کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

کبنا بررسی کرد

نگاهی به آخرین وضعیت انتخاباتی در بویراحمد، دنا و مارگون

22 آبان 1402 ساعت 14:02

با اعلام لیست تأیید شدگان انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی رقابت‌های انتخاباتی در حال اوج گرفتن است. به گفته فرماندار شهرستان بویراحمد همه نامزد‌های شناخته شده در این حوزه انتخابیه صلاحیت‌شان در این مرحله تأیید شد و پرونده آن‌ها جهت بررسی نهایی به شورای نگهبان ارسال می‌شود.


با اعلام لیست تأیید شدگان انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی رقابت‌های انتخاباتی در حال اوج گرفتن است. به گفته فرماندار شهرستان بویراحمد همه نامزد‌های شناخته شده در این حوزه انتخابیه صلاحیت‌شان در این مرحله تأیید شد و پرونده آن‌ها جهت بررسی نهایی به شورای نگهبان ارسال می‌شود.
با این وجود در همین مرحله نیز می‌توان تا حدودی به شناخت کامل عرصه رقابت در این حوزه انتخابیه دست پیدا کرد.
عرصه‌ای که بر خلاف دوره قبلی از پیچیدگی و ابهامات زیادی برخوردار است. در انتخابات ۱۳۹۸ شاید بیشتر از یک سال قبل از انتخابات و وقتی اصولگرایان در مسجد امام حسین (ع) دست به یک انتحار تصمیم‌گیری زدند و فردی به نام کریم فرخیانی را به عنوان نامزد معرفی کردند برای همگان روشن بود که پیروز آن انتخابات مهدی روشنفکر خواهد بود و در نهایت نیز همین گونه شد و روشنفکر با اقتدار و رای بالا به عنوان نماینده مردم بویراحمد و دنا انتخاب شد.
اما حالا و با شدت گرفتن انتقادات از روشنفکر شرایط وی در این دوره نه تنها هیچ شباهتی به دوره قبل ندارد که تردید‌ها برای تکرار پیروزی وی بسیار زیاد است.
ظهور دو چهره جدید در این انتخابات که از قضا اشتراکات رای بسیاری با روشنفکر دارند بزرگترین چالش روشنفکر به نظر می‌رسد. نستهین مقدم با استعفا از شهرداری یاسوج ردای کاندیداتوری به تن کرده است و با یک تیم رسانه‌ای خلاق و فعال در صحنه حاضر است و بعد از تأیید صلاحیت از سوی هیأت‌های اجرایی منتظر تصمیم نهایی شورای نگهبان است تا احتمالاً داشته‌های زیادی را رو کند.
قبل از مقدم این شیرعلی خرامین استاد برجسته دانشگاه بود که فعالیت‌های انتخاباتی خود را شروع کرده بود. خرامین یکی از فعالترین نامزد‌ها در عرصه رسانه‌ای است و کمتر هفته‌ای است که وی در رسانه‌ها حضور نداشته باشد. وی ترجیح می‌دهد خود مستقیماً در رسانه‌ها حاضر باشد و به ارائه طرح و برنامه بپردازد و چالش‌های استان با نگاه آسیب‌شناسانه مطرح کند. وی با ارائه طرح و دیدگاه‌های جدید و با تأکید بر نهضت نخبگان نه تنها قصد به چالش کشیدن روشنفکر را دارد که هدف از نهضت و جریان سیاسی خود را به چالش کشیدن سنت‌ها و مناسبات ناصحیح و ناسپاسی در کل بویراحمد، دنا و مارگون می‌داند.
 سخنان خرامین در رابطه با سد خرسان ۳ در دیدار با معاون رئیس جمهور در یاسوج بازتاب بسیار زیادی در سطح استان داشت و نشان داد که خرامین به مانند سال‌های قبل که اهل مطالبه‌گری بوده است کماکان با حفظ همان رویه حرف‌ها و برنامه‌های بیشتری برای مدت زمان باقی مانده تا انتخابات خواهد داشت.
