تاریخ انتشار
يکشنبه ۸ بهمن ۱۴۰۲ ساعت ۰۹:۵۸
کد مطلب : ۴۷۱۹۰۰
عضو شورای عالی نظام پرستاری مطرح کرد

آمار تکان دهنده از مهاجرت پرستاران اوضاع کمبود پرستار فاجعه است

۳
۰
آمار تکان دهنده از مهاجرت پرستاران اوضاع کمبود پرستار فاجعه است
کبنا ؛عضو شورای‌عالی نظام پرستاری با تشریح مسائل و مشکلات پرستاری در کشور،با بیان اینکه 60 درصد از بار نظام سلامت بر دوش جامعه پرستاری است، گفت: هر تنش و تکانی که جامعه پرستاری را متاثر کند، می‌تواند نظام سلامت کشور را نیز تحت تاثیر قرار دهد، لذا مسئولین وزارت بهداشت باید به این موضوع توجه داشته باشند.
عبدالله ثقفی به موضوع مهاجرت پرستاران هم اشاره کرد و اظهارداشت:متاسفانه به دلیل جاذبه‌های ضعیف و پرداخت‌های ناکافی که در حوزه پرستاری کشور وجود دارد، در چند سال اخیر مهاجرت پرستاران را به کشورهای خارجی شاهد هستیم.
وی تصریح کرد: سالانه بالغ بر 3000 پرستار از کشور مهاجرت می‌کنند که آمار تکان‌دهنده و تاسف‌آوری است. این میزان مهاجرت به اندازه یک سوم فارغ‌التحصیلانی است که سالانه از دانشکده‌های پرستاری فارغ‌التحصیل می‌شوند.
عضو شورای‌عالی نظام پرستاری با تاکید بر اینکه خاستگاه مسئله مهاجرت پرستاران باید آسیب‌شناسی شود، گفت: موضوع انگیزه پرستاران، پرداختی به آنها، کمبود نیرو و شان اجتماعی پرستاران را می‌توان از ریشه‌های این مشکل عنوان کرد.
ثففی اظهارداشت: همه مجموعه‌های دست‌اندرکار شامل سازمان نظام پرستاری، وزارت بهداشت، مجلس شورای اسلامی و سایر نهادهای مربوطه در جلوگیری از مهاجرت پرستاران سهم دارند، بنابراین باید ایفای نقش کنند.
وی همچنین با تاکید بر اینکه قانون تعرفه‌گذاری خدمات پرستاری و ضرایب آن باید بازبینی صورت گیرد و پرداخت‌ها اصلاح شود، افزود: آنچه به عنوان قانون تعرفه‌گذاری خدمات پرستاری درحال اجراست، آن چیزی نیست که در قانون پیش‌بینی شده و متناسب با شان و جایگاه پرستاران ما نیز نیست.
وی، استخدام و جذب نیروهای پرستاری را نیز یکی از مطالبات قدیمی جامعه پرستاری خواند و گفت: پرستاران ما به دلیل کمبود نیروی پرستاری نقش 2 تا 3 پرستار دیگر را نیز ایفا می‌کنند که این موضوع طبیعتاً باعث ایجاد احساس فرسودگی و خستگی شغلی می‌شود.
ثقفی به موضوع کمبود پرستار به ازای تخت بیمارستانی هم اشاره کرد و افزود: نسبت پرستار به تخت در برخی کشورها 4 یا 5 پرستار به ازای هر تخت است، اما در کشور ما این نسبت 2.5 پرستار به ازای هر تخت بیمارستانی است، اما متاسفانه درحال حاضر کشور ما با این نسبت در نظر گرفته شده نیز فاصله دارد و نسبت پرستار به ازای هر تخت کمتر از 1.5 است؛ حتی در برخی از استان‌ها و مراکز کشور ما این نسبت به زیر یک نفر پرستار به ازای هر تخت نیز می‌رسد که این موضوع فاجعه‌آمیز است، زیرا در عین حال که به پرستار فشار کاری وارد می‌شود و پرستاران مجبورند در دو شیفت کار کنند و یا اضافه کارهای اجباری به آن‌ها تحمیل شود، فرسودگی شغلی را افزایش می‌دهد و برای بیماران نیز مشکلاتی ایجاد می‌شود.
عضو شورای‌عالی سازمان پرستاری با اشاره به لزوم بهبود وضعیت استخدامی پرستاران نیز تصریح کرد: پرستاران شرکتی باید حتماً تعیین تکلیف شوند و استخدام آن‌ها نیز باید صورت گیرد.
به گزارش مهر، وی با تاکید بر اینکه اگر موانع استخدام پرستاران و جبران کمبود نیروی انسانی و اجرای قانون ارتقای بهره‌وری از میان برداشته شود این قانون به طور کامل و دقیق قابلیت اجرا پیدا خواهد کرد، گفت: این قانون درحال حاضر بسیار دست و پا شکسته درحال اجرا است؛ تعدیل ساعات کاری برای پرستاران براساس سنوات خدمتی آنها در بسیاری از مراکز درمانی به دلیل کمبود نیروی پرستاری اجرا نمی‌شود.
برچسب ها :
نام شما

