کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

کبنا گزارش می‌دهد

تناقص در صحبت‌های مهدی روشنفکر در خصوص سد خرسان 3 / نامه سرگشاده‌ی خواهان‌های پرونده سد خرسان به نماینده بویراحمد: واقعا چرخش‌تان جای تعجب است

24 مهر 1402 ساعت 21:57

ساخت سد خرسان 3 در مرز استان کهگیلویه و بویراحمد و چهار محال و بختیاری محل مناقشه بین مخالفان و موافقان «سد» شده است. بنا بر گفته کارشناسان و مسئولان با ساخت سد خرسان 3، 17 روستا زیر آب خواهد رفت و بخش مهمی از تاریخ استان کهگیلویه و بویراحمد با ساخت سد برای همیشه ناپدید می‌شود و جمعیتی بالغ بر 10 هزار نفر مجبور به کوچ اجباری می‌شوند. علاوه بر این مسئله برخی از کارشناسان می‌گویند؛ ساخت سد موجب تغییر اقلیم استان کهگیلویه و بویراحمد می‌شود و با توجه به اینکه این استان روی گسل‌های زیادی واقع شده است، ساخت سد فعالیت این گسل‌ها را تشدید می‌کند و احتمال وقوع خسارت جانی و مالی وجود دارد.


ساخت سد خرسان 3 در مرز استان کهگیلویه و بویراحمد و چهار محال و بختیاری محل مناقشه بین مخالفان و موافقان «سد» شده است. بنا بر گفته کارشناسان و مسئولان با ساخت سد خرسان 3، 17 روستا زیر آب خواهد رفت و بخش مهمی از تاریخ استان کهگیلویه و بویراحمد با ساخت سد برای همیشه ناپدید می‌شود و جمعیتی بالغ بر 10 هزار نفر مجبور به کوچ اجباری می‌شوند. علاوه بر این مسئله برخی از کارشناسان می‌گویند؛ ساخت سد موجب تغییر اقلیم استان کهگیلویه و بویراحمد می‌شود و با توجه به اینکه این استان روی گسل‌های زیادی واقع شده است، ساخت سد فعالیت این گسل‌ها را تشدید می‌کند و احتمال وقوع خسارت جانی و مالی وجود دارد.
به گزارش کبنا، صحبت‌های مهدی روشنفکر_ نماینده مردم شهرستان‌های بویراحمد، دنا و مارگون در نشست با خبرنگاران در خصوص سد خرسان 3 موجب مجادله در فضای مجازی و رسانه‌ای شده است. در هفته های اخیر روشنفکر یک بار به شدت به سد خرسان 3 تاخت و ضمن مخالفت با احداث سد، خطاب به مسوولان وزارت نیرو اظهار داشت: استان کهگیلویه و بویراحمد با داشتن ۱۰ درصد آب‌های سطحی تشنه مانده، مردم سادات محمودی آب خوردن ندارند، باغاتشان خشک شده بی‌توجهی می‌کنید و برای‌تان مهم نیست ولی کنار مردمان دیار من که لب تشنه مانده‌اند می‌خواهید آب را به دیگر مناطق انتقال دهید. او همچنین گفته بود که سد خرسان 3 جزء مصیبت هیچ سودی برای کهگیلویه و بویراحمد ندارد.
اما روشنفکر در نشست خبری خود با رسانه‌ها یکباره از مواضع قبلی خود کوتاه آمد و با چرخشی ۱۸۰ درجه ای از مواضعش به نحوی صحبت کرد که گویا مخالفت چندانی با ساخت سد خرسان 3 ندارد. او گفت: برای ساخت سد بخش زیادی از مردم رضایت دارند.
         
