تاریخ انتشار
دوشنبه ۱۳ فروردين ۱۴۰۳ ساعت ۲۳:۵۰
کد مطلب : ۴۷۴۴۱۲
جاذبههای طبیعی و تاریخی چنگلوا و بلوط بنگان در مجاورت دریاچه سد مارون؛
تصاویر و فیلم | دشت دلانگیز چنگلوا و بلوط بنگان کهگیلویه
۳
کبنا ؛از دهدشت به سمت شهر سوق که حرکت میکنید بعد از چهار کیلومتر به تقاطع چنگلوا میرسی. جادهای که شما را به منطقه تاریخی و گردشگری ناشناختهای میرساند. از تقاطع که بگذری تلفیق صنعت و مزارع سرسبز گندم و تپه ماهورهای کم ارتفاع با پوشش مرتعی و آب و هوای معتدل شما را به ادامه مسیر ترغیب میکند.
بعد از طی 2 کیلومتر و عبور از بزرگترین کارخانه آجر کشور به دوراهی چنگلوا و بلوط بنگان (حاشیه سد مارون ) میرسید سمت چپ شما را به روستای چنگلوا با هفت اثر تبت شده ملی تاریخی (مشتمل بر دو قلعه تاریخی، سه امامزاده، بافت تاریخی چنگلوا و محوطه تاریخی گوربخیل )هدایت میکند. فاصله چنگلوا تا تنگ تکاب (محل کنونی سد و نیروگاه مارون) و محل نبرد تاریخی آریوبرزن واسکندر مقدونی کمتر از ۱۵کیلومتر فاصله میباشد و با توجه به اهمیت استراتژیک تنگ تکاب در اتصال سرزمین پارس به ارجان وعبور این مسیر ازکنار روستای چنگلوا و نزدیکی به بلاشاپور، حاشیه مارون از نقاطی است که نیازمند کاوشهای بیشتر باستانشناسی میباشد.
دشتکهای چنگلوا، له گوشه و سوق را با همه سرسبزی که طی مسیر کنید بعد از طی ده کیلومتر به طبیعت بکر و قرق بلوط بنگان با تپه ماهورها و ناهمواریهای نسبتاً مرتفع میرسید.
حاشیه رود مارون یا همان گدار مارون معروف زنده یاد حسین پناهی جاده قدیم دهدشت بهبهان درزمان جنگ تحمیلی بوده و به بیانی معبرالشهدا کهگیلویه است.
بوی شکوفهها و زیبایی بینظیر درختان بادام و پوشش گیاهی با دریاچه زیبای سد مارون هر ساله مقصد طبیعت دوستانی است که غرب دهدشت را مقصد گردشگری خود انتخاب میکنند. سرسبزی وطراوت بهاری منطقه تاپایان فروردین و عیدفطر به لطف بارشهای مناسب بهاری پذیرایی گردشگران است.
فاصله حاشیه سد مارون یا همان قرق بلوط بنگان تا شهر دهدشت ۲۰ کیلومتر میباشد که از دو مسیر: دهدشت جاده چنگلوا بلوط بنگان و همچنین از مسیر دهدشت، شهر سوق جاده چنگلوا، بلوط بنگان قابل دسترسی میباشد.
با همه استقبال طبیعت دوستان متأسفانه این منطقه از نظر زیرساخت گردشگری در حد صفر میباشد. منطقهای که میشود به قطب درآمدزای کهگیلویه تبدیل شود.
جاده دسترسی متأسفانه غیرایمن، فاقد آسفالت مناسب و پر از چاله و دستانداز میباشد.
زیر ساختی که به همت دولت با تعمیر و ایمنسازی و آسفالت کردن جاده تا پایین دست ورساندن آن به گدارنارکون و دریاچه سد، باایجاد شناگاه، سایت قایقرانی و ایمنسازی فضا، احداث آلاچیق و سرویس بهداشتی میتوان به استفاده از فرصتهای پیش آمدهامیدوار بود.
اساسیترین نیاز امروزاین تفرجگاه احداث وتعمیر جاده دسترسی و ساخت سرویس بهداشتی و آلاچیق میباشد.
----------------------
مصطفی امانت
بعد از طی 2 کیلومتر و عبور از بزرگترین کارخانه آجر کشور به دوراهی چنگلوا و بلوط بنگان (حاشیه سد مارون ) میرسید سمت چپ شما را به روستای چنگلوا با هفت اثر تبت شده ملی تاریخی (مشتمل بر دو قلعه تاریخی، سه امامزاده، بافت تاریخی چنگلوا و محوطه تاریخی گوربخیل )هدایت میکند. فاصله چنگلوا تا تنگ تکاب (محل کنونی سد و نیروگاه مارون) و محل نبرد تاریخی آریوبرزن واسکندر مقدونی کمتر از ۱۵کیلومتر فاصله میباشد و با توجه به اهمیت استراتژیک تنگ تکاب در اتصال سرزمین پارس به ارجان وعبور این مسیر ازکنار روستای چنگلوا و نزدیکی به بلاشاپور، حاشیه مارون از نقاطی است که نیازمند کاوشهای بیشتر باستانشناسی میباشد.
دشتکهای چنگلوا، له گوشه و سوق را با همه سرسبزی که طی مسیر کنید بعد از طی ده کیلومتر به طبیعت بکر و قرق بلوط بنگان با تپه ماهورها و ناهمواریهای نسبتاً مرتفع میرسید.
حاشیه رود مارون یا همان گدار مارون معروف زنده یاد حسین پناهی جاده قدیم دهدشت بهبهان درزمان جنگ تحمیلی بوده و به بیانی معبرالشهدا کهگیلویه است.
بوی شکوفهها و زیبایی بینظیر درختان بادام و پوشش گیاهی با دریاچه زیبای سد مارون هر ساله مقصد طبیعت دوستانی است که غرب دهدشت را مقصد گردشگری خود انتخاب میکنند. سرسبزی وطراوت بهاری منطقه تاپایان فروردین و عیدفطر به لطف بارشهای مناسب بهاری پذیرایی گردشگران است.
فاصله حاشیه سد مارون یا همان قرق بلوط بنگان تا شهر دهدشت ۲۰ کیلومتر میباشد که از دو مسیر: دهدشت جاده چنگلوا بلوط بنگان و همچنین از مسیر دهدشت، شهر سوق جاده چنگلوا، بلوط بنگان قابل دسترسی میباشد.
با همه استقبال طبیعت دوستان متأسفانه این منطقه از نظر زیرساخت گردشگری در حد صفر میباشد. منطقهای که میشود به قطب درآمدزای کهگیلویه تبدیل شود.
جاده دسترسی متأسفانه غیرایمن، فاقد آسفالت مناسب و پر از چاله و دستانداز میباشد.
زیر ساختی که به همت دولت با تعمیر و ایمنسازی و آسفالت کردن جاده تا پایین دست ورساندن آن به گدارنارکون و دریاچه سد، باایجاد شناگاه، سایت قایقرانی و ایمنسازی فضا، احداث آلاچیق و سرویس بهداشتی میتوان به استفاده از فرصتهای پیش آمدهامیدوار بود.
اساسیترین نیاز امروزاین تفرجگاه احداث وتعمیر جاده دسترسی و ساخت سرویس بهداشتی و آلاچیق میباشد.
----------------------
مصطفی امانت