آدرس ايميل شما

اگاه
Iran, Islamic Republic of
قوانین سفت وسخت بذاریدموقع استخدام تاهرکی فردا شلوارش دوتا شدوبه نون ونوایی رسید دم درنیاره...اینها خائنین به مملکت هستندکه نمک خوردن ونمکدون شکستند..والا ماهمسایه پرستارداریم یه روزسرکار و۵روزخونش خوابیده...ببینیدحکم ومزایای یه پرستارباجاهایی مثل اداره ارشاد،بهزیستی کمیته امداد یابقیه جاهابایک مدرک مساوی وسنوات خدمت مساوی چقده؟فکرمیکنن ازدماغ فیل افتادند
نگران
Moldova, Republic of
متاسفانه کسی به پزشک و پرستار اهمیتی نمیده ..حجم کار بسیار زیاد و در استان ما چندین برابر بیشتر چون باید به 20 نفر همراه مریض هم جواب بده.وقتی هم خونه برای استراحت میرن بازم باید جواب حال بیمارا و اشنا باشن شرایط سخت کار ناملایمتی و بی مهری مردم و مسولین حقوق بسیار ناچیز انهم برای مهمترین چیز یعنی جون انسان که مهمترین دارایی یه انسان هست توقعات در بالاترین حد امکانات و ...محدود و کم
پرستار.....
Iran, Islamic Republic of
مشکل اینجاست این ها اصلا پرستاری میخونن چون به پرستارها تابعیت میدن....
کسانی که اصلا هواسشون نیست از اب و نان و خاک و امنیت این کشور هزینه شون شده که پرستار این مردم مظلوم بشن .
البته که هیچ مدرسه ای و مکتبی نمیتونه درس انسانیت بده.انسایت مثله یه چشمه ابه که باید خودش بجوشه و گرنه شما هی اب داخلش بریزی..دست اخر نشون میده چشمه ذهن اینها چی میخواد که خشکیده..
افزایش تنش میان پیونگ‌یانگ و سئول؛ قوای نظامی کدام کشور قوی‌تر است؟

افزایش تنش میان پیونگ‌یانگ و سئول؛ قوای نظامی کدام کشور قوی‌تر است؟

به گفته موسسه مطالعات استراتژیک یک اندیشکده دفاعی مستقر در لندن، کره شمالی در آغاز سال ...
مصوبه عجیب نمایندگان مجلس

مصوبه عجیب نمایندگان مجلس

 محمد حسین فرهنگی نماینده مجلس گفت: مجلس به حکم بسیار عجیبی در جریان رسیدگی به بودجه ...
دعای پدرها ردخور ندارد

دعای پدرها ردخور ندارد

با اینکه تصور می‌کنیم مادر جایگاه بالاتری نسبت به پدر دارد اما بسیاری از ما از جایگاه ...
1