همین حرف‌های سبب واکنش جمعی از دهیاران و اعضای شوراهای اسلامی روستاهای دهستان سادات محمودی شد.
 دهیاران و شورای اسلامی روستا‌های دهستان سادات محمودی به صحبت‌های روشنفکر واکنش نشان دادند و در نامه‌ای نوشتند؛ مسئولان استانی در تمام ادوار نشان داده‌اند لیاقت پاسداشت منابع خدادادی و گنج‌های سرزمین زاگرس را ندارند. زاگرس مظلوم‌ترین استان‌های کشور را در خود نگهداری می‌کند تا مردمش صرفاً از باب ثروت‌های طبیعی بتوانند روز را به شب بگذرانند و مافیا در تمام حوزه‌ها توانسته این سرزمین را چپاول و غارت نماید. آنجاییکه ۲۵٪ منابع تولید ناخالص نفت و گاز کشور در این استان بوده و دریغ از وجود پالایشگاه، پتروشیمی (گرچه گچساران هنوز هم به تولید نرسیده)، صنایع تبدیلی و توزیعی که برایمان رقم نخورد و امروزه با همت استان‌های همجوار و فلات نشینان همه صنایع تصاحب شده‌اند.
استان کهگیلویه و بویراحمد آنقدر غرق در ثروت و منابع طبیعی است که محدودیت‌های قانونی منابع اشاره شده باعث گردیده خیلی از سرمایه‌گذاری‌ها در مراحل اخذ استعلام هم به فراموشی سپرده شود تا جاییکه برای آب سادات محمودی باید تانکر تأمین نمود و زیرساخت‌های این دهستان سال‌ها با نقشه‌های مهندسی شده مافیای آب، بلاتکلیف بماند و حجم عقب ماندگی آنچنان گردد که وعده‌های پوچ سد سازان باعث گردد عده‌ای موافق فروش سرزمین خود باشند گرچه از تبعات مهاجرت و آثار‌های مخرب آن بی‌اطلاعند و اینجاست که نماینده مردم باید موضوع سد و آثار زیانبار اجراء و مهاجرت مردم را بدوا برای جامعه هدف، شفاف نماید و مردم همگی به احترام سال‌ها مقاومت در این حوزه مطالبه‌گر توسعه متوازن و تأمین زیرساخت‌ها شود اما با گذشت کمتر از یک ماه مصاحبه قبلی خود را نقض و در چرخشی خارج از اصول، ضمن عدم توجه به وظایف قانونی خود در قبال نظارت بر قوانین با توجیه موافق بودن عامه مردم برای اجرای سد خرسان ۳ در گزارشی که ۳.۵سال عملکرد را تشریح داده بود، رسما خود را مقابل حقوق و مطالبه مردم قرار دادید گرچه این نوع رفتار‌ها مسبوق به سابقه بوده و جای گلایه از نماینده کنونی نیست و لازم است موارد ذیل به اطلاع جامعه برسد.

