بود نه استعفا. مدیری توانمند و باسواد رو باید به هر قیمت حمایت می کرد و به سادگی عبور می کرد. قطعا هماهنگ بودن . متاسفم
توکل
Iran, Islamic Republic of
خداوکیلی کاری ندارم ولی یه نگاه به مدیران تازه منصوب شده شهرستان دنا بندازید تا عمق فاجعه رو دریابید
Iran, Islamic Republic of
آقای بهرامی نه می‌بخشیم نه فراموش می‌کنیم.از طرف مردم سیسخت
سی سخت
Iran, Islamic Republic of
*******فرماندارهای حال حاۻر دنیا در **
Iran, Islamic Republic of
*******رسولی!!
الله
Iran, Islamic Republic of
+ باید ازش یا زن گرفته باشی مثل اونایی که اطرافشن یا هم باید همونا سفارش کنن برات یعنی هزارسال بهش رای داده باشی یا بالای ۱۰سال تو این راه باهاش بوده باشی ارزش نداره براش، ابرو خودش رو برد تو کمتر از ۱ سال کل آرای رای ریزیش ۷۰درصد افت کرد چه برسه الان که ۱سال وچندماه میگذره فک کنم نهایت ۵تا۸هزار رای بیاره
حیف حمایت های ما که ابرو خودمون رو بردیم
عادل
Iran, Islamic Republic of
در دانشگاه یاسوج سه معاون و تعدادی مدیر عمر مدیریتی کمتر از شش ماه داشتند به برکت نماینده خداحافظی دادند انها را
مطلع
United States
ضعف فرماندار در نگه داشتن مدیران کاملا مشهود هست.
هارونی بهتر بود در استان مسوولیت بگیره اما به اصرار مردم سیسخت قبول کرد و وقتی هم با حمایت ضعیف فرماندار مراجعه شد تقاضای برگشت به دانشگاه داد و فرماندار هم هیچ تلاشی برای کمک به نگه داشت مدیر شبکه نکرد. الان راضی هستی مدیر پروازی داری روزی ۲ ساعت میاد سر کار؟؟
شبکه
United States
اخ سی دکتر جواد. به روح پدرم این مرد رو باید به هر قیمتی نگه می داشتند. خدا می دونه موقع رفتنش گریه کردیم‌ . پای کار، متخصص، انقلابی ، خاکی .... خدا باعث و بانی این تغییر رو نیاورده. با دست خالی چقدر کار کرد و مطالباتمون رو داد. همه همکاران می دونن که چرا هارونی ترجیح داد بره. و/. برای ما روشن هست و به موقع تلافی می کنیم‌.
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
رسولی فرمانداری خوب وباسوادهستن ونیتش فقط‌رضایت مردمه دکترهارونی روکسی منکرکارهاش نمیشه اما خودش اشتباه کردرفت استعفا داد
اغوای بوئینگ؛ رد پای پول قطری در دیپلماسی آمریکایی

اغوای بوئینگ؛ رد پای پول قطری در دیپلماسی آمریکایی

طرح احتمالی قطر برای ارائه یک هواپیمای جت لوکس ۴۰۰ میلیون دلاری به ایالات متحده نشان ...
رمزگشایی واعظی از سکوت مخالفان FATF

رمزگشایی واعظی از سکوت مخالفان FATF

محمود واعظی گفت: به نظر می‌رسد نظام مصمم است تا برخی از نارسایی های گذشته از مسیر «اعتدال»،...
از گوگل برای تغییر نام خلیج فارس شکایت کنید

از گوگل برای تغییر نام خلیج فارس شکایت کنید

یک فعال سیاسی و عضو شورای اطلاع‌رسانی دولت در پستی در شبکه ایکس (توئیتر) به وزیر امور ...
1