تاریخ انتشار
دوشنبه ۲۲ آبان ۱۴۰۲ ساعت ۰۹:۴۶
کد مطلب : ۴۶۹۲۰۰
گمانه زنی‌ها در مورد کناره‌گیری بایدن از رقابت انتخاباتی پس از سفر به پکن؛

شی در دیدار با بایدن چهار کارت برنده را نگه می‌دارد

۰
شی در دیدار با بایدن چهار کارت برنده را نگه می‌دارد
کبنا ؛شی در دیدار با بایدن چهار کارت برنده را نگه می‌دارد / خوانده شدفرارو- دیوید گلدمن، اقتصاددان و نویسنده امریکایی، او پیش‌تر با مجموعه مقالات‌اش در «آسیا تایمز» تا سال ۲۰۰۹ میلادی با نام مستعار «اشپنگلر» شناخته شده بود. این نام مستعار کنایه‌ای است از نام «اسوالد اشپنگلر» مورخ آلمانی که در مشهورترین اثرش «زوال غرب» چاپ سال ۱۹۱۸ میلادی ادعا کرده بود که تمدن غرب در حال زوال و مرگ است. گلدمن اغلب در تحلیل‌هایش بر عوامل جمعیت شناختی و اقتصادی تمرکز می‌کند. او به عنوان مدیرعامل صندوق‌های سرمایه‌گذاری در سمت‌های ارشد در بانک امریکا و نهاد‌های معتبر مالی دیگر فعالیت کرده است.
به گزارش کبنا، فرارو به نقل از آسیا تایمز، "شی جین پینگ" رئیس جمهور چین در تاریخ ۱۵ نوامبر(۲۴ آبان) در سانفرانسیکو با بایدن رئیس جمهور امریکا با چهار کارت با ارزش در دست، ملاقات خواهد داشت. مشاوران سیاسی نزدیک به شی نوعی اعتماد به نفس بی سابقه در مورد موقعیت استراتژیک چین را ابراز می‌کنند.
نخست آن که فروپاشی حمله اوکراین علیه نیرو‌های روس و اعتراف فرمانده اوکراینی مبنی بر این که جنگ به "بن بست" رسیده عقب نشینی‌ای برای موقعیت استراتژیک امریکا و دستاوردی برای چین محسوب می‌شود که صادرات خود به روسیه را به میزان دو برابر افزایش داده است.
دوم آن که جنگ فناوری ایالات متحده علیه چین با شکست مواجه شده، زیرا شرکت‌های چینی فعال در عرصه هوش مصنوعی پردازنده‌های سریع هوآوی را به جای تراشه‌های انویدیا و سایر تولید کنندگان امریکایی خریداری می‌کنند.
سوم آن که جنگ غزه به چین یک گزینه آزاد می‌دهد تا به عنوان رهبر جنوب جهانی در مخالفت با اسرائیل متحد آمریکا عمل کند. اکنون چین بیش از امریکا به جهان اسلام صادرات انجام می‌دهد.
چهارم آن که ارتش ایالات متحده قصد دارد از رویارویی با چین در منطقه شمال غربی اقیانوس آرام و هم چنین آب‌های اصلی آن در دریای چین جنوبی جایی که هزاران موشک سطح در کشتی ارتش خلق چین و نزدیک به هزار هواپیمای جنگی نسل چهارم و پنجم مستقر هستند اجتناب ورزد چرا که این تجهیزات به چین قدرت آتش برتری بخشیده اند.
ترس متقابل از جنگ
در پس زمینه نشست بایدن و شی هراسی وجود دارد که هر دو طرف در آن اشتراک نظر دارند هراسی مبنی بر آن که رویارویی میان امریکا و چین بتواند منجر به بروز جنگ شود. هنری کیسینجر در ماه مه(اردیبهشت) گذشته به نشریه "اکونومیست" گفته بود: "ما در موقعیت کلاسیک مشابه پیش از جنگ جهانی اول قرار داریم موقعیتی که در آن هیچ یک از طرفین حاشیه زیادی برای امتیازدهی سیاسی در اختیار ندارد و در آن شرایط هرگونه اختلال در توازن و تعادل وضعیت منجر به پیامد‌های فاجعه باری می‌شود".
"جین کانرونگ" یکی از مشاوران برجسته حزب کمونیست چین و استاد دانشگاه رنمین در تاریخ ۹ نوامبر(۱۸ آبان) به "گاردین" گفته بود: "جهان امروز وارد دوران مبارزه بزرگی شده است: نظم قدیمی تحت سلطه غرب در حال فروپاشی است، اما نظم جدید هنوز برقرار نشده است". 
یک نگرانی عمده در طرف آمریکایی گسترش زرادخانه هسته‌ای چین از ۲۲۰ کلاهک در سال ۲۰۲۰ میلادی تا ۱۰۰۰ کلاهک پیش بینی شده تا سال ۲۰۳۰  است. در تفسیری منتشر شده در نشریه "فارین افرز" هشدار داده شده بود:" تحلیلگران چینی نگران هستند که ایالات متحده آستانه خود را برای استفاده از تسلیحات هسته‌ای کاهش دهد و این که ارتش امریکا در حال دستیابی به قابلیت‌های جدیدی است که می‌تواند برای نابود کردن یا تخریب قابل توجه نیرو‌های هسته‌ای چین مورد استفاده قرار گیرد".
