کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

کبنا بررسی کرد

پیمانکار محوری به جای پروژه محوری در سازمان برنامه و بودجه کهگیلویه و بویراحمد

25 دی 1402 ساعت 12:33

یکی از مشکلات اساسی توسعه نیافتگی این استان در سازمان برنامه و بودجه استان کهگیلویه و بویراحمد و نحوه تصمیم‌گیری و تصمیم‌سازی در این سازمان بسیار مهم و راهبردی است.


یکی از مشکلات اساسی توسعه نیافتگی این استان در سازمان برنامه و بودجه استان کهگیلویه و بویراحمد و نحوه تصمیم‌گیری و تصمیم‌سازی در این سازمان بسیار مهم و راهبردی است.
هرچه نگاه‌ها در این سازمان بر محرومیت زدایی و رسیدگی به محرومین واقعی و ناظر بر پروژه محوری در مناطق محروم معطوف باشد، به همان میزان، می‌ توان به رفع محرومیت و توازن منطقه‌ای دست یافت و هر مقدار که در این سازمان، رویکرد‌ها مبتنی بر تمرکزگرایی، پیمانکار محوری به جای پروژه محوری و نگاه ویژه به پیمانکاران خاص باشد، به همان میزان، فاصله بین طبقات محرومیت و مناطق بیشتر می‌شود، اکنون هم متأسفاته چنین نگاهی بر این سازمان حاکم هست که به جای یک رویکرد همه جانبه نگر، یک رویکرد پیمانکار محور و متمرکز بر تعداد محدودی از پیمانکاران خاص در این سازمان حاکم هست.
اکنون علی‌رغم اعتبارات نسبتاً خوبی که برای استان کهگیلویه و بویراحمد تخصیص یافته است، نیم نگاهی به تمام پروژه‌های
راه روستایی در سراسر استان کهگیلویه و بویراحمد، شاهد متقنی بر این ادعاست که این اعتبارات به تعداد محدود و همیشگی از پیمانکاران پرداخت شده است، برای نمونه چندی پیش مبلغی حدود 50 میلیارد تومان در حوزه راهداری فقط بین 5 تا 6 تا پیمانکار توزیع شد و سایر پیمانکاران خصوصاً پیمانکاران راه‌های روستایی از این مبلغ محروم ماندند و اگر سرکشی به این پروژه‌ها انجام بشود، مشخص می‌کند که همه این پروژه‌ها تعطیل و مردم با رنج و مشقت در این جاده‌ها، در رفت و آمد هستند و کسی هم جوابگوی این وضعیت نیست.
این وضعیت در شهرستان بویراحمد که بیشترین راه روستایی و حوزه محرومیت را دارد، نمود بیشتری دارد، طوری که برخی مردم این روز‌ها به شدت از وضعیت ناراضی‌اند.
در حوزه آب فاضلاب هم وضعیت همین هست و حوزه محرومیت‌زدایی در پروژه‌های متوسط و بزرگ آب‌رسانی بیش از یکسال هست که تعطیل هست و گویا هیچ کس در بحث آب‌رسانی‌هایی که پروژه‌های محرومیت زدایی تعریف شده‌اند، به مردم جوابگو نیست و معلوم نیست اعتبارات این بخش چگونه و با چه کیفیتی به مصرف رسیده‌اند ک یا می‌رسند.
اینکه آیا سازمان‌های ناظر و بازرس در این خصوص ورودی داشته‌اند یا نه هم هیچ گزارشی یا اطلاعی در دست نیست. این امر نیازمند ورود جدی همه دلسوزان و مطالبه گران واقعی حق مردم هست و از طرفی سازمان‌های ناظر هم باید در این خصوص ورود کنند و به مردم پاسخگو باشند.
باید دقیقاً بررسی شود که مبنای توزیع پروژه‌های عمرانی در سازمان برنامه و بودجه و امور مالی ادارت کل چیست و چرا در این توزیع مناطق محروم، هر روز محروم‌تر و صرفاً تعدادی پیمانکار خاص فربه می‌شوند.
راقم این یادداشت در صورت عدم بهبود شرایط، نام برخی از پیمانکاران و رابطه‌های آنان در سیستم اداری و سازمان برنامه و بودجه را در رسانه‌های استان برملاء خواهیم کرد.
کبنانیوز آمادگی انتشار پاسخ مسئولان مربوطه را دارد.


کد مطلب: 471375

آدرس مطلب :
https://www.kebnanews.ir/report/471375/پیمانکار-محوری-جای-پروژه-سازمان-برنامه-بودجه-کهگیلویه-بویراحمد

کبنانیوز
  https://www.kebnanews.ir

1