۱. دهیاران بعنوان دولت کوچک در روستا و شورا‌ها بعنوان نماینده مردم نسبت به اجرای سد بصورت مکتوب و مستند (پیوست) اعلام مخالفت نموده‌اند و اینکه اقلیت خود خوانده بعنوان اکثریت جامعه و آنهم توسط نماینده مردم جابجا می‌گردد، جای بسی تعجب دارد گرچه انتخابات نزدیک است لیکن نمی‌توان در فضای کنونی جامعه براحتی آمار‌ها را جابجا نمود.
۲. احتمالاً نماینده محترم اطلاعی ندارد دنا بعنوان میراث جهانی مشترک دارای ثبت شماره ۵۵۵ جهانی و شماره ۱۰ ایران بوده و اجرای این پروژه موجب احتمالات آب و هوایی و به تبع آن نابودی حیات وحش خواهد شد که ورود نهاد‌های بین‌المللی به این موضوع تبعات سنگینی برای کشورمان خواهد داشت و در برهه‌ای که تمام جهان علیه کشورمان در حال ضبط دارایی‌ها به بهانه تحریم هستند، آیا حداقل وظیفه نماینده و ناظر قوانین همان اخطار به مجریان سد در سطح ملی جهت عواقب ورود نهاد‌های نظارتی بین‌الملل نیست؟
۳. نماینده محترم اطلاع دارد ۱۳ آرامگاه شهداء جنگ تحمیلی در این منطقه زیر آب می‌رود و این موضوع بی‌احترامی به حرمت شهداست؟
۳. نماینده مردم اطلاع دارد سد برقابی مجوز ماده ۲ ارزیابی زیست محیطی ندارد و پروژه انتقال آب هم فاقد مجوز ماده ۲ ارزیابی زیست محیطی و فاقد مجوز هیئت وزیران است و از حدود وظایفش در کمیسیون اصل ۹۰ و ماده ۲۳۴ قانون آیین‌نامه داخلی مجلس در اینخصوص اطلاعی دارد و در این زمینه آیا تاکنون اقدامی صورت گرفته؟
۴. جناب نماینده اطلاعی از میزان ریالی زیرساخت‌های حاکمیت در حوزه آب، برق، مخابرات، توسعه روستایی، راهداری، بهداشت و… دارد و آیا صرفاً در یک جلسه ابتدا با استانداری موضوع را تعیین نموده‌اید یا صرفاً رای این دهستان مهم بوده و تأمین زیرساخت‌های مهاجرین کمترین وظیفه بر اساس رسالت نظارتی تصویب نامه سال ۱۳۹۶ هیئت وزیران بوده گرچه عدم صدور مجوز ماده ۲ در خصوص ارزیابی زیست محیطی برقابی سد از مهمترین دلایل غیر قانونی بودن آن می‌باشد.
۵. آیا اطلاعی دارید بالغ بر ۳۸۳میلیون متر مکعب بصورت اسمی و حداقل ۵۰۰ میلیون متر مکعب بصورت واقعی آب خرسان که حداقل ۷۲٪ آورد آبی آن از بشار و استان کهگیلویه و بویراحمد است، قرار است به فلاتی منتقل شود که کد ملی فرزندان استان به جهت غیر بومی بودن در اشتغال کارگری صنایع آب بر قابل پذیرش نیست.
۶. استحضار دارید در جلسه سازمان حفاظت محیط زیست جهت تقسیم غنایم آبی بویراحمد و دنا مسئولان یزد عنوان نمودند تأمین آب از پروژه خلیج فارس پر هزینه می‌باشد و از خرسان برایمان کم هزینه است؟ سرزمینی که شما مدعی نمایندگی مردم هستید را ارزانی نموده‌اند و سکوت مسئولین استان واقعاً جای تعجب دارد.
۷. اجرای سد باعث نابودی زنجیره غذایی حداقل ۱۵۰۰۰ نفر خواهد شد و آثار طبیعی و گورستان‌های ۴۵۰۰ ساله را برای ابد زیر آب مدفون خواهد نمود.
۸‌. یکبار فرصت نموده‌اید قوانین برنامه پنجم و ششم را مطالعه و زیرساخت‌های آنرا در استان مشاهده و تطبیق نمایید تا کلاهی که سرمان رفته، در برنامه هفتم چشمانمان را هم کور نکند؟
در زمانیکه منتخب مردم شدید و علی رغم بیماری کرونا قبل از تشکیل مجلس آنچنان در وزارتخانه‌ها پر رنگ حضور داشتید که احساس نمودیم قرار است تغییری جدی در روند گذشته صورت گیرد ولی ظاهراً با اتمام انتصاب‌ها هیچ رگه‌ای از مطالبه‌گری و نظارت بر قوانین مشاهده نمی‌گردد.
در پایان به شما پیشنهاد می‌گردد مسیر مطالبه‌گری را اشتباه نروید و حضور مردانه و با اقتدار در یک دوره نمایندگی مردم ارزشی بالاتر از حضور متوالی و پرتکرار بی‌ارزش خواهد داشت. حال که سکوت مسئولان استانی و نمایندگان مردم در قبال نقض تمام قوانین به جهت اجرای سد خرسان۳ را مشاهده نموده‌ایم، لطفاً بگذارید رگه‌ای از غیرت برای این سرزمین در تاریخ باقی بماند و ما را دلسردتر از گذشته ننمایید.
با احترام
خواهان‌های پرونده سد خرسان
(دوشنبه ۱۷ مهرماه ۱۴۰۲)، جزئیات لایحه برنامه هفتم توسعه کل کشور در صحن علنی مجلس مورد بررسی قرار گرفت و نمایندگان مجلس در جریان بررسی جزئیات لایحه برنامه هفتم توسعه، با بند (ح) ماده ۴۰ این لایحه با ۱۲۶ رأی موافق، ۹۲ رأی مخالف و ۵ رأی ممتنع از مجموع ۲۳۶ نماینده حاضر در جلسه موافقت کردند.
آرش مصلح_ مدیرعامل آب منطقه‌ای کهگیلویه و بویراحمد در توضیح این مصوبه مجلس گفت: به عنوان نمونه با این مصوبه دیگر نمی توانند از سد خرسان به جز برای شرب آبی انتقال دهند ولی سد آبریر در حوضه زهره جراحی است و خود سد و اهداف آن در یک حوضه است نه در ۲ حوضه.