به دنبال سفر "گاوین نیوسام" فرماندار کالیفرنیا به پکن این گمانه زنی مطرح شد که ممکن است نیوسام جایگزین بایدن بیمار در صدر فهرست نامزد‌های دموکرات برای انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۴ میلادی شود. به طرز قابل توجهی از نیوسام نقل شده که گفته است از "سیاست چین واحد" حمایت می‌کند و هم چنین تمایل خود برای "عدم مشاهده تحقق استقلال تایوان" را بیان کرده است. نیوسام در سفرش به چین از "تجدید دوستی و مشارکت مجدد در مسائل اساسی که ایمان جمعی ما را در آینده تعیین خواهد کرد" صحبت کرد. رد آشکار استقلال تایوان توسط نیوسام با اظهارات پیشین بایدن در تضاد است اظهاراتی که در آن بیان شده بود اگرچه ایالات متحده تایوان را به استقلال تشویق نمی‌کند، اما تصمیم گیری در مورد آن برعهده تایوانی خواهد بود. بایدن هم چنین اعلام کرده بود که امریکا متعهد به دفاع از تایوان است موضعی که اعتراض وزارت خارجه چین را به دنبال داشت.
قاطعیت فزاینده نیروی دریایی و نیروی هوایی چین در دریای چین جنوبی نیز ارتش آمریکا را نگران ساخته است. در واقع، چین با به تعلیق درآوردن خط تلفن میان نظامیان دو کشور رفتاری جسورانه از خود نشان داده است. یکی از مقام‌های پنتاگون ماه گذشته گلایه داشت که هواپیما‌های جنگی چین از سال ۲۰۲۱ میلادی به این سو ۲۰۰ مانور خطرناک را در نزدیکی هواپیما‌های امریکایی انجام داده اند. سرگرد "کریستوفر جی میهال" در سال ۲۰۲۱ میلادی در یکی از نشریات ارتش ایالات متحده نوشته بود:"بازوی متعارف نیروی موشکی ارتش آزادیبخش خلق چین بزرگترین نیروی موشکی زمینی در جهان است با بیش از ۲۲۰۰ موشک بالستیک و کروز مسلح به طور متعارف و با موشک‌های ضد کشتی به اندازه کافی برای حمله به هر کشتی جنگی سطحی ایالات متحده در دریای چین جنوبی".
بومرنگ جنگ تراشه
محدودیت‌های اعمال شده از سوی آمریکا در صادرات تراشه‌های سطح بالا به چین نتوانست مانع از ارائه یک گوشی هوشمند جدید و هم چنین پردازنده‌های هوش مصنوعی توسط هواوی با عملکرد مشابه یا نزدیک محصولات انویدیا و دیگر طراحان آمریکایی شود.
خبرگزاری "رویترز" در تاریخ ۷ نوامبر(۱۶ آبان) گزارش داد که بایدو غول اینترنتی چینی ۱۶۰۰ تراشه از تراشه‌های هوش مصنوعی Huawei’s ۹۱۰B Ascend را سفارش داده که ظاهرا معادل با واحد پردازش گرافیکی Nvidia A۱۰۰ محبوب‌ترین پردازنده هوش مصنوعی است.
طبق گزارش‌ها در کمال تعجب انویدیا هنوز راهی برای ارسال پردازنده‌های گرافیکی با کارایی بالا به چین با پردازنده‌های گرافیکی H۲۰، L۲۰ و L۲ آینده خود پیدا کرده است. انویدیا در حال حاضر نمونه‌های محصولی برای این پردازنده‌های گرافیکی در اختیار دارد و ظرف یک ماه آینده وارد تولید انبوه می‌شود و باز هم تسلط خود را در زنجیره تامین نشان خواهد داد.
بهره برداری از بحران غزه
چین با حضور پیشرو اقتصادی خود در جهان اسلام جنگ غزه را نقطه تجمع احساسات علیه ایالات متحده و متحدان اش می‌داند. "جین کانرونگ" در "گاردین" نوشت: "صدای جنوب جهانی بلندتر شده است. جهان عرب به سوی آشتی پیش می‌رود و صدای جهان سوم کماکان در صحنه بین المللی رشد می‌کند. نقش چین را می‌توان در این رویداد‌های برجسته دید و این کشور‌ها انتظارات و درخواست‌های فزاینده‌ای از چین دارند".
اسرائیل و چین: آن چه ممکن است بوده باشد