حضور نادر منتظریان دیگر نامزد این دوره از انتخابات که در دوره‌ی قبلی رای سوم را کسب کرد در پاتاوه به عنوان یکی از پایگاه‌های اصلی رای مهدی روشنفکر زنگ خطر بزرگی برای مهدی روشنفکر خواهد بود. منتظریان نیز در عرصه رسانه‌های استان حضور چشمگیری دارد و نزدیکانش این گونه القا می‌کنند که وی یکی از طرف‌های اصلی رقابت انتخاباتی در این دوره خواهد بود.
غلام محمد زارعی برخلاف تصور اولیه که این گونه برداشت می‌شد که جدیتی برای ادامه کار وجود ندارد به صورت بسیار جدی در عرصه فعال است. هر چند ثبت نام زارعی نیز کمی غیر قابل پیش بنی بود ولی حالا علاوه بر ثبت نام این سطح از فعالیت نیز در نوع خود جالب توجه است. هر چند در اینکه این فعالیت‌ها و استفاده از محدود امکان دم دست نامزد‌ها یعنی حضور در مراسمات فاتحه خوانی در نهایت چه اندازه برای زارعی جواب خواهد داد یا خیر نمی‌توان با قطعیت نظر داد ولی بسیاری‌ها فعالیت‌های این دوره زارعی را در جهت زمینه‌سازی برای دور آینده و دو نماینده شدن بویراحمد، دنا و مارگون می‌دانند.
حضور زارعی در انتخابات را برخی با پیش فرض اینکه خود وی هیچ شانسی برای پیروزی ندارد به نفع مهدی روشنفکر تفسیر می‌کنند. در واقعیت نیز به نظر می‌رسد ریزش‌های زیادی در اردوگاه روشنفکر اتفاق  افتاده است ولی پراکندگی رقبا تنها شانس روشنفکر برای ادامه کار است.
بسیاری برای بهرامی شانس زیادی در این دوره در نظر گرفته‌اند و معتقدند به جهت پایداری حضور بهرامی در این عرصه این دوره شانس او بیشتر از دوره‌های قبلی خواهد بود. او گستره فعالیت خود را بیشتر کرده است و در عرصه رسانه‌ای استان نیز فعال است و برای مناسبت‌های مختلف و اتفاقات گوناگون بیانیه صادر می‌کند و پیام می‌فرستد.  
بویراحمد کاملاً رنگ و بوی انتخاباتی گرفته است و مراسمات و قبرستان‌های استان یکی از جلوه‌های اصلی کنش‌گری و حضور نامزد‌های انتخابات است البته برخی نامزد‌ها هم در این میان حضور بالایی در رسانه‌های استان دارد. برخی از آن‌ها علاوه بر حضور در رسانه‌ها به کیفیت این حضور نیز حساس هستند و ترجیح می‌دهند با تولید محتوا و ارائه نظرات و دیدگاه‌های کارشناسی دل رای‌دهندگان را به دست بیاورند.
 عدم توسعه در طول دهه‌های گذشته و انباشت بحران‌های متعدد سیاسی، اقتصادی و عمرانی بویراحمد را در یک بزنگاه حساس قرار داده است. سرزمینی که دارای ظرفیت‌های بالا در حوزه‌های مختلف است با بی‌توجهی و عدم نگاه کارشناسی در یک وضعیت نامطلوب قرار دارد و انتخاب و نوع انتخاب در انتخابات پیش رو در ترسیم آینده بویراحمد، دنا و مارگون بسیار تعیین‌کننده خواهد بود.  


کد مطلب: 469211

آدرس مطلب :
https://www.kebnanews.ir/report/469211/نگاهی-آخرین-وضعیت-انتخاباتی-بویراحمد-دنا-مارگون

کبنانیوز
  https://www.kebnanews.ir

1