کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

کبنا گزارش می‌دهد

بخش اول) دانشگاه آزاد اسلامی کهگیلویه و بویراحمد پروازی مدیریت می‌شود / مدیریت نیم‌روزی در دانشگاه آزاد دهدشت /ا این ره که تو می‌روی به ترکستان است

17 مهر 1402 ساعت 13:14

تردیدی نیست که امروزه پاسخ‌گویی به چالش‌های علمی، صنعتی، فرهنگی، اقتصادی، اجتماعی، اخلاقی و نیز دست‌یابی به توسعه پایدار و دانایی، مستلزم تحول، توسعه و ارتقا نهاد مقدسی همچون دانشگاه است؛ گسترش آموزش عالی نهضتی جهانی است که حد و مرز نمی‌شناسد. این رویکرد باعث شده آموزش عالی به عنوان یک نقطه کانونی که پیشرفت جوامع را در سایر زمینه‌ها تسریع می‌دهد، مدنظر قرار بگیرد و به همین خاطر جوامع پیشرفته با برنامه‌ریزی‌های دقیق و اصولی دانشگاه‌های خود را تا سر حد توان گسترش می‌دهند که از قِبَل آن سود و منفعت کلان برای مردم‌شان به دست آورند.  در حالی که در تمام جوامع، استان‌ها و سایر کشورها دانشگاه‌ها را موتور رشد و زمینه‌ساز اقتصاد خوب و تولید می‌دانند، در استان کهگیلویه و بویراحمد گاهی این نهاد عظیم و اثرگذار دستخوش سوء مدیریت و سیاست‌زدگی می‌شود و از مسیر اصلی خود خارج می‌شوند.