خرسان سه در یک نگاه
به گزارش کبنا، کارون بزرگ به عنوان تنها رودخانه قابل کشتیرانی در ایران از سرشاخه‌های زرد کوه چهار محال بختیاری و دنا سرچشمه می‌گیرد. پس از همراه کردن رودخانه دز با عبور از کهن زادبوم‌هایی از نخستین سکونتگاه‌های تمدن بشری، نهایت به خلیج فارس می‌پیوندد.
تاکنون ۲۰۰ سد ملی در سطح ایران به بهره‌برداری رسیده، بیش از ۶۰۰ سد در دست بهره‌برداری، بیش از ۱۰۰ سد در دست ساخت و حدود ۱۷۰ سد در دست مطالعه قرار دارد
از این میان ۲۵ سد در منطقه زاگرس احداث شده و سد خرسان ۳ یکی از سد‌هایی است که قرار است بر روی رودی به همین نام در مرز استان کهگیلویه و بویراحمد و چهارمحال و بختیاری واقع شود که همانند بسیاری دیگر از طرح‌های سدسازی با اما و اگر‌های بسیاری روبرو است و موافقان و مخالفان خاص خود را دارد.
طبق نظر برخی کارشناسان، یونسکو برای اجرای طرح‌های انتقال آب الزاماتی تعریف کرده است که هیچ یک از این الزامات با طرح انتقال آب سد خرسان سه همخوانی ندارد.
با وجود اینکه قرار است این سد در چهارمحال و بختیاری احداث شود، اما بخش بیشتر آب آن از استان کهگیلویه و بویراحمد تأمین می‌شود. سال ۱۳۹۱ چهار روستا از کهگیلویه و بویراحمد جدا و به چهارمحال و بختیاری الحاق شد. بعداً نیز اعلام شد در همین منطقه سد خرسان ۳ احداث می‌شود. به گفته فعالان محیط زیستی، هدف اصلی این سد بر اساس الحاقیه سال ۱۳۹۷ انتقال آب به شهر‌های کویری مرکز ایران است.
طبق آخرین آمار، سد خرسان سه با ۲۴ کیلومترمربع وسعت، حدود ۱۹۵ مترارتفاع، یک میلیارد و ۱۸۵ میلیون مترمکعب حجم و ۳۹ کیلومتر طول یکی از بزرگترین سد‌های بتنی خواهد بود که عملیات اجرایی این طرح از سال ۸۶ آغاز شده است و مسئولان شرکت توسعه منابع آب و نیروی ایران اهدافی نظیر تولید انرژی برق آبی، تنظیم جریان، افزایش عمر مفید سد‌های پایین دست و کاهش هزینه‌های سیستم‌های سیلاب در سد خرسان‌۲ و ۳ را از مهمترین اهداف اجرای این طرح عنوان می‌کنند.
با احداث این سد، ۱۷ روستای کهگیلویه و بویراحمد و چهار روستای چهارمحال و بختیاری که قبلاً بخشی از همین استان بودند، زیر آب خواهند رفت. اخیراً نیز گفته شده به این ۱۷ روستا هیچ خدماتی ارائه نشود.
۸۰۰ خانوار که جمعاً بالغ بر ۱۰ هزار نفر هستند باید از این محل جابه جا و به اطراف شهر‌ها مهاجرت کنند، البته شغل این افراد عمدتاً کشاورزی و دامداری است و سال‌ها در این زمین‌های اجدادی مشغول به فعالیت هستند.
اکنون مردم دهستان سادات محمودی چشم انتظار دولت مردمی و عدالت محور سیزدهم هستند تا تکلیف این سد را هر چه سریع‌تر مشخص و به زندگی عادی خود برگردند.
چنانچه ساخت این سد پیامد‌های منفی برای مردم و طبیعت دارد هر چه زودتر جلو آن گرفته شود، در حال حاضر مردم از این وضعیت نگرانند و سردرگم مانده‌اند.
مردم روستا‌های سادات محمودی دنا حاضر به دل کندن از دیارشان نیستند و روز به روز بر شمار مخالفان این سد افزوده می‌شود.


کد مطلب: 468188

آدرس مطلب :
https://www.kebnanews.ir/report/468188/تناقص-صحبت-های-مهدی-روشنفکر-خصوص-سد-خرسان-3-نامه-سرگشاده-ی-خواهان-های-پرونده-نماینده-بویراحمد-واقعا-چرخش-تان-جای-تعجب

کبنانیوز
  https://www.kebnanews.ir

1