در سال ۲۰۱۹ میلادی من در یک سمینار غیرعلنی با حضور متخصصان امنیتی چینی و اسرائیلی در اندیشکده چتم هاوس شرکت داشتم.
سخنگوی چین اظهار داشت که چین ۲۰ میلیون جمعیت مسلمان دارد و نمی‌خواهد با رای دادن به نفع اسرائیل در سازمان ملل آنان را تحریک کند علاوه بر آن که بیش از ۵۰ سفارتخانه کشور‌های مسلمان نیز در چین حضور دارند.
مقام اسرائیلی پاسخ داد که هندوستان از شما تعداد مسلمانان بیش تری دارد، اما همراه با امریکا در سازمان ملل متحد به نفع اسرائیل رای داده است.
مشاور چینی پاسخ داد: "من شاهد تغییرات بزرگی بوده ام که در ایالات متحده رخ داده است. امریکا دیگر مثل سابق نظرات اش را تحمیل نمی‌کند. چین اعتماد به نفس بیش تری پیدا کرده است گاهی اوقات اعتماد به نفسی بیش از حد. ما با مسائل سخت داخلی روبرو هستیم. چین از نظر داخلی به سوی موضعی چپگرایانه‌تر حرکت می‌کند و در مقابل ایالات متحده محافظه کارتر می‌شود".
او با اشاره به تعرفه‌های دولت ترامپ بر واردات چینی ادامه داد:"سیاست داخلی مسیر دیگری را در پیش گرفته است". با این وجود، مشاور چینی افزود:" اسرائیل نقش مثبتی ایفا خواهد کرد، زیرا اسرائیل رابطه خوبی با آمریکا دارد. مردم چین اسرائیل و مردم اسرائیل را تحسین می‌کنند. اکثر مردم چین ذهنیت خوبی نسبت به اسرائیل دارند. البته ما جمعیت مسلمان زیادی نیز داریم که طرفدار اعراب هستند. این حقیقت است".
نمای تاریک‌تر چین
مطالب فوق گزیده‌ای از یادداشت‌های کلمه به کلمه از آن گفتگو بین دو مقام چینی و اسرائیلی بود. این یک گفتگوی خشن بود، اما گفتگویی خصمانه نبود. با این وجود، لحن رسمی چین از آن زمان به این سو با لحن شدیدا خصمانه نسبت به اسرائیل در تمام رسانه‌های چینی به طرز چشمگیری تغییر پیدا کرده است. درک چین از نیات آمریکا در این مدت زمان تغییر کرده است.
"جین کانرونگ" در "گاردین" نوشت: "اگرچه نظم جهانی در همه جا آشفته است خطرناک‌ترین عنصر موجود فعلی درگیری روسیه و اوکراین است. اوکراین عامل و دست نشانده ایالات متحده است. سیاستمداران و رسانه‌های آمریکایی به طور علنی درگیری روسیه و اوکراین را "جنگ نیابتی" نامیده‌اند. ۱۹۳ کشور عضو سازمان ملل و بیش از ۲۰۰ کشور و منطقه روی کره زمین وجود دارند، اما کشور‌هایی که واقعا استقلال استراتژیک و توانایی نابودی یکدیگر را دارند چین، ایالات متحده و روسیه هستند که دو بازیگر از این سه بازیگر در وضعیت درگیری نظامی قرار گرفته‌اند".
سخنان تند چین در مورد نقش ایالات متحده در جنگ اوکراین موجه است. از زمانی که واشنگتن از انقلاب نارنجی در اوکراین در سال ۲۰۰۴ میلادی حمایت کرد تغییر رژیم در روسیه از طریق توالی انقلاب‌های رنگی در مرز‌های آن کشور موضوعی بوده که به وسواس سیاستگذاری‌های نومحافظه کاران امریکا تبدیل شده بود.
چین و جنوب جهانی
چین فرصتی را برای عقب راندن ایالات متحده می‌بیند و از جایگاه بالاتر خود در جنوب جهانی برای تضعیف نفوذ ژئوپولیتیک آمریکا استفاده می‌کند. از زمان گفتگوی ذکر شده در سال ۲۰۱۹ میلادی صادرات چین به جنوب جهانی تقریبا دو برابر افزایش یافته است.
نام شما

آدرس ايميل شما

عیدی کارگران در ۱۴۰۳ چقدر است؟

عیدی کارگران در ۱۴۰۳ چقدر است؟

عیدی سال ۱۴۰۳ کارگران که در اسفند ۱۴۰۲ دریافت می‌کنند اعلام شد. با توجه به مصوبه جدید ...
در این کشور مردم مادام العمر مستاجر هستند

در این کشور مردم مادام العمر مستاجر هستند

در زمانی که بسیاری از جوانان در مکان ‌هایی مانند کالیفرنیا و نیویورک نمی‌توانند راهی ...
توطئه عليه قاليباف

توطئه عليه قاليباف

حميد رسايي، عضو سابق جبهه پايداري و از چهره‌هاي اصلي تشكل جديد اصولگرايان يعني شريان ...
1