تردیدی نیست که امروزه پاسخ‌گویی به چالش‌های علمی، صنعتی، فرهنگی، اقتصادی، اجتماعی، اخلاقی و نیز دست‌یابی به توسعه پایدار و دانایی، مستلزم تحول، توسعه و ارتقا نهاد مقدسی همچون دانشگاه است؛ گسترش آموزش عالی نهضتی جهانی است که حد و مرز نمی‌شناسد. این رویکرد باعث شده آموزش عالی به عنوان یک نقطه کانونی که پیشرفت جوامع را در سایر زمینه‌ها تسریع می‌دهد، مدنظر قرار بگیرد و به همین خاطر جوامع پیشرفته با برنامه‌ریزی‌های دقیق و اصولی دانشگاه‌های خود را تا سر حد توان گسترش می‌دهند که از قِبَل آن سود و منفعت کلان برای مردم‌شان به دست آورند.  در حالی که در تمام جوامع، استان‌ها و سایر کشورها دانشگاه‌ها را موتور رشد و زمینه‌ساز اقتصاد خوب و تولید می‌دانند، در استان کهگیلویه و بویراحمد گاهی این نهاد عظیم و اثرگذار دستخوش سوء مدیریت و سیاست‌زدگی می‌شود و از مسیر اصلی خود خارج می‌شوند. کبنانیوز تصمیم دارد و همانطوری که قبلاً هم نوشته بودیم، به منظور اصلاح، پویایی و تحرک هر چه بهتر دانشگاه‌ها به نقد دانشگاه‌های استان (دانشگاه یاسوج، دانشگاه علوم پزشکی یاسوج، دانشگاه آزاد اسلامی، دانشگاه پیام نور و دانشگاه علمی و کاربردی) بپردازد. بسا از این رهگذر دانشگاه‌های ما از لاک سکوت و کم‌تحرکی در بیایند و به اجرای برنامه‌های متنوع و انجام رسالت‌های حقیقی خود مشغول شوند و فکری برای دردهای جامعه کنند.
در ابتدا و در چند بخش به عملکرد دانشگاه آزاد اسلامی استان کهگیلویه و بویراحمد پرداخته می‌پردازیم. (چهارشنبه 13 اردیبهشت 1402) با حکم محمد مهدی طهرانچی، رئیس دانشگاه آزاد اسلامی کشور، محمد کاظم کاوه‌‌پیشقدم به عنوان رئیس دانشگاه آزاد اسلامی دانشگاه آزاد اسلامی کهگیلویه و بویراحمد منصوب شد. کاوه‌پیشقدم از بدو انتصابش تا کنون پنهانی مدیریت می‌کند؛ کسی و رسانه‌ها تاکنون رنگ و روی این رئیس را ندیده‌ است و اصلاً مشخص نیست که او چه برنامه‌ای برای توسعه دانشگاه آزاد اسلامی استان کهگیلویه و بویراحمد در سر دارد. بماند که او مدیر پروازی است و گویا دغدغه‌ای برای دانشگاه آزاد اسلامی کهگیلویه و بویراحمد غنی و مظلوم ندارد و سرش در شیراز به کارهای دیگرش مشغول است و از فرازهای مدیریتی او اطلاعی در دست نیست، اگر داشته باشد.
در باب وضعیت آموزشی، رفاهی و فرهنگی دانشگاه قصه و غصه زیاد است، اگر گوش شنوایی باشد و کسی هم درخانه باشد به برخی از آنها می‌پردازیم.
اینگونه که شنیده می‌شود و به نظر می‌رسد، مدیریت جدید دانشگاه آزاد اسلامی استان کهگیلویه و بویراحمد خیلی از اوضاع و احوال مراکز مربوط به دانشگاه آزاد اسلامی استان خبر ندارد به همان دلایلی که در بالا به آن ذکر شد.
خبرگزاری فارس در گزارشی نوشت: دانشگاه آزاد دهدشت دو ماه بدون مدیریت است و همین مسأله مشکلات و چالش‌های فراوانی برای دانشجویان در سال تحصیلی جدید را رقم‌زده است. همچنین باعث شده مشکلات زیادی در حوزه آموزشی و پژوهش به وجود بیاید و اساتید گروه الف و ب که باید چهار روز در هفته در دانشگاه باشند اما حضور ندارند.
بعضی از دانشجویان اذعان دارند؛ حتی برنامه‌ریزی کلاس‌های آموزشی که باید شهریورماه انجام می‌شد در واحد دانشگاه آزاد دهدشت صورت نگرفته است.
‌در بررسی‌های صورت گرفته، مشکلات این واحد دانشگاهی به یکی دو مورد ختم نمی‌شد و چالش‌های فراوانی برای دانشجویان و حتی خود دانشگاه از لحاظ فیزیکی رقم خورده است.
رئیس این واحد دانشگاهی در مرکز استان کهگیلویه و بویراحمد مشغول به کار شده است و با حفظ سِمَت فقط یک روز آخر هفته (چهارشنبه) در واحد دانشگاه آزاد دهدشت حضور می‌یابد و قطعاً در این نیم‌روز نمی‌تواند به همه امورات دانشجویان و دانشگاه بپردازد. [کاوه‌پیشقدم که گویا خیالش از هر نظارتی راحت است، پروازی مدیریت می‌کند و توجهی ندارند که جوانان این استان در شهرستان کهگیلویه تمام دار و ندار والدین‌شان را برای تحصیل و اندوخته علمی به جیب دانشگاه آزاد می‌ریزند که فردایی، رویایی را برای خود بسازند.]
دانشجویان می‌گویند برخی دانشجویان این واحد دانشگاهی مقیم روستا‌ها و بخش‌های اطراف هستند مجبور هستند از فاصله ۱۲۰ کیلومتری(دیشموک) برای یک امضاء به دهدشت بیایند که مخاطرات خاص خود را در پی دارد.
آن‌ها می‌گویند برنامه‌های آموزشی ناقص بوده و دانشجویان مدام برای صدور مدرک تحصیلی مراجعه می‌کنند و کسی پاسخگو نیست. حتی دانشجویان برای حذف و اضافه با مشکل مواجه شده‌اند و همچنان در طبقه‌های بالا و پایین دانشگاه آزاد دهدشت سرگردان هستند.
البته معاونت‌های این واحد دانشگاهی پاسخگوی مطالبات دانشجویان هستند اما برخی مسائل به خود رئیس دانشگاه بر می‌گردد.
برخی از مطلعین می‌گویند کار‌هایی که در رسالت دانشگاه نیست در این واحد دانشگاهی انجام می‌شود که شهریه دانشجو به جای کار فرهنگی و آموزشی هزینه کاشت ذرت و به‌لیمو شده و علی‌رغم هزینه کرد قریب به ۵۰۰ میلیون تومان برای کاشت به‌لیمو، با ضرر روبه‌رو شد و سؤال اینجاست چرا باید پول دانشجو این گونه حیف و میل شود!؟
حتی طرح۱۸۸۰ گل محمدی در این دانشگاه که هزینه‌های زیادی برای این واحد دانشگاهی (دانشگاه آزاد اسلامی دهدشت) داشت همه آن‌ها در یک آتش‌سوزی سوختند و هزینه‌ها را باد بُرد.
چرا بعد از قریب به یک ماه از سال تحصیلی جدید هنوز تکلیف مدیریت دانشگاه آزاد دهدشت مشخص نیست؟
دانشجویان گلایه‌های متعددی داشتند که یکی از این دانشجویان معتقد بود برخی اساتید ما حتی روش تدریس را نمی‌دانند و با توجه به این‌که مدیریتی وجود ندارد اساتید در کلاس درس حاضر نمی‌شوند و امروز اولین روز حضور ما در کلاس است.
نبود سلف در دانشگاه دیگر گلایه دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد دهدشت بود و گفتند: ما روزانه از ساعت ۸ صبح تا ۸ شب کلاس داریم و برخی از روستا می‌آییم و به دلیل نبود سلف مجبور هستیم برای تهیه غذای خود یا به روستا برویم یا هم با آژانس شهر برویم.
دانشجویان این را هم گفتند که در قبال شهریه‌ای که پرداخت می‌کنیم هیچ خدماتی به ما ارائه داده نمی‌شود، فضای فیزیکی دانشگاه رنگ و رو رفته و بی‌روح و مناسب نیست، سرویس خط واحد نداریم، سرویس بهداشتی خراب است. اگر چند تا رنگ به ما بدهند خودمان حداقل فضای فیزیکی را به رنگ‌های شاد تبدیل خواهیم کرد.
۲۳۰۰ دانشجو در ۲۰ رشته تحصیلی در این واحد دانشگاهی مشغول به تحصیل هستند، نیاز فوری است نهاد‌های  نظارتی به مسأله ورود کرده و ضمن تعیین تکلیف مدیریت دانشگاه آزاد دهدشت، چاره‌ای برای دانشگاه آزاد داشته باشند.


کد مطلب: 467878

آدرس مطلب :
https://www.kebnanews.ir/report/467878/بخش-اول-دانشگاه-آزاد-اسلامی-کهگیلویه-بویراحمد-پروازی-مدیریت-می-شود-نیم-روزی-دهدشت-ا-این-ره-می-روی-ترکستان

کبنانیوز
  https://www.kebnanews.ir

1